Het lijkt wel of Europa zich opmaakt om alle religie met wortel en tak uit te roeien. De islam ligt al tijden onder vuur in dit continent - niet zo lang als het jodendom overigens - en nu moeten ook de christenen het ontgelden. Waar gaat Europa heen? Naar de onpeilbare leegte van een a-religieuze samenleving? Het nastreven van uitsluitend materiële genoegens, het vereren van de Mammon misschien? Een samenleving waar de beleving-junkies de Tokkies op de kansel zetten?quote:ROME (ANP) - De omstreden kandidaat-Europees Commissaris voor Justitie, Rocco Buttiglione, verwijt een deel van het Europees parlement dat het een ,,anti-christelijke inquisitie'' voert. Europarlementariërs willen zijn benoeming tegenhouden vanwege zijn religieuze overtuigingen.
Dat zei de conservatieve katholiek zondag in een interview met Corriere della Sera. ,,Het komt erop neer dat je je dient aan te passen aan een nieuwe leer, die gepaard gaat met een nieuwe ketterjacht en die dit maal tegen christenen is gericht. We lijken te worden geconfronteerd met een soort 'Berufsverbot' tegen christenen'', aldus Buttiglione. Hij gebruikte daarmee het Duitse woord voor mensen die vanwege een bepaalde overtuiging niet meer in dienst van de overheid mogen werken.
Buttiglione werd maandag door een commissie van het Europees parlement afgewezen nadat hij tegen de parlementariërs had gezegd dat homoseksualiteit ,,een zonde'' is. Volgende week beslist aankomend voorzitter Barroso van de Europese Commissie wat er met de vroegere medewerker van de paus moet gebeuren.
you say that as if it is a bad thing...quote:Op zondag 17 oktober 2004 16:41 schreef Ippon het volgende:
[..]
Het lijkt wel of Europa zich opmaakt om alle religie met wortel en tak uit te roeien.
Natuurlijk, vooral zou houden. Neemt niet weg dat religie - al dan niet in institutioneel verband beoefend - momenteel not done is in Europa.quote:Op zondag 17 oktober 2004 17:02 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
you say that as if it is a bad thing...
Maar zegt scheiding kerk en staat je iets?
Wat is jouw geboortejaar? 1799 of zo?quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:49 schreef heiden6 het volgende:
Homoseksualiteit is ook een zonde.
De Genadevolle is alleen vol goedertierenheid als Zijn geboden stipt worden opgevolgd. Eén van Zijn geboden is dat een mens zijn vleschelijke lusten niet mag lessen met de gelijkslachtige liefde. Zo niet, dan wacht men een vreselijke straf met een poel vol sulfer en vuur. En telkens wanneer de huid verschroeid is, zal een nieuwe huid aangroeien opdat de zondigen tot in de eeuwigheid de toorn van de Barmhartige zullen ondervinden.quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:49 schreef heiden6 het volgende:
Homoseksualiteit is ook een zonde.
Zeg ik toch: you say it as if it is a bad thing...quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:40 schreef Ippon het volgende:
[..]
Natuurlijk, vooral zou houden. Neemt niet weg dat religie - al dan niet in institutioneel verband beoefend - momenteel not done is in Europa.
Ik heb de bijbel niet geschreven hoor, daar staat het in.quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat is jouw geboortejaar? 1799 of zo?
Wat eerder in dit topic is gesteld, deze persoon, wat deze zegt, en diens positie tezamen geven reden om te twijfelen aan diens neutraliteit, welke hier van belang is. Wanneer hij meent dat het zondig is, geeft dat jou dan ook niet minstens de twijfel of hij homoseksuelen hetzelfde zal behandelen als heteroseksuelen?quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:27 schreef Monidique het volgende:
Als er een scheiding van kerk en staat is, dan mag deze man gewoon menen dat iets zondig is, zolang het zijn functie niet belemmerd. Dat is een vorm van scheiding van kerk en staat, niet dat er geen religieuzen meer aan politiek mogen doen. Een minister of een commissaris moet zijn afwijkende mening mogen hebben, hoewel ik snap dat het in dit geval wel erg gevoelig ligt.
Ja, ik twijfel daar aan, ja.quote:Op zondag 17 oktober 2004 19:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat eerder in dit topic is gesteld, deze persoon, wat deze zegt, en diens positie tezamen geven reden om te twijfelen aan diens neutraliteit, welke hier van belang is. Wanneer hij meent dat het zondig is, geeft dat jou dan ook niet minstens de twijfel of hij homoseksuelen hetzelfde zal behandelen als heteroseksuelen?
In de koran staat het ook, ik vermoed ook in de Torah/Talmud.quote:Op zondag 17 oktober 2004 19:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik heb de bijbel niet geschreven hoor, daar staat het in.
Dat ik atheïst ben doet daar niets aan af.
Een, god behoede!, humanistische samenleving waar elke burger gelijk is.quote:Op zondag 17 oktober 2004 16:41 schreef Ippon het volgende:
Waar gaat Europa heen? Naar de onpeilbare leegte van een a-religieuze samenleving? Het nastreven van uitsluitend materiële genoegens, het vereren van de Mammon misschien? Een samenleving waar de beleving-junkies de Tokkies op de kansel zetten?
Omdat politiek alles te maken heeft met overtuigingen en of ze nou religieus zijn of niet, het blijven overtuigingen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 21:02 schreef ScienceFriction het volgende:
Waarom zouden religieuze overtuigingen onderdeel moeten uitmaken van de Europese politiek?
Hem aanstellen zou geen schending van scheiding van kerk en staat zijn.quote:Scheiding tussen kerk en staat. Dit is met name belangrijk als er verscheidenen grote religies in Europa aanwezig zijn.
Dat ben ik met je eens. Het is naar mijn mening zo'n beladen onderwerp en ondertussen ook zo'n beladen mening, dat het niet verstandig is om zo'n man, met zo weinig steun, aan te stellen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 21:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik vind iemand die uitspraken doet dat homo's zondig zijn en dat er een anti-christelijke inquisitie gaande is niet echt geschikt voor een europese benoeming.
Juist omdat niet iedereen hetzelfde denkt, is er de politiek. Religie moet beschouwd worden als een mening en dat gebeurt in het Westen over het algemeen ook.quote:Politiek en zeker wetgeving moet los staan van religie. Juist omdat niet iedereen dezelfde religie aanhangt en ook niet in dezelfde mate.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |