abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 oktober 2004 @ 10:21:49 #1
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22591993
Het Russische komt voort uit het Griekse meen ik, maar wat is nou het verschil behalve dat ze allebei een ander hoofd hebben van de kerk?
Dus, bidden ze anders of hebben ze andere gebruiken etc?

En in hoeverre verschillen ze van de Koptische gelovigen in bv Egypte?

Het is een wat brede vraagstelling dat is duidelijk, maar wellicht wil iemand een poging wagen?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  woensdag 13 oktober 2004 @ 11:17:58 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22592921
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 10:21 schreef HarigeKerel het volgende:
Het Russische komt voort uit het Griekse meen ik, maar wat is nou het verschil behalve dat ze allebei een ander hoofd hebben van de kerk?
Voor zover ik weet: weinig tot geen. Ik ben geen deskundige op dit gebied maar zo zit het volgens mij:

De Oosters-Orthodoxe kerken zijn behoorlijk verwant aan elkaar. Het verschil tussen de RK-kerk en de Oosters-Orthodoxe kerken als organisatie is dat de RK-kerk duidelijk 1 wereldwijde organisatie is, met de paus aan het hoofd. De Oosters-orthodoxe kerken hebben daarentegen allemaal een patriarch aan het hoofd, die volkomen onafhankelijk is van de andere patriarchen. De term daarvoor is "autocefaal". Er is een patriarch die als eerste onder zijn gelijken wordt gezien, de eucumenische patriarch van Constantinopel. Er zijn ook nog "autonome" kerken (bv. de Finse en de Japanse kerk), een graadje lager, daar wordt de hoogste bisschop benoemd door de patriarch van de autocefale kerk waar de autonome kerk uit voortkomt, maar de bisschop en de kerk is verder wel onafhankelijk.

Er is dus bv. een Russisch-orthodoxe, een Grieks-orthodoxe en een Roemeens-orthodoxe kerk. De kerken beschouwen zichzelf als een deel van de Oosters-Orthodoxe Kerk als geheel, ook al staan de kerken onderling als organisatie op zichzelf. Het "geloof" en de liturgie in alle kerken is gelijk, maar niet het beleid dat ze uitdragen, dit in tegenstelling tot de RK-kerk waar de paus onfeilbaar is. Ook mogen gelovigen uit bv. de Grieks-orthodoxe kerk probleemloos in bv. een Bulgaars-orthodoxe kerk ter communie gaan.

De Koptische, de Ethiopische, de Armeense, de Syrische en nog een aantal andere kerken vallen hier weer buiten, die vormen weer een organisatie op zichzelf ("orientaals-orthodox"), zij hebben zich al veel eerder van de RK-kerk afgescheiden (5e eeuw). Dit is een derde groep.

http://nl.wikipedia.org/w(...)thodoxe_christenheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Autocephalous
  zondag 21 november 2004 @ 08:03:04 #3
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_23462608
Beste Freako, hierbij wil ik je ondanks dat het schandalig laat is toch even bedanken voor je uitgebreide antwoord, het is mij volledig duidelijk!
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_23462648
Bedankt voor de topickick Nu weet ik het eindelijk ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')