quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:31 schreef ErikN het volgende:ik heb een vraag;
ik lees in reviews over hypnotize dat system of a down frank zappa invloeden heeft.
nu heb ik vroeger wel eens frank zappa een kans gegeven maar ik vond het maar bagger.
kan iemand mij wat zappa nummers noemen die eventueel system of a down hebben kunnen inspireren, ik zoek een verband maar zie het niet
![]()
Nu is Zappa mij met de paplepel ingegoten dus, ookal ben ik zeker geen kenner, hoor ik het ook. Ik trok zelf de vergelijking al bij Mezmerize. Wat ik er in hoor wat erg 'Zappaesk' aandoet zijn de vreemde stijlwisselingen per nummer. Denk aan de halve opera's die soms voorbij lijken te komen, volksmuziek en nu bij Hypnotize zelfs jazz. Dit deed Zappa ook. Zoals eerder gezegd heeft Zappa veel humor in zijn teksten gelegd, dat zie ik iets minder terug. Maar de muzikale diversiteit en soms absurditeit is in heel kleine mate terug te vinden bij SOAD. Nu is SOAD muzikaal niet zo geniaal als Zappa was (of je het nu mooi vind of niet, dit valt echt niet te ontkennen
![]()
) Maar voor de scene waar SOAD toch meestal in geplaatst wordt vind ik ze er zeker uit springen! Zeer origineel
Ik vind overigens deze 2 albums muzikaal gezien veel beter dan de eerdere platen. Dat het debuut toen veel impact had en ook zeker een heel goed album is, ben ik het mee eens. En ook de andere platen vind ik geweldig! Ik vind dit alleen op langere termijn interessanter (denk ik, ze zijn nog zo nieuw natuurlijk
![]()
) er gebeurt meer en ik hoor steeds weer wat nieuws. Dat zijn voor mij de platen die het langste echt leuk blijven..
EDIT: ohja, wat tips om te luisteren van Zappa: 'My guitar wants to kill your mama', 'Montana', 'Don't eat the yellow snow' en natuurlijk 'Dancin' Fool' Niet dat ik dit zie als nummers die SOAD geInspireerd zouden hebben hoor, misschien is Zappa sowieso wel geen inspiratie geweest, geen idee. Maar dit zijn gewoon mijn favo's
![]()
Wel ff de tijd geven, het is geen 'Eazy listening'