abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 17:47:47 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_22938097
Net even bij de Turk geweest en wat dingetjes gehaald waaronder Gevulde wijnbladeren met rijst. Nu wil ik ze gaan klaarmaken, maar er staat helemaal niet op hoe je ze het beste kan klaarmaken.

Nu vind ik m.b.v. google het volgende:
quote:
Leg de dolmades op de bodem van een pan en voeg zoveel water toe dat ze net onder staan. Leg een zwaar bord bovenop de dolmades. Sluit de pan en breng de inhoud langzaam aan de kook en laat dit ca. 1 uur op laag vuur zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en laat de dolmades bij voorkeur 1 nacht in het vocht staan.
bron: http://www.watetenwevanda(...)eer&recept_id=76
Nu verwacht ik dat kant en klare geen uur op moeten staan. Iemand nog tips?
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 18:30:58 #2
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_22938926
Ik ben het maar op bovenstaande manier aan het klaarmaken, maar ik moet zeggen dat ik niet echt warmloop voor de geur die van de wijnbladeren afkomt. Hopelijk smaken ze lekkerder.
pi_22939531
Je hebt dus kant en klare gekocht? Hmmmm, je zou ze dan gewoon in de magnetron kunnen opwarmen lijkt me...

Als je ze zelf maakt, kun je het idd op de manier doen zoals hierboven beschreven staat. Ik heb ze zelf nooit gemaakt, wel gevulde paprika's. Die moest je ook onder water laten staan met een bord er boven op. Ze waren best lekker maar lang niet zo lekker als de paprika's die ik wel eens van m'n Turkse collega krijg. Maar dat is ook een kwestie van oefenen en de juiste kruiden dacht ik zo.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 19:04:12 #4
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_22939550
Nou dit was geen succes. Ik had bovenop de wijnbladeren een iets te hoog gewicht gezet waardoor ze compleet plat waren. De smaak was slecht en de geur was nog erger. Ik maak ze de volgende keer wel zelf of ik eet ze alleen nog in het restaurant.
pi_22940634
Maar als je ze bij de Turk winkel haalt, dan zijn ze toch al helemaal klaar (dus rijst in de bladeren is al gekookt) en hoef je ze alleen maar op te warmen? Waarschijnlijk heb je iets te veel van het goede gedaan en was het daardoor geen succes.

Je hebt ook gevulde wijnbladeren in blik, maar dat smaakt ook niet echt fantastisch.

Niets gaat boven zelfgemaakte...m'n collega gaat me een keer leren hoe dat precies moet. Want ik wil dat ook onder de knie krijgen.
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:08:19 #6
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_22941019
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 19:51 schreef ruby het volgende:
Maar als je ze bij de Turk winkel haalt, dan zijn ze toch al helemaal klaar (dus rijst in de bladeren is al gekookt) en hoef je ze alleen maar op te warmen? Waarschijnlijk heb je iets te veel van het goede gedaan en was het daardoor geen succes.

Je hebt ook gevulde wijnbladeren in blik, maar dat smaakt ook niet echt fantastisch.

Niets gaat boven zelfgemaakte...m'n collega gaat me een keer leren hoe dat precies moet. Want ik wil dat ook onder de knie krijgen.
Ik had dus diegene uit blik..
Ze moeten er gewoon een fool-proof handleiding bij doen voor het klaarmaken van die krengen. Nu zat er helemaal niets bij!
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:55:08 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22942101
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:08 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Ik had dus diegene uit blik..
Ze moeten er gewoon een fool-proof handleiding bij doen voor het klaarmaken van die krengen. Nu zat er helemaal niets bij!
Die uit blik zijn die eigenlijk te eten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 22:37:21 #8
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_22944630
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 20:55 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Die uit blik zijn die eigenlijk te eten?
Ik vond de geur bij het openen van het blik al niet lekker. Daar heb ik alleen normaal nooit last van.
Bij mij ging het koken uiteindelijk ook fout dus ik heb ze niet kunnen proeven, maar normaal (lees: in het restaurant) wel erg lekker.
Ga ze gewoon een keer proberen zelf te maken en kijken of dat beter is dan uit blik. Misschien had ik ook wel gewoon een verkeerd merk.
pi_22944779
Als je weet hoe zelfgemaakte druivenbladeren smaken (er van uit gaan dat ze heel lekker zijn, omdat ze bijv. door je Turkse collega zijn gemaakt ) dan zul je begrijpen dat druivenbladeren uit blik tegenvallen. Maar goed, er zullen vast wel mensen zijn die het kunnen waarderen. Ik iig niet..
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 23:08:36 #10
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_22945438
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 22:43 schreef ruby het volgende:
Als je weet hoe zelfgemaakte druivenbladeren smaken (er van uit gaan dat ze heel lekker zijn, omdat ze bijv. door je Turkse collega zijn gemaakt ) dan zul je begrijpen dat druivenbladeren uit blik tegenvallen. Maar goed, er zullen vast wel mensen zijn die het kunnen waarderen. Ik iig niet..
Ik had ook het idee dat ze ongeveer gelijk zouden smaken zoals je ze normaal bij de turk of een grieks restaurant zou krijgen. Viel dat even flink tegen. Maar dit zijn van die leermomenten. Je weet nu iig dat je voor een feestje die dingen niet uit blik moet gebruiken, maar ze lekker zelf moet maken of misschien vers moet halen (al denk ik dat het niet makkelijk en goedkoop is).

Ik had wel andere lekkere dingen erbij. Was een soort pannekoekje gevuld met feta-kaas. Zal even opzoeken hoe die dingen heette. Ze heten: Hazir Sigara Boregi. Ze lijken op loempia's maar dan gevuld met kaas. Erg lekker. Je kan ze frituren of in de pan bakken.

Zie hier het recept: http://www.turkijevakantieland.nl/sigaro_boregi.htm

pi_22946621
Ik ken ze alleen maar koud, hoor.
Volgens mij moet je die helemaal niet warm maken.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_22946723
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 23:54 schreef shmoopy het volgende:
Ik ken ze alleen maar koud, hoor.
Volgens mij moet je die helemaal niet warm maken.
je moet ze toch koken, beetje water in de pan en een bord erop idd (zo maakt mama ze ook )

je kunt ze warm eten maar koud ook. Ik vind ze warm wel lekkerder...
pi_22946814
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 23:58 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

je moet ze toch koken, beetje water in de pan en een bord erop idd (zo maakt mama ze ook )

je kunt ze warm eten maar koud ook. Ik vind ze warm wel lekkerder...
Hmm, okee.
Ik krijg ze altijd koud, van m'n Turkse buuf, moet ik toch eens met 'r gaan praten.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_22947042
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:01 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Hmm, okee.
Ik krijg ze altijd koud, van m'n Turkse buuf, moet ik toch eens met 'r gaan praten.
warm ze dan zelf op, luie vreter
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 00:39:56 #15
521 ruby
Hell yeah!
pi_22947635
Koud is ook lekker, maar ik geef toch de voorkeur aan een beetje warm.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 00:42:27 #16
521 ruby
Hell yeah!
pi_22947679
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 23:08 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik had wel andere lekkere dingen erbij. Was een soort pannekoekje gevuld met feta-kaas. Zal even opzoeken hoe die dingen heette. Ze heten: Hazir Sigara Boregi. Ze lijken op loempia's maar dan gevuld met kaas. Erg lekker. Je kan ze frituren of in de pan bakken.

Zie hier het recept: http://www.turkijevakantieland.nl/sigaro_boregi.htm
Ja, die ken ik ook. Daar had m'n collega (die Turkse) eens op getrakteerd. Ze zijn heel simpel te maken schijnt. Zij had ze ook met gekookte aardappel en een beetje gehakt en dan heel lekker gekruid. Maaksel van 'r moeder. Lekker hoor.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 11:54:55 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_22951395
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:01 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Hmm, okee.
Ik eet ze ook altijd koud hoor.

Heb ze in Turkije en Griekenland ook alleen koud geserveerd gekregen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')