quote:
Op donderdag 11 november 2004 00:36 schreef Davidboaz het volgende:Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
De instrumenten waar ik me op richt zijn deze:
![]()
In principe zijn beide instrumenten gelijk... Het enige verschil is dat je met de bovenste een ILS kunt vliegen, aangezien de horizontale naald de afwijking geeft tov de ideale daling... De onderste kan alleen de afwijking geven van de ingestelde koers...
![]()
Nog even over de werking van een VOR. Bovenstaand plaatje geeft de VOR weer in de buurt van schiphol. Als je op je instrument de OBS koers 300 instelt (bovenin) dan geeft het instrument aan hoe je op een denkbeeldige lijn komt tegenover de ingetselde koers.. In dit voorbeeld geeft het systeem dus aan hoe je op de lijn komt van 120 (300 min180). Als je dan op die lijn koers 300 stuurt, kom je boven het baken uit... Met andere woorden, als je vanuit het zuiden een VOR wilt aanvliegen, dan moet je als OBS koers instellen: noord (N). Kom je uit het oosten, dan stel je 270 in..
In het voorbeeld zal de naald van het vliegtuig naar rechts wijzen (vliegtuig zit zelf links van de lijn 120)
Om naar een baken toe te vliegen, mag de ingestelde koers niet meer dan 90' links en rechts afwijken met de gevloegen koers.. Dus als je uit het zuiden naar een baken wilt vleigen, dan mag de OBS niet meer zijn dan noord (je gevlogen koers) + 90 = 90 en niet minder zijn dan noord - 90 = 270... Anders geeft de naald niet meer goed aan
Beetje duidelijk??
Als laatste, die lijnen heten radialen... Dus als je koers 300 hebt ingesteld en je volgt de naald, dan kom je terecht op de 120 radiaal. Als je deze radiaal volgt, dus koers 300 stuurt, dan kom je boven het baken. Blijf je dezelfde koers vliegen, dan kom je op de 300 radiaal...
quote:
En dan maar even straight to the point:
[verhaal]
OK... ik zal proberen met een voorbeeld het een en ander verder uit te leggen, maar helaas heb ik geen online kaarten kunnen vinden om het een beetje duidelijk te maken.. Daarom ben ik maar even met paint aan de slag gegaan.
We gaan een vlucht doen van Soesterberg naar Schiphol...
We vertrekken na de start op Soesterberg in noord-westelijke richting, waarna we de nadering op de baan 27 (in westelijke richting) gaan doen op Schiphol....
De procedure van baan 27 op schiphol is als volgt:
![]()
De ILS van baan 27 heeft de freq. 111.55 en als je deze volgt kom je vrij makkelijk vlak voor de baan uit.
Op de ILS ligt een NDB met de freq 376 (naam is WP)
Rechts van de ILS ligt de VOR Pampus freq. 117.80
De bedoeling is dat we op pampus aanvliegen, dan het ILS signaal oppikken en volgen richting de baan.
Dus...
eerst stellen we de navigatie in.
![]()
stel op de bovenste de ILS in en op de onderste de VOR pampus. De freq en koers staat naast het plaatje.. De in te stellen koers moet bovenin je instrument staan...
Op de ADF (NDB) stel je de freq 376 in.
In het echt kun je op de grond beide bakens nog niet ontvangen, dus ga op Soesterberg de takeoff in, het liefst richting het westen. Na de takeoff, vlieg precies naar het noorden en klim naar 2000 voet.... Zodra je koers noord vliegt en op de juiste hoogte, even het spel op pauze....
Kijk nu naar je navigatie instrumenten...
Als het goed is, ziet je onderste instrument er zo uit:
![]()
De koers 300 is ingesteld (staat bovenin). De naald geeft dan aan welke richting je op moet vliegen om op de denkbeeldige lijn te komen die je met koers 300 tot het baken brengt. (de eerder genoemde 120 radiaal)
De naald staat naar rechts, jij zit dus links van die 120 radiaal... Stuur nu een koers van 30 graden rechts van de ingestelde koers, dus 300 + 30 = 330.
Als je dit een tijdje vliegt, zul je zien dat de naald langzaam naar het midden komt. Als de naald in het midden staat, dan zit je op de 120 radiaal.
Stuur nu koers 300 en je vliegt recht op de VOR aan...
Tot nu toe nog te doen???
Het zou trouwens kunnen dat ik een foutje gemaakt heb en dat de naald niet naar rechts staat, maar naar links... Principe is het zelfde, maar in plaats van de te vliegen koers van 300 + 30 = 330, vlieg dan 300 - 30 = 270 tot de naald in het midden staat, vlieg dan weer 300...![]()
Je vliegt nu recht op de VOR pampus af (je hebt nu de eerste twee stukken van de rode lijn gevlogen..)
Nu wordt het bovenste van de twee instrumenten belangrijk
als het goed is zien ze er zo uit:
![]()
de onderste mooi in het midden, de bovenste echter niet..
De vertikale naald zegt dat je naar rechts moet om de ingestelde koers te volgen, de horizontale naald zegt dat je naar boven moet..
Eerst de vertikale naald. Naald naar rechts, dan moet jij ook naar rechts.. We gaan weer 30 graden meer naar rechts sturen dan de ingestelde koers.. dus: 269 + 30 = 299 (zelfde principe als wat we eerder gedaan hebben om naar de VOR toe te vliegen)
Gelukkig vliegen we al koers 300 om bij de VOR te komen, dus we kunnen gewoon blijven vliegen zoals we als doen en we komen vanzelf op de juiste plek om de naald in het midden te krijgen..
De horizontale naald staat naar boven.. Je zou dus naar boven moet gaan (stijgen) om de naald in het midden te krijgen...
Echter..
De ILS bakens geven een signaal uit dat je in het verlengde van de baan brengt (de vertikale naald, zelfde principe als een VOR) en een signaal dat van de baan de lucht in gaat... (als je dat volgt dan daal je tot het begin van de baan... Vanaf de zijkant ziet het er zo uit:
![]()
Als je de rode lijn vliegt (nu op 2000 voet) dan kom je vanzelf dat signaal tegen en zal de naald vanzelf naar het midden gaan...
Dus... je vliegt op koers 300 naar de VOR pampus. Het bovenste instrument geeft de naald naar rechts. ALs je 300 blijft vliegen komt de naald vanzelf naar binnen. Als de naald recht in het midden staat, vlieg dan koers 269 om de naald in het midden te houden.. Mocht je niet nauwkeurig geoeg vliegen en gaat de naald uit het midden, volg dan de naald. (dus naald naar rechts, stuur een beetje naar rechts..)
Vergeet nu het onderste instrument en houd de naald op het bovenste instrument in het midden..
Blijf op 2000 voet vliegen totdat de horizontale naald naar het midden komt.
Zodra de naald in het midden staat, neem gas terug en duw de neus naar beneden om te dalen.. Daal precies zo hard dat de horizontale naald in het midden blijft.....
Houd beide naalden precies in het midden (in een kruis dus) en je zult recht op het begin van de baan vliegen....
Nu nog even een mooie landing en je bent op schiphol aangekomen....
Vraag je je misschien af waarom we op de ADF 376 hebben ingesteld?? Als je na de VOR koers 269 vliegt om de ILS te volgen, kom je precies over de NDB heen. De naald staat eerst dus naar boven (de NDB staat voor je) en zodra je over het baken heen vliegt, staat de naald naar onderen (achter je). Dit geeft je een beetje een idee hoe ver je nog moet...
Al met al is het geen makkelijke stof en al zeker niet om uit te leggen via een computer (forum). Ik hoop dat je het een beetje snapt, anders zeg maar wat er niet duidelijk is en ik zal proberen het beter uit te leggen....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan