abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22999432
Ik wil binnenkort een statief gaan kopen en ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze.
Welk statief zijn jullie blij mee, welke moet ik vooral niet doen, en waar moet ik op letten?
pi_23000107
Neem een stevige
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_23000181
Ik heb een Velbon veb-3, ding moet minstens 20 jaar oud zijn (van me vader geweest)
Heb alleen geen vergelijkings materiaal maar vind hem erg prettig
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 1 november 2004 @ 16:43:55 #4
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_23000528
Zoals ouwesok vaak zegt. Een goed statief koop je voor je leven, en overleeft meerdere fototoestellen, dus koop een goed statief. Nu vind ik persoonlijk dat je daarin ook weer niet moet overdrijven, en moet kijken wat je ermee wil. Koop iig niet zo'n dingetje bij de kijkshop...over het algemeen krijgen mensen daar toch spijt van. Ik heb zelf een Vanguard. Wat ie precies kostte weet ik niet meer (ik vergeet dat het liefst zo snel mogelijk) Maar het is niet zoiets waar je losse koppen bij koopt. Redelijke prijs voor een stevig statief.

Wat ik er wel handig aan vind is dat ie ook heel hoog kan...Wil je veel macro's maken van dingen die laag bij de grond staan dan moet je ook kijken of ie onder ook vrij laag kan, dat kan de mijne niet.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_23000749
quote:
Op maandag 1 november 2004 16:43 schreef pea4fun het volgende:
Ik heb zelf een Vanguard. Wat ie precies kostte weet ik niet meer (ik vergeet dat het liefst zo snel mogelijk) Maar het is niet zoiets waar je losse koppen bij koopt. Redelijke prijs voor een stevig statief.
De Vanguard Milennium 4 was bij mij ¤ 59,-
Wat wel handig is bij een statief is dat het een schoentje heeft die je aan je camera kan doen en dan op het statief kan klikken, hoef je niet steeds de camera op je statief te schroeven. Soms kan een waterpas ook van pas komen, op het eerder genoemde statief zitten er 2.
  maandag 1 november 2004 @ 18:27:41 #6
52657 pea4fun
pi_23002661
quote:
Op maandag 1 november 2004 16:55 schreef RubberDuckey het volgende:

[..]

De Vanguard Milennium 4 was bij mij ¤ 59,-
Wat wel handig is bij een statief is dat het een schoentje heeft die je aan je camera kan doen en dan op het statief kan klikken, hoef je niet steeds de camera op je statief te schroeven. Soms kan een waterpas ook van pas komen, op het eerder genoemde statief zitten er 2.
Ja...die heb ik dus
pi_23002723
De mijne gaat ergens dit jaar nog de deur uit (Vanguard millenium 5). Wat een rotding is dat zeg (sorry pea en duck).

Kijk ook eens naar Manfrotto (beste prijs/kwaliteit), of Gitzo (superkwaliteit, superduur), of Velbon (geen ervaring mee).
  maandag 1 november 2004 @ 18:48:56 #8
52657 pea4fun
pi_23003123
quote:
Op maandag 1 november 2004 18:30 schreef dawg het volgende:
De mijne gaat ergens dit jaar nog de deur uit (Vanguard millenium 5). Wat een rotding is dat zeg (sorry pea en duck).

Kijk ook eens naar Manfrotto (beste prijs/kwaliteit), of Gitzo (superkwaliteit, superduur), of Velbon (geen ervaring mee).
Wat vind je er een rotding aan? Of anders gezegd, wt verwacht je van een andere dat ie wel doet wat deze niet doet of andersom? Dat kan natuurlijk schelen voor de koper. Ik denk niet dat ik hem zo intensief gebruik als jij.
  maandag 1 november 2004 @ 19:10:33 #9
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_23003609
Wil je een gewone standaard statief met daarop een lekkere kop?
neem dan een manfrotto (basic of de classic). Hierbij koop je dan een 3dkop of een balhoofd.

ben je voor ongeveer 170 euro klaar.

voordeel: Zeer stevig en stabiel + Waardevast
pi_23003768
quote:
Op maandag 1 november 2004 18:48 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Wat vind je er een rotding aan? Of anders gezegd, wt verwacht je van een andere dat ie wel doet wat deze niet doet of andersom? Dat kan natuurlijk schelen voor de koper. Ik denk niet dat ik hem zo intensief gebruik als jij.
Ik gebruik hem niet, omdat ik die kop nogal irritant vind. Ik moet teveel losdraaien eer die kop fatsoenlijk kan bewegen. Hij kan niet echt laag, en ik vind hem niet echt stabiel, als ik de tele erop heb, dan weegt het zaakje dik 2 kilo, en dan voelt dat statief erg slap aan. Vind hem zowiezo een beetje aanvoelen alsof die kop er elk moment af kan breken.

Kopen, iemand?
  FOK!fotograaf maandag 1 november 2004 @ 19:19:32 #11
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23003814
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:10 schreef Dacide het volgende:
Wil je een gewone standaard statief met daarop een lekkere kop?
neem dan een manfrotto (basic of de classic). Hierbij koop je dan een 3dkop of een balhoofd.

ben je voor ongeveer 170140 euro klaar.

voordeel: Zeer stevig en stabiel + Waardevast
ik heb dus sinds kort een Manfrotto, erg fijn!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 1 november 2004 @ 19:49:25 #12
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_23004534
Welk type tripod heb je dan?

(of heb je er een goedkope kop op zitten?)
pi_23004557
Ik ben al een tijdje in bezit van een Luxon VTP-100, ik ben hierover zeer tevreden.

+ Gewicht
+ Hoog instelbaar
+ erg stabiel

- Camera moet met schroevendraaier vast gezet worden :S

volgens mij worden ze niet meer gemaakt maar 2e hand zie je ze nog geregeld langskomen tegen schappelijke prijsen (¤55,-)
Soon Showcase @ www.tdjproductions.com
  FOK!fotograaf maandag 1 november 2004 @ 19:54:06 #14
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23004650
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:49 schreef Dacide het volgende:
Welk type tripod heb je dan?

(of heb je er een goedkope kop op zitten?)
055DB met de RC141
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 1 november 2004 @ 20:32:08 #15
52657 pea4fun
pi_23005765
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:17 schreef dawg het volgende:

[..]

Ik gebruik hem niet, omdat ik die kop nogal irritant vind. Ik moet teveel losdraaien eer die kop fatsoenlijk kan bewegen. Hij kan niet echt laag, en ik vind hem niet echt stabiel, als ik de tele erop heb, dan weegt het zaakje dik 2 kilo, en dan voelt dat statief erg slap aan. Vind hem zowiezo een beetje aanvoelen alsof die kop er elk moment af kan breken.

Kopen, iemand?
Dan scheelt het misschien dat ik geen tele heb. Maar hij zou toch 10 kilo moeten kunnen houden...

Zo zie je maar...fototoestel mee en in de winkel gewoon proberen
pi_23006079
quote:
Op maandag 1 november 2004 18:30 schreef dawg het volgende:

Waarom is het een rotding?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 november 2004 @ 20:51:17 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23006367
Wat je bij het beoordelen en de aanschaf van een statief in de gaten moet houden is: Wat ga je er op zetten .

Voor een compactcamera volsta je met een veel lichter statief dan voor een (D-)SLR. Heb je een goed statief voor een (D-)SLR, dan schrik je wanneer je er een middenformaatreflex of je (D-)SLR met een supertele (400+mm) op zet, wat tot dan toe stabiel was, gaat ineens verschrikkelijk wiebelen.

Wat dus voor de een het ultieme statief is is voor de ander volstrekt onvoldoende.

Het is dus wel zo makkelijk als je aangeeft wat je op je statief wenst te gaan zetten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 1 november 2004 @ 21:05:28 #18
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_23006793
Ik gebruik al jarenb een mafrotto 144MB met een op de kop getikt balhoofd.
Het is geen lichtgewicht statief maar wel erg stabiel,en het bal hoofd is gewoon ideaal je kan namelijk met een hand beweging je camera in alle standen vastzetten en weer lossen,werkt gewoon heel fijn.
Het statief was toen 120 gulden met panorama kop,maar die ligt dus in de kast
Komt bij dat je hem vrij hoog kan uitschuiven,kan wel eens een voordeel zijn
Heb er ook nog zelf een snelkoppeling opgezet,dat scheeld een hoop gedraai.
Tegenwoordig zijn er standaard al snelkoppelingen op gezet.
Ach ik rommel maar wat aan.
pi_23008842
ik ben ook aan het kijken naar een statief. Alleen zoek ik een vrij hoog statief (+- 170-180) veel statieven komen alleen tot die hoogte als je de midden kolom helemaal uitschuift. Ik heb alleen het idee dat dit alleen maar instabiel is (aangezien de middenkolom alleen aan de onderkant ingeklemd is) Zeker als je er een camera met teletoeter oid op zet.
Iemand een voorstel?
Architecture is like Shitting
Its Fun creating it, but the product is useless
WEBSITE ONLINE DigiSan
  FOK!fotograaf maandag 1 november 2004 @ 22:15:48 #20
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23009215
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:06 schreef sander0105 het volgende:
ik ben ook aan het kijken naar een statief. Alleen zoek ik een vrij hoog statief (+- 170-180) veel statieven komen alleen tot die hoogte als je de midden kolom helemaal uitschuift. Ik heb alleen het idee dat dit alleen maar instabiel is (aangezien de middenkolom alleen aan de onderkant ingeklemd is) Zeker als je er een camera met teletoeter oid op zet.
Iemand een voorstel?
mijne kan hoog (okee, met middenkolom)
maar dan staat ie op oog hoogte (1.80 ) nog stabiel!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 1 november 2004 @ 22:19:51 #21
52657 pea4fun
pi_23009351
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:15 schreef Xilantof het volgende:

[..]

mijne kan hoog (okee, met middenkolom)
maar dan staat ie op oog hoogte (1.80 ) nog stabiel!
Das voor mij geen ooghoogte

ow...ik ging sluiten
pi_23009565
ik heb net idd gekeken naar die manfrotto. vind vooral die kop erg interessant.
Icm met welke cam gebruik jij em? (ben et vergeten )
WEBSITE ONLINE DigiSan
  FOK!fotograaf maandag 1 november 2004 @ 22:23:54 #23
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23009579
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:19 schreef pea4fun het volgende:

[..]

ow...ik ging sluiten
hij kan zo hoog dat ik er niet in kan kijken
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23009586
Denk ook even na hoe vaak je gaat sjouwen met je statief. Iemand die met de auto op pad gaat om naar de foto plek te gaan kan een zwaarder statief meenemen dan een backpacker die de hele dag met rugzak, fotospullen en statief moet rondlopen. Zeker als je veel de natuur in gaat en bergachtig gebied is een lichter statief dan te prefereren.

Zelf gebruik ik een redelijk standaard statief, zonder veel toeters en bellen, een Slik 512QF. Goed genoeg voor wat ik wil fotograferen. Met snelkoppeling wat best handig is.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_23009620
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:19 schreef pea4fun het volgende:

[..]

ow...ik ging sluiten
Jij boft maar
WEBSITE ONLINE DigiSan