Ik werk bij Multivlaai, en afgelopen dinsdag ben ik naar de open dag van de bakkerij die de Multivlaai-vlaaien bakt geweest. In Sevenum, een leuk pittoresk dorpje waar de buschauffeur vele anekdotes over wist te vertellen.
Toen dus de bakkerij; wat me eigenlijk veel kleiner aandeed dan ik dacht
![]()
.
Dit was onze gezellige rondleider. Hij heeft afgelopen maand voor het eerst z'n eigen vlaai ontwikkeld (in het diepste geheim natuurlijk
![]()
) , en nu mocht hij ons een rondleiding geven. Wat half in het Limburgs gebeurde waardoor ik nu ook ongeveer half begrijp hoe alles werkt daar
![]()
.
![]()
De Rondleider
![]()
:
![]()
De vlaaibodems worden gemaakt van een gigantische lap deeg die wordt gespannen door een machine over een boel bodems op een lopende band. Vervolgens word er ook door de machine een laag kersen/appel/in ons geval room in gekwakt. Wat resulteert in een prachtige koeienvla-achtige creatie waardoor je trek in vlaai ineens minder wordt:
![]()
Daarna worden de bodems-met-koeienvla naar een mes getransporteerd die het overtollige deeg eraf snijdt:
![]()
Dan gaan ze de gistkamer in; waar ik wel in mocht maar daar was het 38 graden waardoor ik er na ongeveer een halve seconde weer ben uitgerend
![]()
.
Ook maken ze lekkere appelvlaaien; die worden gebakken in een hele grote oven waar er per keer geloof ik 200 (!!!) inkunnen; die na 45 minuten klaar zijn
![]()
En het ruikt er ontzettend lekker!
Een blikje in de oven:
![]()
De Heel Veel vlaaien (wel 400 per uur!) die er vervolgens uit komen en door 2 stoere mannen in een rek worden geschept:
![]()
![]()
Dan gaan ze op een lang traject van (geloof ik) 1,5 uur door de hele bakkerij op een soort van transportband om af te koelen:
![]()
Natuurlijk maken ze ook mooie speciale vlaaien die opgemaakt moeten worden. Dat doen mensen ook aan de lopende band. Hier zie je een hele lopende band vol met Tiramisu vlaaien
![]()
:
![]()
En omdat ik een Fan ben van Tiramisu vlaai wou ik toch nog even een fotootje maken van
Het Rek Met Zeker Zestig Tiramisu Vlaaien ![]()
:
![]()
En soms gaat er ook wel eens wat mis
![]()
:
![]()
Voor sommige vlaaien is speciaal vakmanschap vereist.
Deze man had ochtend dienst en stond dus van 9 tot 13.00 uur aardbeitjes door midden te snijden om op de Aardbeienkwarkvlaai te leggen:
![]()
En deze man doet de slagroomroosjes op de Appel-deluxe-vlaai. Respect. Respect. Respect. Ik mocht het ook proberen maar het ging nogal heel erg erg erg mis
![]()
Het is namelijk Heel Moeilijk en het moet Heel Snel:
![]()
Vervolgens worden ze ingepakt:
![]()
En worden de bestellingen van de verschillende Multivlaai vestigingen bij elkaar gezet:
![]()
En uiteindelijk worden ze 's nachts naar alle winkels gereden.
Het was een leuke dag
met vlaai proeven en een boel mensen met zachte g's
![]()
.
Dus ik dacht: misschien wel leuk voor mensen om te weten hoe de Multivlaaivlaaien worden gemaakt.
![]()
.