Kreeft moet vooral heel kort in zo een bassin blijven, want ze eten niet in gevangenschap, ze teren in op hun eigen vlees.quote:Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
waar staat dat we niet de moeite nemen om het lijden tot een minimum te beperken?
meeste mensen die een levend kreeftje koken doen het toch echt wel in (ruim) kokend water
verder kan je voor t bewaren van een paar kreeften moeilijk een heel aquarium(naam van die bak ff ontschoten) aanschaffen en het voor hen alleen inrichten en de ph waarden van t water goed houden (kreeften overleven alleen in perfect water, dus als je zo'n ding hebt moet je t water ook helemaal tiptop hebben
Ja, en de beste methode is een kreeft in de koelkast te bewaren en dan in een grote pan met een liter of 10 kokend water te koken.quote:Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp wat je probeert te zeggen Piet, maar even een belangrijk anatomisch en fysiologisch verschil tussen een kreeft en een mossel daargelaten.
Ik eet vlees en ik eet vis. Wel probeer ik er zo goed mogelijk op te letten, dat hetgeen ik in mijn mond stop , met enig respect is behandeld en zo min mogelijk te lijden heeft gehad. Zou ik helemaal poltiek correct zijn dan at ik slechts zaden en noten.
In mijn optiek is er sprake van onbeschaafd handelen wanneer het leven van een dier wordt gekenmerkt door sensorische deprivatie.
Ook vind ik dat de weg naar consumptie een zo pijnloos mogelijke moet zijn.
De manier waarop een goddelijk beest als de kreeft in dit topic werd besproken, deed me even de wenkbrauw optrekken.
En dat is JUIST omdat ik weet hoe lekker hij is....kan je er dus op z'n minst een beetje respectvol mee omgaan
Ik denk dat je een homarium bedoelt?quote:Op zondag 16 april 2006 16:07 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
waar staat dat we niet de moeite nemen om het lijden tot een minimum te beperken?
meeste mensen die een levend kreeftje koken doen het toch echt wel in (ruim) kokend water
verder kan je voor t bewaren van een paar kreeften moeilijk een heel aquarium(naam van die bak ff ontschoten) aanschaffen en het voor hen alleen inrichten en de ph waarden van t water goed houden (kreeften overleven alleen in perfect water, dus als je zo'n ding hebt moet je t water ook helemaal tiptop hebben
Dat doe ik niet zelf, ik ga niet naar buiten om planten plat te trappen of te plukken.quote:
Kan jij hem garanderen dat een van de alternatieve methoden beter is? (met bron)quote:Op zondag 16 april 2006 16:11 schreef gday het volgende:
[..]
Ik denk dat je een homarium bedoelt?
Kun je mij garanderen dat een kreeft minder lijdt als je hem in kokend water gooit, dan als je een van die alternatieve manieren hanteert?
Een dier op slag doden lijkt me garantie genoeg. Dood is dood.quote:Op zondag 16 april 2006 16:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kan jij hem garanderen dat een van de alternatieve methoden beter is? (met bron)
Heb je net verteld dat als je hem een pin door zijn kop slaat de kreeft dit vaak overleeft en probeert die pin weg te krijgen.quote:Op zondag 16 april 2006 16:11 schreef gday het volgende:
[..]
Kun je mij garanderen dat een kreeft minder lijdt als je hem in kokend water gooit, dan als je een van die alternatieve manieren hanteert?
Wat had jij voor een cijfer in Biologie? Hoe wil jij dieren in *knip* doden?quote:Op zondag 16 april 2006 16:15 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Een dier op slag doden lijkt me garantie genoeg. Dood is dood.
bedoel meer het bewaren van kreeften tussen aankoop bij de leverancier >> koken in de pan volgende dagquote:Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kreeft moet vooral heel kort in zo een bassin blijven, want ze eten niet in gevangenschap, ze teren in op hun eigen vlees.
juist homarium,quote:Op zondag 16 april 2006 16:11 schreef gday het volgende:
[..]
ik vroeg dus ook in dit topic de manier hem te bewaren, in een ton met water leek mij het beste (met zuurstof pompje en koud water, dus niet lauw)quote:Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp wat je probeert te zeggen Piet, maar even een belangrijk anatomisch en fysiologisch verschil tussen een kreeft en een mossel daargelaten.
Ik eet vlees en ik eet vis. Wel probeer ik er zo goed mogelijk op te letten, dat hetgeen ik in mijn mond stop , met enig respect is behandeld en zo min mogelijk te lijden heeft gehad. Zou ik helemaal poltiek correct zijn dan at ik slechts zaden en noten.
In mijn optiek is er sprake van onbeschaafd handelen wanneer het leven van een dier wordt gekenmerkt door sensorische deprivatie.
Ook vind ik dat de weg naar consumptie een zo pijnloos mogelijke moet zijn.
De manier waarop een goddelijk beest als de kreeft in dit topic werd besproken, deed me even de wenkbrauw optrekken.
En dat is JUIST omdat ik weet hoe lekker hij is....kan je er dus op z'n minst een beetje respectvol mee omgaan
En? Als de kok het doet is het wel okay? Beetje een kortzichtige redenatie.quote:Op zondag 16 april 2006 16:12 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Dat doe ik niet zelf, ik ga niet naar buiten om planten plat te trappen of te plukken.
Een kreeft gooi je zelf moedwillig in het kokende water.
Afgezien van wat beter is of wat niet, heb ik het voornamelijk over het feit dat men dit soort praktijken zelf doet, en dan voornamelijk het bewaren van de kreeften, totdat je er een keer zin in hebt om die dieren in een pan met kokend water te gooien. Gezond verstand zegt me, dat een dier minder lijdt als deze minder lang een pijnlijke sensatie hoeft te ervaren. Ik ben geen kok of wetenschapper op dit gebied of wat dan ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft gewoon binnen 1 of 2 seconden morsdood te krijgen. Dit alles, afgezien van het feit dat ik je emotioneel afgestompt vindt als je zoiets eigenhandig gaat verrichten, en er dan trots aan tafel nog uitgebreid van gaat genieten.quote:Op zondag 16 april 2006 16:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kan jij hem garanderen dat een van de alternatieve methoden beter is? (met bron)
Het is dan ook een gevoelskwestie.quote:Op zondag 16 april 2006 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Als de kok het doet is het wel okay? Beetje een kortzichtige redenatie.
Mijn vader is afgestudeerd bioloog en met mijn cijfers was nooit wat mis.quote:Op zondag 16 april 2006 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat had jij voor een cijfer in Biologie? Hoe wil jij dieren in *knip* doden?
Runderen worden met een schietmasker gedood, maar die hebben dan ook hersenen. Een kreeft niet.
normaal zou je een kreeft kopen op de dag dat je hem gaat bereidenquote:Op zondag 16 april 2006 16:22 schreef gday het volgende:
[..]
Afgezien van wat beter is of wat niet, heb ik het voornamelijk over het feit dat men dit soort praktijken zelf doet, en dan voornamelijk het bewaren van de kreeften, totdat je er een keer zin in hebt om die dieren in een pan met kokend water te gooien. Gezond verstand zegt me, dat een dier minder lijdt als deze minder lang een pijnlijke sensatie hoeft te ervaren. Ik ben geen kok of wetenschapper op dit gebied of wat dan ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft gewoon binnen 1 of 2 seconden morsdood te krijgen. Dit alles, afgezien van het feit dat ik je emotioneel afgestompt vindt als je zoiets eigenhandig gaat verrichten, en er dan trots aan tafel nog uitgebreid van gaat genieten.
is er wel, koken.quote:Op zondag 16 april 2006 16:24 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Mijn vader is afgestudeerd bioloog en met mijn cijfers was nooit wat mis.
Overigens kan ik me, net zoals gday zegt, niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft in 1 sec of minder te doden.
Kom er maar mee dan.quote:Op zondag 16 april 2006 16:24 schreef heaven7 het volgende:
Overigens kan ik me, net zoals gday zegt, niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft in 1 sec of minder te doden.
Oh dearquote:Op zondag 16 april 2006 16:22 schreef gday het volgende:
[..]
Afgezien van wat beter is of wat niet, heb ik het voornamelijk over het feit dat men dit soort praktijken zelf doet, en dan voornamelijk het bewaren van de kreeften, totdat je er een keer zin in hebt om die dieren in een pan met kokend water te gooien. Gezond verstand zegt me, dat een dier minder lijdt als deze minder lang een pijnlijke sensatie hoeft te ervaren. Ik ben geen kok of wetenschapper op dit gebied of wat dan ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om een kreeft gewoon binnen 1 of 2 seconden morsdood te krijgen. Dit alles, afgezien van het feit dat ik je emotioneel afgestompt vindt als je zoiets eigenhandig gaat verrichten, en er dan trots aan tafel nog uitgebreid van gaat genieten.
Jep,quote:Op zondag 16 april 2006 16:31 schreef hassanjassan het volgende:
De mensen die pro-lobsterlife zijn hebben geloof ik ook niet door dat kreeften de directe neef zijn van beestjes die we zonder nadenken onder de voetzool verpletteren of en masse vergassen en uitroeien, al dan niet levend. En die neef is, jawel, de kakkerlak. Dit is ook geen bullshit, lees je biologieboek er maar op na. Punt is alleen dat ik kreeft veelvoudig maal lekkerder vind dan kakkerlak, dus logisch dat ik dan ook kreeft eet.
Liever een paar uur in de koeling dan 1 minuut in de vriezer. En langer dan een seconde of 5 a 10 duurt het idd niet.quote:Voor als je toch nog een gewetensbezwaar hebt: Kreeften kan je eerst 1 minuut in de vriezer doen en dan in kokend water gooien of stomen, na 10 seconden zijn ze allang dood.
Je bent veganist?quote:Op zondag 16 april 2006 16:34 schreef SHE het volgende:
Sorry hoor, maar ik verpletter ook geen kakkerlakken
Vliegen sla ik ook niet dood en ook muggen mogen prima van me zuigen...anders wurm ik mezelf wel onder een klamboe.
Je punt ontgaat me dan ook een beetje
Zo zal ook menig hobby-kok zelf geen kreeft koken, omdat hij daar ethische bezwaren bij heeft.quote:Op zondag 16 april 2006 16:29 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
normaal zou je een kreeft kopen op de dag dat je hem gaat bereiden
maar je gaat geen kreeft op zaterdag kopen, koken, en op zondag opnieuw opwarmen
dan bewaar je hem een dag
en ik snap niet waarom je zelf hier neer zet.. menig hobbykok zal net zo professioneel koken als een kok in een restaurant
Afgezien van het feit dat ik zelf nog nooit een kakkerlak om het leven heb gebracht, lijkt een kakkerlak me vrij snel dood als je die kapottrapt.quote:Op zondag 16 april 2006 16:31 schreef hassanjassan het volgende:
De mensen die pro-lobsterlife zijn hebben geloof ik ook niet door dat kreeften de directe neef zijn van beestjes die we zonder nadenken onder de voetzool verpletteren of en masse vergassen en uitroeien, al dan niet levend. En die neef is, jawel, de kakkerlak. Dit is ook geen bullshit, lees je biologieboek er maar op na. Punt is alleen dat ik kreeft veelvoudig maal lekkerder vind dan kakkerlak, dus logisch dat ik dan ook kreeft eet.
Voor als je toch nog een gewetensbezwaar hebt: Kreeften kan je eerst 1 minuut in de vriezer doen en dan in kokend water gooien of stomen, na 10 seconden zijn ze allang dood.
Hooguit morele,quote:Op zondag 16 april 2006 16:37 schreef gday het volgende:
[..]
Zo zal ook menig hobby-kok zelf geen kreeft koken, omdat hij daar [s]ethische [/s bezwaren bij heeft.
die eten liever hele dag stampot andijvie zekerquote:Op zondag 16 april 2006 16:37 schreef gday het volgende:
[..]
Zo zal ook menig hobby-kok zelf geen kreeft koken, omdat hij daar ethische bezwaren bij heeft.
Maar succes ermee en geniet er vooral van, anders heeft dat dier voor niks geleden en kun je niet zo trots zijn op je 'creatie'.
Nee, je bent geen psychopaat. En ik kan je alvast vertellen dat alles wat jij om het leven hebt gebracht, in het niet valt bij wat mijn vader om het leven heeft gebracht (o.a. in Suriname, waar men het wat minder nauw neemt en bijvoorbeeld Braziliaanse papegaaien uit de lucht schiet met hagel en de helft ervan laat verrotten in het moeras). Dus ik schrik er ook verder niet van, als dat je bedoeling is.quote:Op zondag 16 april 2006 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh dear
Ik heb honderden kreeften gedood, hondduizenden mosselen, herten, zwijnen, etc etc.
Ben ik nu in jouw ogen een psychopaat?
Ben je zelf vegetarier?
Afgezien van de dunne scheidingslijn tussen een hobby-kok en een huisman/huisvrouw, vind ik dit een persoonlijke afweging. Mijn broer en zijn vrouw staan met plezier uren in een keuken te kokkerelen om een 4 of 5-gangen diner te bereiden, maar ze zullen nooit en te nimmer levende dieren in hun keuken verwerken.quote:Op zondag 16 april 2006 16:39 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
die eten liever hele dag stampot andijvie zeker
een hobby kok (mits niet vegetarisch) die kookt ook levende mosselen, bereid levende kreeft, en andere bijzondere of speciale dieren / maaltijden
anders ben je geen waarschijnlijk hobby kok maar gewoon een huisman/vrouw kok die standaard kookt voor de kids
imo
Toont wel aan hoe ver jullie van de natuur staan.quote:Op zondag 16 april 2006 16:44 schreef gday het volgende:
[..]
Afgezien van de dunne scheidingslijn tussen een hobby-kok en een huisman/huisvrouw, vind ik dit een persoonlijke afweging. Mijn broer en zijn vrouw staan met plezier uren in een keuken te kokkerelen om een 4 of 5-gangen diner te bereiden, maar ze zullen nooit en te nimmer levende dieren in hun keuken verwerken.
Ik denk dat een gemiddeld roofdier inderdaad een kreeft achterna spurt met een pan kokend water.quote:Op zondag 16 april 2006 16:46 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat een hypocriet gebabbel over het leed van een kreeft. Hoe denk je dat kreeften in de natuur doodgaan?
... waarmee je dus gelijk duidelijk maakt dat de vergelijking met zeehonden mank loopt, waardoor het dus niet relevant is om die hierbij te betrekken.quote:Worden ze door hun aanvaller in doeken gewikkeld in de vriezer gelegd om zo leed te voorkomen? Een snelle dood zoals TS deed is een stuk humaner in mijn ogen.
Het lijkt wel op de zeehondenjacht...ze zien er zo schattig uit, dus dan is het een stuk erger.
In mijn ogen voegen mensen niks toe aan de gang van zaken hier op aarde. De wereld is er niet beter van geworden. Eerder slechter. Dat wij daarbij ook nog eens het vermogen hebben om daarover na te denken, betekent niet dat we dan toch maar ons gevoel (wat dus juist datgene is wat ons speciaal maakt t.o.v. andere dieren!) uit moeten schakelen en onszelf weer moeten gedragen als gevoelloze predatoren.quote:Nu zien kreeften er niet schattig uit, maar kokend water moet toch wel erge pijn doen? (menselijke reactie) Dus weer vanuit het menselijke gevoel redeneren is het zielig.
En bedankt voor je zwart-wit toevoeging.quote:Als je het zielig vindt dat er dieren sterven ten gunste van je voeding, dan moet je ze niet meer eten.
Ga je nu mensen vergelijken met een simpel dier als een kreeft dat een veel minder ontwikkeld zenuwstelsel heeft, laat staan een bewustzijn? Sterk.quote:Op zondag 16 april 2006 16:54 schreef gday het volgende:
[..]
Wow Binkie (ja, nu ben je een bink met hoofdletter B)! Bedankt dat je mij nu weet te ontleden, want ik heb absoluut geen vermogen tot zelfreflectie!
Maar je hoeft je niet te verstoppen hoor, want het is al lang bekend dat je een botte aap bent.Misschien krijg ik nog eens de kans om je hersenen uit te lepelen terwijl je leeft. Immers, als we kreeften levend in de pan gooien, mag ik jou best uitlepelen, toch?
Onee wacht, dat mag dan zeker weer niet.
Als je mijn posts een beetje had gelezen, had je nu niet gezegd dat ik een zwart-wit visie heb. Ik heb juist aangegeven dat ik zelf worstel met dergelijke vraagstukken, en dat ik begrijp dat men het een hypocriete visie vindt.quote:Op zondag 16 april 2006 16:54 schreef WeirdMicky het volgende:
Als hier iemand hypocriet is en een zwart-wit visie heeft dan ben jij dat wel gday.
Ga je nu voor een kreeft bepalen wat hij waarneemt en wat niet? Sterk.quote:Op zondag 16 april 2006 16:55 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ga je nu mensen vergelijken met een simpel dier als een kreeft dat een veel minder ontwikkeld zenuwstelsel heeft, laat staan een bewustzijn? Sterk.
Ja, dat is realistischer dan gelijkstelling van de gevoelens van de mens aan die van een kreeft. Waarom eten vegetariers vaak wel vis denk je?quote:Op zondag 16 april 2006 16:58 schreef gday het volgende:
[..]
Ga je nu voor een kreeft bepalen wat hij waarneemt en wat niet? Sterk.
Ja, want ik zal eens iets zeggen wat klopt. Eng hè, en dat nog wel van iemand die voornamelijn kin DIG-zit! *huil*quote:Op zondag 16 april 2006 17:00 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
denk dat je beter stoppen kan met dit zinloze gelul van je en terug naar DIG kan gaan.
Ik heb op de BBC eens gezien hoe ze een kreeft doden voordat hij de pan ingaat: zo'n groot koksmes in een keer door zijn kop. Niet tussen zijn ogen, maar een stuk daar achter.quote:Op zondag 16 april 2006 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan ook een pin tussen zijn ogen slaan, maar dan heb je nogal eens een kreeft die probeert dat ding tussen zijn ogen uit te trekken.
Nee, ik had het over de doodsverwensingen.quote:Op zondag 16 april 2006 17:03 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat klopt.Tuurlijk, als jij beweert dat ik niet moet invullen wat een kreeft waarneemt en wat niet...waarom doe jij dat dan wel continue?
Uiterst naief om te denken dat zo'n topic niet zo'n discussie opent.quote:Op zondag 16 april 2006 17:20 schreef golfer het volgende:
Wat een oeverloos offtopic gelul in een topic over het bewaren van levende kreeften.![]()
psies, da's vragen om moeilijkheden. Kijk gewoon ff op google hoe je het beste met je aanstaande maaltijd kunt omgaan.quote:Op zondag 16 april 2006 17:22 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Uiterst naief om te denken dat zo'n topic niet zo'n discussie opent.
Ahhh kijk, ik heb het enige juiste antwoord gevondenquote:Op zaterdag 15 april 2006 14:17 schreef SterkStaaltje het volgende:
Bewaren:
Levende kreeften moeten niet te koel bewaard worden. Ze moeten worden ingepakt in natte doeken of in natte houtwol.
Consumeer kreeften zo vers mogelijk. Afgedekt met een vochtige doek kan u de kreeft nog 12 uur in de koelkast bewaren.
duurt ca. 2 tot 2,5 minuut. Kreeftenvlees bevat veel eiwitten die stollen als je het verhit. Daar sterft de kreeft aan, brandwonden dus.quote:Op maandag 17 april 2006 11:21 schreef SterkStaaltje het volgende:
Jezus, wat een wellus nietus topic is dit geworden zeg. Het punt is, die kreeft moet dood. Of dat nou 1 seconde duurt in kokend water of 1 seconde door hem een mes achter de kop te steken. Lekker boeiend. Niemand weet wat het minst kut is voor de kreeft. Basta.
On-Topic: Heeft het gesmaakt TS? Hoe heb je hem bereid?
quote:Op maandag 17 april 2006 14:00 schreef Vivi het volgende:
Levend koken
Ga naar: navigatie, zoek
Levend koken was een methode om de doodstraf te voltrekken die in de late Middeleeuwen gebruikt werd. De veroordeelde, meestal een valsemunter, werd letterlijk levend gekookt in een ketel gevuld met kokende olie of kokend water. Bij 'verzachtende' omstandigheden werd hij eerst verdronken. In Deventer is nog een ketel te vinden waarin veroordeelden in het verleden zijn gekookt.
Het is tevens de geprefereerde methode om kreeft te bereiden voor consumptie. De reden hiervoor is uitsluitend het verkrijgen van de mooie rode kleur.
Door verschillende organisaties en personen wordt het regime van Islam Karimov in Oezbekistan beschuldigd van het levend koken van mensen.
Hoe kom jij aan die wijsheid dan? Eiwitten stollen al bij 63 graden dus als je de kreeft er bij 100 graden head first in doet is ie volgens mij echt wel binnen een paar seconde dood. En dat ie nog een tijdje beweegt komt door de spieren en pezen die samentrekken door de warmte.quote:Op maandag 17 april 2006 14:00 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
duurt ca. 2 tot 2,5 minuut. Kreeftenvlees bevat veel eiwitten die stollen als je het verhit. Daar sterft de kreeft aan, brandwonden dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |