abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22712036
Ik heb er in de zoek niets over kunnen vinden en Lifestyle lijkt me het meest geschikte forum, dus hier maar

De laatste tijd hoor je steeds meer over zogenoemde 'scrapbooks'. Foto-albums die je opleukt met allerhande plaatjes en knutselwerkjes. Dus niet de standaard fotoboekstickers die je voor een euro bij de V&D kunt kopen, maar echt dingen die je zelf maakt. Hele rollen behang worden creatief verscheurd, bloemen gedroogd en lijstjes om foto's gevoetschilderd

Nou wil ik binnenkort een fotoboek maken over het afgelopen jaar, toen ik in Oostenrijk heb gestudeerd. Een erg leuke periode waar ik dus ook een leuk aandenken aan wil hebben Oftewel: geen saai fotoboek met plakbladen zoals ik er zestien in de boekenkast heb staan.

Nu ben ik niet zo'n enorme knutselaar, maar in mijn hoofd heb ik al wat leuke ideetjes opgezet Zo wil ik al bijvoorbeeld het hele boek rood/wit (witte bladeren en zelf rood karton erbij plakken) omdat dat de kleuren van de Oostenrijkse vlag zijn. Ook de compositie en volgorde van bepaalde foto's liggen al redelijk vast. Maar omdat ik dit nog nooit gedaan heb, de centrale vraag:

Wie heeft er leuke (bij voorkeur niet al te moeilijke, maar laten we het topic niet inperken) scrapbook-ideeën? Waar moet je rekening mee houden, wat is erg moeilijk, wat zijn goede tips?
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:46:11 #2
30488 coolbabe
My little pwny
pi_22712162
Een site waar ik veel aan heb gehad is www.scrapjazz.com Daar staan honderden lay-outs en tips verzameld.
Ik gebruik eigenlijk nooit spullen die speciaal voor scrapbooken bedoeld zijn mar gebruik behangstaaltjes van de bouwmarkt, of rollen behangrand.
Op je pc kun je leuke dingen maken en dan uitrpinten op doorzichtig papier (vellum)
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  maandag 18 oktober 2004 @ 23:14:51 #3
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_22712885
Gewoon stapels rommel en oude tijdschriften verzamelen?
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_22712978
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 22:46 schreef coolbabe het volgende:
Een site waar ik veel aan heb gehad is www.scrapjazz.com Daar staan honderden lay-outs en tips verzameld.
Ik gebruik eigenlijk nooit spullen die speciaal voor scrapbooken bedoeld zijn mar gebruik behangstaaltjes van de bouwmarkt, of rollen behangrand.
Op je pc kun je leuke dingen maken en dan uitrpinten op doorzichtig papier (vellum)
Dank je Op die achtergrondjes heb ik het alleen niet zo, da's me teveel werk Ik hou het maar voornamelijk op leuke plaatjes, aparte composities, randjes achter foto's enz. Ik wil alleen wel de titels van mijn hoofdstukken op de computer uitprinten en op plakken (ik zit aan losse letters te denken). Ik kan nl niet recht schrijven...
pi_22719662
Niemand anders ideetjes?
pi_22719769
Ik maak ook vaak zulk soort fotoboeken en toevallig 'moet' ik er weer een maken voor mijn broer
Ideetjes van mij:

In een foto knippen en daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld een hoekje eraf knipt en die een stukje van de foto aflegt (geeft al een leuker effect dan maar een gewone foto)
Leg de foto's niet zo standaard recht, maar probeer eens schuin.
Pak een vierkant gekleurd papiertje (ongeveer de hoogte van de foto) en leg deze schuin onder een foto (draaien totdat ie op de manier ligt wat jij mooi vind)
Ga eens naar een hobbywinkel.. daar heb je ongelofelijk veel leuke dingen zoals heel apart papier..
Of leuke frutsel dingetjes die je erbij kan plakken..

Ik kan helaas geen foto maken van mijn fotoboeken (ik heb geen fatsoenlijke camera)
pi_22719979
Kan ik trouwens (dun) karton gebruiken, of is dat al te dik qua papier?
pi_22720030
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 11:24 schreef ChrisJX het volgende:
Kan ik trouwens (dun) karton gebruiken, of is dat al te dik qua papier?
Kan je wel gebruiken ja..
Ik denk alleen niet dat je het dan op elke pagina moet gaan gebruiken anders wordt je fotoalbum zo dik
pi_22720066
Hmmm... daar zit wat in Maar ik heb geen gekleurd papier, alleen karton

En wat voor lijm, gewoon die in die flessen?
pi_22720093
Wat erg leuk is, is om alle herinneringen (kaartjes e.d.) die je hebt ook op een leuke manier te verknippen en erin te plakken.
pi_22720140
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 11:29 schreef ChrisJX het volgende:
Hmmm... daar zit wat in Maar ik heb geen gekleurd papier, alleen karton

En wat voor lijm, gewoon die in die flessen?
Gekleurd papier is niet zó duur

Ik zelf gebruik nooit lijm uit flessen.. ik heb meestal plakstiften omdat dat niet zo knoeit en als je dun papier gebruikt komt soms de lijm erdoor heen als je per ongeluk teveel gebruikt.
pi_22720270
voorbeeldje btw van wat ik een beetje bedoel met foto's knippen en gekleurd papier:

pi_22720744
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 11:32 schreef ijsmeis het volgende:

Ik zelf gebruik nooit lijm uit flessen.. ik heb meestal plakstiften omdat dat niet zo knoeit en als je dun papier gebruikt komt soms de lijm erdoor heen als je per ongeluk teveel gebruikt.
Ik hou niet van Pritt, dat blijft naar mijn idee nooit zitten.

Leuk zeg, dat voorbeeld! Ook omdat je Bob de Bouwer er zo in verwerkt hebt
pi_22724654
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 12:00 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik hou niet van Pritt, dat blijft naar mijn idee nooit zitten.

Leuk zeg, dat voorbeeld! Ook omdat je Bob de Bouwer er zo in verwerkt hebt
Dat dacht ik eerst ook
Je moet gewoon even goeie pritt gaan uit proberen

Enne, het voorbeeld heb ik niet zelf gemaakt.. ik kwam het toevallig tegen op internet.
En het paste wel een beetje bij mijn voorbeeld
pi_22769547
Hier heb je ook nog allerlei dingetjes die je kunt gebruiken:

http://www.creawinkel.nl/index.php?cPath=78
pi_22771142
Bedankt! Ik vraag me alleen af: als je dit op elke blz doet, wordt zo'n scrapbook toch keidik
pi_22794771
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:02 schreef ChrisJX het volgende:
Bedankt! Ik vraag me alleen af: als je dit op elke blz doet, wordt zo'n scrapbook toch keidik
Best wel ja!
Maar je hoeft het ook niet té bont te maken zoals 3 lagen karton/papier op een bladzijde
  zaterdag 2 september 2006 @ 00:40:48 #19
66303 smiletessa
Mama van Femke en Sanne
pi_41412491
[spammen hebben we liever niet hier op Fok!]

[ Bericht 90% gewijzigd door BE op 02-09-2006 18:04:05 ]
pi_41427639
Bij action kun je leuke kartonnetjes e.d. kopen en van dat ornament achtige spul, erg leuk!
  zaterdag 2 september 2006 @ 18:42:33 #21
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_41429430
(Tip: de Zeeman heeft vaak screatsbook pakketen onder de ¤5,-. Met allemaal leuke papiersoorten en frutsels)...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  zaterdag 2 september 2006 @ 18:52:17 #22
99364 melismay
I'm not finished!!!
pi_41429676
Ik wil ook veel meer scrapbooken, maar op zich doe ik het nu al in t klein met mijn fotoboeken... Daar plak ik ook altijd van alles bij en die foto's komen ook nooit op een de "ouderwetse" manier in de boeken
Mannen zijn stom en jongens hebben vlooien
-
I'm not dating, I'm knitting
pi_41429698
Update. Ik heb een gewoon fotoboek in mekaar geknutseld. Scrapbooken is niet mijn ding
pi_41430774
Dankjulliewel, jullie hebben me op leuke ideeen gebracht!
Wie is daar?
pi_41433105
Ook hier ben ik begonnen met de opzet voor een fotoboek van *Thijs, en daarin wil ik toch ook wel scrabbook ideeën in kwijt,
ik gebruik ook idd geen standaard scrabbookspul, maar spulletjes die me doen herrinneren aan hoe *Thijs was/is en wat hij leuk vond en hoe hij op mensen overkwam al was het maar van korte duur.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')