abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:03:30 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22749861
Ik las laatst een ingezonden stuk van iemand die zich afvroeg waarom er nou nog steeds geen vermogensrestrictie is voor jongeren. Jongeren onder 24 maken veel meer brokken en heet vaak hebben deze ongevallen te maken met roekeloos en veel te hard rijden. Het laatste dramatisceh voorbeeld van de Zeewoldse jongeren op de A35.

Ik ken de situatie daar ter plekke goed en als je een normale snelheid hebt daar is er echt geen mogelijkheid dat het fout gaat. Zoals zovaak hebben zij veel te hard gereden en de conclusie kan dus ook zijn dat jongeren niet hiermee om kunnen gaan. De verzekeringsmaatschappijen kunnen dat staven met cijfers.

Ik denk dat je al een hoop dodelijke ongelukken weghaald als je jongeren in derisico categorie (jongeren tot 25 jaar oud) laat rijden met auto's waarvan het vermogen niet meer mag zijn dan bijvoorbeeld 25 KW. (40pk) Dit is ruim voldoende om met het normale verkeer mee te komen.(het is bv meer dan een 750 panda of eend) Dit kan op dezelfde manier gebeuren als bij motorfietsen. Ik zie geen enkel bezwaar. Ik weet zeker dat dit een groot aantal doden/zwaargewonden per jaar gaat schelen. Als je de snelheid omlaag haalt verminder je het risico immers exponentiëel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:04:57 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_22749890
Heb je zelf wel eens in een godsgeklaagde underpowered auto gezeten?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:06:46 #3
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22749931
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:04 schreef daNpy het volgende:
Heb je zelf wel eens in een godsgeklaagde underpowered auto gezeten?
ik heb een panda 750cc gehad , die reed prima en snel zat! Ik heb ook een eend gereden, ook geen pronlemen, je went er vanzelf aan en zeker als het een teruggetunede moderne auto betreft is het gewoon stukken veiliger. Jongeren zijn er mee gebaat en de hele maatschappij. Dit is wel een kansrijk voorstel denk ik.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22749938
ja en als je dan als jongere een x een kar achter je 40 pk hangt kom je niet meer vooruit
pi_22749976
lekker handig ook bij inhalen enz enz
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:09:27 #6
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22750007
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:07 schreef Fugie het volgende:
ja en als je dan als jongere een x een kar achter je 40 pk hangt kom je niet meer vooruit
zo'n auto mag natuurlijk geen kar achter dan. Jongeren met een kar laten rijden is al helemaal vragen om ongelukken en het zou alleen maar goed zijn als dat niet meer kan,.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:09:52 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22750015
Te weinig kracht in het hedendaags verkeer is net zo gevaarlijk als teveel. Bovendien kun je ook met 40PK die bocht in Almelo met 90 nemen en ben je ook het bokje, dus je vergelijking slaat (zoals gewoonlijk) weer helemaal nergens op.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_22750029
Je moet ook nog wel kunnen inhalen met een auto op de snelweg he, Dit zou nooit in nederland kunnen volgens mij een beetje auto heeft al meer als 40 PK onder de motorkap liggen.
Ligt er minder als 40 PK onder de kap dan zal het qua veiligheid van de auto ook niet helemaal optimaal zijn lijkt mij, denk aan airback enzo
pi_22750111
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

zo'n auto mag natuurlijk geen kar achter dan. Jongeren met een kar laten rijden is al helemaal vragen om ongelukken en het zou alleen maar goed zijn als dat niet meer kan,.
volgens mij kunnen we dan beter maar gewoon minimum autorij leeftijd opschroeven naar 30, dan ben je van alles af he ?
pi_22750183
men kan beter de kleine oude auto's waar jongeren in rijden verbieden. die dingen halen vaak nog niet eens 1 ster bij een NCAP crash-test. dat is meestal een veel groter probleem. met 50 tegen een stilstaand object is levensgevaarlijk als bijv. in een 10 jaar oude panda zit met 40pk....
V10
pi_22750271
Voor de veranderiig vind ik dit nou best een redelijk voorstel. Net als met motorrijbewijs een vermogenbeperking, Dan is die 25KW best weinig, maar toch over het algemeen iets wat de veiligheid wel ten goede zou komen. Zelf rij ik in een Ford Escort Van met 65 PK diesel,'t geval is niet vooruit te schoppen, en wordt nog ingehaald door een eend, maar er is goed mee te rijden. Als je een diesel met 25KW zou hebben, komt die de brienoord niet meer op
Tegenwoordig zijn nieuwe auto's toch volledig electronisch aangestuurd, en zou het een kleine ingreep zijn om dit aan te passen.

Bij de vrachtwagens wordt er ook gewerkt aan een algehele snelheidsbeperking, die electronisch geregeld zou moeten worden voor euro3+ motoren
Ford Capri MK2 3.0 V6 Ghia
Ford Capri MK3 2.9I Cosworth o/
Triumph SpeedTriple 900
  Official ESF Kreviewer woensdag 20 oktober 2004 @ 16:21:07 #12
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_22750272
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:10 schreef hpunte het volgende:
Ligt er minder als 40 PK onder de kap dan zal het qua veiligheid van de auto ook niet helemaal optimaal zijn lijkt mij, denk aan airback enzo
wat een crap.
pi_22750280
En hoe wil je als je dan op vakantie bent (in oostenrijk) de berg opkomen om van het uitzicht te genieten?
Of hoe wil je bijvoorbeel erg lange mensen in zo'n klein autotje proppen? Ik ken mensen die al moeite moeten doen om bijvoorbeeld in een ruimtewagen als een citroen picasso te komen. En die moeten volgens jou in een eendje? of een panda? Of rolstoelgebruikers die een aangepaste auto hebben zodat ze vanuit hun rolstoel kunnen ruiden? Zo'n panda is net zo groot als een rolstoel :S
pi_22750472
Heb jij wel eens met een Panda 750 met 4 man erin een bocht gemaakt met meer dan 30 kilometer? Of van Groningen naar Utrecht gereden?
Trouwens waar bemoei je je mee nare overloper.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_22750494
Met 25 kw dan ben je nog niet eens aan de overkant van 't kruispunt als de lampen al weer op rood gaan...
pi_22750581
Ja, of jongeren onder de 24 mogen alleen een auto besturen als hun mamma naast hun zit!
pi_22750593
Eindelijk eens een goed voorstel om een probleem als dit aan te pakken. Ik vraag me alleen af: zijn er cijfers bekend waaruit blijkt dat de beperking bij motoren ook daadwerkelijk werkt om het aantal ongelukken te voorkomen?
i really have the heart of a small girl, i keep it in a jar on my desk
pi_22750648
En wat dacht je van werk waarbij je met een flinke transporter o.i.d rond moet rijden, en/of met een grote kar erachter.

Op zich zou 40 pk meer dan genoeg zijn, maar je verkleint de werkkansen van die leeftijdgroep ook flink. En dan moet je natuurlijk ook consequent zijn en ook geen tractorrijbewijs meer onder de 20 ofzo. Want die rijden er nogal wat van rond bestuurd door een 18 jarig gastje met 15 ton aan lading erachter ofzo. Groot rijbewijs moet je dan ook minstens 24 voor zijn ofzo, want dat is natuurlijk helemaal gevaarlijk............

Ik denk niet dat een maximaal vermogen voor jongeren enig effect heeft, behalve een heel negatief effect op de economie.

Ik denk dat verplicht fotos en videos van ongelukken en slachtoffers (wat losse ledematen enz) laten zien bij theorie en praktijk examens etc een veel groter effect zou hebben op het rijgedrag van jongeren (en mensen van alle leeftijden trouwens).

Er zal toch altijd een groep zijn die zich nergens wat van aantrekt en die kunnen net zo goed aso en gevaarlijk rijden in een 40pk wagentje.

En dan nog, hoe wil je het controleren, alle apk keurstations een vermogens test bank. Alle politiecorpsen mobiele vermogenstestbanken voor controles?

En er zullen een zooi minder autos verkocht worden omdat veel mensen dan nog maar een paar jaar op een brommer rijden, of op een motor ofzo.
En er zouden fabrikanten moeten zijn die nog <40 pk autos bouwen, denk niet dat die er nog zoveel zijn. Want anders kunnen over 10 jaar jongeren geen autos rijden omdat dan al alle 750cc pandas etc op de sloop liggen.

Owja en: Geen vraag meer naar oudere autos met 40+pk = niet goed voor autobedrijven en alles wat bij die sector hoort.

Opvallend trouwens dat elke keer als er een stel jongeren zich kapot rijden (door gewoon hun eigen domme schuld) iemand met zo'n slecht onderbouwd idee komt.
Toyota Carina II 2.0 GLi
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:42:38 #19
96935 Maurizio
Cuore Sportivo
pi_22750719
met een 34 pk(25 kW is geen 40 pk ) autotje kan je ook makkelijk 100 km/pu rijden in een woonwijk... minder vermogen lijkt me niet de oplossing en fijn rijden is het ook niet. Kom niet veel roekeloze jongeren tegen op de snelweg...eerder in de bebouwde kom.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:43:36 #20
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_22750742
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:35 schreef vlabakje het volgende:
Eindelijk eens een goed voorstel om een probleem als dit aan te pakken. Ik vraag me alleen af: zijn er cijfers bekend waaruit blijkt dat de beperking bij motoren ook daadwerkelijk werkt om het aantal ongelukken te voorkomen?
jah die zijn er
Al is het voor een motor dus het lijkt mij dat dit wat overdreven is voor een auto. Ik ben het er wel mee eens dat mensen eerst maar leren rijden in een minder snelle auto. Dan haal je maar niet in, al kan dat uiteraard gewoon nog. Een motor kan ook niet in ene maar 80 omdat ie afgevoerd is. Die loopt ook gewoon 140-150, alleen trekt het niet zo hard meer op, waardoor je vanzelf alweer rustiger gaat rijden
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_22750754
gewoon alle auto's uitrusten met navigatiesysteem, navigatiesysteem weet wat de maximumsnelheid is op een bepaalde weg. auto wordt begrenst op die snelheid.

probleem is dat de overheid dan geen bekeuringen meer kan incasseren en het financieringstekort oploopt. maar misschien wordt dit wel terugverdiend in de gezondheidszorg.
pi_22750786
Ik ben bang dat het invoeren van zo'n actie als jij voorstelt niet egt opschiet. Ik bedoel, wat heb ik aan een auto als ik er net zoveel of weinig mee kan vervoeren als op mijn brommertje ?
pi_22750828
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:38 schreef Fl3xx het volgende:
En wat dacht je van werk waarbij je met een flinke transporter o.i.d rond moet rijden, en/of met een grote kar erachter.
moet dat per se gedaan worden door iemand van 18?
quote:
En dan moet je natuurlijk ook consequent zijn en ook geen tractorrijbewijs meer onder de 20 ofzo. Want die rijden er nogal wat van rond bestuurd door een 18 jarig gastje met 15 ton aan lading erachter ofzo.
hoeveel tractoren rijden er rond en hoeveel ongelukken gebeuren hiermee? het doel is om ongelukken zoals degene in Zeewolde (?) te voorkomen door mensen die hun rijbewijs nog maar pas hebben niet meteen te veel vermogen / snelheid te geven. Een traktor rijd voor zover ik weet nog steeds maar 40 en je mag er niet op erg veel plekken mee komen.
quote:
Ik denk dat verplicht fotos en videos van ongelukken en slachtoffers (wat losse ledematen enz) laten zien bij theorie en praktijk examens etc een veel groter effect zou hebben op het rijgedrag van jongeren (en mensen van alle leeftijden trouwens).
alleen bij examens is uiteraard een tijdelijke oplossing. Een landelijke campagne lijkt mij overdreven.
quote:
En dan nog, hoe wil je het controleren, alle apk keurstations een vermogens test bank. Alle politiecorpsen mobiele vermogenstestbanken voor controles?
ik ben geen autobezitter, maar staat het vermogen niet in het kentekenbewijs?
quote:
En er zullen een zooi minder autos verkocht worden omdat veel mensen dan nog maar een paar jaar op een brommer rijden, of op een motor ofzo.
En er zouden fabrikanten moeten zijn die nog <40 pk autos bouwen, denk niet dat die er nog zoveel zijn. Want anders kunnen over 10 jaar jongeren geen autos rijden omdat dan al alle 750cc pandas etc op de sloop liggen.
huillie, marktwerking lost dat wel op.
i really have the heart of a small girl, i keep it in a jar on my desk
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:50:32 #24
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_22750894
niet haalbaar denk ik

aan de verkoop van auto's wordt immers veel geld verdiend
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:53:53 #25
62913 Blik
The one and Only!
pi_22750981
gelukkig hebben de meeste jongeren onder de 24 jaar geen eigen auto en kunnen ze gewoon in de auto van pappie rondscheuren zonder die achterlijk weinige 40 PK

in andere woorden, het heeft totaal geen nut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')