abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22971991
kreeften hebben geen gevoel
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 12:14:13 #53
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22972064
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 12:10 schreef SingleCoil het volgende:
kreeften hebben geen gevoel
ongetwijfeld hebben kreeften gevoel. Maar net als met de meeste dieren die je wil opeten, moet je ze doodmaken. Als je rekening gaat houden met het gevoel van het dier wat je gaat opeten gaat het er niet beter op smaken denk ik.
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22972308
Ik dank de koe die mij haar vlees schonk...zij stief opdat ik zou genieten...ik hoop dat haar lijden beperkt was. Zo is het nu eenmaal gesteld in de wereld. Je bent superieur of je bent niet...
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 12:45:28 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22972597
Daarbij zijn kreeften zelf ook niet mild met hun slachtoffers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22972799
de voedselketen is een lange, met veel verdriet erin...
Mu!
  zondag 31 oktober 2004 @ 13:03:41 #57
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22972960
* mompelt iets van survival of the fittest
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22973508
ja ik ben gisteren ook naar de sportschool geweest - voor het geval ik een kreeft tegenkom of zo...
Mu!
  maandag 1 november 2004 @ 12:10:16 #59
37680 Lady_J
Carpe Noctum!
pi_22994994
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is sarcasme, maar wel degeleijk waar.
Oké... Gewoon een beetje dom dus.
Voor soja-bonen worden geen hele bossen omgekapt. Dit in tegestelling tot de vele hectaren regenwoud die jaarlijks gekapt worden om slacht-runderen op te laten grazen.
Ik vermoed dat je die twee dingen even door elkaar haalde. Is niet erg hoor!

Maar volgens mij ben jij die enorm fanatieke vlees-fan met een antipatie tegen een ieder die liever vegetarisch eet. Dus ik laat het hier bij.
In Vino Veritas
  zaterdag 15 april 2006 @ 14:08:28 #60
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36979897
ik heb vandaag 2 levende kreeften gekocht en die willen we morgen pas eigenlijk bereiden, hoe kunnen we ze t beste levend bewaren? (kan t uberhaupt?)
we hebben buiten een soort van regenton staan met goudvissen erin (Zoetwater dus) maar ze werden gehouden in zoutwater
kunnen we ze hier in bewaren? of beter in de doos (Zonder water) met natte doeken?

reageer snel!
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zaterdag 15 april 2006 @ 14:12:40 #61
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36979976
of kan ik mischien beter die piepschuim bak waar we ze in kregen vullen met gezout water?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_36979996
Die regenton zou ik niet doen, de badkuip?
  zaterdag 15 april 2006 @ 14:15:48 #63
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36980029
we hebben ze in de bak gedaan met(Ge) zoutwater... als iemand beter idee heeft hoor ik t graag/!
pi_36980051
Nee, gaat goed, houwe zo. Als het kan moet je er een luchtpompje in hangen oid. Of iets dat wat stroming verzorgt.
pi_36980061
Bewaren:

Levende kreeften moeten niet te koel bewaard worden. Ze moeten worden ingepakt in natte doeken of in natte houtwol.

Consumeer kreeften zo vers mogelijk. Afgedekt met een vochtige doek kan u de kreeft nog 12 uur in de koelkast bewaren.
pi_36980259
hey alvast smakeljk morgen ! krijg er zelf al zin in als ik het hoor
  zaterdag 15 april 2006 @ 16:52:03 #67
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36983554
@TS Wat ga je er mee maken?

Recept en waarbij ga je ze eten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 15 april 2006 @ 19:45:58 #68
146683 Scummy
Teenage kicks!
pi_36988008
Vijver?
pi_36988139
Enne ga die levend koken????
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_36988164
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 17:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Kom op jongens het gaat hier over hoe je een kreeft moet bewaren en niet of dat dat zielig is of niet
Nou ja je mag toch wel zeggen dat je dat zielig vindt toch?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_36988169
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 17:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Kom op jongens het gaat hier over hoe je een kreeft moet bewaren en niet of dat dat zielig is of niet
en daarbij is het welzijn van het dier in kwestie niet van culinair belang, dus overbodig in dit topic? wat een onzin.
  Donald Duck held zaterdag 15 april 2006 @ 19:53:47 #72
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_36988204
die kreeft boeit het echt niks dat ie even in een regenton zit hoor
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 15 april 2006 @ 19:54:21 #73
92279 N.icka
Windforce 11
pi_36988216
En dan morgen levend in een pan met kokend water , en dan gaat dat beestje piepen en met zn scharen tegen de deksel tikken,

Eet smakelijk
pi_36988256
de een zijn dood is de ander zijn brood
pi_36988257
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:54 schreef N.icka het volgende:
En dan morgen levend in een pan met kokend water , en dan gaat dat beestje piepen en met zn scharen tegen de deksel tikken,

Eet smakelijk
ja.... ik hoef dat ook niet.
  zaterdag 15 april 2006 @ 19:57:00 #76
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_36988281
quote:

In de familie van m'n ma doet nog steeds het schone verhaal de ronde over hoe zij die beesten uit de pan liet ontsnappen waarop ze met klapperde scharen de kokkie de keuken uitjoegen

De wraak van de kreeften
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Donald Duck held zaterdag 15 april 2006 @ 19:57:08 #77
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_36988288
quote:
Maar dat is geen pijnkreet.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_36988325
Ik hoop wel dat je ze fatsoenlijk doodmaakt voor je ze in kokend water gooit, Het is een kleine moeite maar een stuk diervriendelijker.
Daar komt nog bij dat de meeste mensen een te kleine pan gebruiken met te weinig kokend water zodat het water te snel afkoeld en het dier erg gaat lijden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 15 april 2006 @ 19:59:50 #79
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_36988365
Dat piepen is het sissen/koken van het vlees en met de scharen tegen het deksel tikken lijkt me ook lastig aangezien een kreeft meestal met de kop naar beneden in de pan wordt gedaan.

Ik moet toegen dat ik er zelf ook moeite mee zou hebben, maar in een restaurant smul ik er net zo hard van.
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:51:02 #80
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36992429
We gooien ze levend in de pan, wel in een grote pan met kokend water
welk gerecht heb ik geen idee, zal ik morgen hier wel ff melden!
iig bedankt voor de reacties allemaal
en voor de jankerds: ze waren met ze 2en, dus als ze kunnen communiceren hebben ze iig kunnen praten over hoe ze t lekkerst zijn, met elkaar
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:59:51 #81
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_36992664
je moet ze idd levend in de pan doen.
(PICS!!!!!! )

maar ik heb weleens gehoord dat ze er niets van merken, maarja, wat moet je anders zeggen.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  zaterdag 15 april 2006 @ 23:05:37 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_36992798
Ze zeggen dat kreeften geen pijnreceptoren hebben, maar goed van vissen, castratie bij varkens en het oormerken zeggen ze ook van dat het pijnloos is, persoonlijk geloof ik daar geen reet van.
  zaterdag 15 april 2006 @ 23:07:10 #83
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_36992834
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 22:59 schreef faberic het volgende:
je moet ze idd levend in de pan doen.
(PICS!!!!!! )

maar ik heb weleens gehoord dat ze er niets van merken, maarja, wat moet je anders zeggen.
Dat zeggen mensen nogal snel.. omdat ze het dus toch zielig vinden en het proberen goed te praten.
Vergelijk het met jezelf.. als jij pijn kunt ervaren kan een dier het ook hoor.. alleen heeft de mens meer denk vermogen etc..
En mensen gissen er wel naar... maargoed is er ooit een echte woordenwisseling geweest tussen mens en kreeft zodat je het kunt vragen ?
Precies.. niet echt dus nog... anders was het nieuws geweest
Afijn.. zeker weten doet niemand het dus of ze pijn wel of niet voelen,..

Wat een verhaal zo
Ik zou zeggen.. eerst humaan vermoorden.. en dan pas in die pan.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 15 april 2006 @ 23:08:48 #84
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36992873
in de koelkast? En wat nou als ie gaat wandelen, wat dan?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  zaterdag 15 april 2006 @ 23:13:56 #85
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36992989
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 23:07 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Dat zeggen mensen nogal snel.. omdat ze het dus toch zielig vinden en het proberen goed te praten.
Vergelijk het met jezelf.. als jij pijn kunt ervaren kan een dier het ook hoor.. alleen heeft de mens meer denk vermogen etc..
En mensen gissen er wel naar... maargoed is er ooit een echte woordenwisseling geweest tussen mens en kreeft zodat je het kunt vragen ?
Precies.. niet echt dus nog... anders was het nieuws geweest
Afijn.. zeker weten doet niemand het dus of ze pijn wel of niet voelen,..

Wat een verhaal zo
Ik zou zeggen.. eerst humaan vermoorden.. en dan pas in die pan.
Kreeften zien een veel groter kleurenspectrum dan mensen, maakt dat ze niet intelligenter?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_36993069
Hier werd er ook over gesproken :
Kreeft
  zaterdag 15 april 2006 @ 23:29:46 #87
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36993384
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 23:08 schreef Tafkahs het volgende:
in de koelkast? En wat nou als ie gaat wandelen, wat dan?
dan heb je ze meestal in een piepschuim doos zitten.. waar je verse vis in mee krijgt (gevuld met ijs)
dan kunnen ze moeilijk wandelen, zeker met een pak melk ervoor

hou asjeblieft op over of t zielig is of niet om ze levend te koken, waarschijnlijk is t minder pijnlijk dan dat je probeert ze met een mes te vermoorden en je erachter komt dat je mes bot is, of je niet door t pantser komt in 1 keer..
en ze krijgen zo ook nog een mooier kleurtje, immers... oog wil ook wat.
pi_36993492
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 14:08 schreef Erosjuhhh het volgende:
ik heb vandaag 2 levende kreeften gekocht en die willen we morgen pas eigenlijk bereiden, hoe kunnen we ze t beste levend bewaren? (kan t uberhaupt?)
we hebben buiten een soort van regenton staan met goudvissen erin (Zoetwater dus) maar ze werden gehouden in zoutwater
kunnen we ze hier in bewaren? of beter in de doos (Zonder water) met natte doeken?

reageer snel!
Toen ik nog in een restaurant werkt, werden ze vastgebonden en al in een geventileerde koeling gelegd bij ca 6 graden. Uiteraard levend koken. Doe je met mosselen ook immers.
pi_36993897
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 16:56 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag
Volledig eens is

Ik heb net gelezen dat het een stuk diervriendelijker is om em een uurtje van te voren in de diepvries te stoppen zodat ie er niks van merkt, kun je em daarna koken en blijft of komt die rode kleur.. Doe je dat alsjeblieft TS?

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2006 00:01:29 ]
  zondag 16 april 2006 @ 00:01:04 #90
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_36994132
Kom op mensen, niet zo hypocriet doen.. hoe denken jullie dat je kippetje, koetje of kalfje vanavond aan z'n eind is gekomen...
pi_36994179
Maar ze hoeven toch niet eens levend het water in? Dat was toch alleen voor de kleur ofzo?

Gewoon een nieuwsgierig vraagje, heur.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  zondag 16 april 2006 @ 00:07:17 #92
10710 gday
propria cures
pi_36994305
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:01 schreef Eyeopener het volgende:
Kom op mensen, niet zo hypocriet doen.. hoe denken jullie dat je kippetje, koetje of kalfje vanavond aan z'n eind is gekomen...
Inderdaad, ik koop ook een big, stop die vervolgens een dag lang in een klein hok, en gooi hem de dag erna op de kop in een pan met kokend water, hard duwen om het deksel erop te houden, en dan uiteindelijk trots genieten van m'n biggetje.

Je kunt het hypocriet noemen. Ik noem het gevoelloos.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_36994405
In de koelkast? Die beesten liggen dus een dag lang vastgebonden in het donker onder een natte doek in de koelkast alvorens levend gekookt te worden
Oh, and that's a bad miss!
  zondag 16 april 2006 @ 00:10:49 #94
10710 gday
propria cures
pi_36994421
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:02 schreef MUUS het volgende:
Maar ze hoeven toch niet eens levend het water in? Dat was toch alleen voor de kleur ofzo?

Ik heb het idee dat het noch voor de kleur, noch voor de smaak is. Volgens mij is het in bepaalde gevallen meer voor het 'superieure' gevoel dat de kok ervan krijgt ofzo.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  zondag 16 april 2006 @ 00:32:35 #95
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36994964
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:02 schreef MUUS het volgende:

Je kunt ze inderdaad eerst vlak daarvoor vakkundig levend doormidden snijden of net achter de kop het centrale zenuwstelsel afsnijden, maar de meeste amateurkoks zullen met te botte messen of verkeerde snijtechnieken niet in 1 keer door dat pantser doorkomen, vandaar dat het misschien toch wel 'humaner' (...) is om ze a la minuut te laten sterven door ze met de kop naar beneden in kokende bouillon te gooien.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_36994975
quote:

Eet smakelijk
Als je de levende kreeft in een pan met koud water zet en die vervolgens gaat verwarmen, is het beest ruim voordat het water heet is al een zachte dood gestorven...

maar je kan het beest natuurlijk ook vlak voor het koken even een tikkie achter in de nek geven met 'n flink mes...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_36995142
Thuis kun je ze het beste in die piekschuim doos laten zitten en in de koelkast stoppen. Deksel er op laten ( wel lucht er in laten komen ) Of onder een relatief vochtige doek. Ze gaan wat schuimen als ze te lang liggen, teken dat ze zichzelf opeten van binnen. Maar dat mag na een dag nog niet gebeuren bij verse kreeft. Ja ook bij levende kreeften heb je verse en oude.
Tsjah de mensen die het zielig vinden zullen het wel niet geloven of niet willen lezen:
Een kreeften kop is ongeveer 2 cm3 en bestaat voor het overgrote deel uit eiwit. Eiwit stolt al bij zeer lage temperaturen. Als dit gestold is dan is de kreeft dus dood. Wat je doet bij de bereiding:
Even wat groenten fijn snijden ( bouquet garni ) en dit aanzetten in de pan, afblussen met witte wijn, en ruim aanvullen met water. Even half uur laten trekken en hoog op smaak brengen met zout of bouillon poeder, je hebt nu een court bouillon ( korte bouillon ) Hierin kook je ze.
Je kunt dat op 2 manieren doen, pak de kreeft bij zijn staart, en snijd met een mes de elastiekjes van de scharen. Wees er zeker van dat de bouilon goed hard kookt, en duw de kreeft voor 2/3 onder water. In 1 a 2 seconden is de kreeft dood. Je kunt ook een scherp mes pakken. Leg de kreeft met zijn kop jou kant op, zet je mes voor het eerste panser, steek er in, en haal door de kop. Ook nu is de kreeft in 1 a 2 seconden dood. Dit kan als beginner nog wel eens mislukken als je het voor het eerst doet. In beide gevallen zal de kreeft in het water bewegen. Dit zijn de eiwitten in de spieren die stollen en dus de poten doen bewegen. ( pezen, etc.. krimpen in heet water ) Soms denken mensen dat ze dan nog leven.
Het gerucht dat kreeften piepen in water is in zekere zin onzin. Kreeften maken onder water geen geluid, maar communiceren of andere wijze. Ik heb al enkele honderden kreeften gekookt en nog nooit meegemaakt dat ze piepen. Misschien kan het eens voorkomen door het uitzetten van lucht in de kreeft oid.
Kreeften hoeven dus niet perse levend het water in.
Daarnaast heeft water puur als doel de kreeft te garen of te doden. Soms kook je de kreeft 2 a 3 minuten, dan kan je hem pellen, en het vlees wat nog net niet gaar is grillen of bakken. Zelf houd ik altijd 6 a 7 minuten aan als ik de kreeft gaar wil koken. Anders al na 3 minuten er uit en verwerken.
Als je nog niet weet wat je wilt doen zou ik ze dood koken, en dan grillen en met salade eten. Of lekker wat pasta. Misschien wat kruidenboter en bij smelten. Knoflookolie is ook erg lekker. Gratineren met kaas is ook heerlijk. ( beetje bechamel maken, en dan saus , met kaas er op in de oven.
Suc6, laat even weten of het gesmaakt heeft. Als je nog durft tenminste met al die dierenactivisten hier. Houd ramen en deuren gesloten vanacht !
Dat laatste was dus gewoon een cynisch grapje, ik kan best begrijpen waarom mensen het zielig vinden. En respecteer dat dan ook.
pi_36995231
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:33 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als je de levende kreeft in een pan met koud water zet en die vervolgens gaat verwarmen, is het beest ruim voordat het water heet is al een zachte dood gestorven...
Zo doe je dat dus niet. Zelfs in een restaurant waar een 5 cm dikke gasleiding loopt naar de grootste pitten duurt het veels te lang voordat het water warm wordt. Reken 1 graad per minuut bij een pan van 10 liter. Hoe lang denk je dat het duurt op dat waakflammetje thuis ?
pi_36995326
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:42 schreef Pilootje het volgende:

[..]

Zo doe je dat dus niet. Zelfs in een restaurant waar een 5 cm dikke gasleiding loopt naar de grootste pitten duurt het veels te lang voordat het water warm wordt. Reken 1 graad per minuut bij een pan van 10 liter. Hoe lang denk je dat het duurt op dat waakflammetje thuis ?
lang... maar hij's dan wel een zachte dood gestorven...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 16 april 2006 @ 00:45:44 #100
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36995329
quote:

Nope, duurt veel te lang.

Kokende bouillon eerst maken en dan erin.

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 16-04-2006 00:46:07 (wat Pilootje al zei dus.) ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_36995354
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:45 schreef golfer het volgende:

[..]

Nope, duurt veel te lang.

Kokende bouillon eerst maken en dan erin.
nja... het is enkel een tip voor mensen die het héél héél héél zielig vinden en het welzijn belangrijker vinden dan het resultaat...

Wat kan mij die kreeft nou schelen?
  zondag 16 april 2006 @ 00:51:28 #102
18772 pos
@@sweet@@
pi_36995455
quote:

[..]

U bent vroeger kreeft geweest?
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')