abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23070483
Hey, ik heb een beetje een discussie met een vriend van me over iets dat hij geschreven heeft. Het stuk gaat over een meisje, maar onze discussie gaat over het verwijzen naar het meisje. Moet het nu 'haarzelf' of 'zichzelf' zijn als er wordt terugverwezen naar de jongedame in kwestie? Ikzelf zou zeggen 'haarzelf', maar in sommige gevallen leest dit gewoon niet lekker. Iemand ideetjes?
Ware objectiviteit bestaat niet. Probeer het dus ook niet na te streven.
pi_23070590
zichzelf
pi_23070931
In sommige gevallen kan het allebei wel, denk ik.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_23071117
T is allebei goed dus doe gewoon wat je wilt... Om hier nou een topic over te openen
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_23071403
is volgens mij spreektaal, hemzelf bestaat toch ook niet? haar zelf of hem zelf mag wel. Ik denk dat het geleend is uit het Engels, waar herself en himself wel bestaan.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_23071426
Zichzelf. Als 't een jongen was, zou je toch ook niet voortdurend hemzelf schrijven? Ik vraag me af of haarzelf en hemzelf wel bestaan, als 1 woord geschreven.
pi_23075693
Nee, bestaat niet. Zich heeft niets met mannelijk of vrouwelijk te maken. In beide gevallen is het dus zichzelf.
pi_23081846
Bedankt allemaal. Heb ik weer eens ongelijk gehad. Achja, shit happens. Bedankt nogmaals
Ware objectiviteit bestaat niet. Probeer het dus ook niet na te streven.
pi_23092327
Zich is een leenwoord uit het Duits, dat oorspronkelijk (en dat is heel lang geleden), niet bestond in het Nederlands. Daarom zei men vroeger 'hij wast hem(zelf)', in plaats van 'hij wast zich', en ook 'hij wast z'n eigen'. Het Engels kent het woord 'zich' ook niet, en spreekt ook van 'himself' of 'herself' in zo'n geval. Dit is in feite ook de oorspronkelijke Nederlandse situatie geweest.

Dit wederkerend voornaamwoord is echter dus al lang geleden geleend, en in de schrijftaal vrijwel volledig ingeburgerd en daarin wordt het ook als het netst beschouwd, maar in de spreektaal kun je 'hemzelf' of 'z'n eigen' nog geregeld horen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')