Ik pleit voor
IVAO.
Niet omdat daar toch echt meer piloten en ATC'ers online zijn, maar ook vanwege de trainingen, tutorials, world tours, etc etc etc....
Bovendien is het redelijk toegankelijk en eenvoudig om überhaupt online te kúnnen vliegen. Simpelweg de Pilot client downloaden (ivAp), the Eye of IVAO (ivAe) waarmee je kunt zien wie allemaal online zijn, plus de zgn MTL's om ook andere piloten te kunnen zien in de toestellen waarin ze vliegen.
Aanmelden via
http://ivao.aero/hq/. Dit kan geloof ik maar een keer, dus wees zorgvuldig. Als je je hebt geregistreerd, download en installeer je de drie bovenstaande onderdelen. De MTL's duren het langst.
Start FS2004 en eenmaal aan de gate, druk je op ALT en je ziet in je menu ook een optie om ivAp te starten. Je squawkbox komt in beeld en vervolgens kun je gaan connecten met je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna ook Multiplayer connecten (menu -> bestand) en je hebt volledig contact.
Kies wel een geldige callsign. Vliegtuigen van dezelfde maatschappij dragen als callsign in ieder geval dezelfde drie vaste beginletters, bijvoorbeeld KLM voor KLM en TRA voor TRANSAVIA. Plak er nog drie willekeurige cijfers achter en je hebt een callsign.
Virtueel vliegen houdt in dat de procedures grootendeels hetzelfde zijn als in het echt, evenals de vluchtroutes, die je inmiddels feilloos kunt plannen met FSNavigator
![]()
(toch?)
Raak bekend met een aantal clearances. Na het maken en versturen van een vluchtplan zul je op de radio van je vliegtuig contact moeten maken met DELIVERY, GROUND, de TOWER, APPROACH of RADAR. Is er op een bepaalde luchthaven geen delivery online, dan maak je contact met GROUND om je eerste clearance aan te vragen en zo verder. Frequenties achterhaal je via de MAP van ivAe of via je squawkbox en stel je in op COM1 van je radio. Wellicht overbodig, maar je frequentie stel je op COM1 in op de rechter kolom en kopiëer je naar links (active) door op het zwarte dubbelpijltje tussen de twee frequentiedisplaytjes te drukken.
Contact maken met ATC verloopt via Teamspeak. Geen zorgen, het downloaden daarvan verloopt automatisch. Teamspeak hoef je verder niet te configureren, behalve dan, dat je PUSH TO TALK moet instellen, zodat je te horen bent als je een toets indrukt en niet continu je mic open staat. Zijn ze niet zo blij mee op IVAO.
Dan even iets ingewikkelds: om teamspeak ook je callsign over te laten nemen, zul je in ivAe je callsign moeten instellen. Open ivAe, kies uit het menu -> SETTINGS -> GENERAL en daar vul je je callsign in.
Ok, en dan de lucht in.
Een vluchtje plannen kun je inmiddels, dus je hebt de volgende toestemmingen nodig:
IFR clearance (bij DEL of GND)
Grijp pen en papier, want als je om IFR clearance vraagt krijg je niet alleen goedkeuring van je vluchtplan, maar ook een bevestiging van je uitvliegroute, je squawkcode, initial flightlevel, de active runway en local Q&H (als je dat nog niet wist).STARTUP & PUSHBACK clearance/ START&PUSH (GND)
TAXI clearance (GND)
Het is altijd handig om een GROUND MOVEMENT CHART van een luchthaven te hebben. Google en gij zult vinden. Ook te downloaden via IVAO.DEPARTURE/ TAKEOFF clearance (incl. runway LINE-UP) (TWR)
TWR zal je overhevelen naar APPRACH (APP) en APP weer aan RADAR/ CENTER (CTR)
Op een clearance volgt altijd een exacte readback, van jou.
Bij aankomst verloopt alles weer in in omgekeerde volgorde.
Teamspeak op IVAO is geen chatbox; er wordt gecommuniceerd zoals piloten dat gewend zijn. Wil je uitleg dan zul je je even moeten afzonderen op een apart kanaal.
Is er geen ATC'er online, dan stel je COM1 op je radio in op frequentie 122.80 (UNICOM) en communiceer je je intenties met andere piloten via de 'chatbalk' in je squawkbox.
Op welke manier je clearances vraagt heb je in FS2004 kunnen volgen; gebruik dat eerst maar als leidraad, dan rol je vanzelf verder. Luister goed naar andere piloten. Zet in je vluchtplan desnoods wat je pilot status is, dan is er genoeg begrip. Niet bekend met een procedure; zeg dat dan gewoon en het wordt uitgelegd. Het is niet handig om op eigen houtje een procedure uit te voeren. Ik herinner me dat ik in het begin vrolijk op Stuttgart airport ben gaan taxiën in een regenachtige nacht toen een dame op de toren me vriendelijk doch dringen verzocht om vooral eerst even op mijn taxi clearance te wachten, dus daar ging: Kee El ÈM toew seven eight is rrready to taaxi...
En één aanradertje:
begin niet direct op Schiphol.
![]()
Veel plezier.
op,- en aanmerkingen, plus toevoegingen zijn welkom. [ Bericht 0% gewijzigd door Davidboaz op 07-05-2006 03:05:45 ]