abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 april 2006 @ 16:09:20 #154
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37008045
Ik begrijp wat je probeert te zeggen Piet, maar even een belangrijk anatomisch en fysiologisch verschil tussen een kreeft en een mossel daargelaten.

Ik eet vlees en ik eet vis. Wel probeer ik er zo goed mogelijk op te letten, dat hetgeen ik in mijn mond stop , met enig respect is behandeld en zo min mogelijk te lijden heeft gehad. Zou ik helemaal poltiek correct zijn dan at ik slechts zaden en noten.
In mijn optiek is er sprake van onbeschaafd handelen wanneer het leven van een dier wordt gekenmerkt door sensorische deprivatie.
Ook vind ik dat de weg naar consumptie een zo pijnloos mogelijke moet zijn.

De manier waarop een goddelijk beest als de kreeft in dit topic werd besproken, deed me even de wenkbrauw optrekken.
En dat is JUIST omdat ik weet hoe lekker hij is....kan je er dus op z'n minst een beetje respectvol mee omgaan
  zondag 16 april 2006 @ 16:09:28 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_37008051
Is kreeft ook lekker om levend te eten?
Dat doe je bij sommige garnalen gerechten ook (zelf vind ik gekookt wel lekkerder).

Wat betreft de kreeft in koud water doen en het water langzaam opwarmen: dat zou weleens kunnen kloppen dat dat beest daar niks van merkt. Van kikkers is ook bekend dat je ze langzaam kunt doodkoken zonder dat ze het merken. Dat komt omdat ze alleen temperatuur verschillen kunnen waarnemen, niet de absolute temperatuur. Als je het water heel langzaam opwarmt merken ze niks. Ik vraag me trouwens af of dat voor alle koudbloedige dieren geldt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 16 april 2006 @ 16:09:50 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37008066
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

waar staat dat we niet de moeite nemen om het lijden tot een minimum te beperken?
meeste mensen die een levend kreeftje koken doen het toch echt wel in (ruim) kokend water

verder kan je voor t bewaren van een paar kreeften moeilijk een heel aquarium(naam van die bak ff ontschoten) aanschaffen en het voor hen alleen inrichten en de ph waarden van t water goed houden (kreeften overleven alleen in perfect water, dus als je zo'n ding hebt moet je t water ook helemaal tiptop hebben
Kreeft moet vooral heel kort in zo een bassin blijven, want ze eten niet in gevangenschap, ze teren in op hun eigen vlees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 16 april 2006 @ 16:11:01 #157
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_37008115
ik vind ze heerlijk, en ik waardeer lekker eten enorm.

maar ik vind een beestje in een ton dumpen om hem te bewaren totdat je aanvalt echt ziekinjehoofd.org
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 16 april 2006 @ 16:11:17 #158
45206 Pietverdriet
pi_37008125
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp wat je probeert te zeggen Piet, maar even een belangrijk anatomisch en fysiologisch verschil tussen een kreeft en een mossel daargelaten.

Ik eet vlees en ik eet vis. Wel probeer ik er zo goed mogelijk op te letten, dat hetgeen ik in mijn mond stop , met enig respect is behandeld en zo min mogelijk te lijden heeft gehad. Zou ik helemaal poltiek correct zijn dan at ik slechts zaden en noten.
In mijn optiek is er sprake van onbeschaafd handelen wanneer het leven van een dier wordt gekenmerkt door sensorische deprivatie.

De manier waarop een goddelijk beest als de kreeft in dit topic werd besproken, deed me even de wenkbrauw optrekken.
En dat is JUIST omdat ik weet hoe lekker hij is....kan je er dus op z'n minst een beetje respectvol mee omgaan
Ja, en de beste methode is een kreeft in de koelkast te bewaren en dan in een grote pan met een liter of 10 kokend water te koken.
Hij is dan heel snel dood.
  zondag 16 april 2006 @ 16:11:20 #159
10710 gday
propria cures
pi_37008127
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

waar staat dat we niet de moeite nemen om het lijden tot een minimum te beperken?
meeste mensen die een levend kreeftje koken doen het toch echt wel in (ruim) kokend water

verder kan je voor t bewaren van een paar kreeften moeilijk een heel aquarium(naam van die bak ff ontschoten) aanschaffen en het voor hen alleen inrichten en de ph waarden van t water goed houden (kreeften overleven alleen in perfect water, dus als je zo'n ding hebt moet je t water ook helemaal tiptop hebben
Ik denk dat je een homarium bedoelt?

Kun je mij garanderen dat een kreeft minder lijdt als je hem in kokend water gooit, dan als je een van die alternatieve manieren hanteert?
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_37008180
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij eet helemaal niets?
Dat doe ik niet zelf, ik ga niet naar buiten om planten plat te trappen of te plukken.
Een kreeft gooi je zelf moedwillig in het kokende water.
pi_37008206
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:11 schreef gday het volgende:

[..]

Kun je mij garanderen dat een kreeft minder lijdt als je hem in kokend water gooit, dan als je een van die alternatieve manieren hanteert?
Kan jij hem garanderen dat een van de alternatieve methoden beter is? (met bron)
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_37008315
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Kan jij hem garanderen dat een van de alternatieve methoden beter is? (met bron)
Een dier op slag doden lijkt me garantie genoeg. Dood is dood.
  zondag 16 april 2006 @ 16:15:52 #163
45206 Pietverdriet
pi_37008326
quote:

[..]

Heb je net verteld dat als je hem een pin door zijn kop slaat de kreeft dit vaak overleeft en probeert die pin weg te krijgen.
Je had het over in de vriezer gooien, maar dat dood hem niet, kreeft overleeft ook in zeewater van onder nul. Wat je daarmee doet is de dunne delen van de kreeft levend te bevriezen.
Gewoon verdoven in de koelkast, en dan snel koken, de meeste spartelen dan geeneens in de pan.
  zondag 16 april 2006 @ 16:17:54 #164
45206 Pietverdriet
pi_37008395
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:15 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Een dier op slag doden lijkt me garantie genoeg. Dood is dood.
Wat had jij voor een cijfer in Biologie? Hoe wil jij dieren in *knip* doden?
Runderen worden met een schietmasker gedood, maar die hebben dan ook hersenen. Een kreeft niet.
  zondag 16 april 2006 @ 16:18:45 #165
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37008451
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kreeft moet vooral heel kort in zo een bassin blijven, want ze eten niet in gevangenschap, ze teren in op hun eigen vlees.
bedoel meer het bewaren van kreeften tussen aankoop bij de leverancier >> koken in de pan volgende dag
quote:

[..]

juist homarium,

tuurlijk kan ik je niet garanderen dat hij minder pijn heeft ben immers geen kreeft (Geweest) maar wie zegt dat de andere manier minder pijnvol is!
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef SHE het volgende:

ik vroeg dus ook in dit topic de manier hem te bewaren, in een ton met water leek mij het beste (met zuurstof pompje en koud water, dus niet lauw)
als ik hem niet respectvol zou behandelen had ik hem op t aanrecht laten staan.

immers als ie dood was en ik wou hem bewaren had ik hem in de koelkast geknalt.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 16 april 2006 @ 16:18:47 #166
45206 Pietverdriet
pi_37008454
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:12 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat doe ik niet zelf, ik ga niet naar buiten om planten plat te trappen of te plukken.
Een kreeft gooi je zelf moedwillig in het kokende water.
En? Als de kok het doet is het wel okay? Beetje een kortzichtige redenatie.
  zondag 16 april 2006 @ 16:22:19 #167
10710 gday
propria cures
pi_37008616
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Afgezien van wat beter is of wat niet, heb ik het voornamelijk over het feit dat men dit soort praktijken zelf doet, en dan voornamelijk het bewaren van de kreeften, totdat je er een keer zin in hebt om die dieren in een pan met kokend water te gooien. Gezond verstand zegt me, dat een dier minder lijdt als deze minder lang een pijnlijke sensatie hoeft te ervaren. Ik ben geen kok of wetenschapper op dit gebied of wat dan ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft gewoon binnen 1 of 2 seconden morsdood te krijgen. Dit alles, afgezien van het feit dat ik je emotioneel afgestompt vindt als je zoiets eigenhandig gaat verrichten, en er dan trots aan tafel nog uitgebreid van gaat genieten.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
pi_37008667
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Als de kok het doet is het wel okay? Beetje een kortzichtige redenatie.
Het is dan ook een gevoelskwestie.
pi_37008703
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat had jij voor een cijfer in Biologie? Hoe wil jij dieren in *knip* doden?
Runderen worden met een schietmasker gedood, maar die hebben dan ook hersenen. Een kreeft niet.
Mijn vader is afgestudeerd bioloog en met mijn cijfers was nooit wat mis.

Overigens kan ik me, net zoals gday zegt, niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft in 1 sec of minder te doden.
  zondag 16 april 2006 @ 16:29:37 #170
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37008850
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:22 schreef gday het volgende:

[..]

Afgezien van wat beter is of wat niet, heb ik het voornamelijk over het feit dat men dit soort praktijken zelf doet, en dan voornamelijk het bewaren van de kreeften, totdat je er een keer zin in hebt om die dieren in een pan met kokend water te gooien. Gezond verstand zegt me, dat een dier minder lijdt als deze minder lang een pijnlijke sensatie hoeft te ervaren. Ik ben geen kok of wetenschapper op dit gebied of wat dan ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft gewoon binnen 1 of 2 seconden morsdood te krijgen. Dit alles, afgezien van het feit dat ik je emotioneel afgestompt vindt als je zoiets eigenhandig gaat verrichten, en er dan trots aan tafel nog uitgebreid van gaat genieten.
normaal zou je een kreeft kopen op de dag dat je hem gaat bereiden
maar je gaat geen kreeft op zaterdag kopen, koken, en op zondag opnieuw opwarmen
dan bewaar je hem een dag

en ik snap niet waarom je zelf hier neer zet.. menig hobbykok zal net zo professioneel koken als een kok in een restaurant
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:24 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Mijn vader is afgestudeerd bioloog en met mijn cijfers was nooit wat mis.

Overigens kan ik me, net zoals gday zegt, niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft in 1 sec of minder te doden.
is er wel, koken.
en in bijna alle recepturen/kookboeken staat: " zorg dat het water in een grote pan aan de kook is"
en dat is heus niet omdat je dan langer moet wachten tot het gerecht gaar is, maar puur voor t minder lijden van de kreeft.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 16 april 2006 @ 16:30:32 #171
45206 Pietverdriet
pi_37008879
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:24 schreef heaven7 het volgende:

Kom er maar mee dan.
pi_37008901
De mensen die pro-lobsterlife zijn hebben geloof ik ook niet door dat kreeften de directe neef zijn van beestjes die we zonder nadenken onder de voetzool verpletteren of en masse vergassen en uitroeien, al dan niet levend. En die neef is, jawel, de kakkerlak. Dit is ook geen bullshit, lees je biologieboek er maar op na. Punt is alleen dat ik kreeft veelvoudig maal lekkerder vind dan kakkerlak, dus logisch dat ik dan ook kreeft eet.

Voor als je toch nog een gewetensbezwaar hebt: Kreeften kan je eerst 1 minuut in de vriezer doen en dan in kokend water gooien of stomen, na 10 seconden zijn ze allang dood.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  zondag 16 april 2006 @ 16:33:22 #173
45206 Pietverdriet
pi_37008958
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:22 schreef gday het volgende:

[..]

Oh dear
Ik heb honderden kreeften gedood, hondduizenden mosselen, herten, zwijnen, etc etc.
Ben ik nu in jouw ogen een psychopaat?
Ben je zelf vegetarier?
  zondag 16 april 2006 @ 16:34:29 #174
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37008996
Sorry hoor, maar ik verpletter ook geen kakkerlakken
Vliegen sla ik ook niet dood en ook muggen mogen prima van me zuigen...anders wurm ik mezelf wel onder een klamboe.

Je punt ontgaat me dan ook een beetje
  zondag 16 april 2006 @ 16:35:16 #175
45206 Pietverdriet
pi_37009015
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:31 schreef hassanjassan het volgende:
De mensen die pro-lobsterlife zijn hebben geloof ik ook niet door dat kreeften de directe neef zijn van beestjes die we zonder nadenken onder de voetzool verpletteren of en masse vergassen en uitroeien, al dan niet levend. En die neef is, jawel, de kakkerlak. Dit is ook geen bullshit, lees je biologieboek er maar op na. Punt is alleen dat ik kreeft veelvoudig maal lekkerder vind dan kakkerlak, dus logisch dat ik dan ook kreeft eet.
Jep,
quote:
Voor als je toch nog een gewetensbezwaar hebt: Kreeften kan je eerst 1 minuut in de vriezer doen en dan in kokend water gooien of stomen, na 10 seconden zijn ze allang dood.
Liever een paar uur in de koeling dan 1 minuut in de vriezer. En langer dan een seconde of 5 a 10 duurt het idd niet.
  zondag 16 april 2006 @ 16:35:51 #176
45206 Pietverdriet
pi_37009033
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:34 schreef SHE het volgende:
Sorry hoor, maar ik verpletter ook geen kakkerlakken
Vliegen sla ik ook niet dood en ook muggen mogen prima van me zuigen...anders wurm ik mezelf wel onder een klamboe.

Je punt ontgaat me dan ook een beetje
Je bent veganist?
  zondag 16 april 2006 @ 16:37:07 #177
10710 gday
propria cures
pi_37009078
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:29 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

normaal zou je een kreeft kopen op de dag dat je hem gaat bereiden
maar je gaat geen kreeft op zaterdag kopen, koken, en op zondag opnieuw opwarmen
dan bewaar je hem een dag

en ik snap niet waarom je zelf hier neer zet.. menig hobbykok zal net zo professioneel koken als een kok in een restaurant
Zo zal ook menig hobby-kok zelf geen kreeft koken, omdat hij daar ethische bezwaren bij heeft.

Maar succes ermee en geniet er vooral van, anders heeft dat dier voor niks geleden en kun je niet zo trots zijn op je 'creatie'.
  zondag 16 april 2006 @ 16:38:59 #178
10710 gday
propria cures
pi_37009137
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:31 schreef hassanjassan het volgende:

Afgezien van het feit dat ik zelf nog nooit een kakkerlak om het leven heb gebracht, lijkt een kakkerlak me vrij snel dood als je die kapottrapt.
  zondag 16 april 2006 @ 16:39:07 #179
45206 Pietverdriet
pi_37009140
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:37 schreef gday het volgende:

[..]

Zo zal ook menig hobby-kok zelf geen kreeft koken, omdat hij daar [s]ethische [/s bezwaren bij heeft.
Hooguit morele,
  zondag 16 april 2006 @ 16:39:20 #180
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37009145
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:37 schreef gday het volgende:

[..]

Zo zal ook menig hobby-kok zelf geen kreeft koken, omdat hij daar ethische bezwaren bij heeft.

Maar succes ermee en geniet er vooral van, anders heeft dat dier voor niks geleden en kun je niet zo trots zijn op je 'creatie'.
die eten liever hele dag stampot andijvie zeker
een hobby kok (mits niet vegetarisch) die kookt ook levende mosselen, bereid levende kreeft, en andere bijzondere of speciale dieren / maaltijden
anders ben je geen waarschijnlijk hobby kok maar gewoon een huisman/vrouw kok die standaard kookt voor de kids
imo
  zondag 16 april 2006 @ 16:42:36 #181
10710 gday
propria cures
pi_37009256
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh dear
Ik heb honderden kreeften gedood, hondduizenden mosselen, herten, zwijnen, etc etc.
Ben ik nu in jouw ogen een psychopaat?
Ben je zelf vegetarier?
Nee, je bent geen psychopaat. En ik kan je alvast vertellen dat alles wat jij om het leven hebt gebracht, in het niet valt bij wat mijn vader om het leven heeft gebracht (o.a. in Suriname, waar men het wat minder nauw neemt en bijvoorbeeld Braziliaanse papegaaien uit de lucht schiet met hagel en de helft ervan laat verrotten in het moeras). Dus ik schrik er ook verder niet van, als dat je bedoeling is.

Vegetariër ben ik niet, maar je hoeft niet te beginnen over hypocrisie want ik heb al eerder aangegeven dat ik volledig begrijp dat mensen een dergelijk standpunt hypocriet vinden.

Ik ben overigens wel donateur van de PETA, en daarom worstel ik zelf vaak met een persoonlijk vegetarisch vraagstuk, en zet ik zelf ook vraagtekens bij het consumeren van bijv. melk.
  zondag 16 april 2006 @ 16:44:34 #182
10710 gday
propria cures
pi_37009334
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:39 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

die eten liever hele dag stampot andijvie zeker
een hobby kok (mits niet vegetarisch) die kookt ook levende mosselen, bereid levende kreeft, en andere bijzondere of speciale dieren / maaltijden
anders ben je geen waarschijnlijk hobby kok maar gewoon een huisman/vrouw kok die standaard kookt voor de kids
imo
Afgezien van de dunne scheidingslijn tussen een hobby-kok en een huisman/huisvrouw, vind ik dit een persoonlijke afweging. Mijn broer en zijn vrouw staan met plezier uren in een keuken te kokkerelen om een 4 of 5-gangen diner te bereiden, maar ze zullen nooit en te nimmer levende dieren in hun keuken verwerken.

En waarom zou een vegetarische huisman zichzelf nooit een hobbykok mogen noemen?
pi_37009374
Wat een hypocriet gebabbel over het leed van een kreeft. Hoe denk je dat kreeften in de natuur doodgaan? Worden ze door hun aanvaller in doeken gewikkeld in de vriezer gelegd om zo leed te voorkomen? Een snelle dood zoals TS deed is een stuk humaner in mijn ogen.

Het lijkt wel op de zeehondenjacht...ze zien er zo schattig uit, dus dan is het een stuk erger. Nu zien kreeften er niet schattig uit, maar kokend water moet toch wel erge pijn doen? (menselijke reactie) Dus weer vanuit het menselijke gevoel redeneren is het zielig.

Als je het zielig vindt dat er dieren sterven ten gunste van je voeding, dan moet je ze niet meer eten.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  zondag 16 april 2006 @ 16:48:22 #184
45206 Pietverdriet
pi_37009442
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:44 schreef gday het volgende:

[..]

Afgezien van de dunne scheidingslijn tussen een hobby-kok en een huisman/huisvrouw, vind ik dit een persoonlijke afweging. Mijn broer en zijn vrouw staan met plezier uren in een keuken te kokkerelen om een 4 of 5-gangen diner te bereiden, maar ze zullen nooit en te nimmer levende dieren in hun keuken verwerken.
Toont wel aan hoe ver jullie van de natuur staan.
  zondag 16 april 2006 @ 16:52:11 #185
10710 gday
propria cures
pi_37009568
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:46 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat een hypocriet gebabbel over het leed van een kreeft. Hoe denk je dat kreeften in de natuur doodgaan?
Ik denk dat een gemiddeld roofdier inderdaad een kreeft achterna spurt met een pan kokend water.
quote:
Worden ze door hun aanvaller in doeken gewikkeld in de vriezer gelegd om zo leed te voorkomen? Een snelle dood zoals TS deed is een stuk humaner in mijn ogen.

Het lijkt wel op de zeehondenjacht...ze zien er zo schattig uit, dus dan is het een stuk erger.
... waarmee je dus gelijk duidelijk maakt dat de vergelijking met zeehonden mank loopt, waardoor het dus niet relevant is om die hierbij te betrekken.
quote:
Nu zien kreeften er niet schattig uit, maar kokend water moet toch wel erge pijn doen? (menselijke reactie) Dus weer vanuit het menselijke gevoel redeneren is het zielig.
In mijn ogen voegen mensen niks toe aan de gang van zaken hier op aarde. De wereld is er niet beter van geworden. Eerder slechter. Dat wij daarbij ook nog eens het vermogen hebben om daarover na te denken, betekent niet dat we dan toch maar ons gevoel (wat dus juist datgene is wat ons speciaal maakt t.o.v. andere dieren!) uit moeten schakelen en onszelf weer moeten gedragen als gevoelloze predatoren.
quote:
Als je het zielig vindt dat er dieren sterven ten gunste van je voeding, dan moet je ze niet meer eten.
En bedankt voor je zwart-wit toevoeging.
pi_37009661
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:54 schreef gday het volgende:

[..]

Wow Binkie (ja, nu ben je een bink met hoofdletter B)! Bedankt dat je mij nu weet te ontleden, want ik heb absoluut geen vermogen tot zelfreflectie!

Maar je hoeft je niet te verstoppen hoor, want het is al lang bekend dat je een botte aap bent. Misschien krijg ik nog eens de kans om je hersenen uit te lepelen terwijl je leeft. Immers, als we kreeften levend in de pan gooien, mag ik jou best uitlepelen, toch?

Onee wacht, dat mag dan zeker weer niet.
Ga je nu mensen vergelijken met een simpel dier als een kreeft dat een veel minder ontwikkeld zenuwstelsel heeft, laat staan een bewustzijn? Sterk.
  zondag 16 april 2006 @ 16:56:28 #187
10710 gday
propria cures
pi_37009681
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:54 schreef WeirdMicky het volgende:
Als hier iemand hypocriet is en een zwart-wit visie heeft dan ben jij dat wel gday.
Als je mijn posts een beetje had gelezen, had je nu niet gezegd dat ik een zwart-wit visie heb. Ik heb juist aangegeven dat ik zelf worstel met dergelijke vraagstukken, en dat ik begrijp dat men het een hypocriete visie vindt.

Maar filter dat maar even weg, en lees alleen wat je wil lezen.
  zondag 16 april 2006 @ 16:58:06 #188
10710 gday
propria cures
pi_37009735
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:55 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ga je nu mensen vergelijken met een simpel dier als een kreeft dat een veel minder ontwikkeld zenuwstelsel heeft, laat staan een bewustzijn? Sterk.
Ga je nu voor een kreeft bepalen wat hij waarneemt en wat niet? Sterk.
pi_37009812
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:58 schreef gday het volgende:

[..]

Ga je nu voor een kreeft bepalen wat hij waarneemt en wat niet? Sterk.
Ja, dat is realistischer dan gelijkstelling van de gevoelens van de mens aan die van een kreeft. Waarom eten vegetariers vaak wel vis denk je?
  zondag 16 april 2006 @ 17:01:19 #190
10710 gday
propria cures
pi_37009828
quote:
Op zondag 16 april 2006 17:00 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

denk dat je beter stoppen kan met dit zinloze gelul van je en terug naar DIG kan gaan.
Ja, want ik zal eens iets zeggen wat klopt. Eng hè, en dat nog wel van iemand die voornamelijn kin DIG-zit! *huil*

Lees mijn vorige post. Ik was al van plan om te stoppen.
pi_37009868
Wat klopt. Tuurlijk, als jij beweert dat ik niet moet invullen wat een kreeft waarneemt en wat niet...waarom doe jij dat dan wel continue?
pi_37009872
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan ook een pin tussen zijn ogen slaan, maar dan heb je nogal eens een kreeft die probeert dat ding tussen zijn ogen uit te trekken.
Ik heb op de BBC eens gezien hoe ze een kreeft doden voordat hij de pan ingaat: zo'n groot koksmes in een keer door zijn kop. Niet tussen zijn ogen, maar een stuk daar achter.
Zie hier: http://www.cooking-lobste(...)lobster-killing.html
  zondag 16 april 2006 @ 17:07:01 #193
10710 gday
propria cures
pi_37009964
quote:
Op zondag 16 april 2006 17:03 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat klopt. Tuurlijk, als jij beweert dat ik niet moet invullen wat een kreeft waarneemt en wat niet...waarom doe jij dat dan wel continue?
Nee, ik had het over de doodsverwensingen. Wel ff goed blijven lezen hè!

Ik vul niet in wat een kreeft waarneemt. Ik heb (fuck, je leest echt niet hè) al eerder aangegeven dat ik niet weet wat een kreeft waarneemt, en dat ik het daarom ook goedkoop vind dat anderen dat wel denken te weten.

Maar ach, waarschijnlijk lees je van deze post ook weer de helft.
  zondag 16 april 2006 @ 17:15:52 #194
45206 Pietverdriet
pi_37010219
Dames, kunnen we het hier over kreeft blijven houden?
  zondag 16 april 2006 @ 17:20:55 #195
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_37010373
Wat een oeverloos offtopic gelul in een topic over het bewaren van levende kreeften.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_37010449
quote:
Op zondag 16 april 2006 17:20 schreef golfer het volgende:
Wat een oeverloos offtopic gelul in een topic over het bewaren van levende kreeften.
Uiterst naief om te denken dat zo'n topic niet zo'n discussie opent.
  zondag 16 april 2006 @ 17:37:31 #197
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_37010950
quote:
Op zondag 16 april 2006 17:22 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Uiterst naief om te denken dat zo'n topic niet zo'n discussie opent.
psies, da's vragen om moeilijkheden. Kijk gewoon ff op google hoe je het beste met je aanstaande maaltijd kunt omgaan.
Spaart TS een hoop last en óns een hoop ergernis.
Het is idd hypocriet maar ik vind 't idee om zo'n beest ff te gaan vermoorden omdattie zo lekker is óók om te kotsen
Het hier te gaan bespreken is een vorm van * kijk mij 's * die zonder meer beloont mag worden
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Licht Ontvlambaar zondag 16 april 2006 @ 18:53:28 #198
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_37012770
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 14:17 schreef SterkStaaltje het volgende:
Bewaren:

Levende kreeften moeten niet te koel bewaard worden. Ze moeten worden ingepakt in natte doeken of in natte houtwol.

Consumeer kreeften zo vers mogelijk. Afgedekt met een vochtige doek kan u de kreeft nog 12 uur in de koelkast bewaren.
Ahhh kijk, ik heb het enige juiste antwoord gevonden
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_37026892
Jezus, wat een wellus nietus topic is dit geworden zeg. Het punt is, die kreeft moet dood. Of dat nou 1 seconde duurt in kokend water of 1 seconde door hem een mes achter de kop te steken. Lekker boeiend. Niemand weet wat het minst kut is voor de kreeft. Basta.

On-Topic: Heeft het gesmaakt TS? Hoe heb je hem bereid?
  maandag 17 april 2006 @ 13:57:04 #200
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_37031155
Idd, geef het recept es?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 17 april 2006 @ 14:00:02 #201
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_37031259
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:21 schreef SterkStaaltje het volgende:
Jezus, wat een wellus nietus topic is dit geworden zeg. Het punt is, die kreeft moet dood. Of dat nou 1 seconde duurt in kokend water of 1 seconde door hem een mes achter de kop te steken. Lekker boeiend. Niemand weet wat het minst kut is voor de kreeft. Basta.

On-Topic: Heeft het gesmaakt TS? Hoe heb je hem bereid?
duurt ca. 2 tot 2,5 minuut. Kreeftenvlees bevat veel eiwitten die stollen als je het verhit. Daar sterft de kreeft aan, brandwonden dus.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  maandag 17 april 2006 @ 14:00:06 #202
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_37031264
Levend koken
Ga naar: navigatie, zoek
Levend koken was een methode om de doodstraf te voltrekken die in de late Middeleeuwen gebruikt werd. De veroordeelde, meestal een valsemunter, werd letterlijk levend gekookt in een ketel gevuld met kokende olie of kokend water. Bij 'verzachtende' omstandigheden werd hij eerst verdronken. In Deventer is nog een ketel te vinden waarin veroordeelden in het verleden zijn gekookt.

Het is tevens de geprefereerde methode om kreeft te bereiden voor consumptie. De reden hiervoor is uitsluitend het verkrijgen van de mooie rode kleur.

Door verschillende organisaties en personen wordt het regime van Islam Karimov in Oezbekistan beschuldigd van het levend koken van mensen.

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_37031656
quote:
Op maandag 17 april 2006 14:00 schreef Vivi het volgende:
Levend koken
Ga naar: navigatie, zoek
Levend koken was een methode om de doodstraf te voltrekken die in de late Middeleeuwen gebruikt werd. De veroordeelde, meestal een valsemunter, werd letterlijk levend gekookt in een ketel gevuld met kokende olie of kokend water. Bij 'verzachtende' omstandigheden werd hij eerst verdronken. In Deventer is nog een ketel te vinden waarin veroordeelden in het verleden zijn gekookt.

Het is tevens de geprefereerde methode om kreeft te bereiden voor consumptie. De reden hiervoor is uitsluitend het verkrijgen van de mooie rode kleur.

Door verschillende organisaties en personen wordt het regime van Islam Karimov in Oezbekistan beschuldigd van het levend koken van mensen.

pi_37033704
quote:
Op maandag 17 april 2006 14:00 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

duurt ca. 2 tot 2,5 minuut. Kreeftenvlees bevat veel eiwitten die stollen als je het verhit. Daar sterft de kreeft aan, brandwonden dus.
Hoe kom jij aan die wijsheid dan? Eiwitten stollen al bij 63 graden dus als je de kreeft er bij 100 graden head first in doet is ie volgens mij echt wel binnen een paar seconde dood. En dat ie nog een tijdje beweegt komt door de spieren en pezen die samentrekken door de warmte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')