abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 23:21:22 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22736650
Ik zat vanavond te denken, waarom weten wij, en horen we met geschiedenis op school en in historiese programma´s op TV zo weinig tot niets over een bijzonder treurige periode van onze geschiedenis. Het Koeliesysteem.
Wat was het koeliesysteem, nu, ik kan alleen hier typen wat ik in de loop der jaren van heb gehoord, af en toe eens een historicus over heb horen spreken. Ik kan er weinig tot niets over vinden op internet.
Na de afschaffing van de slavernij hadden plantage houders (vooral in Nederlands Indie) een probleem. Men verzon daarom de volgende oplossing. Er werd "personeel" in dienst genomen met wurgcontracten, en dat werd betaald met kampgeld of plantage geld wat men alleen kon uitgeven in de kampwinkel. Om kort te gaan, de mensen werden kapot gewerkt en kregen nauwelijk wat te eten, en hielden niets over van het funny money. Volgens een historicus die ik eens op TV bij van Dis hierover heb gezien zei hierover, dat de hoeveelheid werk en de calorien die men binnen kreeg (hij had het uitgerekend) gelijk was al wat men in de "jappenkampen" kreeg te voorduren. Adriaan van Dis was niet gedient van de vergelijking, maar de historicus veegde de vloer met hem aan. Zover ik weet konden de Koelies, of contractarbeiders ook niet weg uit het kamp omdat dit contractbreuk zou zijn.
Later is Koelie, een scheldwoord geworden ( zegt trouwens een hoop over de mentaliteit )
Wie weet er meer van? Zijn er (dag) boeken geschreven door de contract arbeiders? Wat is er aan histories materiaal over.
jaja
Tempoe Doeloe werd die goeie ouwe tijd in ons indie genoemd...

[ Bericht 4% gewijzigd door Pietverdriet op 19-10-2004 23:28:51 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22739231
heb ik gehad als examen bij geschiedenis ?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  woensdag 20 oktober 2004 @ 11:57:57 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22744505
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 01:00 schreef BaggerUser het volgende:
heb ik gehad als examen bij geschiedenis ?
Ik heb het met geschiedenis op school nooit gehad, maar ik heb ook geen examen gedaan met geschiedenis in mijn pakket.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22751585
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 23:21 schreef Pietverdriet het volgende:
(...)
Later is Koelie, een scheldwoord geworden ( zegt trouwens een hoop over de mentaliteit )
Overigens is in bijv. India de term vrij normaal. Dragers bieden zichzelf bijvoorbeeld aan als koelie. Volgens mij is het meer een scheldwoord omdat het vooral ongeschoolde mensen betreft.
quote:
Wie weet er meer van? Zijn er (dag) boeken geschreven door de contract arbeiders? Wat is er aan histories materiaal over.
Ik heb wel een boek gelezen over de plantage Mariënburg. Dat beschrijft de opstand die daar toen plaats vond. Daar wordt ook wat verteld over hoe de levensstandaard daar was. En het meeste wat je zegt komt daar ook in terug. Het is echter wel een fictieboek gebaseerd op historische feiten. Het klopt dus niet tot in de details. Over die opstand is trouwens wel meer te vinden.

Ik betwijfel of er dagboeken van de arbeiders bestaan. Het waren natuurlijk niet de meest opgeleide mensen die werden meegenomen naar Suriname en in Suriname kregen ze ook geen scholing. De schriftelijke verhalen zijn vooral afkomstig van de opzichters. De verhalen van de contractarbeiders zijn meer mondeling doorverteld. Een deel van die verhalen zullen ook wel opgeschreven zijn.

De plantages waren trouwens in 'West-Indië' (Suriname dus). In het begin probeerden de Nederlanders het met Chinezen, maar die vonden ze te zwak en begonnen direct na hun contractperiode met het openen van winkeltjes i.p.v. door te werken. Daarna zochten ze Hindoestanen uit India. Die vonden ze wel hard genoeg werken, maar die vielen onder de Britse regelgeving. Daardoor mocht men niet van alles uithalen met hun en konden de Britten de stroom immigranten stopzetten wanneer ze wilden. O.a. daarom haalden ze de Javanen uit Indonesië.

Officieel hadden de contractarbeiders wel een aantal rechten, maar in de praktijk werden die grof overtreden. Ook de arbeiders die geronseld werden waren in theorie vrijwillig gegaan, maar veel werden gewoon bedrogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')