abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22860122

Dit is iwi, mijn nieuwe cavia. Ik heb haar nu twee dagen, maar worstel een beetje met het Vitamine C geval. Cavia's maken namelijk zelf geen vitamine C aan, en het is heel voornaam dat ze iedere dag voldoende binnen krijgen.

Nu zijn er meerdere mogelijkheden, zoals:

- speciaal cavia vitamine C voer
- drubbeltjes in het water
- extra vitamine C voedsel (niet hetzelfde als punt 1)
- die gele roters-tabletjes geven

Maar ik weet niet wat ik het beste kan doen. Iwi is nog maar 6 weken oud, en ik wil haar al jong laten wennen aan iets extra;s voor vitamine C. Natuurlijk zit het ook in groenvoer, maar ik kan niet iedere week drie kroppen sla speciaal voor haar kopen (hier wordt het namelijk amper gegeten).

Wat is de beste manier? Laat het even weten! Bij voorbaat dank
I had a signature once. It was awful.
pi_22860335
Mijn chinchilla's hebben hetzelfde. Wat je het beste kan doen is, om vitaminedruppels door het voer te doen. Ga er vanuit dat je een stuk of 5 a 6 druppels verdeeld over het voer doet en dat door elkaar heen hutseld.

Dan heeft je cavia naast gezond eten met de benodigde vitamine en bouwstoffen OOK vitamine C.

Dit geld trouwens voor ieder knaagdier die dat nodig heeft.

Dit is de beste methode en is er niks aan de hand!

Lieef beesie trouwens
pi_22860419
vitaminedruppels door het eten? Nog nooit van gehoord. Zijn dat speciale druppels, of dezelfde die je in het drinken kunt doen?
pi_22860432
Als je het voor jezelf makkelijk wilt maken, dan kun je het beste je cavia gewoon speciaal caviavoer geven, hierin zit alles wat het beeste nodig heeft. Maar ik lees dat zij momenteel al een vitamine tekort heeft, hiervoor je haar het beste een paar vitaminedruppels geven (te koop bij elke dierenspeciaalzaak), want deze werken heel erg snel waardoor die snel weer snel op zijn normale vitamine niveau zit.

Verder mag je een cavia altijd wat lekkers geven qua groenvoer (ook wanneer die al speciaal caviavoer krijgt) alleen met sla en andijvie moet je altijd een beetje oppassen, je kan je cavia beter een wortel, etc geven.
pi_22860454
uhm......zover ik weet speciale. Als je bij de lokale dierenwinkel binnenloopt en vraagt naar vitaminedrupels voor door het voer voor een Cavia, dan krijg je een flesje.

De vraag die je nu stel heb ik ook gevraagd. Toen kreeg ik het antwoord wat ik net poste. Dit geld voor ieder knaagdier die vitaminedruppels nodig hebben
pi_22860560
geweldig... Het beestje heeft nu speciaal voer, maar ze eet alleen de bix (zo heet dat toch, die kleine bruine staafjes) op... de rest laat ze liggen. Tsja, dan zal ze weinig vitamine c binnen krijgen he? Maar ik zal vanmiddag eens naar de dierenzaak fietsen. Ik denk niet dat ze er voorlopig onder zal bezwijken, maar ik wil niet dat ze op korte termijn een tekort krijgt natuurlijk... Dankjewel voor de tip over de druppeltjes in ieder geval
  maandag 25 oktober 2004 @ 12:47:20 #7
84328 Lllaura
painting pictures
pi_22862646
Vitamine c druppels in het drinkwater hebben nauwelijks effect. In kraanwater zit een percentage chloor om het water te zuiveren. Dit breekt vitamine c af. Als je vitamine c druppels in het water oplost, wordt dit dus grotendeels afgebroken. Of je zou het elk uur opnieuw moeten druppelen... Ik geef m'n cavia's gewoon caviavoer (met vit. c) en elke dag een vitamine c tabletje; die vinden ze trouwens hartstikke lekker! En geef je cavia pas nieuw voer als alles op is, dan weet je zeker dat ie alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Probeer je cavia toch zoveel mogelijk te laten wennen aan groenvoer, gewoon blijven geven: het is belangrijk dat ze dit zo'n drie keer per dag krijgen. Was en droog het groenvoer goed en geef het niet direct uit de koelkast. Voorbeelden zijn: appel, andijvie, tomaat, sinaasappel, mandarijn, banaan (niet te veel, kan in grote hoeveelheden verstoppingen geven), wortel (vinden ze heerlijk), peterselie (ook heel goed voor hun darmen) en witlof. Kijk uit met bloemkool en andere koolsoorten, peren, aardappelen en bonen (giftig) !!

Succes!
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_22862677
Whehe, voedingssupplementen voor een cavia
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_22863122
het idee is wel aardig. Het probleem is dus dat Iwi bij mijn vriend thuis staat, omdat ik van mijn ouders geen huidsieren mag, en ik niet altijd bij mijn vriend ben. Dus ik kan het niet zo heel consequent doen, en mijn vriend moet overdag werken, dsu dan wordt het 's ochtends en 's avonds. Ik ga straks bij de Albert Heijn sowieso eens wat groenvoer kopen.
Ik heb het beetsje daarnet trouwens zo'n geel Roters-tabletje gegeven (in stukjes) en tot mijn verbazing vond ze het inderdaad lekker! Nu ligt er een tomaatje in haar kooi, geen idee of ze er wat aan vind...
pi_22865106
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 11:04 schreef zoeperzazke het volgende:
geweldig... Het beestje heeft nu speciaal voer, maar ze eet alleen de bix (zo heet dat toch, die kleine bruine staafjes) op... de rest laat ze liggen. Tsja, dan zal ze weinig vitamine c binnen krijgen he? Maar ik zal vanmiddag eens naar de dierenzaak fietsen. Ik denk niet dat ze er voorlopig onder zal bezwijken, maar ik wil niet dat ze op korte termijn een tekort krijgt natuurlijk... Dankjewel voor de tip over de druppeltjes in ieder geval
bij ons in de dierenwinkel hebben ze speciaal bix voor cavia's met vitamine C erdoorheen, vraag er eens naar! Bix is eigenlijk toch het beste omdat daar alles inzit wat ze nodig hebben. En als je alleen bix geeft heb je geen problemen met selectief eten en weet je dus zeker dat je cavia alles binnenkrijgt. De C druppeltjes zijn o.a. verkrijgbaar onder de naam Cavivit.

Pas op met sla want te veel sla is slecht voor de cavia. Door sla (en klaver en andere koolsoorten) kan trommelzucht ontstaan en hier kan de cavia aan overlijden.

kiwi en paprika zit wel vol vitamine c en dat kun je ook proberen!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_22867265
Ze vreten ook hooi hoor . Daar overlijdt 'ie niet aan.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  maandag 25 oktober 2004 @ 17:05:31 #12
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_22867418
Wat eten Cavia's eigenlijk in de natuur om dat vitamine C tekort op te heffen?
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  maandag 25 oktober 2004 @ 17:13:02 #13
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_22867657
verkeerde topic...

[ Bericht 97% gewijzigd door George-Butters op 25-10-2004 17:15:09 (verkeerde topic...) ]
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_22867963
ik heb goede ervaring met hope farms super CC Cavia's worden bij mij meestal tussen de 7 en 10 jaar. Dit ligt boven het gemiddelde. En geen sla geven hoor! Andijvie mag wel, zolang de ontlasting niet te dun is.
liever een slechte waarheid, dan een goede leugen
geld verdiensite's? klik hier
  maandag 25 oktober 2004 @ 17:54:58 #15
84328 Lllaura
painting pictures
pi_22868284
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 17:05 schreef George-Butters het volgende:
Wat eten Cavia's eigenlijk in de natuur om dat vitamine C tekort op te heffen?
Cavia's in de natuur hebben een heel afwisselend menu. Ze eten gras, kruiden, zaden, bladeren, bloemen, vruchten, cactussen, struiken, stokjes, noten, wortels en planten, enz. Zo krijgen ze genoeg vitamine c binnen. Goed gemengd caviavoer bevat als het goed is een hoop gedroogde kruiden en zaden en zo.
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
  maandag 25 oktober 2004 @ 18:34:24 #16
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22868534
Beter zo'n van A tot Zink tabletje vergruizen in zijn drinktankje
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:17:10 #17
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_22869594
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 18:34 schreef Harry_Sack het volgende:
Beter zo'n van A tot Zink tabletje vergruizen in zijn drinktankje
Ach juh wat weet jij daar nu van? Mislukte vrijgezel uit A'dam. Het vondelpark is het grootst stukje groen bij julie in de buurt! Daar leven dus echt geen Cavia's. Alleen homofiele zwervers...
Donner 1
Donner 2
Streng!
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:17:47 #18
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22869615
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 20:17 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Ach juh wat weet jij daar nu van? Mislukte vrijgezel uit A'dam. Het vondelpark is het grootst stukje groen bij julie in de buurt! Daar leven dus echt geen Cavia's. Alleen homofiele zwervers...
Dat weet jij dan weer..
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:19:05 #19
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_22869653
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 20:17 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Dat weet jij dan weer..
Ik lees kranten!
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_22869685
ik stop mn cavia's gewoon helemaal vol met groenvoer....
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:22:22 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_22869744
Wij gaven onze cavia's vitamine C-voer èn Roter-tabletjes (1 per dag, op advies van de dierenarts).

Eerst even aan laten wennen (bij het geven achter de tanden duwen). De onze aten ze dolblij als snoepjes uit onze hand.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:23:57 #22
136 V.
pi_22869800
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 12:49 schreef RichardQuest het volgende:
Whehe, voedingssupplementen voor een cavia
Cavia's zijn samen met mensen de enige dieren die niet zelf hun vitamine C kunnen aanmaken.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:55:32 #23
84328 Lllaura
painting pictures
pi_22870839
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 20:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Cavia's zijn samen met mensen de enige dieren die niet zelf hun vitamine C kunnen aanmaken.

V.
En apen, een aantal vogels en een fruitetende vleermuis uit Afrika.
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:58:31 #24
136 V.
pi_22870944
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 20:55 schreef Lllaura het volgende:

[..]

En apen, een aantal vogels en een fruitetende vleermuis uit Afrika.
...dan ben ik verkeerd voorgelicht door cavia-boekjes.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')