FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Toekomstmuziek? A35 Zwolle-Enschede
#ANONIEMdonderdag 21 oktober 2004 @ 12:36
In het topic over de ongevallen op de A35, Jongeren Zeewolde verbijsterd door ongelukken , kwam de volgende opmerking voorbij.
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 03:33 schreef pieter_pontiac het volgende:
A35 naar Zwolle? Dan loopt dat navigatiesysteem wel erg vooruit, dat duurt nog minstens jaren voordat dat gebeurt.
Aangezien het niet echt passend is om een uitgebreide discussie over infrastructuur te voeren in een topic over verongelukte jongeren, lijkt me een nieuw topic op z'n plaats. Een topic over de noodzaak (of juist niet?) om eindelijk eens echt werk te maken van een snelweg tussen Zwolle en Enschede: de A35.

Huidige situatie
Gezien vanuit Enschede loopt de weg naar Zwolle als volgt: Na een klein stukje N35 begint bij Enschede de snelweg A35. Deze loopt langs Hengelo-Zuid en Borne richting Almelo. Aan de zuidkant van Almelo houdt deze weg op en draai je met een scherpe bocht (de plek van het bewuste verkeersongeval) de ringweg van Almelo op. Vanaf west-Almelo loopt de weg verder als N35, langs Wierden, dwars door het winkelcentrum van Nijverdal (al jaren een probleem), langs Raalte en Heino naar Zwolle.

Plannen
Er liggen inmiddels verschillende plannen om de verkeersstromen op de A35/N35 te verbeteren. Het meest concreet is het verdiept aanleggen van de N35 door het centrum van Nijverdal; een kostbare operatie. Een ander plan is het doortrekken van de A35 langs Almelo, tot aan de kruising met de N36, bij Wierden. Op die manier zou de ringweg van Almelo worden ontlast en verdwijnt de gevaarlijke bocht. Ook is er sprake van geweest om de N35 in Zwolle anders te laten aansluiten op de A28 dan nu gebeurt. Voorstel was om de weg langs de oostkant van Zwolle te leggen. Echt concreet is dit plan nog niet geworden.

Problemen en reistijd
De overgang van de A35 op N35 veroorzaakt problemen. De scherpe 90-gradenbocht bij Almelo heeft inmiddels meerdere ongelukken helpen veroorzaken. De ringweg van Almelo staat in de avondspits bomvol met verkeer dat niet in Almelo hoeft te zijn. Daarvan ondervindt ook het plaatselijke verkeer in Almelo veel hinder. De N35 loopt dwars door het winkelcentrum van Nijverdal, met alle bijbehorende stoplichten, zebrapaden voetgangers en auto's die langs de weg parkeren. Voor Zwolle staat in de ochtendspits regelmatig een kilometers-lange file.

Zwolle en Enschede liggen hemelsbreed nog geen 70 kilometer uit elkaar. Om te reizen tussen de twee (economisch) belangrijkste steden van Overijssel, moet je zeker een uur tijd incalculeren. Je reist dan overigens niet via de N35, maar (vanuit Enschede) vanaf Almelo over de A1 naar Apeldoorn en dan via de A50 naar Zwolle. Dat is zo'n 50 kilometer om.

Toekomstmuziek?
Met een rechtstreekse snelweg tussen Zwolle en Enschede zou de reistijd kunnen teruglopen naar ongeveer 35-40 minuten. Het enige echte knelpunt is Nijverdal, omdat ten westen van Nijverdal het beschermde natuurgebied De Sallandse Heuvelrug (Holterberg) ligt. Verder moet een eventuele snelweg om Almelo heen (dat plan ligt er al) en moet het in Zwolle goed aansluiten op de A28. Er zijn snelwegen om minder aangelegd: ga eens kijken op de doodstille A37 tussen Hoogeveen en Emmen, of op de eveneens rustige A32 tussen Meppel en Leeuwarden. Dat maakt de aanleg van een A35 des te meer gerechtvaardigd.

Is een volledige A35 Zwolle-Enschede een haalbare kaart? Is het noodzaak, of onzin?
MrTorturedonderdag 21 oktober 2004 @ 12:59
Ik ken de N35 niet zo goed, maar ik weet wel dat de Twenteroute N18 ook al jarenlang wacht om A18 te worden. Naar mijn idee hard nodig, maar de overheid wil voorlopig geen geld investeren in infrastructuur buiten de randstad. (tenzij strikt noodzakelijk onderhoud)
Deepfreezedonderdag 21 oktober 2004 @ 13:01
Van mij mogen ze!

Ik ga af en toe met de auto van enschede naar friesland. En dus de route enschede-zwolle. En zoals je al zegt, wij nemen ook de omweg via apeldoorn, zodat de reis 50 km langer is. Qua tijd maakt het amper uit. Die route is wel sneller als er weer eens oponthoud op de N35 is.
En als ze de N50 na zwolle richting lemmer ook snelweg/4 baans autoweg maken.
Dan ben ik een stuk sneller aan de andere kant van de route...
ACT-Fwoensdag 8 juni 2005 @ 03:04
Aanleggen die handel, het is gewoon een missing link in onze snelwegennetwerk.
JDudewoensdag 8 juni 2005 @ 10:57
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 12:59 schreef MrTorture het volgende:
Ik ken de N35 niet zo goed, maar ik weet wel dat de Twenteroute N18 ook al jarenlang wacht om A18 te worden. Naar mijn idee hard nodig, maar de overheid wil voorlopig geen geld investeren in infrastructuur buiten de randstad. (tenzij strikt noodzakelijk onderhoud)
Dit zou dan gecombineerd kunnen worden met het voltooien van de rijksweg 15 tussen Bemmel en Zevenaar. Deze weg loopt nu min of meer dood op de A325 Arnhem-Nijmegen, waardoor verkeer richting Duitsland ofwel om Arnhem, ofwel om Nijmegen heen moet.
Door de A15 te verlengen kan verkeer vanuit Rotterdam rechtstreeks via Zevenaar de A12/Autobahn 3 op.
Overigens staat de N18 op de kaart van Rijkswaterstaat al vermeld als RW15. Kennelijk willen ze 'm dus ooit helemaal van Rotterdam naar Enschede laten lopen.
man_in_lovewoensdag 8 juni 2005 @ 15:15
Vanuit Maastricht naar de richting Zwolle reis ik altijd via Dld. Eerst naar Aken, dan Dusseldorf/Neuss, dan Moers, Oberhausen, en dan de 31 naar het noorden. Op een gegeven moment er af richting Meppel en dan zit je zo in Zwolle, alleen het stukje vanaf de 31 in Dld richting Meppel is even autoweg, de rest is voetnaarbeneden-autobahn. Scheelt al snel 45 minuten vergeleken met door NL.
JDudewoensdag 8 juni 2005 @ 15:20
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:15 schreef man_in_love het volgende:
Vanuit Maastricht naar de richting Zwolle reis ik altijd via Dld. Eerst naar Aken, dan Dusseldorf/Neuss, dan Moers, Oberhausen, en dan de 31 naar het noorden. Op een gegeven moment er af richting Meppel en dan zit je zo in Zwolle, alleen het stukje vanaf de 31 in Dld richting Meppel is even autoweg, de rest is voetnaarbeneden-autobahn. Scheelt al snel 45 minuten vergeleken met door NL.
Maar dat zal vanuit Enschede niet veel helpen ben ik bang...
#ANONIEMdonderdag 8 februari 2007 @ 16:04
*topic kick*

Ik weet niet op dit topic vanwege de aard van de discussie nog wel in PTA thuishoort, of beter in POL, maar ik wilde even melden dat er erg veel politiek draagvlak is voor aanpak van de N35. Nu de statenverkiezingen naderen en de Stemwijzer op internet staat, ontdek ik de volgende standpunten:

Stelling:
De A35 moet van Almelo en Wierden verder gaan naar Zwolle.

CDA: Almelo-Zwolle moet vierbaans worden. Het 'karrespoor' wacht al te lang op verbetering.
PvdA:wil verbinding Almelo-Zwolle verbeteren. Voorstander van 4-baansweg (100 km-weg).
VVD: Huidige verbinding is onder de maat en beperkt ontwikkelingen. Ook vanwege verkeersveiligheid is ombouw naar autosnelweg noodzakelijk
SP: voorstander van verbetering huidige weg.
SGP: eens met A35 Almelo-Zwolle. Twente en Zwolle verdienen een goede verbinding.
Leefbaar: eens, want de huidige verbinding Zwolle-Enschede is uiterst beroerd.
ChristenUnie: eens (geen toelichting)
Fortuyn: eens; goede verbinding tussen twee economische centra is een noodzaak
Nieuw Rechts: eens (geen toelichting)

Oneens zijn:
GroenLinks, D66 (wil alleen verbetering N35) en PvdD (wil intercity-trein)


Het ziet er dus wel goed uit. Overigens moet nog worden opgemerkt dat de provincie in de toekomstberekeningen voor 2020 de N35 tussen Heino en Zwolle inmiddels als ernstig knelpunt betitelt, wanneer er niets zou veranderen. De files worden alsmaar langer en het tracé heeft onvoldoende capaciteit.

Overigens gaat de Stemwijzer ook in op de N50, Zwolle-Kampen, die onlangs van tweebaans is verbouwd naar een DRIEbaansweg.

Stelling:
De N50 van Zwolle naar Kampen moet een volwaardige snelweg (de A50) worden.

CDA: eens, geen halve maatregelen, want die veroorzaken files
PvdA: eens, deze snelweg maakt de noord-zuidverbinding compleet en verbetert de bereikbaarheid van Kampen.
VVD: eens, ombouw is binnen een paar jaar noodzakelijk.
SGP: eens, men had bij de aanleg al voor een snelweg moeten kiezen
Leefbaar: eens, maar alleen als ook het deel ná Kampen vierbaans wordt.
ChristenUnie: eens (geen toelichting)
Fortuyn: eens, volwaardige A50 is veel veiliger
Nieuw Rechts: eens (geen toelichting)

Oneens zijn:
GroenLinks, SP en D66 (beiden: weg is net opgewaardeerd naar driebaans, nu inzetten op Hanzelijn)

Weet niet: PvdD


Dus ook hiervoor bestaat behoorlijk wat draagvlak
bonfiedonderdag 8 februari 2007 @ 18:03
Volgens mij zijn ze al een tijdje geleden begonnen met de A35-uitbreiding.
JDudedonderdag 8 februari 2007 @ 18:23
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:03 schreef bonfie het volgende:
Volgens mij zijn ze al een tijdje geleden begonnen met de A35-uitbreiding.
Het eerste stukje (rondom Almelo, tot aan Wierden) is momenteel inderdaad in aanleg.
boertiedonderdag 8 februari 2007 @ 18:32
A35 van Almelo naar wierden zou medio 2008 klaar moeten zijn. Ze zijn al druk aan het bouwen hier.
Zie ook deze website.
JaFFedonderdag 8 februari 2007 @ 20:08
Ze mogen hem dan wel doortrekken tot de a31 in duitsland kan je helemaal opschieten richting ruhrgebied.
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 00:14
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:08 schreef JaFFe het volgende:
Ze mogen hem dan wel doortrekken tot de a31 in duitsland kan je helemaal opschieten richting ruhrgebied.
In Duitsland betreft het een 2+1 weg met een max. van 100km/h. Je zit vanaf Enschede zo via de B54 op de A31. Druk is het daar niet.
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 00:16
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 16:04 schreef dVTB het volgende:


Stelling:
De N50 van Zwolle naar Kampen moet een volwaardige snelweg (de A50) worden.

Oneens zijn:
GroenLinks, SP en D66 (beiden: weg is net opgewaardeerd naar driebaans, nu inzetten op Hanzelijn)
Gelul. De weg is opgewaardeerd vanwege de vele ongelukken, en niet om de weg qua doorstroming te verbeteren. Een A50 is hier op z'n plaats. Heb je dat stuk tussen Ens en Emmeloord wel eens gezien? Daar liggen zelfs al vluchtstroken naast, en vangrails in het midden.

Maarja, gezien de gigantische problemen in de Randstad heeft de N50 (terecht) geen prioriteit.

De N35 is een andere zaak, ook hier veel aanrijdingen, en de 2 grootste steden van Overijssel moeten gewoon als snelweg verbonden zijn.
De situatie in Nijverdal is van de zotte, een rijksweg dwars door een winkelcentrum, gebouwd als een woonerf!
In Nijverdal staan altijd lange files, in de spits kost berg-1e verkeerslicht meestal ruim een kwartier (paar 100m)
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 00:17
De N35 in Zwolle (ceintuurbaan) gaat opgewaardeerd worden naar 3 rijstroken per richting, maar niet ongelijkvloers, dus echt een oplossing is dit niet.

Er gaan wel stemmen op, om de N/A35 oostelijk van Zwolle aan te leggen naar de A28. Ik ben VOOR.
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 00:36
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 00:16 schreef highway101 het volgende:

De situatie in Nijverdal is van de zotte, een rijksweg dwars door een winkelcentrum, gebouwd als een woonerf!
Daar is Nederland goed in, dat soort zotte situaties...

Ik noem een A15 die al een halve eeuw gepland staat tot aan de A12 om daar aan te sluiten richting Duitsland, maar waarvan de laatste kilometers nog altijd ontbreken... en dat terwijl deze weg begint in een van de grootste havens ter wereld.

Of de verbinding Amsterdam-Antwerpen, de A4, die nooit is afgemaakt, waardoor bijvoorbeeld de Oostelijke ring van Rotterdam en de route langs Breda al dat verkeer te verwerken krijgen.
freakovrijdag 9 februari 2007 @ 14:00
Of de A2 bij Maastricht, met stoplichten. .

Wat mij betreft wordt er direct een begin gemaakt met de A35.

Dat er in Nijverdal ondertunneld/verdiept aangelegd gaat worden lijkt me prima, maar hoe breed wordt die weg daar eigenlijk? Wordt er rekening gehouden met eventueel vierbaans worden van die weg?
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 14:04
Er zijn nu geen plannen om de gehele N35 om te zetten naar A35. Helaas. De wensen zijn er namelijk wel.
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 14:06
De N65 Tilburg - 's Hertogenbosch, zou die trouwens ooit nog A65 worden?
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 14:17
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:06 schreef JDude het volgende:
De N65 Tilburg - 's Hertogenbosch, zou die trouwens ooit nog A65 worden?
Het is vrij stil rond die weg. Ze praten en praten. Maar ze zijn nog niet eens met een procedure begonnen ofzo.

En ja; procedures duren in dit land meestal langer dan de aanleg!
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 14:23
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:17 schreef highway101 het volgende:

En ja; procedures duren in dit land meestal langer dan de aanleg!
Praat me er niet van. De A15 waar ik het eerder over had staat al ingetekend op een oude kaart uit 1963 die ik heb .

De laatste tijd zijn er hier in Brabant trouwens wel best veel gaten gedicht (A59 's Hertogenbosch - Oss, A50 Eindhoven - Oss, A58 Etten-Leur - Breda). Wat dat betreft lijkt er hier meer te gebeuren dan in bijv. de Randstad .
Richboyvrijdag 9 februari 2007 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:06 schreef JDude het volgende:
De N65 Tilburg - 's Hertogenbosch, zou die trouwens ooit nog A65 worden?
Nee.

Reden: Utrecht- Antwerpen en Utrecht - Maastricht zijn met de A27 en de A2 goed geregeld. N65 is geen 'hoofd ader' van Noord naar Zuid.
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 14:28
Dit soort grapjes:
quote:
16-7-1985 Tracébesluit rw73 Blerick - Maasbracht op oostelijke Maasoever
Na 20 jaar zijn ze dan eindelijk begonnen met aanleg

Of nog extremer:
quote:
11-1-1982 Tracébesluit nieuwe (tunnel)traverse Maastricht
Nu 25 jaar later is er nog niks gebeurd.
quote:
1957 Opname rijksweg 19 in rijkswegenplan 1957
Dit is de A4 Midden-Delfland. 50 jaar later, en er is nog niks gebeurd, nouja, feitelijk ligt de weg er al, maar er moet alleen nog asfalt overheen.
quote:
1961 Tracébesluit Coentunnelweg; inclusief Westzaan - Heemskerk
Dit is de A8, het ontbrekende deel naar de A9. Na 46 jaar is er nog niks gebeurd.
quote:
6-6-1968 Tracébesluit rw50 Hattem-Ramspol als autosnelweg
Dit is de N50. Na 39 jaar is hier nog geen autosnelweg.
quote:
14-10-1986 Tracébesluit rw69 KP De Hogt - Valkenswaard
Dit is de A/N69. Na 21 jaar staat het verkeer nog steeds stil in Waalre en Valkenswaard.

Nederland
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 14:35
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:26 schreef Richboy het volgende:

Nee.

Reden: Utrecht- Antwerpen en Utrecht - Maastricht zijn met de A27 en de A2 goed geregeld. N65 is geen 'hoofd ader' van Noord naar Zuid.
Ik zou het dan ook eerder zien als een Oost-West verbinding tussen West-Brabant en de regio Arnhem-Nijmegen. Hoewel dat al wel mogelijk is over de A59 (met wel nog altijd die idiote bottleneck bij Waalwijk ) of via Gorinchem (zij het met filegarantie dankzij de brug).
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 14:42
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:08 schreef JaFFe het volgende:
Ze mogen hem dan wel doortrekken tot de a31 in duitsland kan je helemaal opschieten richting ruhrgebied.
Voor de goede orde: de doortrekking van de A35 waar we hier over praten is in westelijke richting. De N35/A35 loopt van Zwolle naar Enschede/Gronau, onder meer dwars door het centrum van Nijverdal (N35) en over de ring van Almelo (N35). Ten zuiden van Almelo gaat het over in een snelweg (A35), die doorloopt tot Enschede. Vanaf daar is er een klein stukje autoweg, waarna het weer als N35 verdergaat, Duitsland in (B54).

Momenteel wordt de weg onder Almelo door gelegd. Vanaf Wierden (ten westen van Almelo) kun je dan straks de A35 op, zodat je niet meer door Almelo hoeft. Maar de uitbreiding van dit topic richt zich op het wegvlak Zwolle-Wierden.

Snel naar Duitsland rijden kan trouwens prima. De A35 kruist bij Hengelo met de A1. Als je de A1 aanhoudt, rijd je via Oldenzaal Duitsland in over autobahn A30. Na pakweg 20-30 kilometer kom je bij een kruising met de A31.

NB, zie ook Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_35

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2007 14:45:22 ]
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 14:48
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 00:17 schreef highway101 het volgende:
De N35 in Zwolle (ceintuurbaan) gaat opgewaardeerd worden naar 3 rijstroken per richting, maar niet ongelijkvloers, dus echt een oplossing is dit niet.

Er gaan wel stemmen op, om de N/A35 oostelijk van Zwolle aan te leggen naar de A28. Ik ben VOOR.
Ik ook. De Ceintuurbaan is een crime en staat knettervol 's ochtends. Stoplichten staan tergend en onnodig lang op rood. En ik zie eigenlijk niet zo veel verschil tussen drie rijen van 10 auto's of twee rijen van 15. Kern van de zaak is dat er op de Ceintuurbaan veel verkeer rijdt dat niet in Zwolle moet zijn, maar de snelweg op wil richting noorden. Daarom ben ik dus ook voorstander van een oostelijke omleiding, die al bij Wijthmen kan beginnen.
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 14:52
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:04 schreef highway101 het volgende:
Er zijn nu geen plannen om de gehele N35 om te zetten naar A35. Helaas. De wensen zijn er namelijk wel.
Wat ik probeerde aan te geven, is dat er politiek steeds meer draagvlak voor komt. Dat wil niet zeggen dat er een concreet plan ligt, maar de noodzaak wordt wel ingezien door de politiek. Voeg daarbij nog het gegeven dat de situatie in de ochtendspits al als een toekomstig knelpunt wordt betiteld.
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:28 schreef highway101 het volgende:
Dit is de N50. Na 39 jaar is hier nog geen autosnelweg.
Ergerlijk inderdaad. Er is een vermogen gepompt in een dure DRIEbaansweg. Bedenk het maar. Waarom niet meteen doorpakken en er een snelweg van maken? Regeren is vooruitzien. Zwolle groeit alleen maar en dat geldt ook voor Kampen.
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 14:54
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:52 schreef dVTB het volgende:

Ergerlijk inderdaad. Er is een vermogen gepompt in een dure DRIEbaansweg.
Ja, hoe zit dat eigenlijk? Beurtelings inhalen voor de Oost- en Westrichting? Zo'n weg als je vroeger in Frankrijk veel zag (drie rijstroken waarvan de middelste naar eigen inzicht te gebruiken door beide rijrichtingen ) zal het toch niet zijn.
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 15:01
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:54 schreef JDude het volgende:

[..]

Ja, hoe zit dat eigenlijk? Beurtelings inhalen voor de Oost- en Westrichting? Zo'n weg als je vroeger in Frankrijk veel zag (drie rijstroken waarvan de middelste naar eigen inzicht te gebruiken door beide rijrichtingen ) zal het toch niet zijn.
Zoiets, maar wel een middenafscheiding.

Maar deze constructie is vanwege verkeersveiligheidstechnische redenen aangelegd, om op korte termijn iets te doen aan de vele frontale aanrijdingen hier.
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 15:13
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 15:01 schreef highway101 het volgende:
Zoiets, maar wel een middenafscheiding.
Maar deze constructie is vanwege verkeersveiligheidstechnische redenen aangelegd, om op korte termijn iets te doen aan de vele frontale aanrijdingen hier.
Ja - en waarom waren die aanrijdingen er? Omdat geïrriteerde automobilisten langzame vrachtwagens gingen inhalen. Die dingen kruipen met krap 80 over een weg waar je 100 mag.

Ik snap sowieso het nut van tweebaans autowegen (100 km) niet, zeker niet als er ook nog een inhaalverbod geldt, zoals ook op een groot deel van N348 tussen Raalte en Ommen. Of je kunt opschieten, hangt helemaal af van de vraag of er vrachtwagens rijden.
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 15:15
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 15:13 schreef dVTB het volgende:

Ik snap sowieso het nut van tweebaans autowegen (100 km) niet, zeker niet als er ook nog een inhaalverbod geldt, zoals ook op een groot deel van N348 tussen Raalte en Ommen. Of je kunt opschieten, hangt helemaal af van de vraag of er vrachtwagens rijden.
Die weg nam ik eens toen ik van Wierden naar Groningen moest. Ik had bij Raalte zowat beter door kunnen rijden naar Zwolle om daar de snelweg te nemen .
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 15:18
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 15:15 schreef JDude het volgende:

[..]

Die weg nam ik eens toen ik van Wierden naar Groningen moest. Ik had bij Raalte zowat beter door kunnen rijden naar Zwolle om daar de snelweg te nemen .
Als ze straks de N36 (eens) gaan omleggen ten noorden van Ommen langs naar de N48, zal die reis ook wat sneller worden.
En inderdaad, zo'n constructie als 2+1 alternerend zoals op de N50 is gebouwd, is wel handig voor wegen die niet druk genoeg zijn om autosnelweg te worden, maar waar je wel op wilt schieten, zoals de N36 en N48/N348, N34 etc.
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 15:43
highway101, ik bedoelde eigenlijk meer: regeren is vooruitzien. Waarom nu fors geld pompen in een driebaansweg, als je weet dat je in de toekomst toch al naar een vierbaansweg moet. Dan kun je beter meteen vierbaans gaan aanleggen. Liever wat overcapaciteit dan een weg aanleggen waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat de capaciteit krap voldoende is - en dus binnen de korste keren weer te weinig.

Zie ook de A37, Hoogeveen - Emmen, die nu wordt doorgetrokken tot aan Duitsland. Misschien wel de rustigste snelweg van Nederland, maar de weg wordt wel aangepakt!
highway101vrijdag 9 februari 2007 @ 15:46
Drukte hoeft niet direct een criteria te zijn voor een autosnelweg.

Economische ontwikkeling, en verkeersveiligheid zijn ook belangrijke punten. Daarom is het belangrijk dat wegen als de N33, N34, N35, N36, N37, N18 etc worden aangepakt, hetzij als autosnelweg, hetzij veilige inhaalmogelijkheden creeeren.

In de Randstad is dat wat anders, daar is sinds 1990 bijna geen weg meer meegegroeid met de groei van het verkeer, met een dagelijk verkeersinfarct als gevolg.
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 15:52
Ben ik met je eens, highway101. Maar uitbreiding van het wegennet in de Randstad mag beslist NIET ten koste gaan van investeringen in Oost-Nederland. De problemen nemen hier namelijk zienderogen toe. Liever NU ingrijpen dan over 10 jaar massaal vast staan in het verkeer.

Zwolle groeit enorm, wonen in Oost-Nederland is erg populair. Overijssel kent een hoge binnenlandse migratie, want het is hier goed toeven. De hoeveelheid verkeer op de wegen neemt flink toe. De N35 loopt steeds verder dicht in de ochtend- en avondspits. Ondanks de spitsstroken staan er op de A28 bij Zwolle nog steeds files. De weg tussen Deventer en Raalte (N348) wordt steeds drukker. Op de ring van Almelo is het elke middag een gekkenhuis en zo kun je doorgaan.

Ik pleit dus ook voor een A35, maar niet alleen dat. Ik pleit voor een A348. Deze loopt nu van Arnhem naar Zutphen, maar mag wat mij betreft worden doorgetrokken naar Deventer, Raalte (aansluiting toekomstige A35), Ommen, Hoogeveen en daar aansluiten op de A28 en A37.
JDudevrijdag 9 februari 2007 @ 15:54
Het deel Arnhem-Deventer is nog niet direct noodzakelijk, me dunkt. Iets verder naar het westen loopt reeds de A50.
#ANONIEMvrijdag 9 februari 2007 @ 16:00
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 15:54 schreef JDude het volgende:
Het deel Arnhem-Deventer is nog niet direct noodzakelijk, me dunkt. Iets verder naar het westen loopt reeds de A50.
Zit wat in, al moet je wel vaststellen dat de A1 tussen Deventer en Apeldoorn (aansluiting A50) ook al een behoorlijk knelpunt is. Er staan vaak files.

Maar je hebt wel gelijk... Bij een eventuele aanleg van zo'n weg kun je het beste eerst het gedeelte Raalte - Hoogeveen doen. Maar dat komt pas NA de A35, niet ervoor.