FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Nederland is vieste land van de wereld
thabitvrijdag 15 oktober 2004 @ 11:10
quote:
Nergens in de wereld is de lucht zo vervuild met stikstofdioxide als boven Nederland. Dat blijkt uit opnames van de Europese satelliet Envisat. Ook het Duitse Ruhrgebied en Vlaanderen tonen een grote rode vlek. Staatssecretaris Van Geel van Milieu noemt de situatie 'buitengewoon ernstig'.

De opnames laten zien dat het gehalte stikstofdioxide in Nederland, en met name in de Randstad, uitermate hoog is. Bij langdurige blootstelling kan stikstofdioxide longproblemen veroorzaken.

Ondanks de verontrustende beelden voldoet Nederland aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Jaarlijks overlijden in Nederland zo'n 5000 mensen aan de gevolgen van de uitstoot van stikstofoxiden. In geheel Europa zou de vervuilde lucht elk jaar circa 200.000 mensen fataal worden.

Diesel
De oorzaken van de vervuiling zijn de dichtbevolktheid in ons land, de industrie in omringende landen en de enorme hoeveelheid verkeer op de wegen. Stikstofdioxide wordt vooral uitgestoten door auto's die op diesel rijden.

De regering is opgeschrikt door de satellietbeelden. Staatssecretaris Van Geel wil dat er vanaf volgend jaar een subsidie komt voor roetfilters zodat dieselauto's minder schadelijke gassen uitstoten. Ook moet de industrie meer maatregelen gaan nemen om de uitstoot terug te brengen.

De beelden hebben ook de ogen van de PvdA geopend. Kamerlid Samson: "Het is duidelijk dat er echt iets gedaan moet worden". Hij wil zelfs verder gaan dat Van Geel, en de accijns op diesel verhogen.

Po
Naast Nederland, het Ruhrgebied en Vlaanderen zijn er nog twee gebieden op de satelietkaart die rood opdoemen. Ook de Po-vlakte in Noord-Italië en de Chinese oostkust hebben te maken met flinke een stikstofdioxide uitstoot.

Bron.
Weer het zoveelste voorbeeld van het feit dat de politiek in Den Haag alleen maar mee wil doen aan Europa vanwege de vrijhandel. De Europese milieuregels worden hier massaal aan de laars gelapt.
Aequitasvrijdag 15 oktober 2004 @ 11:22
Ik denk dat "Vieste" niet het juiste woord is....
Miwevrijdag 15 oktober 2004 @ 11:39
Er zijn dus meer stedelijke gebieden in de wereld die hoog scoren, maar omdat NL één groot stedelijk gebied is, scoren we als land het hoogste. Desalniettemin kunnen een paar simpele maatregelen, zoals verplichte roetfilters voor auto's, geen kwaad.
Drugshondvrijdag 15 oktober 2004 @ 11:40
Volgens mij komt het door ons coffeeshop beleid. Als die blowers die uit zitten te blazen.

Maar wat kunnen we er aan ?
Antwoord 1 : Emigreren.
Antwoord 2 : (vrijwel) Niks (pappen en nathouden, accijns, roetfilters e.d.).
dmacevrijdag 15 oktober 2004 @ 11:41
Change that to "Meest Vieze" of "Smerigste".
Zo'n domme taalfout kan echt niet.

Verder ga ik maar in Groningen wonen ofzo
dimagevrijdag 15 oktober 2004 @ 11:42
doet mij er aan herinneren dat ik mijn huiskamer moet schoonmaken..

* dimage pakt de poetsdoeken
Karboenkeltjevrijdag 15 oktober 2004 @ 11:44
Vies, viezer, viest. Niets verkeerds aan, taalkundig tenminste.

On-topic: Tja, kan je verwachten als je een stel rijke stinkerds zo op elkaar propt.
nielsievrijdag 15 oktober 2004 @ 11:48
na het gat in de ozonlaag verhaal, waar ik toentertijd helemaal van slag van was, heb ik nu zoiets van "Komt wel weer goed"...naief?
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 12:05
Het is uiteraard niet verassend dat als je met veel economisch active mensen op een hoopje woont, je veel vervuilt. Maar uiteraard is het ook een logisch gevolg van het feit dat lucht gratis is, er is dus helemaal geen interne prikkel om je eigen emissie te reduceren.

Overigens zie ik niet zo 1-2-3 in wat roetfilters te maken hebben met NOx emissie, maar ik ben dan ook geen chemicus.
RetepVvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:08
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 11:40 schreef Drugshond het volgende:
Maar wat kunnen we er aan ?
Antwoord 2 : (vrijwel) Niks (pappen en nathouden, accijns, roetfilters e.d.).
Yep, kop in het zand steken.
quote:
Antwoord 1 : Emigreren.
Aaagh nee! Je bedoelt: allochtoon worden? Nederland is toch het beste land van de wereld? Zo goed dat we allochtonen moeten weren? Dan ga je toch niet zelf allochtoon worden in een ander land?

thabitvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:10
Het lijkt me niets te maken te hebben het gratis zijn van lucht, maar eerder met het feit dat de regels hier aangaande het vervuilen van lucht veel te soepel zijn.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 12:11
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 11:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Weer het zoveelste voorbeeld van het feit dat de politiek in Den Haag alleen maar mee wil doen aan Europa vanwege de vrijhandel. De Europese milieuregels worden hier massaal aan de laars gelapt.
Je eigen OP niet gelezen?
quote:
Ondanks de verontrustende beelden voldoet Nederland aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
klompenvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:11
we gaan allemaal dood, ha ha
ga effe met de auto een rondje rijden
Posdnousvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:12
Nogal logisch met zo'n samengepakt hoopje mensen.
flipsenvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:13
Als je die foto in de Telegraaf bekijkt, dan is België procentueel toch een stuk smeriger? In NL is procentueel een kleiner deel van het land rood gekleurd tov België. Hoe zit dat?
RetepVvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:14
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 11:39 schreef Miwe het volgende:
Er zijn dus meer stedelijke gebieden in de wereld die hoog scoren, maar omdat NL één groot stedelijk gebied is, scoren we als land het hoogste. Desalniettemin kunnen een paar simpele maatregelen, zoals verplichte roetfilters voor auto's, geen kwaad.
Wat ook goed zal helpen is als we belasting gaan heffen op roetuitstoot en dat ook aan Duitsland doen. Omdat de viezigheid uit het Duitse roergebied over ONS land heen gaat, doet Duitsland geen ruk aan het tegengaan van emissies.

Jongens, we weten al sinds de jaren '70 dat elke zomer het smogalarm in het Oosten van Nederland af gaat vanwege de vervuiling vanuit het roergebied. We weten ook al sinds die tijd dat alles dood is in de Rijn vanwege de BASF fabrieken in Duitsland.

Dit is alleen maar bevestiging van iets wat we gewoon al 30 jaar weten. Al 30 jaar zijn ze aan het proberen om Duitsland zo ver te krijgen dat ze de emissie terugbrengen. Al 30 jaar gebeurt er niks in Duitsland. Ze kunnen Nederland straffeloos negeren, want wat kunnen wij doen?

Misschien dat we nu via de EU iets voor elkaar kunnen krijgen. Daarom is de EU zo ongeloofelijk belangrijk voor Nederland.
thabitvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:14
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:11 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je eigen OP niet gelezen?
[..]

Het was vanmorgen op het nieuws, en daar werd gezegd dat we niet aan de Europese normen voldoen, met als toevoeging dat de minister of staatssecretaris nog zei: "we kunnen er niets aan doen" (maar waarschijnlijk bedoelde dat-ie er niets aan wilde doen).
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 12:14
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:10 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me niets te maken te hebben het gratis zijn van lucht, maar eerder met het feit dat de regels hier aangaande het vervuilen van lucht veel te soepel zijn.
Nederland heeft jiust vrij stenge regels op dit gebied.

Overigens heeft de NRC wat interessants hierover te melden:
quote:
Vervuilingsrechten
De overheid kan de milieuvervuiling ook proberen te reguleren door vervuilingsrechten te verkopen. Daarbij wordt eerst vastgesteld wat het maximaal aanvaardbare niveau van vervuiling is. Dit totaal wordt in 'quota' opgedeeld. Vervolgens worden deze quota als verhandelbare rechten om een bepaalde hoeveelheid vervuiling te lozen in omloop gebracht. De rechten worden gratis ter beschikking gesteld en worden dan ook door de producenten veel positiever tegemoet getreden dan bijvoorbeeld heffingen . Vraag en aanbod bepalen de prijs en in zoverre is sprake van een marktconforme maatregel . De overheid kan de totale uitstoot in een gebied terugbrengen door het quotum te verkleinen.


Het verhandelen van vervuilingsrechten is een aanpak die in de VS tot bloei is gekomen en daar al een tijd wordt toegepast. Onderzoek in een viertal bedrijfstakken in Nederland heeft laten zien dat het systeem relatief eenvoudig is en ook veel minder kostbaar dan het doorvoeren en controleren gedetailleerde verboden en geboden.

Overigens bestaat er in de landbouwsector als gevolg van de mestwetgeving al handel in ammoniakrechten. De ambtenaren van het ministerie van VROM zien vooral problemen. Hoe verdeel je de rechten rechtvaardig? Hoe passen de vervuilingsrechten in de bestaande wetgeving? De wat recentere wetgeving noemt hier en daar een marktconform instrument als de regulerende heffing, maar is toch vooral doortrokken van niet-marktconforme maatregelen.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 12:15
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:14 schreef RetepV het volgende:
Misschien dat we nu via de EU iets voor elkaar kunnen krijgen. Daarom is de EU zo ongeloofelijk belangrijk voor Nederland.
Precies, dergelijke zaken moet je supranationaal regelen.
RetepVvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:19
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:14 schreef thabit het volgende:
Het was vanmorgen op het nieuws, en daar werd gezegd dat we niet aan de Europese normen voldoen, met als toevoeging dat de minister of staatssecretaris nog zei: "we kunnen er niets aan doen" (maar waarschijnlijk bedoelde dat-ie er niets aan wilde doen).
Nee, we KUNNEN er niets aan doen. De smerigheid hier in de lucht is een optelsom van de smerigheid die in Nederland in de lucht wordt geblazen (maar die dus prima voldoet aan de Europese normen) en de smerigheid die in Duitsland in de lucht wordt geblazen (en die misschien ook wel voldoet aan de Europese normen). Samen opgeteld is het gevolg dus een te hoge concentratie.

Maar wat kunnen wij er aan doen? Een muur van een paar kilometer hoog tussen Nederland en Duitsland maken zodat de luchtstromingen over Europa anders gaan lopen en de vieze lucht over zee afgevoerd wordt ofzo?

De emissie normen moeten duidelijk nog een keer aangescherpt worden. Dat is het enige dat kan werken. Samenwerking tussen Nederland en Duitsland. Maar het probleem is natuurlijk dat Duitsland er weinig tot geen belang bij heeft om zo veel geld uit te geven, wij hebben er wat aan, maar zij zelf amper.

Via de EU is de Duitse overheid echter misschien te dwingen. Long shot, maar het alternatief is een oorlog en het Roergebied innemen .
Elgigantevrijdag 15 oktober 2004 @ 12:22
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:10 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me niets te maken te hebben het gratis zijn van lucht, maar eerder met het feit dat de regels hier aangaande het vervuilen van lucht veel te soepel zijn.
zoals te lezen viel, blijft de uitstoot nog binnen de kaders van de gemaakte afspraken en zie ik daarom geen reden om extra maatregelen (verhoogde accijns, een uitvinding van iemand die marktwerking nooit begrepen heeft) op een roetfilter na(als deze echt werkt).
Wel moet Nederland alert zijn op evt verhogingen.
Omdat Nederland een klein pokkelandje is met een relatief groot industriegebied is hetniet verwonderlijk dat de uitstoot van dit landje relatief hoger is dan bijv Spanje. Als we de verzorgingsstaat (ja ik heb het teg jou thabit) willen handhaven moeten we met onze poten van de economie af blijven en dus ook van de uitstoot zoals het nu het geval is.
AchJavrijdag 15 oktober 2004 @ 12:22
Als ik de kaart hier bekijk: http://www.knmi.nl/goa/workshop_pdf/beirle.pdf

Dan is "Het vieste land van de wereld" erg overdreven.
Tikorevvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:35
Wat een overdreven titel dat vieste land ter wereld. Er zijn tienduizenden stoffen en zaken die bepalen of een land vies is of niet. NO2 is er slechts een van.
quote:
Hoewel de satelietbeelden serieus moeten worden genomen is Nederland niet zo vies als uit de foto's lijkt. Want hoewel Nederland absolute koploper is wat betreft stikstofdioxide, is de algehele luchtvervuiling op andere plaatsen veel ernstiger.
Bovendien gaat het vooral om de Randstad en niet om Nederland. Zo is Belgie volgens mij nog meer bedekt dan nederland:



Komt zeker van de NOS dit opgeblazen en overdreven negatief verhaal?
Salvad0Rvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:37
vandaar dat ik 3 x per jaar mn longen er zowat uithoest, verdomme.
RetepVvrijdag 15 oktober 2004 @ 12:43
Misschien nog een keertje herhalen dat de vuiligheid boven Nederland een optelsom is van de Nederlandse vuiligheid en de Duitse vuiligheid?

Dat komt door de luchtstromingen boven Europa. De stroming van de lucht is in de meeste gevallen zo dat de lucht van het Duitse Roergebied recht over Nederland heen trekt.

Daarom zie je ook dat de eerste smog alarms altijd afgegeven worden voor het Oosten van Nederland. Voor Enschede enzo. Afhankelijk van het weer (windsnelheid, luchtvochtigheid) trekken de concentraties sneller of minder snel naar het Westen van Nederland, en krijg je ook voor het Westen smogalarms.

Check deze link ook eens: http://www.milieuloket.nl/9292000/modulesf/vfy0n24oh000

Maar goed, je ziet hier dat Nederland ook veel 'exporteert'. Door de luchtstroming gaat ons exportprodukt doorgaans over Engeland heen.
Zero-Ninevrijdag 15 oktober 2004 @ 12:55
broodje aap iemand?
CANARISvrijdag 15 oktober 2004 @ 13:04
het past allemaal samen

Wat hebben wij hier de laatste maanden mogen lezen
Nederland blindt voor dierenleed
Nederland dieronvriendelijkste land in Europa
Nederland vieste land op de wereld
etc

Wanneer worden jullie kaaskoppen eindelijk eens wakker en merken , dat

a) de nerderlandse weg alleen door Nederland wordt begaan
b) deze weg ontiegelijk fout is.
Basp1vrijdag 15 oktober 2004 @ 13:06
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:43 schreef RetepV het volgende:
Misschien nog een keertje herhalen dat de vuiligheid boven Nederland een optelsom is van de Nederlandse vuiligheid en de Duitse vuiligheid?

Dat komt door de luchtstromingen boven Europa. De stroming van de lucht is in de meeste gevallen zo dat de lucht van het Duitse Roergebied recht over Nederland heen trekt.

Daarom zie je ook dat de eerste smog alarms altijd afgegeven worden voor het Oosten van Nederland. Voor Enschede enzo. Afhankelijk van het weer (windsnelheid, luchtvochtigheid) trekken de concentraties sneller of minder snel naar het Westen van Nederland, en krijg je ook voor het Westen smogalarms.

Check deze link ook eens: http://www.milieuloket.nl/9292000/modulesf/vfy0n24oh000

Maar goed, je ziet hier dat Nederland ook veel 'exporteert'. Door de luchtstroming gaat ons exportprodukt doorgaans over Engeland heen.
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je hier zit te verkondigen.

Als we alleen al naar de heersende windrichting kijken in nederland is dit meestal zuidwesten wind, en zou het inhouden dat de rotzooi juist richting duistland waait. (kijk ook maar eens naar bomen aan deze hebben altijd 1 kant waar meer algen/ mos zit) Straalstroom waait ook altijd richting westen.

Verder heb je een verhaal over de vervuiling van de rijn terwij juist de rivieren op dit moment stukje bij beetje aan het verbeteren zijn, en we daardoor ook steeds weer meer soorten vis aantreffen in de riveiren.

Verder is dit nieuwsbericht niets voor mij om geschokt door te zijn. Hadden we maar meer moeten lobbyen voor kyoto, dan zou er tenminste wat gebeurd zijn met de emmissies.

Gewoon nog even een jaartje wachten totdat een vat olie 100 dollar kost dan kijken we wel weer eens hoe het gaat met de vervuiling. NO2 ontstaat alleen maar door verbranding van voornamelijk fossiele brandstoffen.
Againzendervrijdag 15 oktober 2004 @ 13:06
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:05 schreef Kaalhei het volgende:
Overigens zie ik niet zo 1-2-3 in wat roetfilters te maken hebben met NOx emissie, maar ik ben dan ook geen chemicus.
Ik zie dat verband ook niet.

Roetfilters helpen weer wel tegen de uitstoot van fijn stofdeeltjes, en die zorgen ook voor vroegtijdige sterfte. Overigens vooral onder mensen met een slechte gezondheid.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 13:11
quote:
De opnames laten zien dat het gehalte stikstofdioxide in Nederland, en met name in de Randstad, uitermate hoog is. Bij langdurige blootstelling kan stikstofdioxide longproblemen veroorzaken.
Dat laten de opnames helemaal niet zien. De opnames geven slechts de afwijking van het gemiddelde weer. Journalisten, neem je vak nu toch eens serieus, dit is broddelwerk.

Verder denk ik dat het probleem met de NOx steeds verder toenemen, zuingere verbrandingsmotoren zijn over het algemeen heter en zorgen voor een grotere NOx productie. Door allerlei milieumaatregelen, zoals emissiebeperkingen op CO gebied, wordt de uitstoot van NOx vergroot. Ironisch eigenlijk.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 13:14
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 13:06 schreef Basp1 het volgende:
NO2 ontstaat alleen maar door verbranding van voornamelijk fossiele brandstoffen.
NOx ontstaat bij mijn weten door een hete verbranding, waarbij de stikstof in de lucht reageert met zuurstof. Verbranding van waterstof levert precies hetzelfde probleem op.
RetepVvrijdag 15 oktober 2004 @ 13:43
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 13:06 schreef Basp1 het volgende:
Als we alleen al naar de heersende windrichting kijken in nederland is dit meestal zuidwesten wind, en zou het inhouden dat de rotzooi juist richting duistland waait. (kijk ook maar eens naar bomen aan deze hebben altijd 1 kant waar meer algen/ mos zit) Straalstroom waait ook altijd richting westen.
Ehm, Zuidwesten is richting Belgie . Dus bijvoorbeeld vanuit het Roergebied over Zeeland. Wat dan ook weer in dat verhaal zit wat ik gepost had .

Ahum, ik zie dat je praat over zuidwesten wind en niet over wind uit het zuidwesten. Toch is het smogalarm in Enschede (heb er een tijdje gewoond) vrijwel altijd het gevolg van de vervuiling vanuit het Duitse roergebied. En kijk ik naar de plaatjes (die ze op het nieuws toonden), dan lijkt het toch echt alsof de vervuiling in Westelijke richting over Nederland waait.
quote:
Verder heb je een verhaal over de vervuiling van de rijn terwij juist de rivieren op dit moment stukje bij beetje aan het verbeteren zijn, en we daardoor ook steeds weer meer soorten vis aantreffen in de riveiren.
Toch is er elke zoveel jaar wel weer een ongeluk bij BASF waardoor de grote meerderheid van het leven in de Rijn weer eens uitgeroeid wordt. Maar BASF ligt tegenwoordig inderdaad zo aan de leidraad dat een ongeluk bijna niet meer voor kan komen. Ik vind het geen slecht voorbeeld, maar het is wel een voorbeeld dat niet meer zo actueel is.
quote:
Verder is dit nieuwsbericht niets voor mij om geschokt door te zijn. Hadden we maar meer moeten lobbyen voor kyoto, dan zou er tenminste wat gebeurd zijn met de emmissies.
Hmm, volgens mij is er toch heel hard gelobby't, maar hebben de grootste vervuilers (de V.S. en Rusland) het af laten weten en is het verdrag van Kyoto daarom krachteloos geworden.

Maar goed, ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat als er niet over milieuvervuiling gesproken wordt, er ook niets gebeurt en de vervuiling vanzelf toeneemt. Daarom kan ik zo boos worden op mensen die zeggen dat het allemaal wel los zal lopen en er verder niet meer over reppen. Het *loopt* niet los, en hoe moe je er ook van wordt: het is broodnodig om steeds weer tegen de politiek aan te schoppen om ze bezig te houden.
AchJavrijdag 15 oktober 2004 @ 13:48
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 13:43 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ehm, Zuidwesten is richting Belgie . Dus bijvoorbeeld vanuit het Roergebied over Zeeland. Wat dan ook weer in dat verhaal zit wat ik gepost had .

Ahum, ik zie dat je praat over zuidwesten wind en niet over wind uit het zuidwesten.
Zuidwesten wind = Wind uit het zuidwesten....

Van linksonderin naar rechtsboven....
Stratosvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:04
Verbaasd mij dat veel Nederlanders altijd de vinger wijzen naar de VS als het gaat om luchtvervuiling terwijl in eigen land het niet deugd. Als je de wereld wil veranderen begin bij jezelf.
Stratosvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:07
dolle_hondvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:10
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 13:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zuidwesten wind = Wind uit het zuidwesten....

Van linksonderin naar rechtsboven....
alleen als je de kaart recht houdt
livetothegoalvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:11
Die rode vlek volgt aan de zuidkant precies de frans/belgische grens?En dat bij overheersend zuidwester wind.Ik weet dat ze in Belgie nog veel stookolie en kolen in huis gebruiken.Daar lijkt mij die vervuiling vandaan te komen.NL moet een zooitje apache gevechtshelikopters richting vlaanderen sturen.Dat zal ze leren.Wordt er in NL nog ergens met stookolie verwarmd of heeft iedereen tegenwoordig aardgas?

[ Bericht 5% gewijzigd door livetothegoal op 15-10-2004 14:17:03 ]
Litmanvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:12
Wanneer de laatse boom gerooid is

De laatste rivier is vergiftigd

De laatste vis is gevangen

Zal men begrijpen

Dat men geld niet eten kan
Monidiquevrijdag 15 oktober 2004 @ 14:13
Voor welke hoogte geldt dit?
AchJavrijdag 15 oktober 2004 @ 14:14
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:10 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

alleen als je de kaart recht houdt
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:17
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 13:14 schreef Steijn het volgende:

[..]

NOx ontstaat bij mijn weten door een hete verbranding, waarbij de stikstof in de lucht reageert met zuurstof. Verbranding van waterstof levert precies hetzelfde probleem op.
Dat dacht ik ook ja. Overigens kan je waterstof ook op een minder agressieve manier laten oxideren om energie te krijgen.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:19
Ik zag de gedetailleerde kaart van Europa in het AD staan en het bleek een zeer goede indicator voor bevolkingsconcentraties en welvaart.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:19
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:13 schreef Monidique het volgende:
Voor welke hoogte geldt dit?
Zal wel erg laag zijn, het gaat nl. om invloed op de longen.
Monidiquevrijdag 15 oktober 2004 @ 14:20
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:19 schreef Kaalhei het volgende:
Ik zag de gedetailleerde kaart van Europa in het AD staan en het bleek een zeer goede indicator voor bevolkingsconcentraties en welvaart.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:21
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:12 schreef Litman het volgende:
Wanneer de laatse boom gerooid is

De laatste rivier is vergiftigd

De laatste vis is gevangen

Zal men begrijpen

Dat men geld niet eten kan
Je weet dat de emissie van stikstofoxiden leidt tot eutroficatie? Bomen gaan dus beter groeien ipv slechter.
Swetseneggervrijdag 15 oktober 2004 @ 14:21
Ik vind dit erg vreemd, aangezien bv in Frankrijk veel meer auto's op diesel rijden dan in Nederland. In Parijs meurt het dan ook gigantisch naar diesel.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:21
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

Even een betere zoeken.
ok
Een die niet over rural gaat.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:22
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind dit erg vreemd, aangezien bv in Frankrijk veel meer auto's op diesel rijden dan in Nederland. In Parijs meurt het dan ook gigantisch naar diesel.
Parijs was dan ook een finke rode stip. In de rest van Frankrijk is de bevolkinsdichtheid veel lager.
Monidiquevrijdag 15 oktober 2004 @ 14:22
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:21 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

ok
Een die niet over rural gaat.
Foutje, .
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:24
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:04 schreef Stratos het volgende:
Verbaasd mij dat veel Nederlanders altijd de vinger wijzen naar de VS als het gaat om luchtvervuiling terwijl in eigen land het niet deugd. Als je de wereld wil veranderen begin bij jezelf.
De VS is wel met afstand koploper qua CO2-uitstoot per inwoner. Ik denkt dat ze dat bedoelen.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind dit erg vreemd, aangezien bv in Frankrijk veel meer auto's op diesel rijden dan in Nederland. In Parijs meurt het dan ook gigantisch naar diesel.
Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.

Ik ben beniewd of ze ook een kaart voor fijn stof gaan uitbrengen. Ik denk dat de diesellanden juist daar weer erg hoog op scoren.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:26


Parijs, Istanboel, Rome, Napels, Po-vlakte, London. Je haalt ze er allemaal uit.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:28
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:

[..]

Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.
Dat dacht ik ook. De OP bleek dus wederom niet te kloppen.
Freeflyervrijdag 15 oktober 2004 @ 14:28
whehehe... in friesland, groningen en drenthe ist lekker fris.

ontopic
was te verwachten natuurlijk dat nederland mee zou doen.
pernis met zn raffinaderijen zal tesamen met de haven van rotterdam voor een groot deel zorgen.

industrie brengt voor een deel welvaart maar ook andere problemen met zich mee.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:30
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:28 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. De OP bleek dus wederom niet te kloppen.
Inderdaad, de NOS moet z'n huiswerk beter doen, ipv. dit soort onsamenhangende berichtgeving te verspreiden.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:32
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Kaalhei het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Parijs, Istanboel, Rome, Napels, Po-vlakte, London. Je haalt ze er allemaal uit.
Londen is wel opvallend, de concentratie NOx is daar ook relatief hoog maar de echt donkerrode pieken zoals bij Parijs en Rotterdam ontbreken. Het lijkt wel op het daar meer verspreid wordt want het vervuilde gebied is vrij groot.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:35
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:28 schreef Freeflyer het volgende:
whehehe... in friesland, groningen en drenthe ist lekker fris.
Precies, maar dus ook de minste mensen en de laagste GDP/capita.
Basp1vrijdag 15 oktober 2004 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 13:43 schreef RetepV het volgende:
Toch is het smogalarm in Enschede (heb er een tijdje gewoond) vrijwel altijd het gevolg van de vervuiling vanuit het Duitse roergebied.
Misschien is dit te verklaren omdat smog zich vaak voordoet op bijna windstillle dagen en dit meestal optreed in de zomer met hogedruk gebieden boven scandinavie, en we dan vaak wel wat oostelijk wind hebben.
quote:
Hmm, volgens mij is er toch heel hard gelobby't, maar hebben de grootste vervuilers (de V.S. en Rusland) het af laten weten en is het verdrag van Kyoto daarom krachteloos geworden.
Rusland wou nog wel een beetje meedoen, maar voornamelijk de VS is de grote spelbreker geweest.
quote:
Maar goed, ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat als er niet over milieuvervuiling gesproken wordt, er ook niets gebeurt en de vervuiling vanzelf toeneemt. Daarom kan ik zo boos worden op mensen die zeggen dat het allemaal wel los zal lopen en er verder niet meer over reppen. Het *loopt* niet los, en hoe moe je er ook van wordt: het is broodnodig om steeds weer tegen de politiek aan te schoppen om ze bezig te houden.
Ik heb me al neergelegd bij het fei dat dit gebeurd. De meeste mensen kunnen toch alleen maar op korte termijn kijken en een visie hebben die meer dan 10 jaar overstijgd is al helemaal uit den boze.

Een vriend van me had altijd een gevatte opmerking, ik neem geen kinderen dus ik mag vervuilen zoveel het maar kan, een kind nemen is per defenitie altijd veel vervuilender dan dat jezelf kunt zijn.

Heel mooi voorbeelden daarvan zijjn hier op fok de discussies over de toenamen van co2 in onze atmosfeer en de veroorzakers ervan. Vaak worden er dan ook nog economische theorieen bijgehaald om vreemde logica in mijn ogen toch geod te praten.

Maar zoals ik al geseltd heb, laat de olieprijs maar mooi doorstijgen naar 100 dollar per vat, dan zien we wel weer hoe de wereld erop reageerd.

Wat ik wel met zekerheid durf te stellen is dat economen nooit en te nimmer vervuiling in hun modellen meenemen. Met dure fossiel brandstoffen hoeven ze dat ook niet te doen, dan zullen grootverbruikers van olie vanzelf zuiniger aan gaan doen.
DrWolffensteinvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 12:55 schreef Zero-Nine het volgende:
broodje aap iemand?
Yep, België is smeriger. De bedoeling van dit topic gaat dus mank.
Basp1vrijdag 15 oktober 2004 @ 14:39
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:

[..]

Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.
Mag ik hieruit dan ook de conclusie trekken dat de luchtvaart dan ook een grote bijdrage leverd aan de NOx uitstoot. Of verbranden straalmotoren niet bij hoge tempraturen?
SuperWebervrijdag 15 oktober 2004 @ 14:39
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 11:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Weer het zoveelste voorbeeld van het feit dat de politiek in Den Haag alleen maar mee wil doen aan Europa vanwege de vrijhandel. De Europese milieuregels worden hier massaal aan de laars gelapt.
Niet alleen hier dus hè...

In frankrijk, duitsland en vele andere landen worden die regels veel meer aan de laars gelapt dan dat hier het geval is!!
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:40
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:30 schreef Steijn het volgende:

[..]

Inderdaad, de NOS moet z'n huiswerk beter doen, ipv. dit soort onsamenhangende berichtgeving te verspreiden.
Prachtig dat de staatsecretaris dan meteen nav de foute conclusie (diesel is het schuld) de foute oplossing (roetfilters) geeft. Dat spinaziekut Samson er nog eens overheen countert rond het geheel lekker af. Hul-de, heel erg knap.
rickywilliamsvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:40
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:07 schreef Stratos het volgende:
[afbeelding]
wa is dat dar is Sud Afrikaa? en ist daar in China?
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:41
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Misschien is dit te verklaren omdat smog zich vaak voordoet op bijna windstillle dagen en dit meestal optreed in de zomer met hogedruk gebieden boven scandinavie, en we dan vaak wel wat oostelijk wind hebben.
Smog wordt meestal veroorzaakt door een inversie. Normaliter is de atmosfeer onstabiel van opbouw, dat betekent dat de temperatuur daalt naar mate je hoger komt. Bij een inversie is dat precies andersom, de temperatuur stijg dan naar mate je hoger komt. Deze situatie zorgt er voor dat er geen verticale uitwisseling in de atmosfeer plaatsvindt waardoor de smog blijft hangen.
SuperWebervrijdag 15 oktober 2004 @ 14:42
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:40 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Prachtig dat de staatsecretaris dan meteen nav de foute conclusie (diesel is het schuld) de foute oplossing (roetfilters) geeft. Dat spinaziekut Samson er nog eens overheen countert rond het geheel lekker af. Hul-de, heel erg knap.
Hmmmm... Lijkt mij sterk dat de dieselauto de schuld hiervan heeft... Tenslotte rijden er in heel europa diesel auto's en vrachtwagens rond...

Naar mijn mening dus een beetje overtrokken allemaal!!
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:44
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:40 schreef rickywilliams het volgende:
wa is dat dar is Sud Afrikaa?
Johannesburg, dat is een grote industriestad.
quote:
en ist daar in China?
China is gewoon een groot industriegebied.
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:44
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:36 schreef Basp1 het volgende:
Misschien is dit te verklaren omdat smog zich vaak voordoet op bijna windstillle dagen en dit meestal optreed in de zomer met hogedruk gebieden boven scandinavie, en we dan vaak wel wat oostelijk wind hebben.
Er zijn twee soorten smog, zomer- en wintersmog.
quote:
Wat ik wel met zekerheid durf te stellen is dat economen nooit en te nimmer vervuiling in hun modellen meenemen.
Lullig dat ik een zekerheidje onder je voeten mag uitslaan: klikker-de-klik
Kaalheivrijdag 15 oktober 2004 @ 14:46
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:44 schreef Steijn het volgende:
China is gewoon een groot industriegebied.
draaiend op kolen.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 14:47
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:46 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

draaiend op kolen.
Ja, daar heb je gelijk in.
DrWolffensteinvrijdag 15 oktober 2004 @ 15:05
Ik woon gezien dat plaatje nog liever in NL dan in China. Maar dat ben ik weer.
Basp1vrijdag 15 oktober 2004 @ 15:21
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:44 schreef Kaalhei het volgende:

Lullig dat ik een zekerheidje onder je voeten mag uitslaan: klikker-de-klik
Dan zouden ze daar elke econoom ook eerst 2 jaar moeten laten studeren/ stage lopen voordat ze hun bull krijgen

Wauw en ik kijk eens op de site en ze hebben wel in totaal voor $115.000 onderzoek laten doen

Nee dat zal zoden aan de dijk zetten, tegen de onderzoeksbudgetten die andere economische wetenschappen krijgen.

Maar leuk geprobeerd kaalhei, je weet net zo goed als mij dat milieufactotren geen factoren zijn welke graag door economen worden meegenomen. En als ze al worden meegeneomen dan is het compleet arbitrair hoe men de milieubelasting in economiche rekenwijze verdisconteerd.

Hetzelfde geld voor de modellen die economen gebruiken welke allemaal maar blijven uitgaan van oneindige resources.

Zoals ik ook al ergens anders een keer heb opgemerkt, eerst accijnzen op kerosine dan zien we wel weer verder.
Againzendervrijdag 15 oktober 2004 @ 15:58
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik ben beniewd of ze ook een kaart voor fijn stof gaan uitbrengen. Ik denk dat de diesellanden juist daar weer erg hoog op scoren.
Ik las daar laatst een stuk over. Het meeste fijn stof in Nederland komt van over de grens uit Wallonië en het Ruhrgebied als de wind uit die richtingen komt.

Overigens schijnt de nieuwste generatie direct ingespoten bezinemotoren weer meer fijn stof uit te stoten dan een moderne dieselmotor met roetfilter!
CANARISvrijdag 15 oktober 2004 @ 16:06
ongeloveljk

Hebben ze het zwart op wit voor hun ogen , kunnen ze nog steeds niet aan die plaat voor hun harses voorbij kijken.

waarom zou Belgie smeriger zijn als Nederland met zijn 16 millioen hufters?
Opkomen voor de korenwolf en je bent een Pim Fortuijn moordenaar.
Opkomen voor het millieu en je bent een freaky Tree Hugger.

Maar wel Belgie de schuld geven aan die typhus lucht in de randstadt

Open jullie ogen GVD
DrWolffensteinvrijdag 15 oktober 2004 @ 16:28
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 16:06 schreef CANARIS het volgende:
Maar wel Belgie de schuld geven aan die typhus lucht in de randstadt
Kijk eens beter naar dat plaatje

De verontreiniging is het ergst tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam. Ik ben echter pas overtuigt als iemand dat koppeld aan een grafiekje met sterfgevallen door longaandoenigen en alleen DAN als het overduidelijk komt door de NOx verhouding.
Nood-kloonvrijdag 15 oktober 2004 @ 17:23
Nu wordt dus door een satteliet bewezen dat de randstad het smerigste stuk Nederland is. En wie kregen er in de afgelopen tijd van langs?

De agrarische sector! Er wordt door het kabinet maatregel op maatregel genomen om de landbouw maar te dwingen minder stikstof uit te laten braken maar het leeuwendeel van de veroorzakers zijn auto's. Noord Nederland is schoon volgens die foto.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 17:39
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:23 schreef Nood-kloon het volgende:
Nu wordt dus door een satteliet bewezen dat de randstad het smerigste stuk Nederland is. En wie kregen er in de afgelopen tijd van langs?

De agrarische sector! Er wordt door het kabinet maatregel op maatregel genomen om de landbouw maar te dwingen minder stikstof uit te laten braken maar het leeuwendeel van de veroorzakers zijn auto's. Noord Nederland is schoon volgens die foto.
Weet je wel waar je het over hebt? De landbouw stoot stiktof uit in de vorm van ammoniak en nitraat. Bij de automobilist en industrie gaat het om NOx en dat is ook wat er gemeten is. Dan landbouw heeft hier niets mee te maken.
thabitvrijdag 15 oktober 2004 @ 17:46
10% van het broeikaseffect wordt veroorzaakt door koeienscheten. De landbouw (en dan met name de vleesindustrie) is zeer milieubelastend.
Youssefvrijdag 15 oktober 2004 @ 17:53
Sinds wanneer hoort Turkije bij Europa?
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:12 schreef Litman het volgende:

Dat men geld niet eten kan
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 17:56
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:46 schreef thabit het volgende:
10% van het broeikaseffect wordt veroorzaakt door koeienscheten. De landbouw (en dan met name de vleesindustrie) is zeer milieubelastend.
Die koeienscheten vallen in het niet bij de scheten die de moerassen bij bijvoorbeeld de Kaspische zee laten. Ik geloof je cijfers niet.
Tikorevvrijdag 15 oktober 2004 @ 17:59
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 16:06 schreef CANARIS het volgende:
ongeloveljk

waarom zou Belgie smeriger zijn als Nederland met zijn 16 millioen hufters?
Dit heeft helemaal geen ruk met smerig te maken. Dit gaat alleen om NO2. Er zijn tienduizenden zaken die bepalen of een land smerig is.

Wat interessante quotes:
quote:
Hoewel de satelietbeelden serieus moeten worden genomen is Nederland niet zo vies als uit de foto's lijkt. Want hoewel Nederland absolute koploper is wat betreft stikstofdioxide, is de algehele luchtvervuiling op andere plaatsen veel ernstiger.
quote:
Nederland voldoet ondanks de verontrustende beelden aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofdioxide.
quote:
De concentratie stikstofdioxide (NO2) boven Nederland zegt niets over het leefmilieu op de grond.
Kortom, weer wat opgeklopte milieupropaganda van de NOS...
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 18:02
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:59 schreef Tikorev het volgende:
Kortom, weer wat opgeklopte milieupropaganda van de NOS...
Ik ga maar eens een mailtje sturen naar de NOS. In dit artikel zitten veel te veel fouten. Dat is gewoon beschamend.
Steijnvrijdag 15 oktober 2004 @ 18:05
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 18:02 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik ga maar eens een mailtje sturen naar de NOS. In dit artikel zitten veel te veel fouten. Dat is gewoon beschamend.
Hmm, ze hebben het al veranderd zie ik. Maar rectificatie, ho maar. Trouwens ook nu staan er nog diverse onwaarheden in het bericht.

http://www.nos.nl/nieuws/(...)telandvaneuropa.html
Tikorevvrijdag 15 oktober 2004 @ 18:12
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 18:05 schreef Steijn het volgende:

[..]

http://www.nos.nl/nieuws/(...)telandvaneuropa.html
Dat is ook wel raar. De kop boven het artikel was Nederland is vieste land van de wereld , en het artikel was te vinden op http://ww(...)nederlandviestelandvaneuropa.html.
rjavrijdag 15 oktober 2004 @ 20:47
De dieselrijders zullen wel weer de pineut zijn, de prijs van diesel gaat waarschijnlijk omhoog, ik was eigelijk van plan om een diesel te gaan kopen, omdat ik toch heel wat kilometers maak, ik wacht daar maar even mee.

De industrie pakken ze toch niet, te veel economische gevolgen.

Er is een nieuwe sateliet gelanceert die deze uitstoot nog beter kan meten, op stadsnivo, zullen we zien waar meeste uitstoot vandaan komt, de auto's of de industrie. In november de eerste resultaten van deze satelliet.

Verhaal over de sateliet over op de NOS http://www.nos.nl/nieuws/(...)telandvaneuropa.html
#ANONIEMzaterdag 16 oktober 2004 @ 11:04
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:

[..]

Diesel is dan ook niet de oorzaak van de het hoge NOx gehalte, dat zijn de benzinemotoren, deze motoren hebben een hetere verbranding, voordelen daarvan zijn dat ze nauwlijks roet produceren maar een nadeel is dat de NOx uitstoot wel omhoog gaat.

Ik ben beniewd of ze ook een kaart voor fijn stof gaan uitbrengen. Ik denk dat de diesellanden juist daar weer erg hoog op scoren.
Wat fijn stof betreft zal Nederland ook niet best scoren. In een flink gedeelte van Nederland worden de EU-normen voor fijn stof overschreden.

Ook wat stikstofdioxide betreft wordt (zeker langs snelwegen) lang niet overal voldaan aan de normen van de EU.
Jaludinsdag 19 oktober 2004 @ 11:29
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 20:47 schreef rja het volgende:
De dieselrijders zullen wel weer de pineut zijn, de prijs van diesel gaat waarschijnlijk omhoog, i[...]
Dat zou dan wel hét bewijs zijn dat dit soort milieu-argumenten alleen maar gemisbruikt worden om extra belastingen te heffen...

Want zoals zovelen stellen, wordt NOx vervuiling dus m.n. veroorzaakt door moderne benzinemotoren en niet door diesels.

Overigens zijn volgens mij de meeste moderne diesel-auto's toch echt wel al voorzien van een roetfilter, en dan gaat dat argument dus ook al niet meer op...

Een beter milieu begint bij jezelf? Meer belasting inkomsten beginnen bij het te pas en te onpas misbruiken van milieuargumenten als reden om belastingen te heffen...
Morghodiusdinsdag 19 oktober 2004 @ 14:44
als je al door de steden hier loop, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam

alles is vies en ongezond, witte muren zijn dan even schoon gemaakt en binnen een korte tijd weer zwart van die tering rotzooi

ik ontwijk de steden ook steeds meer, zie niet in wat ik in die gore steden nog moet zoeken, ook met al die achterlijke mensen
hellmonduniteddinsdag 19 oktober 2004 @ 17:36
tis idd een smerige zooi, mja ingrijpen? neuh t gaat nog niet fout dus doen ze er ook niks aan, tot het fout gaat en dan *oops* ja
RijstNatiedinsdag 19 oktober 2004 @ 18:28
Komt door rechts NL... vvd enz
RijstNatiedinsdag 19 oktober 2004 @ 18:35
sorry foutje komt door rurh gebied:)
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 13:32
Goede reden om toch maar links te stemmen dus, voor ons milieu helemaal naar de knoppen gaat.
Kaalheidonderdag 21 oktober 2004 @ 14:04
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 13:32 schreef nozem het volgende:
Goede reden om toch maar links te stemmen dus, voor ons milieu helemaal naar de knoppen gaat.
Google eens op: Milieuvervuiling, Oost-Europa, Communisme
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:10
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:04 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Google eens op: Milieuvervuiling, Oost-Europa, Communisme
Ah, weer zo'n malloot die links gelijkstelt aan communisme.
KonnieKipkedonderdag 21 oktober 2004 @ 14:11
volgens mij komt die lucht uit het ruhrgebied en valt de luchtvervuiling hier nog mee.
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:14
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef KonnieKipke het volgende:
volgens mij komt die lucht uit het ruhrgebied en valt de luchtvervuiling hier nog mee.
Ja, laten we Duitsland de schuld geven, het Rijnmondgebied is natuurlijk erg schoon, het ligt niet aan ons..
Basp1donderdag 21 oktober 2004 @ 14:17
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef KonnieKipke het volgende:
volgens mij komt die lucht uit het ruhrgebied en valt de luchtvervuiling hier nog mee.
Zaols ik ergens aan het begin al gezegd heb kan dat niet kijk maar eens naar de heersende windrichting in nederland.
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:20
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zaols ik ergens aan het begin al gezegd heb kan dat niet kijk maar eens naar de heersende windrichting in nederland.
W/ZW inderdaad, Rijnmond dus.
KonnieKipkedonderdag 21 oktober 2004 @ 14:43
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:14 schreef nozem het volgende:

[..]

Ja, laten we Duitsland de schuld geven, het Rijnmondgebied is natuurlijk erg schoon, het ligt niet aan ons..
Hoe wil je het dan? Industrie is een motor van onze economie. Daarvan worden uitkeringen betaald. Ergens moet het geld vandaan komen!
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:48
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:43 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Hoe wil je het dan? Industrie is een motor van onze economie. Daarvan worden uitkeringen betaald. Ergens moet het geld vandaan komen!
Blijven investeren in schonere industrie, strengere wetten, met name ook op Europees niveau. Auto's kunnen al lang op schone brandstoffen rijden, waarom wordt daar zo weinig vaart mee gemaakt? Olie-magnaten die economisch de touwtjes in handen hebben steken daar een stokje voor, het milieu zal hun aan hun reet roesten. Als alle auto's op waterstof zouden rijden dan scheelt dat enorm, maar ik zie het niet gebeuren de komende duizend jaar.
outtayourleaguedonderdag 21 oktober 2004 @ 14:49
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 11:41 schreef dmace het volgende:
Change that to "Meest Vieze" of "Smerigste".
Zo'n domme taalfout kan echt niet.
en is het dan "viezer" of "meer vies"

kunnen er weinig aan doen denk ik, we wonen met zn allen op een klein stukje aarde, maar we willen wel allemaal een auto... we moeten alleen zorgen dat het niet erger wordt...
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:51
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:49 schreef outtayourleague het volgende:

[..]

en is het dan "viezer" of "meer vies"

kunnen er weinig aan doen denk ik, we wonen met zn allen op een klein stukje aarde, maar we willen wel allemaal een auto...
Precies, maar die auto kan schoner, ik zou bijna willen zeggen schoon. Maar men is sowieso niet bereid om er wat extra voor te betalen, dus dan lopen dergelijke idealistische ideeen al direct bij de consument vast. Jammer.
Foo_niksdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:52
Niet zo gek als je de reactie's op sommige topics doorleest
nozemdonderdag 21 oktober 2004 @ 14:54
Als je je een beetje milieubewust toont wordt je meteen afgeschilderd als linkse-hippie door bepaalde bekrompen sujetten hier. Maar ze komen er nog wel achter, en anders hun kinderen en kleinkinderen.
gekke_sandradonderdag 21 oktober 2004 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 11:22 schreef Aequitas het volgende:
Ik denk dat "Vieste" niet het juiste woord is....
Nee, idd..
Elgigantedonderdag 21 oktober 2004 @ 15:27
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 14:54 schreef nozem het volgende:
Als je je een beetje milieubewust toont wordt je meteen afgeschilderd als linkse-hippie door bepaalde bekrompen sujetten hier. Maar ze komen er nog wel achter, en anders hun kinderen en kleinkinderen.
Ondanks dat ik auto's en economie een warm hart toedraag kan ik me wel vinden in de stelling dat Nederland steeds (onnodig) viezer wordt. Ik vind dat de overheid dan ook rendabele anderssoortige enegiebronnen en hun ontwikkeling meer moet subsidieren of het belastingstelsel/accijns daarop aan moet passen.
De drogredenen die GL momenteel aanvoert in Nieuwegein over bepaalde SUV's zijn van een niveau van een kleuter, maar worden helaas wel goedgekeurd.
Bovendien is werkgelegenheid voor de meeste mensen een belangrijker item dan het milieu, zeker in deze economisch zwaardere tijden. Werkgelegenheid wordt deels 'geschonken' door de vervuilende werkgevers en dan heb je dus een dilemma.
Als de overheid echt op basis van objectieve argumenten en metingen voorstellen neerlegt wil iedereen daar mee werken lijkt me, maar op de manier waarop het nu gaat loopt het spaak en daar komt bij dat milieu een luxe-probleem is dat alleen tijdens hoogconjunctuur serieus wordt genomen.
Basp1donderdag 21 oktober 2004 @ 15:43
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 15:27 schreef Elgigante het volgende:

De drogredenen die GL momenteel aanvoert in Nieuwegein over bepaalde SUV's zijn van een niveau van een kleuter, maar worden helaas wel goedgekeurd.
Als wij al kunnen inzien dat het drogredenen zijn hoe kan het dan dat de rechtste volksvertegenwoordiging hier niet tegen in gaat? (Toch stiekum dat ze wel voor een beter mileu zijn maar het niet mogen uitdragen, of ook net zoveel intelligentie als de door veel mensen atijd aangehaald linkse partijen. )
quote:
Bovendien is werkgelegenheid voor de meeste mensen een belangrijker item dan het milieu, zeker in deze economisch zwaardere tijden. Werkgelegenheid wordt deels 'geschonken' door de vervuilende werkgevers en dan heb je dus een dilemma.
Wie weet hoeveel meer werkgelegenheid we zouden hebben als we over de gehele wereld strenge milleu eisen zouden hebben.
quote:
Als de overheid echt op basis van objectieve argumenten en metingen voorstellen neerlegt wil iedereen daar mee werken lijkt me, maar op de manier waarop het nu gaat loopt het spaak en daar komt bij dat milieu een luxe-probleem is dat alleen tijdens hoogconjunctuur serieus wordt genomen.
Of als het water aan de letterlijke lippen komt te staan.
Elgigantedonderdag 21 oktober 2004 @ 15:52
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 15:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als wij al kunnen inzien dat het drogredenen zijn hoe kan het dan dat de rechtste volksvertegenwoordiging hier niet tegen in gaat? (Toch stiekum dat ze wel voor een beter mileu zijn maar het niet mogen uitdragen, of ook net zoveel intelligentie als de door veel mensen atijd aangehaald linkse partijen. )
[..]

Wie weet hoeveel meer werkgelegenheid we zouden hebben als we over de gehele wereld strenge milleu eisen zouden hebben.
[..]

Of als het water aan de letterlijke lippen komt te staan.
Het blijft een lastig onderwerp natuurlijk. In Nijmegen is GL veruit de grootste partij en als ik me niet vergis is de PvdA er ook sterk vertegenwoordigd, twee handen op 1 buik natuurlijk en de wet is er door, lijkt me logisch.

Ik weet niet of er extra werkgelegenheid gecreerd wordt als er over de hele wereld scherpere milieu-eisen gesteld zouden worden, dat is ook vrij lastig (zo niet onmogelijk) uit te rekenen zijn, omdat het met tig aspecten verband houdt die wij niet eens kunnen benoemen, ,laat staan onderzoeken, maar je kunt best eens gelijk hebben.

Maar ik ben helemaal niet anti-milieu als je dat denkt, maar bij vrijwel elk "milieu-geval' loop je tegen het dilemma werkgelegenheid-milieu en economie-milieu aan, ik bekijk dat per geval, ik ga niet blind altijd voor nummer 1 of nummer 2.

Waarom dat handje by the way?
Dr_Weirddonderdag 21 oktober 2004 @ 16:29
Gelukkig neemt GL in Nijmegen het voortouw tegen de vervuiling.
Elgigantedonderdag 21 oktober 2004 @ 16:44
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 16:29 schreef Dr_Weird het volgende:
Gelukkig neemt GL in Nijmegen het voortouw tegen de vervuiling.
Dat is zo'n ongfelooflijke onzin, ik hoop ook dat je niet meer dit soort kulredenaties aanhaalt als je totaal niet weet waar je over spreekt..
Het zijn inderdaad vervuilers, maar 5 benzine-PC-Hoofdstraattractors, vervuilen de lucht minder dan een mercedes e200 diesel uit 1990.
Als je het vervuilingsproces een halt toe wilt roepe, prima, maar pak dan de vervuilers aan en ga geen drogredenen verzinnen als waar Gl nu mee kokketteert.