Reportje wat ik voor een andere site moest schrijven over zaterdag:
Party: Exposure
Where: Club Fly – Scheveningen
Damage: 15 euro
Lineup: Satoshi Tommiie, Ozgur Can, Joyce Mercedes
Niet alleen in Den Haag zelf is genoeg te beleven op housegebied, ook net onder de rook van Den Haag bruist het. In Scheveningen, om precies te zijn! Gelegen op nog geen vijfhonderd meter van het strand geeft hier Exposure, welbekend van de oude “XPO”-cd’s, zijn feesten. Maandelijks worden progressive-toppers uitgenodigd om hun kunsten ten gehore te brengen. Dit maal was het de beurt aan twee dj’s die niet of nauwelijks in Nederland te vinden zijn, namelijk Satoshi Tommiie en Ozgur Can.
“Waar doen ze het toch van?” kan je je afvragen. Een kleine club buiten de grote stad, met zulke grote namen. Zwart geld? Hoge entreeprijzen? Dure drankjes? Niets van dit. Exposure heeft dit alles niet nodig. Een eigen knusse locatie, louter liefhebbers in de organisatie en het publiek en zeer schappelijke entree- en drankprijzen (10 euro in de voorverkoop, twee euro voor een muntje) bewijzen dat Exposure springlevend en hard aan populariteit aan het winnen is.
Ozgur Can is een Zweedse (upcoming-)producer van Turkse afkomst die dankzij de wereld van het internet veel bekendheid geniet. Hij had de eer om voor het eerst in Nederland te draaien. Verwonderlijk eigenlijk, gezien de status die deze producer al heeft. De ene na de andere productie van hoge kwaliteit rolt zijn studio uit en sets op online radiostations als Protonradio maar ook de Global DJ Broadcast hebben zijn ster als dj doen rijzen. Met mutsje en baard getooid liet hij na de voortreffelijke ‘opwarmset’ van Joyce Mercedes (Exposure-resident) het aanwezige publiek genieten van zijn zeer toegankelijke maar stevige progressive. Veel blije gezichten en een zeer gemoedelijke sfeer en intieme sfeer; ingredienten die op alle grote en massale feesten vaak ver te zoeken zijn, zijn wel aanwezig in dit soort kleine clubs.
Het geluid tijdens de set van Ozgur Can was niet fantastisch. Blijkbaar had Satoshi Tommiie dit al gehoord, want tijdens een oponthoud van een aantal minuten maakte hij eigenhandig met een zaklampje en een schroevendraaier de apparatuur. Niemand leek het echt te deren; het werd goed aan elkaar gepraat door de MC (tevens organisator) van Exposure. De in Japan geboren maar in Amerika wonende Japanner had ook al tijden niet meer in Nederland gedraaid. De reden? Geen idee, maar zeker is wel dat ze deze beste man vaker mogen boeken. Zijn draaistijl laat zich in geen enkel hokje passen, al komt een mix tussen ‘een beetje vreemd, maar wél lekker’ en progressive heel aardig in de buurt.
Want wat Satoshi liet horen was een pompende, snerpende maar tegelijk ook zwevende en relaxte mix van klanken. Een blik met effecten werd opengetrokken samen met een doos techniek. Had Ozgur Can het mengpaneel schijnbaar weinig gebruikt, Satoshi Tommiie leek de schade in te halen en speelde er lustig op los. Hoogtepunt in zijn set was een remix van “Another brick in the Wall” van Pink Floyd, een goede crossover van de eighties en hedendaagse house.
“It’s all about the music” is de lijfspreuk van Exposure. Met de muziek zat het wel snor deze avond. Een perfecte clubavond, door en voor liefhebbers. Geen huis-tuin-en-keuken-progressive, maar progressive met een hoofdletter P. De Exposure blijft verrassen met interessante namen. Ook de volgende editie zullen er weer twee toppers op het programma staan…… dus hou flyers en internet in de gaten!
Nu even een tijdje rust!