De beste Nederlandstalige band van de afgelopen 20 jaar komt ongetwijfeld uit Den Helder. Het gaat om Martin Buitenhuis en zijn kornuiten Sandro Assorgia, Dave Rensmaag, Ben Kribbe en Louis de Wit. De charismatische en ijzersterke zanger Buitenhuis schrijft meesterlijke teksten en dat al vele platen lang.
Het knappe is dat ze zowel door alternatief Nederland als door de sympathieke huisvrouwen en de pubermeisjes gewaardeerd kunnen worden. Wie valt er niet voor regels als "en de stilte valt zo hard / dat het wel waar moet zijn / ik breng je niets lief / meer dan pijn."?
Het begon met het titelloze debuut, dat krakers als "Alles Of Niets", "Meer Dan Een Ander" (met gebroken snik aan het einde) en meestamper "Stil In Mij" bevatte. Elf prachtige songs vol sprankelende gitaarpop en teksten iemand die een baksteen door zijn eigen glazen gooit, wakker worden met een nare smaak, redeloze verlangens die onder de huid kruipen, uitgekotste roze bloemen, de kroeg als kerk en haar broek op zijn jas in zijn stoel.
De opvolger "Vier Weken" kende weer elf nummers volgens het beproefde recept. "Laat Het Los"en "Mijn Held Zijn" waren de pronkstukken, waar Buitenhuis zich weer overgaf aan de liefde en zong over vrienden die verdwenen met het glas dat we hieven, verzonken gedachten op de bodem van je ziel, meiden met een hand voor het gezicht, gedoopt zijn in liefdes vagevuur, min of meer de gebeten hond zijn en dat je alles moet laten vallen.
Op "Kopstoot Van Een Vlinder" werden de heren romantischer en melodieuzer, met "Pijn" (met wijlen Herman Brood) als opvallendste song. Buitenhuis ging tekstueel nog dieper, getuige onderwerpen als stilten die de avond kleuren, dagen waarop ze tot de eeuwigheid rijkten, één en al begrip dat in een taxi van hem wegrijdt, toegeven aan je diepste verlangens, je gezicht verliezen aan de schaduwkant en maandagochtendsleur in zenderruis en testbeeld.
Via "Ik Jou & Jij Mij" kwam Van Dik Hout dan definitief op ongekende hoogte. Hij schopte en schreeuwde en schoot op alles wat bewoog, verzint het leven aan elkaar, droomt zilver en goud in zijn slaap, iemand past op zijn kat en de eerste sneeuw die vroeg valt.
Vanaf toen was elke release overbodig. Waar zouden mensen als Ali B, Acda en de Munnik, Veldhuis & Kemper, Volumia!, Lange Frans & Baas B, Re-Play en dergelijke zijn zonder Van Dik Hout?
In het schemergebied, ergens in het midden.
ASWH, de trots van de regiowww.thuisuiteten.nl