abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 oktober 2004 @ 14:08:07 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22679256
Wat zijn tijdens een solicitatietraject (Dus van brief tot en met gesprekken) dingen die je zeker niet moet doen en dingen die je zeker wel moet doen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 17 oktober 2004 @ 14:31:52 #2
105779 nymphalidae
the nymphalidae effect
pi_22679713
Don't: stomme vragen stellen zoals: wat doet dit bedrijf nu precies? / hoe groot is het bedrijf? / op welke markten opereren jullie?...... Dit soort vragen dien je zelf achter te komen door vantevoren (do!) informatie over het betreffende bedrijf te zoeken. Lees je dus goed in in het bedrijf! Hiermee toon je interesse en dat is altijd een pluspunt!
When his life was ruined, his family killed, his farm destroyed, Job knelt down on the ground and yelled up to the heavens, "Why god? Why me?" and the thundering voice of God answered, "There's just something about you that pisses me off
  zondag 17 oktober 2004 @ 14:34:21 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22679772
Zijn er ook DO's die je kansen vergroten?

Bijvoorbeeld met je brief / CV?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 17 oktober 2004 @ 14:38:44 #4
105779 nymphalidae
the nymphalidae effect
pi_22679846
kijk eens op ww. intermediair.nl

daar hebben ze een aparte link over solliciteren. Denk dat je daar al je antwoorden wel zult vinden!

succes!
When his life was ruined, his family killed, his farm destroyed, Job knelt down on the ground and yelled up to the heavens, "Why god? Why me?" and the thundering voice of God answered, "There's just something about you that pisses me off
pi_22679883
Check ook ee verwant topic over afgewezen worden in een sollicitatie. Staat ook een en ander in
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 oktober 2004 @ 15:15:43 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22680560
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 14:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Zijn er ook DO's die je kansen vergroten?

Bijvoorbeeld met je brief / CV?
Heel flauw, maar leg het probleem bij het bedrijf (zij zoeken immers iemand om het werk voor ze te doen), en maak in je communicatie inzichtelijk dat, en vooral hoe jij dat probleem wel even voor ze gaat oplossen.

Hoe flauw ook, maar het werkt beter dan op je knieën het kantoor van de beoogde werkgever binnenkruipen, met de smekende blik in de ogen of je astebullieft bij ze op de loonlijst mag komen.

Al even flauw: Neem bij elk contact met het bedrijf, zowel schriftelijk als 'live' (gesprek en zo) vooral gewoon jezelf mee en laat ze jezelf zien op een manier die niet aangeeft dat ze morgen een hele andere Martijn_77 te zien krijgen dan degene die in het gesprek 'de perfecte werknemer' speelt.

Vanzelfsprekend heb je je huiswerk al goed gedaan en weet je zoveel als je kunt vergaren over het bedrijf waar je gaat solliciteren. Dat is minstens wie ze zijn, wat ze doen, hun cultuur, maar dat kun je indien mogelijk aanvullen met dingen als successen en problemen uit het verleden, zodat je weet wat je wél en juist niet moet aanroeren in je communicatie.

Ook tot je huiswerk behoort het om al zoveel mogelijk te weten van je eigen kwaliteiten en verbeterpunten voor je een gesprek ingaat. Je kunt je dan op zijn best voorbereiden op die momenten dat ze in de buurt van je verbeterpunten komen.ik noem het dus verbeterpunten en geen 'zwakke punten', maak die vertaling in een gesprek ook altijd zodra er naar je zwakke punten wordt gevraagd. Klinkt ook weer verschrikkelijk flauw, maar werkt dus wel

Suc6
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22685691
Je voorbereiden op de standaardvragen, zodat je tijdens het gesprek niet met je mond vol tanden staat.

Als je begint te stamelen als je gevraagd wordt 'waarom wilt u nu juist bij ons bedrijf komen werken?' kun je het wel vergeten.
pi_22687071
Vaak vragen ze naar je positieve en negatieve eigenschappen. Noem een aantal positieve en 1 (maximaal 2) negatieve. Zorg er bij de negatieve voor dat de eigenschappen negatief klinken, maar eigenlijk voor de functie toch positief zijn.
Voorbeeldje: functie: programmeur, negatieve eigenschap: "ik raak vaak te veel betrokken bij het project", wordt uitgelegd als iemand die grote betrokkenheid bij het project heeft.
  maandag 18 oktober 2004 @ 12:48:24 #9
89297 BigB
tja.........
pi_22698846
Misschien stomme post:

Neem altijd je cv mee.....er zijn zat mensen die dat vergeten, omdat ze die met de sollicitatie brief hebben mee gestuurd.
pi_22700007
mss hier een standaardlijstje opbouwen. ik begin wel"

1. waarom solliciteer je op deze functie?
2. waarom wil je bij ons bedrijf werken?
3. wat zijn je sterke/zwakke punten? (meestal 3)
4. wat zijn je motivatoren?
5. wat zijn de belangrijkste eigenschappen die je voor deze functie moet hebben?
6. waarom bij jij geschikt voor deze functie?
7. wat zijn de werkzaamheden die je verwacht te doen?
pi_22700184
Wanneer je uitgenodigd wordt voor een sollicitatie gesprek, ga dan als heen als jezelf. Kortom draag de kleren waarbij je prettig voelt, mits deze er verzorgd uit zien. Doe jezelf niet anders voor dan dat je bent, dan val je minder snel door de mand en men kan zien hoe je bent en of je in het team past.
Succes ermee
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
pi_22706134
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 13:49 schreef komrad het volgende:
mss hier een standaardlijstje opbouwen. ik begin wel"
Met alle respect, maar zulke lijstjes zijn in overvloed op het net te vinden.
pi_22706260
dat is waar k_man, maar ik bedoelde vragen die je ook echt zelf gehad hebt
pi_22706403
In dat geval: 'Hoe zie jij jezelf over 10 jaar?'

Ontzettende jeukvraag trouwens.
pi_22723227
Mijn grote "verbeterpunt" is onzekerheid. Het ligt heel erg dicht bij perfectionisme, maar het is toch eerder zo dat dat perfectionisme voortkomt uit mijn onzekerheid. Uiteraard wil ik dat bij mijn sollicitatiegesprek er niet te dik bovenop leggen, maar is het noemen van onzekerheid bij je zwakke punten in principe meteen einde oefening?
Het is me afgeraden om het te doen, maar ja liegen is bij mij ook geen optie. "Ik kijk op het begin heel erg de kat uit de boom", zou het dan moeten worden....
pi_22726768
ik zou er van maken dat je meer overtuigd wil raken van de kwaliteiten van je eigen werk, dat klinkt wat vriendelijker
pi_22730636
Of dat je soms uit moet kijken dat je je planningen wel haalt omdat je niet tevreden bent voor het écht goed is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 20 oktober 2004 @ 13:05:00 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22745923
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 19:00 schreef k_man het volgende:
In dat geval: 'Hoe zie jij jezelf over 10 jaar?'

Ontzettende jeukvraag trouwens.
Bepaald geen jeukvraag zolang ie maar niet wordt gesteld bij een baantje waar ambities en ontwikkeling niet aan de orde zijntenzij het daar ingezet wordt om te achterhalen of de kandidaat niet té ambitieus is om bijvoorbeeld de komende twintig+ jaar geestdodende arbeid zonder enige carrierekans te verrichten

Bedoeling is om te kijken in welke mate je ambities in de categorieën 'gezond' of 'bruikbaar' vallen.

Erger is dat er geen eenduidig juist antwoord op te verzinnen valt, de ene werkgever heeft liever een overgedreven medewerker, terwijl de ander het liever wat meer ingehouden heeft.
Wat er wel is is een eenduidig fout antwoord, namelijk een aarzelend ' .....weet ik niet.... ' . Beter is het in dat geval om zonder aarzeling te antwoorden 'Kan me niet schelen zolang ik er zélf maar lol in heb'.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 25 oktober 2004 @ 19:34:39 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22868934
Wat is eigenlijk een goede houding / instelling voor een sollicitatie gesprek?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 25 oktober 2004 @ 20:01:04 #20
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_22869256
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 13:58 schreef Grandi_joost het volgende:
Mijn grote "verbeterpunt" is onzekerheid. Het ligt heel erg dicht bij perfectionisme, maar het is toch eerder zo dat dat perfectionisme voortkomt uit mijn onzekerheid.
Onzekerheid is alleen een no-no als je veel met klanten in aanraking komt (dan moet je juist zelfverzekerdheid uitstralen). Als je als programmeur ofzo 'onzeker' bent, dan leggen ze het eerder uit als 'zo'n programmeurtje dat zichzelf zwaar onderschat en in het begin nogal wat tijd zal vergen omdat ie teveel vragen stelt, maar uiteindelijk zeer nauwkeurig en vrijwel foutloos zijn werk zal doen'
Religie maakt meer kapot dan je lief is
pi_22876747
Precies Vamos, daar heb je gelijk in. Over het algemeen geldt dat een antwoord op een vraag voor functie goed is en voor functie B niet. Daar moet je rekening mee houden en je moet dus inschatten wat de interviewer wil horen en natuurlijk gewoon je eigen mening geven/
  vrijdag 29 oktober 2004 @ 20:49:51 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22941978
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 12:48 schreef BigB het volgende:
Misschien stomme post:

Neem altijd je cv mee.....er zijn zat mensen die dat vergeten, omdat ze die met de sollicitatie brief hebben mee gestuurd.
Ja, heb ik deze week gehad tijdens een gesprek ze had mijn CV op haar bureau laten liggen was het toch wel handig (en kwam ook goed voorbereid over) dat ik er nog een bij had.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_22942577
Bereid je goed voor bekijk de website als die er is en lees je goed in, het staat erg goed als jij degene waar je komt in het kort kan vertellen wie ze zijn en wat ze doen en waarom je denk dat dit goed op je ervaring en persoontje aansluit.

Neem een schrijfblok en pen mee en maak aantekeningen.

Vraag naar de groeimogelijkheden die het bedrijf je kan bieden.

Kleed je goed en zie er verzorgd uit.
pi_22942717
Analyseer het bedrijf, check de informatie die internet je bied, bel eventueel klanten van ze en vraag hoe ze over hun denken.

Mijn vorige sollicitatie gaf niet echt een goed gevoel, ik had me laten gaan, hakte net zo hard op snerende vragen in als de interviewer.
Werd wel aangenomen en heb het naar mijn zin . Later zei men dat ik ietwat arrogant overkwam en dat was wat ik precies van de interviewer dacht.

Oow ik weet niet welke sector je zoekt maar laat bedrijfen als www.yer.nl en andere werving en selectie bureau's achterwege. Rechtstreeks solliciteren geeft je een betere kans en een snellere response.

Succes TS

ps. wat voor baan zoek je ?
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
  woensdag 17 november 2004 @ 22:24:45 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23389315
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 21:25 schreef Sportguy het volgende:
Oow ik weet niet welke sector je zoekt maar laat bedrijfen als www.yer.nl en andere werving en selectie bureau's achterwege. Rechtstreeks solliciteren geeft je een betere kans en een snellere response.

Succes TS

ps. wat voor baan zoek je ?
Ik zoek een baan in de logistiek maar ik kan banij niet om die werving en selctiebureaus heen. Want de meeste vacatures lopen via dat soort bedrijven
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')