abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22625896
Ik heb een jaar gewerkt bij een kopieerzaak. Het werk was niks aan, maar ik heb het toch een jaar weten vol te houden. Nu liep mijn contract per 1 oktober af, en die werd niet verlengd. Zo erg vond ik dat niet, want ik vond het werk echt niks aan.

Ik heb gelijk een uitkering aangevraagd, en er werd meteen gezegd bij het CWI dat ik die ook zou krijgen, als ik me maar aan de regels houd, wat ik dan ook ga doen. Maar goed, voor zo'n aanvraag voor uitkering moet je baas een werkgeversverklaring invullen, waarin hij de reden opgeeft voor ontslag.

Die werkgeversverklaring heb ik ruim twee weken geleden op een dinsdag aan hem gegeven, en hij zei erbij dat ik hem donderdag weer kon ophalen. Was ik daar die bewuste donderdag, kreeg ik geen verklaring mee. Nee, die zou hij pas de daaropvolgende maandag opsturen naar zijn accountant, want hij beschikt niet over alle gegevens!

Ik heb daarna diverse malen erachteraan gebeld, maar ik heb niets anders gehoord dan oneliners als "de accountant die erover gaat is er niet", "accountant is ziek", blablabla... Nu viel er vandaag een brief van UWV-GAK op de mat, met de mededeling dat die werkgeversverklaring allang binnen had moeten zijn bij hen. Ik erachteraan bellen, en ze zeiden dat als ze niet heel gauw die verklaring hebben, dat mijn uitkeringaanvraag wordt afgewezen!

De klootzak, alleen door hem kan ik straks weer bij mijn ouders gaan wonen omdat we dan zo'n 500 Euro teurgvallen in de maand! Djeez is nu ziek thuis, morgen gaan we iig ff langs bij mijn ex-werkgever, verhaal halen... Ohja, weet iemand wat mijn rechten zijn ? Kan ik naar Bureau voor rechtshulp (wat kost dit eik ?) en kunnen die dan wat regelen, of zit er niks anders op omdat mijn ex-baas alle touwtjes in handen heeft ?
pi_22625947
Als je nou eens gewoon je contract opstuurt naar het UWV? Daar staat een einde-datum in, toch?

Overigens kun je volgens mij je ex-baas aansprakelijk stellen voor de kosten en schade die dit oplevert. Elke lul kan zo'n verklaring invullen dat hoeft een accountant helemaal niet te doen.

Ik zou even een rechtswinkel bellen.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 19:42:33 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_22626140
Een uitkering als je contract niet verlengd wordt
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_22626152
Ik heb nooit zo'n verklaring door mijn ex baas hoeven laten in te vullen hoor, en heb toch WW gehad.

Wel alerlei stukken moeten inleveren, zoals idd contract, ontslagbrief etc.
pi_22626211
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 19:42 schreef E.T. het volgende:
Ja, als je niet verwijtbaar werkloos bent (en aan de andere eisen voldoet) kun je WW krijgen.

En als je contract niet verlengd wordt ligt dat vaak buiten je schuld.
pi_22626246
quote:
Ja wat dacht jij dan?
pi_22626638
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 19:34 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:

Elke lul kan zo'n verklaring invullen dat hoeft een accountant helemaal niet te doen.
Sterker, ze willen een reden van niet verlengen, als bewijs dat het niet verwijtbaar is. Dat hoeft helemaal niets met acountants te maken te hebben. (Het kan wel natuurlijk, als de toko zwaar verlies draait ofzo)
pi_22627223
quote:
Ja, is dat zo raar? Ik heb het van tevoren nagevraagd en ik heb recht op een ww uitkering van een half jaar.
pi_22627545
Ik heb die werkgeversverklaring wel nodig volgens uwv. Mijn ex-werkgever zegt dat het aan de accountant ligt dat het zo lang duurt, hij heeft zelf niet alle gegevens. Op financieel gebied dus.

Ik ga morgen die accountant bellen, en leg ze dit verhaal voor, als ik dan nog niks verder ben, ga ik naar mn ex-werkgever toe. En als het dan nog niet rond is, ga ik naar bureau rechtshulp.
Ik word er wel gek van zo! Ik snap echt niet waarom het zo lang duurt.
pi_22628430
Aangezien je niet ontslagen bent, maar je contract niet verlengd is, zou die verklaring er volgens mij niet toe doen ?

behalve wanneer in het contract stond dat je recht had op verlenging en er anders een reden gegeven zou worden...
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_22628665
Het is idd tegenwoordig zo dat het CWI de aanvrager zelf verantwoordelijk stelt voor het afgeven van de werkgeversverklaring aan de laatste werkgever. Een contract of ontslagbrief is niet voldoende, de uitvoeringsinstantie wil namelijk vanalles weten mbt het genoten salaris. Dit zijn misschien in een klein bedrijfje wel dingen die ingevuld worden door een accountant. Het is goed dat je zelf morgen de desbetreffende accountant belt, vraag of hij of zij het gelijk doorstuurt naar jou ( of dat je het dezelfde dag nog bij hem kan ophalen) zodat je het persoonlijk bij UWV Gak in kan leveren. Anders blijft het alsnog ergens tussen de post zweven.
pi_22628776
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 21:08 schreef _-rally-_ het volgende:
Aangezien je niet ontslagen bent, maar je contract niet verlengd is, zou die verklaring er volgens mij niet toe doen ?

behalve wanneer in het contract stond dat je recht had op verlenging en er anders een reden gegeven zou worden...
dit klopt toch niet helemaal hoor. Ook na een bepaalde tijd contract dient er een werkgeversverklaring te worden ingevuld. Het gaat om een cummulatieven, vakantiegeld, 13e maand enz., waar moet de UWV deze gegevens anders vandaan halen?
pi_22628866
Zulke zaken staan toch gewoon in je contract?
pi_22629032
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 21:22 schreef k_man het volgende:
Zulke zaken staan toch gewoon in je contract?
hoe kom je daar nou bij, in het contract worden toch geen bedragen genoemd?
Neem nou het vakantiegeld, je kan in een jaar tijd omhoog gaan in salaris, dan kan je op basis van procenten genoemd in het contract toch geen genoten vakantiegeld berekenen?
pi_22629239
Contract gaat toch meestal vergezeld van een aanstellingsbrief met bedragen.

Maar los daarvan, ik heb gewoon salarisstrookjes overlegd.
pi_22629867
Ik ken twee mensen bij wie dit ook problemen heeft gegeven. Wel raar dat een onwillige ex-werkgever zoveel ellende kan veroorzaken.

Gegeven de ellende die je er van kan krijgen (stopzetten van de uitkering-aanvraag etc, alle uitstel van je uitkering die er op volgt) zou ik inderdaad dreigen met juridische stappen (kort geding?). En ik zou het ook echt doen en niet bij een dreigement laten.

Succes!
pi_22631558
in principe kan je zelf de werkgevers verklaring zelf in vullen. het enigste wat de werkgever moet doen is een stempel en een handtekening zetten.
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_22633093
@rally, volgens het cwi/uwv heb ik die verklaring zeker weten nodig.

@danosa, de accountant bel ik morgenochtend op, als er verder geen problemen zijn en de formulieren zijn netjes ingevuld, ga ik wel naar hun toe om het op te halen. Gelukkig is mijn man vrij, want een fietstochtje Assen - Middelstum is me wat te ver!

@bruut, als er problemen blijven bestaan, ga ik eerst naar de rechtswinkel toe. Die kunnen me dan vast wel verder helpen.

@dutchmage, Je mag die verklaring absoluut zelf niet invullen. Is me erbij verteld!
pi_22635015
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 19:31 schreef Ingrid19 het volgende:
(...)
Ik heb daarna diverse malen erachteraan gebeld, maar ik heb niets anders gehoord dan oneliners als "de accountant die erover gaat is er niet", "accountant is ziek", blablabla... Nu viel er vandaag een brief van UWV-GAK op de mat, met de mededeling dat die werkgeversverklaring allang binnen had moeten zijn bij hen. Ik erachteraan bellen, en ze zeiden dat als ze niet heel gauw die verklaring hebben, dat mijn uitkeringaanvraag wordt afgewezen!

(...)
Ach wat is het UWV weer heerlijk begripvol, stelletje fuckers. Als je iets van hun wil hebben moet je weken of maanden wachten en andersom beginnen ze te dreigen met boetes (voor de werkgever) of kortingen op uitkeringen en nu dus zelfs op afwijzing van een uitkering (voor de werknemer).
Ik werk zelf op p&o en vul ook wel eens die dingen in. Voor het financiele gedeelte wordtie opgestuurd naar ons salarisbureau en omdat dit een extra tussenstap is duurt het vaak langer voordat hij klaar ligt. Meestal verwacht een ex-werknemer dattie binnen een week klaarligt omdat ze van het UWV verlangen dat het (uit m'n hoofd) binnen 2 weken weer bij hun binnen is, maar dat is dus bij ons echt niet altijd haalbaar. En eerlijk waar ik heb nog nooit een boze ex-werknemer over de vloer gehad die een klacht had omdat hij of zij geen uitkering heeft gekregen omdat wij als werkgever te laat waren met het terugsturen van de werkgeversverklaring. Het UWV bluft dus een beetje, maar ja is natuurlijk wel tricky om hier vanuit te gaan als je nog niet eens een uitkering hebt. Wat dat betreft heb ik weer makkelijk praten.

Wat je misschien nog kan doen is je ex-werkgever (als die accountant geen gehoor geeft) contact op laten nemen met het UWV en hem laten uitleggen waarom die werkgeversverklaring zo laat is. Zo heb jij er in ieder geval alles aan gedaan om het wel tijdig in te leveren en sta je weer iets sterker als het allemaal een nare bijsmaak krijgt.
Veel succes.
You love me you hate me, you hate to love me you love to hate me||| De nieuwe wereld komt eraan!
pi_22641252
Ik heb contact gehad met de accountant. Ze heeft nog (steeds) gegevens nodig van mn ex-werkgever. Hij zou vandaag terugbellen, als hij niet op tijd belt, gaat zij hem eind van de middag terugbellen. Ze kon wel begrijpen dat ik contact opnam met haar. Als ze alle gegevens vandaag nbinnen heeft, stuurt ze de verklaring vandaag nog op.
Ik ga zometeen nog naar mn ex-werkgever toe, ik heb nog een loonstrookje van hem tegoed. Dan vertel ik hem meteeen dat ik met de accountant heb gebeld. Hopelijk is het nu opgelost en komt de verklaring nog op tijd binnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')