Blijkbaar is dat nadeel voldoende om niet algemeen toegepast te wordenquote:Het enige echte nadeel van de wankelmotor is het hoge olieverbruik veroorzaakt door de problematische afdichting van de uiteinden tussen de rotor en de trommelwand; de motoren hadden de neiging op dit punt sterk te slijten.
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebrachtquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU toch ookquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
De onvolprezen NSU Ro 80quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:
[..]
NSU toch ook
Ik vind het een prachtige auto.quote:
quote:De APK regeling is veranderd.
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 literquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
Maar toeren maken vinden ze dan ook helemaal niet erg.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 01:31 schreef Oosthoek het volgende:
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU eigenaren begroetten elkaar door het opsteken van een aantal vingers, dat het aantal nieuwe motoren in de auto moest aangeven. Technisch niet echt een succes dus.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:
[..]
NSU toch ook
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 02:21 schreef bas-beest het volgende:
[..]
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
Dat komt daardat de moter effectief ook functioneert als een 2,2-2,5 L blok.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.
Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
mij is toen door een leraar vertelt, een wankelmotor heeft 3 vlakken ten opzichte van 1 van een conventionele zuiger (zuiger-werkzijden).quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.
Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
aha, en zo blijkt, een leraar weet ook niet allesquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.
Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
quote:Enuh, 3x 1,3 = 3,9
niet te vergeten de prima sound icm een hks uitlaatje ofzoquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 19:32 schreef VanDread het volgende:
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
quote:Op woensdag 13 oktober 2004 00:47 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:Mazda wankels
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 00:07 schreef Ahura het volgende:
Willen jullie trouwens wel RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, RX-7 en RX-8 zeggen?RX8 is namelijk geen Mazda
Nie miepenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:
[..]
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.![]()
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
je bedoelt de renault senic rx4?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:11 schreef mistermaniac het volgende:
[..]
Nie miepen. Een RX8 is een gedrocht van Renault of zo. Dus een RX-8 zo hoort ut.
die mercedes stond vorige week in de autoweek.... Mooiquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 20:36 schreef RRRobert het volgende:
Zo werkt 't:
[afbeelding]
![]()
Trouwens, hčt grote nadeel van de Wankelmotor in vroeger tijden (naast de brandstofconsumptie) was het probleem van smering. Door een onvolledige smering (deze verbrandde relatief vlot met de brandstof mee), gingen de 'hoeken' van de rotor al gauw 'invreten', waardoor het olieverbruik nog meer steeg en de compressie fors daalde. Met de huidige stand van de techniek van zowel smeermiddelen, metaallegeringen, hardingstechnieken en keramische materialen is een goed functionerende en duurzame wankelmotor zeker wel mogelijk. Mazda's RX 8 bewijst dat.
Een groot voordeel was (en is) de enorme compactheid van het motorblok. Dit maakt het heel geschikt om in kleine (sport)auto-motorcompartimenten onder te brengen. Een merk dat daar ook driftig mee heeft ge-expirimenteerd in de late jaren '60 en vroege jaren '70, is... Mercedes Hun sportcoupé C111 was ook voorzien van een wankelmotor. Helaas heeft de oliecrisis van '73 deze ambitieuze auto de nek om gedraaid...
[afbeelding]
Enige echte stamvader van de SLR...
[afbeelding]
Voortbordurend op de klassieke 'Flügeltüre' van de SEL
[afbeelding]
Nog steeds een indrukwekkend front. Kan IMHO moeiteloos concurreren met de 911, Corvette en de vele Italiaanse volbloeden uit die tijd...
[afbeelding]
Kracht door eenvoud? Taartschep overbodig iig
Naja, bijna het zelfdequote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:20 schreef M5 het volgende:
[..]
je bedoelt de renault senic rx4?
wat zeur je?
We gaan jouw naam toch ook niet opeens veranderen? Volvo S-60, Audi A-4 staat toch ook niet? Het beestje heeft een naam, noem hem dan ook zoals ie geboren isquote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:
[..]
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.![]()
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
quote:Op donderdag 14 oktober 2004 11:53 schreef dan_niet het volgende:
Heb een aantal weken geleden in een RX-8 HP mogen rijden.
Dat geluid... Zeker als je doortrekt tot 8500 toeren. Echt super is dat.
En daarbij rijdt ie ook nog lekker en is natuurlijk flink snel.
En hij ziet er super uit.
Ik had trouwens niet echt het idee dat de motor en bak dat geweld niet aankonden, dus denk dat het wel flink lang heel blijft. Mits je je onderhoudsbeurtjes laat doen uiteraard.
quote:Mazda RX-8: recordauto
Vorige week zette de Mazda RX-8 tijdens een 24-uurs race een nieuw record neer. Daarnaast is ook onlangs het 100.000ste exemplaar van deze sportwagen met rotatiemotor geproduceerd.
De 24-uursrace werd gereden op een Duitse testbaan in Papenburg. Op zaterdag 2 oktober ging de recordpoging van start. Een Mazda RX-8 uit categorie A (speciale voertuigen) en een RX-8 uit categorie B (massaproductie auto´s) zetten na 24 uur beide een internationaal record neer. Met een gemiddelde snelheid van 212,835 km/u en 215,934 km/u legden de auto´s in een etmaal meer dan 5.000 km af. Daarmee waren ze zelfs sneller dan de Mazda 787B die in 1991 tijdens de 24 Uren van Le Mans 4.923,2 km aflegde met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/u. Mazda heeft de prestaties van de RX-8 ter goedkeuring neergelegd bij de FIA.
De race werd gereden door 15 autojournalisten uit 11 landen. Ze stopten alleen om rijders te wisselen en om te tanken. Ondanks dat het ´s nachts ook nog een uurtje hevig regende, is de recordpoging zonder incidenten verlopen. Volgens Mazda is hiermee de betrouwbaarheid van de rotatiemotor bewezen.
De productie van de RX-8 startte in april 2003. Op 29 september jongstleden, rolde het 100.000ste exemplaar van de band in de Ujina No.1 fabriek, vlakbij Hiroshima. De RX-8 haalde de mijlpaal dus in 18 maanden. Even ter vergelijk: de MX-5 haalde 100.000 stuks in 17 maanden en haalde daarmee het Guinness Book of Records met de vermelding ´best verkochte roadster aller tijden´.
De RX-8 wordt in meer dan 20 landen verkocht. Amerika is de grootste afnemer. Eind augustus stond de teller daar op 29.000 exemplaren. Japan is goed voor 23.000 stuks en in Europa zijn ruim 18.000 stuks aan de man gebracht.
Roetmeting is toch alleen voor dieselmotoren, dacht ik?quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 22:42 schreef Catch22- het volgende:
...
daarbij zijn wankelmotoren gevrijwaard van roetmetingen tijdens de apk, omdat ze het toch niet halen
Niet CO2 omdat dat een standaard produkt is van benzinemotoren, en niet echt schadelijk is. Je bedoelt de CO (koolmonoxide) meting. Auto's van voor 1993 moeten een CO meting ondergaan, waarbij hoe ouder de auto, des te soepeler ze er mee omgaan. Auto's van 1993 en later hebben in dit land zonder uitzondering elektronisch geregelde inspuiting met lambda-sonde en katalysator. Die auto's moeten een viergasmeting ondergaan, die veel strenger is.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 22:59 schreef Catch22- het volgende:
Benzine motoren moeten ook een meting ondergaan, toch ook een CO2 meting? Naja iig, de wankelmotor is gevrijwaard van die test
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |