idd, dat slaat nergens op, en de gemiddelde bestuurder van een SUV rijdt volgens mij veiliger dan die van een Transporter oid.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 22:38 schreef Impreza_STI het volgende:
Wat een belachelijke onzin. Ik mag straks wel met de vw transporter de stad in maar niet met me BMW X3 of Volvo XC90![]()
Achterlijk mens![]()
Nou ik hoop dat het niet lukt. Waar wil je de grens leggen. Na mijn inziens is een renault espace dan net zo gevaarlijk als een bmw x3. En wat versta je onder een suv, een forester is gewoon een verhoogde station net als een volvo xc70. Mag die dan ook niet meer de stad in?quote:[b]
Ik ben bang dat de minister het niet rond gaat krijgen, maar hoop dat het haar wel lukt. Overigens hoor je meer en meer van dit soort geluiden; burgemeester van bv. Parijs heeft dezelfde ideeen.
Het is gewoon idioot dat mensen de stad vol zetten met SUV's omdat ze iets te compenseren hebben.
Dat is niet mijn ervaring hier in Amsterdam, die SUV lijers rijden over het algemeen als ouwe kranten en weten totaal niet waar ze mee bezig zijn. Die mogen van mij direct optiefen hier.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 22:43 schreef PeuRac het volgende:
[..]
idd, dat slaat nergens op, en de gemiddelde bestuurder van een SUV rijdt volgens mij veiliger dan die van een Transporter oid.
Je hoeft mij niet uit te leggen dat SUV-rijders geen smaak hebben hoorquote:Op woensdag 13 oktober 2004 23:00 schreef pAin het volgende:
Zpottr: voor een degelijk SUV heb je veeeeeeeel stoerdere auto's; voor een standaard X5 4.8IS koop ik een imho veel mooiere M3 en houd ik een hele stapel geld over.
Peijs heeft het wel degelijk over belastingmaatregelen om terreinwagens te ontmoedigen.quote:Omdat uit onderzoek blijkt dat terreinwagens een gevaar zijn voor overige weggebruikers wil minister Peijs een soort ontmoedigingingsbelasting invoeren terreinwagens, dit zou een als een verhoging van de wegenbelasting kunnen worden ingevoerden (als "opcenten") Volgens Peijs zijn terreinwagens in Nederland nergens voor nodig en gevaarlijke benzineslorpende monsters. Weg ermee dus, aldus Peijs.
bron: goedemorgen Nederland,
Dat onderzoek werd een half jaar geleden al aangekondigt, en het is vooral Groen Links (wie anders) die er op aangedrongen heeft. Ik hoorde toen ook een deskundige van (dacht) TNO dat een verbod of aparte belasting juridisch helemaal niet mogelijk is, en dat het met de vervuiling heel erg meevalt, ze voldoen immers aan alle europese milieuwetten.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 22:38 schreef Impreza_STI het volgende:
Onderzoek naar luxe terreinwagens
DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) heeft haar oog laten vallen op luxe terreinwagens. Ze kondigde woensdag in de Tweede Kamer een onderzoek aan naar de negatieve impact van dit soort grote en zware wagens, die een gevaar op de weg zouden zijn. Ze staan ook te boek als zeer vervuilend.
Peijs gaat niet zover als GroenLinks, die de allergrootste terreinwagens van de Nederlandse wegen wil weren en de rest zwaarder belasten. Ook zou dit type auto's uit de buurt moeten blijven van scholen en woonwijken. Als mogelijke maatregel denkt Peijs aan het verbieden van een 'bull bar' of koeienvanger op luxe terreinwagens. In Europees verband is die vanaf 2007 op nieuwe auto's niet meer toegestaan. De CDA-bewindsvrouw wil daar al eerder aan en het verbod zou dan ook moeten gelden voor bestaande wagens.
Een fiscale maatregel heeft volgens haar weinig zin omdat de meestal kapitaalkrachtige eigenaren van deze auto's die lasten makkelijk kunnen ophoesten.
De 'PC Hooft-tractoren', naar de dure Amsterdamse winkelstraat waar ze steeds meer opduiken, zijn niet aan de minister besteed. Ze noemde de parkeerverboden die sommige scholen tegen deze wagens hanteren "een prima maatregel".
Volgens CBS-cijfers zijn er in Nederland van dit soort zware wagens, die gemiddeld 1900 kilo wegen, in de afgelopen vier jaar 50.000 bijgekomen.
Volgens verkeersdeskundigen zijn ze extra onveilig. Bij botsingen met gewone wagens zijn de eigen inzittenden beveiligd, maar vallen er drie maal zoveel doden bij de 'tegenpartij' als bij een ongeval tussen normale wagens. Een stoere voorbumper als de bull bar maakt dat alleen maar erger.Verkeersorganisatie 3VO zou de verkoop ervan dan ook willen verbieden. Volgens Peijs kan zo'n maatregel gemakkelijk ontdoken worden, bijvoorbeeld door aankoop via internet.
bron: autotelegraaf.nl, wo 13 okt 2004, 20:05
Wat een belachelijke onzin. Ik mag straks wel met de vw transporter de stad in maar niet met me BMW X3 of Volvo XC90![]()
Achterlijk mens![]()
De mijne weegt 2600 kg!quote:Volgens CBS-cijfers zijn er in Nederland van dit soort zware wagens, die gemiddeld 1900 kilo wegen, in de afgelopen vier jaar 50.000 bijgekomen.
Dat van die parkeer ruimte valt met uitzondering van een hummer en een paar andere amerikaanse modellen wel mee. een X5 is nauwelijks breder dan 5 serie.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 11:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Morgen alle SUV's in NL verbieden als het aan mij ligt.
Achterlijke dingen!
Let wel, ik stem VVD en ben over de meeste dingen heel ruimdenkend, maar SUV's:
-Verbruiken heel veel benzine en vervuilen als een gek.
-Verstoppen steden door 1,5 parkeerplek in te nemen.
-Zijn een enorm gevaar voor hun omgeving als ze ergens tegen aan knallen.
-Hebben slechtere wegligging dus de kans ergens tegen aan te knallen is groter.
-Bieden geen meerwaarde aan interieurruimte tov een MPV
Oftewel je hebt het over pure inefficientie op wielen. In deze zin zijn sportwagens ook raar maar die hebben tenminste een erg goed wegligging en door hun lichte gewicht zijn ze een kleiner dan gemiddeld gevaar bij botsingen, bovendien rijden er 10x zoveel SUV's rond.
Dat ze binnen de marge vallen wil natuurlijk echt niet zeggen dat ze niet vervuilen. Een 3.0 X5 verbruikt op 100km bijv dik 3 liter meer op 100km dan een 3.0 5serie (17.8ltr tegen 14.1ltr). Misschien heb je er beroepsmatig een reden voor dat je zo'n auto rijdt, maar wanneer dat niet het geval is, dan is het gewoon gekkenwerk dat jij in zo'n tank rijdt die 2x zoveel weegt als een normale auto. Dat mag best zwaarder belast worden wat mij betreft.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 10:24 schreef more het volgende:
[..]
Dat onderzoek werd een half jaar geleden al aangekondigt, en het is vooral Groen Links (wie anders) die er op aangedrongen heeft. Ik hoorde toen ook een deskundige van (dacht) TNO dat een verbod of aparte belasting juridisch helemaal niet mogelijk is, en dat het met de vervuiling heel erg meevalt, ze voldoen immers aan alle europese milieuwetten.
Men kon hooguit bij de fabrikanten aandringen om ze veiliger te maken voor de "tegenpartij" dus degene waar je tegenaan rijdt bij een botsing.
[..]
De mijne weegt 2600 kg!
[afbeelding]
Verbieden is maar een regeltje, een ontmoedigingsbeleid is een boekwerk.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 11:55 schreef CreativeMind het volgende:
Ontmoedigen a-la. Maar verbieden
Ik dacht dat we voor minder regelzucht zouden gaan?
Ja, dat zal het zijn, ze is jaloersquote:Op donderdag 14 oktober 2004 12:21 schreef Impreza_STI het volgende:
Schijnbaar kan de minister en sommige andere mensen het niet hebben dan mensen in een dikkere auto rijden als iemand anders.
Minister Peijs reed zelf toch eerst in een Prius, ik zag gister op tv dat ze gewoon weer een Mercedes E-klasse heeft. De burgers moeten in zuinige auto's rijden maar hun niet. Laten ze het goede voorbeeld geven ipv hypocriet te zeggen dat burgers in kleine autootjes moeten rijden en zijzelf in grote auto's blijven rijdenquote:Op donderdag 14 oktober 2004 12:21 schreef Impreza_STI het volgende:
En als ze dat verbruik zo erg vind, waarom komen al die ministers in volvo S80'en aankakken, en niet in een Toyota Prius.![]()
Hufters dat zijn het.![]()
Wat is het dan?quote:Op donderdag 14 oktober 2004 12:37 schreef Scheepschroef het volgende:
XC70 en allround quattro, dat zijn geen SUV's...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |