Ik ben afgelopen zomer 3 weken door Schotland gereisd en ik heb het enorm naar mijn zin gehad, kan het je zeker aanraden. Maximaal 3 weken voor Wales, Ierland, Schotland en Engeland is wel kort hoor, er is zo verschrikkelijk veel te zien
![]()
Ik kan je in ieder geval voor Schotland de Lonely Planet aanraden, staat erg veel nuttige informatie in.
Wat ik leuke dingen vond in Schotland:
- Edinburgh
Prinsess street, the royal mile en hier ook een erg leuk wiskymuseum en een tartanweverij, Edinburgh castle (wel erg duur), One O'Clock Gun en gewoon lekker rondwandelen. Helaas was het erg mistig en regenachtig toen ik hier was.
- Oban
In het westen van Schotland gelegen kustplaatsje, erg gezellig, leuk stadscentrum, mooi uitzicht op een aantal van de eilanden eromheen (Kerrera, Mull, Iona, Coll, Tiree, Islay, Jura, Colonsay). Je kunt erg lekker wandelen op het eiland Kerrera en ook nog zeehonden zien als het helder weer is, het eiland is te bereiken is met het pondje over the sound of Kerrera. Je kunt links op de boulevard heerlijke en goedkope vissandwiches en seafood eten (Shellfish bar). Ik heb het hier echt heel erg naar mijn zin gehad.
- De rit vanaf Oban via Loch Ness naar Inverness
Erg mooi, soms erg steile smalle weggetjes, maar een prachtige rit langs het water en langs Urquhart castle, veel te duur om te bezoeken, maar vanaf de weg heb je ook een mooi uitzicht
![]()
het is toch een ruïne.
- Fort George nabij Black Isle
Een fort gebouwd om ervoor te zorgen dat de Jacobites zich gedeisd hielden, nooit hiervoor gebruikt. Het wordt nu gebruikt om soldaten te trainen en touristen kunnen er rondkijken, erg leuk om te zien, je kunt ook dolfijnen spotten als je geluk hebt.
- Dunrobin Castle nabij Golspie in het noord-oosten
Het grootste bewoonde huis in the Highlands (187 kamers!!!), prachtig om te zien en met ene mooie tuin met roofvogelshows.
- Helmsdale iets boven Golspie
Dorpje wat erg lijkt op Helmsdeep uit LOTR, grappig om te zien, hier kun je ook zeehonden en soms dolfijnen zien.
- Durness in het hoge noorden
Klein minidorpje (maar het enige in de wijde omgeving) met supermooie en romantische strandjes, de bizarmooie Smoo-cave, walvissen zien op zee en een grappig hippiedorpje aan de rand van Durness. Ook de weg naar Durness toe is erg mooi (maar ook wel gevaarlijk met loslopende schapen op de erg smalle eenbaanswegen). Lekker eten kun je bij restaurant MacKays, van oud Schots aardewerk lekkere Schotse gerechten eten (wilde zalm of Hooglandersteak, mjam!).
Je kunt een mooie wandeling maken naar Faraid Head, een "uitstekend stuk land", waar in het broedseizoen Puffins nestelen (papegaaiduikers). Het is een leuke, rustige en erg mooie wandeling waarop je ook nog straaljagers door de geluidsbarrierre kunt horen gaan. Trek je wind/regenjack aan want het waait hier als een bezetene.
- Isle of Skye in het westen.
Hier moet je echt heen, er is een brug naar Skye tegenwoordig dus met de ferry hoef je niet meer tegenwoordig. Prachtig landschap, steile rotskliffen, hele mooie rondrit te maken aan de linkerkant van het eiland langs Dunvegan Castle (zonde van je geld als je denkt dat het gebouw mooi is, waar voor je geld als je iets van de historie van de clan wil weten, je kunt ook hier weer zeehondjes zien). De rechterkant van het eiland is nog mooier (langs Uig), hierbij zie je Kilt Rock, een rots die de plooien uit een kilt heeft, en The Old Man of Storr, een rotsformatie die vanaf de weg van Portree naar Uig op je neerkijkt en lijkt op een oude man (heel mooi!).
Glasgow vond ik wat te druk na al die kleine dorpjes
![]()
The Isle of Arran schijnt wel heel erg mooi te zijn, maar dit heb ik alleen maar van horen zeggen.
Ik hoop dat je een beetje mooi weer hebt en ik hoop dat je wat aan mijn info hebt (heb ik tenminste niet voor niks alles zitten opzoeken en tikken
![]()
)
Have fun!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!