abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22940880
Ik had dinsdag een heftige discussie met een vriendin over de vraag of er nu wel of geen mensenrassen bestonden.. nouja, zei vond van wel en ik van niet .. maar om eerlijk te zijn ben ik er helemaal niet zo zeker van..

Natuurlijk is het een heel erg beladen onderwerp met de jodenvervolging en racisme maar ik wou gewoon weten hoe het zit. Of er echt mensenrassen zijn of dat het enkel ideeën van rechtse racisten zijn..

Ik heb onze (omvangrijke) encyclopedie geraadpleegd, het woordenboek, en heb net het internet afgestruind, en hoewel er veel forumdiscussies over zijn, kan ik geen BETROUWBARE informatie vinden..

Het enige aannemelijke dat ik heb kunnen vinden is dat er iets bestaat wat ze 'rassenkunde' noemen en dat er 3 hoofdrassen zijn.. Over rassenkunde is op internet en in onze encyclopedie trouwens niets te vinden..

Mijn vraag aan de biologen in de zaal:
kunnen jullie mij vertellen hoe het zit met de mensenrassen??
-bestaan ze??

-zo ja: hoeveel zijn er? (liefst een precies antwoord)
en hoe kunnen ze bestaan na de zogeclaimde 'bottleneck' situatie waarbij de hoeveelheid mensen drastisch was afgenomen waardoor een eenzijdige genenpoel ontstond waarna (lijkt mij) logischerwijs nog maar heel weinig (te weinig) tijd over was om verschillende rassen te vormen..

-hoeveel procent van het genitisch materiaal moet verschillen voor je kan praten van een verschillend ras? of werkt het niet zo? in dat geval: hoe dan wel?

of geef gewoon links naar sites met doorslaggevende informatie want ik wil haar racistische vader es even goed met z'n mond vol tanden zetten
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:05:47 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22940964
De eerste vraag kan ik alvast beantwoorden: natuurlijk bestaan er rassen.

Europese, Afrikaanse en Aziatische als ik het goed heb.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_22941142
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:05 schreef Posdnous het volgende:

Je vergeet de hobbit
pi_22941148
quote:

Indianen toch ook nog
pi_22941151
quote:

Nou noem je de bewoners van continenten op, dat zijn geen rassen natuurlijk.
I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
pi_22941214
Kaukasisch (blank), Negroide (Afrikaans), Inuït (weet niet wat de goeie naam er voor is, maar de inheemse bevolking van Noord/Zuid Amerika) .... en dan nog Aziatisch waar ik even niet op kan komen.

De oorspronkelijke bewoners van N/Z-Amerika zijn trouwens nauw verwant omdat het een afstammeling is van het Aziatische ras dat in de loop der jaren anders is geëvolueerd. Aboriginals komen volgens mij van de Afrikanen af maar weet het niet 100% zeker
pi_22941217
De genetische verschillen zijn dermate klein dat je niet van aparte rassen kunt spreken. Zo kunnen binnen het blanke 'ras' de genetische verschillen net zo groot zijn als tussen blank en zwart.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:19:50 #8
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_22941284
Vroeger had men het wel over het " blanke, zwarte en gele ras " dus ik denk wel dat je van verschillende rassen en dus ook "raskenmerken " kunt spreken
Tegenwoordig schijnt huidskleur een beladen onderwerp te zijn geworden
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_22941297
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:16 schreef Gallo het volgende:
De genetische verschillen zijn dermate klein dat je niet van aparte rassen kunt spreken. Zo kunnen binnen het blanke 'ras' de genetische verschillen net zo groot zijn als tussen blank en zwart.
Dat zou mij niks verbazen...
Wat wat er tot nu toe verteld wordt, kan ik nog niet echt bijvoorbeeld arabische mensen in plaatsen. Tevens ook niet echt de oorspronkelijke bewoners van Australie en de Indianen uit Noord Amerika ook niet echt.
I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:21:09 #10
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22941324
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:16 schreef Gallo het volgende:
Ik had het over de rassen zoals die in de literatuur (destijds) werden beschreven.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_22941411
Ik denk wel dat er rassen bestaan. Gelijkheid bestaat namelijk niet. De vraag is alleen of een ras genetisch bepaald is, meer geografisch bepaald of een combinatie. Aangezien oorspronkelijk alle mensen uit Afrika komen.

Je kan mss beter spreken van geografische rassen. Het blijft natuurlijk een lastige discussie. Ik zou er eerlijk gezegd ook nog wel meer over willen weten. verkapte tvp
pi_22941471
De classificatie van Johann Friedrich Blumenbach:
- Kaukasisch ('wit'): Europa (grotendeels), West-Azië
- Mogolisch ('geel'): China, Japan, etc.
- Ethiopisch ('zwart'): Afrika (muv N-Afrika), Australië, Nieuw-Guinea en andere Pacifische eilanden
- Amerikaans ('rood'): de Indianen uit N- en Z-Amerika
- Maleisisch ('bruin'): inwoners van Indonesië, Vietnam, Thailand etc.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:26:35 #13
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_22941477
Je hebt soorten en variaties.

Je zou kunnen voortbrengen dat de verschillen tussen groepen mensen variaties zijn. Echter is dat een zelf aan te brengen grens. Er is namelijk niet duidelijk vastgesteld wanneer iets een soort is en wanneer een variatie.
Er is maar een mensensoort, maar of er verschillende variaties zijn ligt aan jezelf.
Persoonlijk zijn de verschillende kenrmerken van groepen mensen nu simpelweg te klein, ze zijn veelal oppervlakkig d.w.z. uiterlijk zoals haarkleur of huidskleur. Er zijn wel hele kleine kernmerken die belangrijker zijn, zo is een blank persoon ietje minder vatbaar voor die zeikte wat pas geleden uitbrak in azie (ben even de naam vergeten), dat is een genetisch verschil.

Uiterlijke kenmerken zijn er maar zijn naar mijn mening niet genoeg om een aparte variatie te maken. Pas als de inwendige kenmerken zo groot worden dat het functioneren begint te veranderen dan pas is het een variatie. En als een groep mensen in functioneren in het geheel is veranderd dan is het een ander soort.
I mean no harm
pi_22941536
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:13 schreef daeri het volgende:

[..]

Je vergeet de hobbit
Inderdaad, gisteren een documentaire over gezien. De hobbit is een nieuw type mens dat is ontdekt, was gisteren in iedergeval op het nieuws en in de actualiteitenprogramma's. De hobbit had een kleinere herseninhoud en was maar 1 meter groot en leefde x aantal miljoen jaren geleden tegelijk met de huidige grote mensen.
pi_22941619
Die hobbit telt niet want we hebben het over de Homo Erectus
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:26 schreef Maethor het volgende:
De classificatie van Johann Friedrich Blumenbach:
- Kaukasisch ('wit'): Europa (grotendeels), West-Azië
- Ethiopisch ('zwart'): Afrika (muv N-Afrika), Australië, Nieuw-Guinea en andere Pacifische eilanden

- Mogolisch ('geel'): China, Japan, etc.

deze 2 zijn afstemmelingen van bovenstaande:
- Amerikaans ('rood'): de Indianen uit N- en Z-Amerika
- Maleisisch ('bruin'): inwoners van Indonesië, Vietnam, Thailand etc.

Er zijn er dus eigenlijk maar 3
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:34:28 #16
72664 tony_jejo
-=/^_^| |^>'\=-
pi_22941646
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:20 schreef SoNoS het volgende:

[..]

Dat zou mij niks verbazen...
Wat wat er tot nu toe verteld wordt, kan ik nog niet echt bijvoorbeeld arabische mensen in plaatsen. Tevens ook niet echt de oorspronkelijke bewoners van Australie en de Indianen uit Noord Amerika ook niet echt.
Arabische mensen zijn de afgezanten van de duivel.
De antichrist(enen)
Al zal ik ervan beticht worden dat ik demoniseer

/men mag deze post met een korreltje zout nemen........wel naar eigen smaak toevoegen
maatschappelijk docent / socioloog / mensenkenner
"een mens is als een open boek .. een boek met de diepgang van een banaan" -tony_jejo
pi_22941776
Arabische mensen vallen ook onder het kaukakische ras, al is het allemaal een beetje onzin en bedacht in een tijd dat het lezen van genen nog niet mogelijk was. Er zijn talloze volken in Afrika die meer gelijkenis vertonen met het kaukakische ras dan met een volk 200 kilometer verderop. Nog zo'n boeiende wetenschapper was Lombroso die dacht aan gelaatskenmerken te weten of iemand criminele aanleg had door o.a. de afstand tussen de ogen te meten.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:48:06 #18
78780 deedeetee
pi_22941935
Lombroso is gelukkig al héél lang " achterhaald "
pi_22942130
De theorieën van Lombroso werken alleen in Hollywood-films.
pi_22942178
Toch is het wel geinige wetenschap. Helaas misbruiken mensen dergelijke wetenschap graag, zeker in het geval van rassenleer terwijl het al jaren achterhaald is.,
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 21:02:16 #21
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_22942248
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:24 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk wel dat er rassen bestaan. Gelijkheid bestaat namelijk niet. De vraag is alleen of een ras genetisch bepaald is, meer geografisch bepaald of een combinatie. Aangezien oorspronkelijk alle mensen uit Afrika komen.

Je kan mss beter spreken van geografische rassen. Het blijft natuurlijk een lastige discussie. Ik zou er eerlijk gezegd ook nog wel meer over willen weten. verkapte tvp
Zeker weten dat dat genetisch bepaalt is, Afro-Amerikanen bijvoorbeeld, reageren doorgaans slechter op bepaalde medicijnen voor hartkwalen.

De uiterlijke tekenen waarop de meeste definities van ras zijn gebaseerd - zoals huidskleur en haartextuur - worden bepaald door een handvol genen.
Maar de andere genen van twee mensen van hetzelfde 'ras' kunnen onderling zeer verschillend zijn. Omgekeerd kunnen twee mensen van verschillende 'rassen' meer gelijkenissen vertonen dan twee individuen van hetzelfde 'ras'.
Toch kunnen wetenschappers genetica gebruiken om de grootste populaties volgens hun voorouderlijke geografische origine te sorteren. Deze aanpak werkt echter niet zo goed voor populaties die het resultaat zijn van recente vermengingen met andere groepen.

Onderzoekers gebruiken vaak kleine stukjes DNA, Alupolymorfismen genoemd, om te bepalen of verschillende populaties verwant zijn. Alu's hebben geen gekende functie, toch kopiëren ze zichzelf en positioneren ze zich willekeurig doorheen iemands genoom.
Omdat voordien toegevoegde Alu's zichzelf niet verwijderen, kunnen Alu-patronen worden gebruikt als maatstaf om te schatten hoe nauw twee individuen - en, door het bereken van gemiddelden, twee populaties - genetisch met elkaar verwant zijn.

Een voorbeeld: een Alu-polymorfisme op chromosoom 1 komt bij ongeveer 95 procent van de geteste Subsahariaanse Afrikanen voor, bij 75 procent van de Europeanen en Noord-Afrikanen en bij 60 procent van de Aziaten, terwijl een ander Alu-polymorfisme op chromosoom 7 wordt gedragen door ongeveer 50 procent van de Europeanen en Noord-Afrikanen en 50 procent van de Aziaten.

Sommige individuen dragen beide polymorfismen. Geen enkel polymorfisme kan op zichzelf alle leden van een grote groep, maar door honderden van deze polymorfismen te analyseren kunnen wetenschappers op diverse lokaties geteste individuen op basis van hun genetisch profiel groeperen.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_22942365
Nog een paar honderd jaar en 'rassen' bestaan zeker niet meer. Er is geen isolatie meer. Is dat gedonder ook eens afgelopen.
pi_22942402
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 21:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nog een paar honderd jaar en 'rassen' bestaan zeker niet meer. Er is geen isolatie meer. Is dat gedonder ook eens afgelopen.
Dat vraag ik me af. Ik denk namelijk dat het zo is dat je je biologisch gezien sneller aangetrokken voelt tot iemand van je eigen ras dan tot iemand van een ander ras.
pi_22942423
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 21:02 schreef Quarks het volgende:

[..]

verhaal
Dat is allemaal heel leuk, maar zoals je zelf al zegt heb je er geen fuck aan, om het maar bot te zeggen. Het is al helemaal geen manier om rassen vast te stellen, enkel een manier om mensen te catagoriseren naar afstamming.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 21:12:49 #25
78780 deedeetee
pi_22942474
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 21:09 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af. Ik denk namelijk dat het zo is dat je je biologisch gezien sneller aangetrokken voelt tot iemand van je eigen ras dan tot iemand van een ander ras.
Echt waar ?????

Volgens mij helemaal niet waar !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')