abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22883016
Bij mijn boekverslagen moet ik aangeven wat het klassieke motief is. Ik weet er één en daar valt het boek niet onder, Oedipus. Op internet kan ik nergens een soort lijst vinden met alle klassieke motieven die er zijn. Kan iemand me misschien helpen?
Delivered without an information leaflet
pi_22885153
Ik weet niet of je deze klassieke motieven bedoeld. Maar erewraak? ontrouw? etc,,,,
pi_22885343
Hmm.. ik weet het ook niet zo goed! Weet r ook maar één...

Oidipous -> hoofdpersoon word verliefd op een vrouw die hem aan zjin moeder doet denken.

Ontrouw zou meer het thema van het boek zijn.. of het gewone motief.
Een motief is een terugkerende gebeurtenis die het thema ondersteunt. Maar een klassiek motief heeft een wat "mooier" naampje.. erewraak zou best wel eens een klassiek motief kunnen zijn, denk ik. Op internet is echt niks te vinden..
pi_22885362
Hoogmoed.
pi_22886976
Het gaat om het boek Het goddelijke monster van Tom Lanoye.

Kleine samenvatting :

Beeldschone en intelligente vrouw word sinds haar geboorte door iedereen geadoreerd. De wereld praat haar aan hoe ze is tot ze het zelf geloofde. Hoe meer ze het gelooft, hoe meer ze veranderde in hoe men haar zag. Ze zit in een soort vicieuze cirkel van ongelukken. Ze laat mensen per ongeluk verongelukken, maar dit in eerste instantie met goede intenties.
Zo moet ze oppassen op een klein kindje en word ze gewaarschuwd dat het kindje niet bij het zwembad mag komen, omdat het dan kan verdrinken. Ze laat vervolgens het zwembad leeglopen, zodat het niet kan verdrinken en gaat een boek lezen. Het kindje loopt op het geluid van het leeglopende zwembad af en valt in het lege zwembad, waarbij hij zijn nek breekt.
Op een dag valt haar masker en ziet iedereen wie ze werkelijk is. Gewoon een doodnormale vrouw uit de honderdduizend.

"Een plastic spiegeltje waarin de wereld zichzelf had gezien en verliefd was geworden."

Het hoofdpersoon wilde gewoon normaal zijn, zoals ze zich voelde.. niks. Op het einde vervloekt ze iedereen, omdat zij moest zijn hoe zij dr zagen. Ze vind dat ze alles heeft gedaan wat men van haar verlangde en nu lieten ze haar vallen.

Motieven:

De ongelukken en waanvoorstellingen van het hoofdpersoon. Telkens als er iets mis dreigt te gaan komt er bij haar een bepaalde emotie boven. Die emotie brengt een rode waas met zich mee wat heel de wereld rood doet zien. Rood is het teken van bedreiging, woede en agressie.

Maar, wat is dan bij dit verhaal het klassieke motief?
pi_22891637
neej, toch niet

[ Bericht 34% gewijzigd door Wolkje op 26-10-2004 21:44:58 ]
pi_22891849
sowwy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')