abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 oktober 2004 @ 16:41:36 #1
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_22682158
quote:
ROME (ANP) - De omstreden kandidaat-Europees Commissaris voor Justitie, Rocco Buttiglione, verwijt een deel van het Europees parlement dat het een ,,anti-christelijke inquisitie'' voert. Europarlementariërs willen zijn benoeming tegenhouden vanwege zijn religieuze overtuigingen.

Dat zei de conservatieve katholiek zondag in een interview met Corriere della Sera. ,,Het komt erop neer dat je je dient aan te passen aan een nieuwe leer, die gepaard gaat met een nieuwe ketterjacht en die dit maal tegen christenen is gericht. We lijken te worden geconfronteerd met een soort 'Berufsverbot' tegen christenen'', aldus Buttiglione. Hij gebruikte daarmee het Duitse woord voor mensen die vanwege een bepaalde overtuiging niet meer in dienst van de overheid mogen werken.

Buttiglione werd maandag door een commissie van het Europees parlement afgewezen nadat hij tegen de parlementariërs had gezegd dat homoseksualiteit ,,een zonde'' is. Volgende week beslist aankomend voorzitter Barroso van de Europese Commissie wat er met de vroegere medewerker van de paus moet gebeuren.
Het lijkt wel of Europa zich opmaakt om alle religie met wortel en tak uit te roeien. De islam ligt al tijden onder vuur in dit continent - niet zo lang als het jodendom overigens - en nu moeten ook de christenen het ontgelden. Waar gaat Europa heen? Naar de onpeilbare leegte van een a-religieuze samenleving? Het nastreven van uitsluitend materiële genoegens, het vereren van de Mammon misschien? Een samenleving waar de beleving-junkies de Tokkies op de kansel zetten?

Een zorgelijke ontwikkeling dus.
pi_22682207
Dat deze eventuele commissaris dat vindt, maakt het natuurlijk nog geen waarheid. Ik geef toe, er zijn mensen die denken dat een seculiere samenleving inhoudt dat religie vernietigd dient te worden, maar er is zeker geen sprake van een anti-christelijke inquisitie of iets dergelijks.
  zondag 17 oktober 2004 @ 17:02:37 #3
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_22682576
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 16:41 schreef Ippon het volgende:

[..]

Het lijkt wel of Europa zich opmaakt om alle religie met wortel en tak uit te roeien.
you say that as if it is a bad thing...

Maar zegt scheiding kerk en staat je iets?
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zondag 17 oktober 2004 @ 17:20:55 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_22682995
Het valt op zich wel mee. Europa wil een seculiere leiding hebben, wat niet inhoudt dat er geen christenen of moslims in het bestuur mogen zitten, maar wat wel inhoudt dat zij hun geloofsovertuiging opzij kunnen zetten om hun neutraliteit in de functie te waarborgen.
pi_22684247
Als er een scheiding van kerk en staat is, dan mag deze man gewoon menen dat iets zondig is, zolang het zijn functie niet belemmerd. Dat is een vorm van scheiding van kerk en staat, niet dat er geen religieuzen meer aan politiek mogen doen. Een minister of een commissaris moet zijn afwijkende mening mogen hebben, hoewel ik snap dat het in dit geval wel erg gevoelig ligt.
  zondag 17 oktober 2004 @ 18:40:16 #6
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_22684566
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 17:02 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

you say that as if it is a bad thing...

Maar zegt scheiding kerk en staat je iets?
Natuurlijk, vooral zou houden. Neemt niet weg dat religie - al dan niet in institutioneel verband beoefend - momenteel not done is in Europa.
pi_22684748
Homoseksualiteit is ook een zonde.

Dat neemt niet weg dat het gewoon moet kunnen. Als deze man vindt van niet (vanwege zijn geloof of wat dan ook), mag hij zo'n belangrijke functie niet bekleden.

Ik hecht veel waarde aan de scheiding van kerk en staat, en het is al erg genoeg dat deze in de V.S. zo onder druk staat. Het (on)geloof van die man mag geen issue zijn, maar hij moet wel neutraal zijn bij zijn werk.

Het zal niet meer lang duren voor religie in Europa grotendeels verleden tijd is, en ik ben trots dat Nederland daarin voorop loopt.

.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zondag 17 oktober 2004 @ 18:52:41 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22684812
Deze man is/was kandidaat voor de post van Justitie. men vreesde (en ik denk terecht) dat met deze man op die post er (de schijn van) achterstelling van homo's kan ontstaan. Zoals een lid van het parlement het verwoordde: Ik kan me niet voorstellen, dat deze man objectief zal handelen als er wetgeving omtrent de gelijkberechtiging van homo's ter tafel komt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 17 oktober 2004 @ 18:53:27 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22684827
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:49 schreef heiden6 het volgende:
Wat is jouw geboortejaar? 1799 of zo?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:34:44 #10
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_22685616
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:49 schreef heiden6 het volgende:
De Genadevolle is alleen vol goedertierenheid als Zijn geboden stipt worden opgevolgd. Eén van Zijn geboden is dat een mens zijn vleschelijke lusten niet mag lessen met de gelijkslachtige liefde. Zo niet, dan wacht men een vreselijke straf met een poel vol sulfer en vuur. En telkens wanneer de huid verschroeid is, zal een nieuwe huid aangroeien opdat de zondigen tot in de eeuwigheid de toorn van de Barmhartige zullen ondervinden.

Bedoel je dat?
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:37:52 #11
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_22685668
Is er eigenlijk iets dat Buttiglione niet hekelt? Volgens mij heeft hij elke week wel weer wat nieuws. Die man ambieert geen politieke functie, hij ambieert de functie van de paus.
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:38:35 #12
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_22685676
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:40 schreef Ippon het volgende:

[..]

Natuurlijk, vooral zou houden. Neemt niet weg dat religie - al dan niet in institutioneel verband beoefend - momenteel not done is in Europa.
Zeg ik toch: you say it as if it is a bad thing...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_22685726
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wat is jouw geboortejaar? 1799 of zo?
Ik heb de bijbel niet geschreven hoor, daar staat het in.

Dat ik atheïst ben doet daar niets aan af.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:45:29 #14
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_22685791
Religie en politiek horen in deze tijd niets met elkaar te maken hebben.

Ethiek en politiek echter wel
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:47:11 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_22685818
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:27 schreef Monidique het volgende:
Als er een scheiding van kerk en staat is, dan mag deze man gewoon menen dat iets zondig is, zolang het zijn functie niet belemmerd. Dat is een vorm van scheiding van kerk en staat, niet dat er geen religieuzen meer aan politiek mogen doen. Een minister of een commissaris moet zijn afwijkende mening mogen hebben, hoewel ik snap dat het in dit geval wel erg gevoelig ligt.
Wat eerder in dit topic is gesteld, deze persoon, wat deze zegt, en diens positie tezamen geven reden om te twijfelen aan diens neutraliteit, welke hier van belang is. Wanneer hij meent dat het zondig is, geeft dat jou dan ook niet minstens de twijfel of hij homoseksuelen hetzelfde zal behandelen als heteroseksuelen?
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:59:00 #16
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_22686000
Buttiglione tegen homomedewerker: "Hey, zondaar... zin in koffie?"
pi_22686182
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 19:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat eerder in dit topic is gesteld, deze persoon, wat deze zegt, en diens positie tezamen geven reden om te twijfelen aan diens neutraliteit, welke hier van belang is. Wanneer hij meent dat het zondig is, geeft dat jou dan ook niet minstens de twijfel of hij homoseksuelen hetzelfde zal behandelen als heteroseksuelen?
Ja, ik twijfel daar aan, ja.
  zondag 17 oktober 2004 @ 20:45:28 #18
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_22686905
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 19:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik heb de bijbel niet geschreven hoor, daar staat het in.

Dat ik atheïst ben doet daar niets aan af.
In de koran staat het ook, ik vermoed ook in de Torah/Talmud.
  zondag 17 oktober 2004 @ 21:02:18 #19
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_22687298
Waarom zouden religieuze overtuigingen onderdeel moeten uitmaken van de Europese politiek?

Scheiding tussen kerk en staat. Dit is met name belangrijk als er verscheidenen grote religies in Europa aanwezig zijn.
pi_22687481
Je geloof beleiden doe je maar in je eigen vrije tijd en niet op je werk, dus OPTIEFEN!!!
  zondag 17 oktober 2004 @ 21:16:29 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_22687624
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 16:41 schreef Ippon het volgende:
Waar gaat Europa heen? Naar de onpeilbare leegte van een a-religieuze samenleving? Het nastreven van uitsluitend materiële genoegens, het vereren van de Mammon misschien? Een samenleving waar de beleving-junkies de Tokkies op de kansel zetten?
Een, god behoede!, humanistische samenleving waar elke burger gelijk is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_22687761
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 21:02 schreef ScienceFriction het volgende:
Waarom zouden religieuze overtuigingen onderdeel moeten uitmaken van de Europese politiek?
Omdat politiek alles te maken heeft met overtuigingen en of ze nou religieus zijn of niet, het blijven overtuigingen.
quote:
Scheiding tussen kerk en staat. Dit is met name belangrijk als er verscheidenen grote religies in Europa aanwezig zijn.
Hem aanstellen zou geen schending van scheiding van kerk en staat zijn.
  zondag 17 oktober 2004 @ 21:32:35 #23
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_22688015
Ik vind iemand die uitspraken doet dat homo's zondig zijn en dat er een anti-christelijke inquisitie gaande is niet echt geschikt voor een europese benoeming. Politiek en zeker wetgeving moet los staan van religie. Juist omdat niet iedereen dezelfde religie aanhangt en ook niet in dezelfde mate.
pi_22688109
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 21:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik vind iemand die uitspraken doet dat homo's zondig zijn en dat er een anti-christelijke inquisitie gaande is niet echt geschikt voor een europese benoeming.
Dat ben ik met je eens. Het is naar mijn mening zo'n beladen onderwerp en ondertussen ook zo'n beladen mening, dat het niet verstandig is om zo'n man, met zo weinig steun, aan te stellen.
quote:
Politiek en zeker wetgeving moet los staan van religie. Juist omdat niet iedereen dezelfde religie aanhangt en ook niet in dezelfde mate.
Juist omdat niet iedereen hetzelfde denkt, is er de politiek. Religie moet beschouwd worden als een mening en dat gebeurt in het Westen over het algemeen ook.
pi_22688595
Je moet alleen niet vergeten dat iemand die anders over bijv. homo's denkt dan deze Italiaan, óók een bepaalde levensovertuiging heeft. Het is net alsof christenen 'afwijkend' zijn en de rest normaal. Nu snap ik dat ook wel, maar zeg dat dan ook gewoon, en doe niet alsof je 'verlicht' en 'tolerant' bent, want in de praktijk betekent dat gewoon, dat je alleen maar mensen wilt hebben, die er net zo over denken als jij. Het is naïef om te denken dat moderne 'verlichte' en 'tolerante' mensen 'neutraal' zouden zijn; zij hangen net zozeer een bepaalde levensbeschouwing aan als deze Italiaan.
Zeg dan gewoon: we willen alleen mensen die net zo denken als wij, en doe niet alsof je neutraal bent. Dat ben je namelijk niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')