AD:
Niemand solt met PSV'er Alex
Maar is de meedogenloze waakhond op tijd fit?
Een 22-jarige Braziliaan met een ontzagwekkende blik en dito postuur heeft een vaste plek in de PSV-defensie gekregen. Daarom kent de Eindhovense club kopzorgen in Noorwegen: Alex vormt een vraagteken voor het Champions League-duel met Rosenborg.
Toen Alex Rodrigo Dias da Costa voor het eerst in Eindhoven was, begin dit jaar, lag de stad onder een witte deken. Sneeuw was altijd iets voor foto's, nu kleefde het aan handen en voeten. Vreemd was dat. Moet ik hier straks in korte broek voetballen?, dacht hij. Gisteren landde Alex met PSV in het Noorse Trondheim, waar het de komende maanden nog véél kouder wordt dan die paar graden die de thermometer 's avonds aangeeft. Alex snoof eens en zette zijn kraag op. Hij is naar Europa gekomen om te slagen, niet om steeds weer het klimatologische verschil met Brazilië te voelen.
Toch ontbrak hij gisteravond op de laatste training voor het Champions League-duel met Rosenborg. Alex zat op zijn hotelkamer. De kneuzing aan zijn grote teen, zaterdag opgelopen bij ADO Den Haag, is ernstiger dan die zich aanvankelijk liet aanzien. Is Alex op tijd fit? Verdoven kan niet, dat zou de coördinatie bij het lopen wegnemen. ,,We hebben kopzorgen vanwege een teenblessure van Alex. Vervelend, maar het is tegelijk een goede indicatie dat hij snel belangrijk is geworden'', zei trainer Guus Hiddink in Trondheim.
De eredivisie heeft Alex (22) leren kennen als een kolossale, betrouwbare verdediger die werkt aan zijn opbouwende capaciteiten en die met een ontzagwekkende blik de wereld in blikt. ,,Tegen Panathinaikos zag ik hem zó donker kijken dat ik dacht: nu moet de tegenstander oppassen'', zegt Wilfred Bouma, de andere helft van PSV's vaste centrale duo. ,,Alex had een elleboog geïncasseerd. Die Griek kwam zich meteen verontschuldigen. Slim van hem, anders had hij hoog moeten springen. Alex laat echt niet met zich sollen.''
Hij is, naar een beeldspraak van Hiddink, een tank met rupsbanden die tegenstanders ongenadig pijn kan doen. Kijk naar zijn gezicht, het robuuste straalt er vanaf. Kort geschoren haar, als een commando. Die indringende ogen. Wie Alex op het veld gadeslaat, ziet hem weinig lachen. Maar bij PSV weten ze beter. Daar ontwapent hij iedereen. Vorige week, toen alle internationals waren uitgevlogen, trainden de overblijvers soms twee keer per dag. Na de lunch liep Alex langs Harry van Kemenade, de 70-jarige, voormalige beheerder van het trainingscomplex. ,,Kom jongen'', riep de oer-PSV'er, ,,doe je schoenen maar aan, dan gaan wij jou eens meevoetballen leren.'' Van Kemenade zei het op z'n Oost-Brabants, daar zat geen woord Portugees tussen, maar Alex begreep de kwinkslag meteen en lachte. Binnen de Eindhovense club hebben ze Alex, en ook zijn keepende landgenoot Gomes, leren kennen als sociaal-intelligente, maar vooral heel rustige types. Dat is een stijlbreuk met meer extravagante Brazilianen als Romario en Ronaldo, of de jongelingen Marquinho en Leandro in recentere tijden. Het nachtleven van Eindhoven hoeft zich niet in de handen te wrijven, Alex en Gomes zijn naar Europa gekomen om te slagen als profvoetballer.
Alex voelt niet de druk van het verleden van PSV, door Romario en Ronaldo fraai ingekleurd in Eindhoven. ,,Als ik een spits was geweest, zoals zij, hadden de Braziliaanse kranten mij steeds vergeleken met hen. Maar ik ben verdediger. Nog steeds is er veel aandacht voor mij, want PSV is in Zuid-Amerika een grote club. Daarom wilde ik er graag heen toen die club zich bij Santos meldde. De mensen zijn trots dat ik bij het grote PSV voetbal.'' Zoals de Braziliaanse doelman Gomes moest wennen aan de druk die aanvallers op hem zetten bij terugspeelballen, zo had de verdediger tijd nodig in de één-tegen-één-gevechten waartoe Nederlandse verdedigers vaak zijn veroordeeld. In eigen land was hij de zekerheid van een onorthodoxe libero gewend. ,,Maar hij heeft zich ongelooflijk snel aangepast'', zegt Wilfred Bouma. ,,Hij staat bijna altijd goed opgesteld, dat is een kwestie van inzicht. En hij lijkt traag, maar dat is hij niet. Het mooiste voorbeeld vind ik onze uitwedstrijd bij Arsenal. Toen speelde hij een topspits als Henry uit de wedstrijd.''
Traag begint Alex wel aan veel PSV-aanvallen. Tegenstanders laten hem nogal eens vrij. Oh, wat kan de Braziliaan dan sloffen. Alsof hij zijn voeten in veel te kleine schoenen heeft moeten proppen. Met Hiddink sprak hij over zijn aanvallende taken. Hij kwam niet voor niets naar Nederland, waar nauwelijks nog topverdedigers worden opgeleid maar waar door het publiek van iedere mandekker splijtende dieptepasses worden verwacht. Alex: ,,De trainer zegt dat ik de ruimte moet opzoeken als Bouma wordt afgeschermd. Daar moest ik aan wennen. In Brazilië pak je de bal af en lever je 'm in bij de middenvelders. Ik moet het durven om richting de aanvallers te spelen.'' Hiddink: ,,Ploegen laten Alex vrij. Moeten ze vooral doen, met zijn schotkracht gaat hij er nog wel een paar scoren. Vonlanthen scoorde zaterdag zijn tweede doelpunt uit een dieptepass van Alex.''
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer