abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22992312
Ik weet dat er hierover al heel erg veel topics zijn geweest, maar omdat elke situatie toch weer anders is zou ik graag willen weten wat jullie hier van denken.
Ik ben gister met mijn vriendin naar bed geweest en na "de daad" gleed het condoom af.
Vier uur er na werd ze ongesteld, heeft dit invloed op de kans van zwangerschap? (is deze hierdoor afgenomen?). Ze is niet aan de pil en voor kinderen is het nog een beetje te vroeg .
Het is nog geen 24 uur geleden, doe ik er verstandig aan om een morning after te halen of denken jullie dat het mee zal vallen?
pi_22992348
Als ze 4 uur na 'de daad' ongesteld is geworden, dan lijkt me de kans dat ze zwanger wordt verwaarloosbaar aangezien er vast geen ei is om te bevruchten...
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  maandag 1 november 2004 @ 10:01:03 #3
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_22992434
quote:
Op maandag 1 november 2004 09:55 schreef mcintosh het volgende:
Als ze 4 uur na 'de daad' ongesteld is geworden, dan lijkt me de kans dat ze zwanger wordt verwaarloosbaar aangezien er vast geen ei is om te bevruchten...
en anders neem je gewoon die morning after pil, just in case
pi_22992504
Ze zou ook naar de huisarts kunnen gaan om het te vragen? Of hem/haar bellen.

Normaal gesproken heeft een vrouw vlak voor ze ongesteld wordt geen eisprong. Dus de kans is werkelijk minimaal dat ze zwanger kan worden. Maar dannog. Ff navragen aan iemand die er meer verstand van heeft.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_22992513
ik zou voor de zekerheid een MAP halen.. Vooral voor het gevoel. Fluitje van een cent. even naar je dokter en dan naar de apotheek. Totaal anonomiem waneer er sprake is van ziekenfonds.
( heb het zelf 3 weken geleden ook moeten halen)
pi_22992515
quote:
Op maandag 1 november 2004 10:07 schreef MizzEnroe het volgende:
Ze zou ook naar de huisarts kunnen gaan om het te vragen? Of hem/haar bellen.

Normaal gesproken heeft een vrouw vlak voor ze ongesteld wordt geen eisprong. Dus de kans is werkelijk minimaal dat ze zwanger kan worden. Maar dannog. Ff navragen aan iemand die er meer verstand van heeft.
Iedereen die biologie heeft gehad snapt dit hoor
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_22992770
quote:
Op maandag 1 november 2004 10:07 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Iedereen die biologie heeft gehad snapt dit hoor
Ze zal de eerste niet zijn die tijdens haar menstruatie zwanger raakt. Het is een fabeltje dat je dan niet zwanger kunt raken. De kans is klein, maar het is absoluut mogelijk, aangezien niet bekend is wanneer ze haar eisprong heeft. Sperma kan maximaal een week overleven, mocht ze op bijvoorbeeld dag 5 van haar cyclus haar eisprong hebben, zit je toch met een probleem.

Ik zou even de dokter bellen, het verhaal voorleggen en vragen of je een MAP kunt krijgen. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
pi_22994838
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gelezen dat het eind 2004 mogelijk is om zonder recept een MAP te halen, weet iemand toevallig of dit al zo ver is? (Ken mn huisarts min of meer persoonlijk dus als het niet hoeft liever niet via omwegen ;-) )
pi_22997154
quote:
Op maandag 1 november 2004 12:03 schreef Dock het volgende:
Ik heb gelezen dat het eind 2004 mogelijk is om zonder recept een MAP te halen, weet iemand toevallig of dit al zo ver is? (Ken mn huisarts min of meer persoonlijk dus als het niet hoeft liever niet via omwegen ;-) )
Bel de apotheek even op om het daar te vragen? Die verstrekken dat ding tenslotte, en zij zijn ook degene die, indien nodig, naar het recept vragen.

zo moeilijk is dat nou ook weer niet te bedenken...
  maandag 1 november 2004 @ 14:01:50 #10
102128 Daviddude
Live vanuit Thailand!
pi_22997425
quote:
Op maandag 1 november 2004 12:03 schreef Dock het volgende:
Ga naar de GGD bij jou in de buurt als je liever niet naar de huisarts gaat. Krijg je een kwartiertje voorlichting over voorbehoedsmiddelen, veilig vrijen, bla, bla... Daarna cursus condoompje omdoen (lachen man, gaat zo'n doos zitten kijken hoe je een condoom om een witte stok wurmt ), en daarna een receptje voor de apotheek.
  maandag 1 november 2004 @ 14:39:37 #11
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_22998101
Kijk even in het centrale piltopic. Daar hebben o.a. ik een paar links gepost waar je een MAP zonder recept kunt bestellen.

Hoewel ik zelf denk dat het overbodig is. Er zijn namelijk factoren die wel heel onwaarschijlijk maken dat ze zwanger zou kunnen zijn. Namelijk, ze moet dan net een eisprong hebben gehad wat zeer onwaarschijnlijk is zo vlak voor de mesntruatie, ten tweede deze moet dan net bevrucht worden, en ten derde, tijdens de mesntruatie wordt het baarmoederslijmvlies losgescheurd en afgestoten dus is het vrijwel onmogelijk dat, als er al een bevruchte eicel is, zichin die wand kan innestelen.
En dit is overigens ook wat een MAP doet.

Let wel, ik baseer dit op mijn biologielessen ooit. Voor deskundig advies zou ik gewoon even de huisarts bellen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Aventura op 01-11-2004 14:50:39 ]
pi_23006598
Je kan gewoon langs de Rutgersstichting (of ist nu rutgershuis) gaan... kan je anoniem en zonder recept een MAP halen, moet geloof ik wel contant kunnen betalen. Heb het zelf ook een keer nodig gehad en zijn uiteindelijk daar uitgekomen.
  Vis een optie? maandag 1 november 2004 @ 23:51:07 #13
70532 loveli
N
pi_23012154
Als je bedenkt dat meestal op dag 14 de eisprong is, lijkt me nogal onmogelijk dat ze zwanger is. In principe blijft sperma een dag of 3 goed, reken met 5 dagen en je hebt een veiligheidsfactor ingebouwd. Als je vriendin toch zwanger wordt, heeft ze of een hele rare cyclus, of jij hebt super-sperma.
En wat aventura zegt klopt bijna, tijdens de menstruatie wordt slijmvlies afgebroken (losscheuren is wel een beetje bruut). Dat moet voor de innesteling ook weer worden aangemaakt en is een paar dagen na de eisprong optimaal, dus over 2.5 week ofzo. Een bevruchte eicel nestelt pas in na een dag of 5-7 geloof ik. Dus maak je geen zorgen en leer iets over een cyclus ofzo.
De morning-afterpil is geen snoepje, maar je kunt je er behoorlijk ziek van voelen. Er zit een behoorlijke dosis hormonen in. Misschien een idee om eerst een heel klein beetje te rekenen?
crap in = crap out
pi_23015134
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:51 schreef loveli het volgende:
Als je bedenkt dat meestal op dag 14 de eisprong is, lijkt me nogal onmogelijk dat ze zwanger is. In principe blijft sperma een dag of 3 goed, reken met 5 dagen en je hebt een veiligheidsfactor ingebouwd. Als je vriendin toch zwanger wordt, heeft ze of een hele rare cyclus, of jij hebt super-sperma.
En wat aventura zegt klopt bijna, tijdens de menstruatie wordt slijmvlies afgebroken (losscheuren is wel een beetje bruut). Dat moet voor de innesteling ook weer worden aangemaakt en is een paar dagen na de eisprong optimaal, dus over 2.5 week ofzo. Een bevruchte eicel nestelt pas in na een dag of 5-7 geloof ik. Dus maak je geen zorgen en leer iets over een cyclus ofzo.
De morning-afterpil is geen snoepje, maar je kunt je er behoorlijk ziek van voelen. Er zit een behoorlijke dosis hormonen in. Misschien een idee om eerst een heel klein beetje te rekenen?
Ehm, in principe ja. De kans is klein, maar er zijn meer vrouwen zwanger geworden die dachten dat je tijdens de menstruatie wel onbeschermd kon wippen zonder consequenties. Verder kan sperma maximaal zeven dagen blijven leven, dat is niet voor niks de veiligheidsmarge die wordt aangehouden bij de pil bijvoorbeeld (pil vergeten en in de zeven dagen ervoor seks gehad bla bla bla...)

Ook al is het in theorie allemaal heel leuk dag veertien eisprong, het blijkt in de praktijk dat dat voor lang niet alle vrouwen opgaat. En tsja, weet jij van tevoren wanneer jij je eisprong hebt? Kun jij met 100% zekerheid zeggen dat jij hem niet op dag acht hebt, of dag 21?

De morning afterpil is inderdaad geen snoepje, maar er maar van uit gaan dat ze "toch geen eisprong heeft" en dat je "met een beetje rekenen" wel weet hoe het zit, is nog veel dommer dan éénmalig die pil naar binnen werken.

Overigens heeft nog maar 25 % van de vrouwen last van bijwerkingen van de MAP... dus zo erg is dat ook weer niet.
  Vis een optie? dinsdag 2 november 2004 @ 10:28:19 #15
70532 loveli
N
pi_23017350
@Innovative:
Ehm, zwanger worden tijdens de menstruatie gebeurt aan het einde van de menstruatie. Sperma kan 5 dagen leven (als jij dat graag wilt 7, bron?), maar dan wel in de vruchtbare periode als er goed slijm is. De veiligheidsmarge van 7 dagen met de pil heeft meer te maken met de werking van de pil dan met de levensduur van sperma.
Als er geen goed slijm is leeft sperma veel korter, bij slechte omstandigheden een uur of 8. En tijdens de menstruatie er er geen slijm om de levensduur te verlengen. Dus ook al heeft ze op dag 8 een eisprong, dan kan ze nog steeds niet zwanger worden.

Ongeacht of je last hebt van bijwerkingen van de MAP of niet, je krijgt een grotere hoeveelheid hormonen binnen dan je normaal zou krijgen. En nee, dat is niet gezond, het is een paardemiddel. En waarom zou je dat slikken als het totaal niet nodig is? (Als vriendin van TS nu zwanger wordt, ben ik benieuwd of ze net zoveel geluk in de loterij heeft.)

En ja, ik weet zeker dat ik niet op dag 8 of dag 21 een eisprong heb, die van mij zit halverwege dag 15. Kijk maar eens op de volgende linkjes, daar kan iedereen nog heel wat van leren. De site van de nsvh is erg nuttig voor algemene informatie, de andere sites leggen goed uit hoe een cyclus werkt.

een goede site http://www.nvsh.nl/Pages/(...)ips_dagen.htm#veilig
linkje http://www.woomb.org/bom/rules/index.html
nog een linkje http://www.woomb.org/bom/cervix/cervixImages_nl.html
nog een http://www.clearplan.info/nl/hormonen.cfm
crap in = crap out
  dinsdag 2 november 2004 @ 10:59:25 #16
85428 dafjedaf
chick on a mission
pi_23018210
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 10:28 schreef loveli het volgende:
En ja, ik weet zeker dat ik niet op dag 8 of dag 21 een eisprong heb, die van mij zit halverwege dag 15.
Door stress of andere oorzaken kan je eisprong zo een paar dagen verschuiven hoor....
Het belangrijkste in het leven is serieus genomen worden.
  Vis een optie? dinsdag 2 november 2004 @ 11:43:21 #17
70532 loveli
N
pi_23019419
Inderdaad, stress kan ervoor zorgen dat de eisprong later is dan normaal.
Bij mij in de familie komen tweelingen voor, dus dubbele eisprongen. Juist daarom let ik extra goed op mijn cyclus en heb ik me erin verdiept. Ik ben zelf geen medisch expert, maar weet er door zoeken en lezen aardig wat van.
Als andere mensen zich ook een beetje in vruchtbaarheid zouden verdiepen, kan dat veel onzekerheid schelen.
crap in = crap out
pi_23021676
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 11:43 schreef loveli het volgende:
Inderdaad, stress kan ervoor zorgen dat de eisprong later is dan normaal.
Bij mij in de familie komen tweelingen voor, dus dubbele eisprongen. Juist daarom let ik extra goed op mijn cyclus en heb ik me erin verdiept. Ik ben zelf geen medisch expert, maar weet er door zoeken en lezen aardig wat van.
Als andere mensen zich ook een beetje in vruchtbaarheid zouden verdiepen, kan dat veel onzekerheid schelen.
Het kan ook een hoop onzekerheid schelen als mensen gewoon even de huisarts bellen voor een MAP. Ja, het is een paardenmiddel, maar als je hem eens in je leven slikt, dan ga je daar echt niet dood aan. Je moet hem alleen niet maandelijks gaan gebruiken (een goede huisarts roept je dan ook bij zich voor een preek).

Als je je verdiept in je cyclus weet je vast je eisprong is, maar het blijkt uit het verhaal van de TS nou niet bepaald dat dit gebeurt is, wel? Dan kun jij leuk vertellen wat de standaard periode is, maar het blijft altijd een gok aangezien het lichaam heel snel reageert op veranderende zaken, door de eisprong te verplaatsen. Daarnaast blijft het zo dat er mensen zijn met hun eisprong vlak voor, tijdens of net na de menstruatie, waardoor ze wel degelijk zwanger raken als er een ongeluk gebeurt zoals bij de TS. Dat het 9 van de 10 keer niet zo is, klopt, maar als je niet weet hoe je cyclus in elkaar zit en er gebeurt iets met de gebruikte voorbehoedsmiddelen, dan moet je maatregelen nemen als je niet voor onverwachte verrassingen wilt komen te staan.
pi_23022295
Hoi Dock,

Ik werk in de apotheek en kan je dus vertellen dat de map sinds 1 november vrij verkrijgbaar is.
Het gaat om de norlevo, 2 tabletjes van een euro of 17.
Haal je een recept dan wordt het door veel verzekeringen wel vergoed.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat je om de haverklap een map haalt, want dat is een mega-dosering hormonen en voor vaak gebruik dus niet geschikt, dan kan ze beter naast de condooms ook de pil gaan slikken.
Alhoewel ik het in jullie geval niet erg hoog inschat dat het raak zou zijn zou ik toch voor de zekerheid gaan en een map halen.
pi_23024919
quote:
Op maandag 1 november 2004 10:01 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

en anders neem je gewoon die morning after pil, just in case
Ja, of je vriendin, bijvoorbeeld.

Power perceived is power achieved.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')