Wegwijs maken met de multi-culturele samenleving.quote:Vanmiddag zal minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie een website openen die jongeren tussen de 10 en 14 jaar wegwijs moet maken in de multiculturele samenleving. Op de interactieve site kunnen de jongeren kennis opdoen met thema's als discriminatie, identiteit en vooroordelen.
De website Dutchkids.nl is de Nederlandse variant van de succesvolle Britse website Britkid. De website is ontwikkeld door het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) in samenwerking met Chris Gaine, de bedenker van de Britse website.
Op de site fungeren zeven tieners in het fictieve stadje Nederdam. Zij vertellen iets over zichzelf, hun familie en hun dagelijks leven. Ook komen de problemen waar zij mee zitten aan de orde: gediscrimineerd worden, uitkomen voor je homoseksualiteit of het zat zijn om steeds te moeten uitleggen waarom je een hoofddoek draagt. Binnen de discussies is er ruimte voor verschillende gezichtspunten en soms confronterende meningen. Elk gesprek wordt afgesloten met een vraag aan de bezoeker.
Zo kun je met de kaalgeschoren Bram, die een 'Sunsdate' T-shirt draagt, een discussie volgen over waarom de schoolleiding een kledingverbod heeft ingesteld. En de hoofddoekdragende Yasemin legt uit waarom ze een hoofddoek wil dragen en dat ze zich daar niet steeds voor wil verdedigen.
Verder is er de pagina 'Meer weten?'. Daarop worden verschillende begrippen zoals vooroordelen, extreem-rechts, identiteit en cultuur verklaard. Ook kolonialisme, slavernij, de Tweede Wereldoorlog, de aanslagen van 11 september en de Palestijns-Israëlische kwestie komen aan de orde.
Het is heel goed dat deze site meningen geeft, het wordt namelijk tijd dat de Nederlandse normen & waarden, het volkseigene, de omgangsvormen etc. eens goed op een rijtje worden gezet. Kortom, de kids van nu kunnen nu lezen "hoe het hoort".quote:Op donderdag 28 oktober 2004 16:02 schreef _The_General_ het volgende:
Deze site die waarschijnlijk tonnen heeft gekost mist compleet zijn doel. In plaats van gegevens aanbieden waaruit kinderen zelf hun mening kunnen vormen geeft de site meningen. Daarnaast is de samenstelling van de afkomst van de kinderen compleet incorrect.
Ik zie alleen maar stereotypen en hokjesdenken. Niet iets wat door de overheid bevorderd moet worden imo!
Multi-cultiraliteit is een feit, geen ingestampt ideaalbeeld ofzo. Maar ik ben vast ook geïndroctrineerd. De site is wel wat stereotypeachtig, maar ja, je kunt een kind ook niet 100 voorbeelden geven dan wordt het wat onbegrijpelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:52 schreef vanvugh het volgende:
Dit soort dingen bevestigen eigenlijk mijn vermoede dat "multi-cultureel" alleen stand houdt met een flinke dosis indoctrinatie.
Nee. Het is volkomen plausibel dat bevolkingsgroepen uit verschillende achtergronden in een land kunnen leven zonder dat daar een hoop gedonder van komt omdat geen van beiden de cultuur van de andere wil aannemen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:08 schreef Gallo het volgende:
[..]
Multi-cultiraliteit is een feit, geen ingestampt ideaalbeeld ofzo. Maar ik ben vast ook geïndroctrineerd. De site is wel wat stereotypeachtig, maar ja, je kunt een kind ook niet 100 voorbeelden geven dan wordt het wat onbegrijpelijk.
En dat is de situatie in Nederland ? Marokkanen en Turken hier zijn niet te vergelijken met de inwoners van genoemde landen, ze zijn al voor een groot deel Nederlander. Door dingen die niet overeenkomen met onze cultuur (wat deze ook moge zijn) uit te vergroten zien we de aanpassingen niet meer. Of je moet werkelijk denken dat Marokkanen in het rifgebergte in hun dorpje op scooters rijden en nikes dragen. De fout die veel mensen maken is assimilatie te verlangen alsof het doodnormaal is. Geen enkel persoon dat uit het buitenland komt wonen zal ooit 100% Nederlander zijn, er bestaat niet eens zoiets als 100% Nederlander zijn. Gek genoeg zijn het dezelfde Nederlanders die zo zeuren over aanpassen als die in Spanje of welk willekeurig land dan ook te koop lopen met hun Nederlanderschap en niks willen weten over de plaatselijke cultuur. Het is menseigen om in 'den vreemde' je identiteit te behouden, het geeft een gevoel van zekerheid.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee. Het is volkomen plausibel dat bevolkingsgroepen uit verschillende achtergronden in een land kunnen leven zonder dat daar een hoop gedonder van komt omdat geen van beiden de cultuur van de andere wil aannemen..
Cultuur ontkenningquote:Op zondag 31 oktober 2004 01:31 schreef Gallo het volgende:
[..]
(..) Door dingen die niet overeenkomen met onze cultuur (wat deze ook moge zijn) uit te vergroten zien we de aanpassingen niet meer. (..)
Alleen al het feit dat we het niet eens zijn is een teken dat er geen Nederlandse cultuur bestaat. Er zijn genoeg dingen die je kunt toeschrijven aan een typische Nederlander, maar ook genoeg verschillen. Allemaal dingen waar we allemaal in meer of mindere mate aan voldoen, zo ook allochtonen. Maar als jij dingen kunt noemen die allochtonen geen Nederlander maakt zou ik ze graag horen, zo blijft het een beetje lullen in vage termen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:33 schreef vanvugh het volgende:
[..]
Cultuur ontkenning![]()
Je vergeet "www." ervoor te zetten!quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:19 schreef Gallo het volgende:
Ik krijg een heel andere site ? http://dutchkids.nl/ toch ?
Ah, ok. Ik vind het trouwens wel meevallen, alles komt aan bod ook de zogenaamde hypocrisie van moslims en anderen. Wel een hoofddoek dragen uit overtuiging maar ook een cheeseburger eten b.v. Er wordt mijns inziens helemaal geen mening opgelegd, het is vrij neutraal. Ook het Lonsdale verbod komt aan bod, en nergens wordt er gepleit voor een verbod op die site. Al die jongeren hebben een eigen mening over zaken en geen 1 overstemt vind ik.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:21 schreef P-Style het volgende:
[..]
Je vergeet "www." ervoor te zetten!
Maar wat berèik je nou met zo'n site? Wat is de toegevoegde waarde? Wat vertelt deze site aan kinderen, wat ze nog niet weten?quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:33 schreef Gallo het volgende:
Ah, ok. Ik vind het trouwens wel meevallen, alles komt aan bod ook de zogenaamde hypocrisie van moslims en anderen. Wel een hoofddoek dragen uit overtuiging maar ook een cheeseburger eten b.v. Er wordt mijns inziens helemaal geen mening opgelegd, het is vrij neutraal. Ook het Lonsdale verbod komt aan bod, en nergens wordt er gepleit voor een verbod op die site. Al die jongeren hebben een eigen mening over zaken en geen 1 overstemt vind ik.
Ik kan me voorstellen dat kinderen die niet met aanraking komen met dit soort verschillende jongeren zodoende toch een mening kunnen vormen. De zogenaamde andere kant van het verhaal. Jongeren zijn toch meestal in hun eigen kring en komen niet zoveel in contact met andere denkbeelden dan die van hun vrienden. Aan enige mate van generalisatie ontkom je natuurlijk niet, maar ik vind het vrij breed opgezet en niet echt stereotype achtig.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:35 schreef P-Style het volgende:
[..]
Maar wat berèik je nou met zo'n site? Wat is de toegevoegde waarde? Wat vertelt deze site aan kinderen, wat ze nog niet weten?
Hmmm... ik denk dat dáár onze meningen een beetje verschillen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:38 schreef Gallo het volgende:
...en niet echt stereotype achtig.
Is toch erg typerend voor deze tijd ? Bemoeizuchtige mensen die ineens alles van de Islam weten en moslims daar mee lastig vallen , en moslima's die wel een hoofddoek dragen uit overtuiging maar ondertussen andere geboden negeren en dus eigenlijk een liberale vorm van de Islam beleven.quote:Indra: Yasemin, wat is er? Je bent zo stil.
Yasemin: Ik ben boos!!!
Jeroen: Tjemig, dat klinkt alsof je echt woedend bent. Wat is er gebeurd?
Yasemin: Toen ik vanochtend op school aankwam werd ik apart geroepen door de directrice. Ze vroeg mij waarom ik een hoofddoek draag. Ook wist ze heel goed te vertellen dat een hoofddoek volgens de Koran niet hoeft.
Driss: Waar komt dat opeens vandaan?
Yasemin: Ik weet het niet. Ik draag mijn hoofddoek sinds het begin van dit schooljaar en niemand heeft er iets van gezegd. Tenminste niet recht in mijn gezicht. Vanochtend leek het alsof de directrice er goed over na had gedacht.
Kwame: Hoe bedoel je niet recht in je gezicht?
Yasemin: Nou, ik heb al vaker gemerkt dat mensen achter mijn rug een mening hebben. Bijvoorbeeld dat ik te jong ben om een hoofddoek te dragen. Dat hoeft toch pas nadat je getrouwd bent. Of, zoals vanochtend, dat het niet in de Koran staat. En het is helemaal erg dat ze zeggen dat ik gedwongen zou worden om een hoofddoek te dragen. Dat het moet van mijn vader of van mijn broer.
Jeroen: Ik dacht ook dat het moest omdat je moslim bent.
Yasemin: Nee, natuurlijk niet. Ik denk wel dat het voorkomt dat meisjes gedwongen tot een hoofddoek. Dat vind ik helemaal verkeerd. Dwingen is verkeerd en mag niet in mijn godsdienst. Ik kies uit vrije wil om mijn hoofddoek te dragen. Als kind leerde ik over de islam en vanaf mijn negende jaar droeg ik al af en toe een hoofddoek. Vanaf mijn veertiende draag ik mijn hoofddoek altijd. Ik heb er wel een stuk of twintig in de kast liggen met allemaal verschillende motieven en gemaakt van verschillende materialen. Ik had niet verwacht dat het op school een probleem zou zijn. Met gym doe ik hem af.
Indra: Ik vind een hoofddoek gewoon mooi. In mijn familie worden voor feesten sari’s gedragen. Daar zit ook een soort sluier bij. Als vrouwen trouwen hebben ze deze sjaal ook voor hun gezicht. Prachtig gewoon.
Yasemin: Nou, dat vind ik geen goed voorbeeld. Ik draag mijn hoofddoek niet alleen omdat ik het mooi zou staan.
Jeroen: Waarom dan?
Yasemin: Omdat het uit mijn geloof komt. Het is een gebod van Allah. Ik wil graag de voorschriften van mijn geloof volgen omdat je er na je dood voor beloond kan worden. Er zijn niet alleen voorschriften voor vrouwen, ook voor mannen. Ik schaad er toch niemand mee? Ik val er niemand mee lastig en heb ook niet die bedoeling. Ik heb er zelf voor gekozen.
Kwame: Maar als ze de hoofddoek op school verbieden, wat doe je dan?
Driss: Waar en wanneer in Nederland een hoofddoek gedragen mag worden is in de wet geregeld. Vrouwen mogen zelf bepalen of zij een hoofddoek dragen. In een paar gevallen is de wet niet duidelijk bijvoorbeeld of een gevangenisbewaarder een hoofddoek mag dragen of een rechter. Daar moeten nog dingen over worden uitgezocht. Maar Yasemin mag op school haar hoofddoek dragen want wij zitten op een openbare school.
Yasemin: Zie je wel, dan heb ik toch gelijk!!! Driss kun je mij helpen bij mijn volgende gesprek met de directrice?
Driss: Natuurlijk!! Maar nu heb ik vreselijke zin in een milkshake.
Indra: Anders ik wel. Hé, Yasemin, mag ik een hapje van je cheeseburger?
Joh, Einstein. McDonalds is niet Halal en daarom zou een moslim er eigenlijk niet mogen eten. Goed dat je m'n punt snapt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die cheeseburger, die is niet van varkensvlees?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |