abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22566572
Ik las net even de werking etc.

meer vermogen uit een kleinere inhoud. minder lawaai.

waarom zijn bijna alle auto's met een cilindermotor uitgevoerd dan
M'n signature, wat doe je :{
pi_22566644
Omdat de wankelmotor veel meer kuren heeft, onder andere meer olieverbruik en motorslijtage.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_22566661
Volgens Wikipedia:
quote:
Het enige echte nadeel van de wankelmotor is het hoge olieverbruik veroorzaakt door de problematische afdichting van de uiteinden tussen de rotor en de trommelwand; de motoren hadden de neiging op dit punt sterk te slijten.
Blijkbaar is dat nadeel voldoende om niet algemeen toegepast te worden .
pi_22566667
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_22566668
Maarja als het rijdt

die motoren van tegenwoordig zijn ook kwalitatief zeer verbetered. Hoevaak zie ik wel niet aftanse auto's rijden met roest terwijl alles weggerot is en de motor nog goed loopt
M'n signature, wat doe je :{
pi_22566698
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:38:32 #7
6941 APK
Factual, I think.
pi_22566712
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU toch ook

Moet dit niet naar het scooter-tweak subforum?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:39:37 #8
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22566739
ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:58:34 #9
12761 Major_Star
 ik een eikel?
pi_22567077
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:

[..]
NSU toch ook
De onvolprezen NSU Ro 80
don't kill the piano player
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 01:04:42 #10
6941 APK
Factual, I think.
pi_22567170
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:58 schreef Major_Star het volgende:
De onvolprezen NSU Ro 80
Ik vind het een prachtige auto.
En, belangrijk:
quote:
De APK regeling is veranderd.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 01:31:34 #11
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_22567491
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_22567823
Een ander klein nadeeltje van een wankelmotor is het hoge benzineverbruik.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_22567902
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_22568011
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 01:31 schreef Oosthoek het volgende:
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
Maar toeren maken vinden ze dan ook helemaal niet erg.

Vergeet ook de Citroen M35 en Citroen GS Birotor niet. NSU en Citroen werkten samen vanaf 1967 (ze hebben zelfs samen een bedrijf opgericht: Comotor) tot het faillisement van Citroen eind 1974. De enkel-schijfs M35 is erg zeldzaam, net als de Birotor omdat Citroen na de oliecrisis opeens geen zin had in support en alle eigenaren verzocht de auto terug te brengen. Een stuk of 100 eigenaren hebben geweigerd en deze auto's zijn dus niet vernietigd en vandaag ontzettende collector's items.

Oorspronkelijk was ook het plan om de CX met een 3-schijfs wankelmotor uit te rusten, maar na de ramp met "Projet F" (de fabrieksmallen waren al in USA besteld, maar toen kwam de Renault 16 op de markt. twee druppels water etc) en de hoge ontwikkelingskosten van de SM en GS, hebben ze dat niet kunnen doorvoeren waardoor de eerste CX het met de motor van de DS moest doen.

De naam Wankel is volgens Felix Wankel naar zijn zin ongelukkig gekozen, omdat het principe al bijna 100 jaar bestond, en hij alleen maar de afdichting goed kreeg.

Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alcyone op 12-10-2004 02:47:16 ]
pi_22568556
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.

Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.

Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.

De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":


Suzuki RE-5:


Hercules W2000 van DKW:


Vneemotoprom uit Rusland:
*** I have this condition ***
pi_22568567
Van GC, naar PTA
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 08:09:42 #17
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_22568683
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:

[..]

NSU toch ook
NSU eigenaren begroetten elkaar door het opsteken van een aantal vingers, dat het aantal nieuwe motoren in de auto moest aangeven. Technisch niet echt een succes dus.
Komt bij dat emissie-eisen met de meeste wankel-motoren niet of nauwelijks te halen zijn. In de tijd van de NSU kwam er ongeveer de zelfde rommel uit de uitlaat als bij een trabant.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_22574344
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 02:21 schreef bas-beest het volgende:

[..]

yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
V10
pi_22574990
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
Dat komt daardat de moter effectief ook functioneert als een 2,2-2,5 L blok.

Mazda heeft met de RX-8 een hele nette moter neergezet, alleen wel eentje die hoogtoerig is en daardoor eigenlijk alleen sportwagengeschikt.
pi_22575663
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
mij is toen door een leraar vertelt, een wankelmotor heeft 3 vlakken ten opzichte van 1 van een conventionele zuiger (zuiger-werkzijden).
Dus heb je 3x een arbeidsslag,compressieslag enz in 1, dus moet je een 1 cilinderwankelmotor van 1.3 Liter, vergelijken met een slagmotor 3x1.3= 3.6 liter.Dat deze achter elkaar plaatsvinden is hetzelfde als een 4-cilinder slagmotor, daar gebeuren de arbeidsslagen ook nietmet 4 tegelijk tegelijk.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_22577165
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.

Enuh, 3x 1,3 = 3,9
pi_22580260
De wankel is mooi omdat je hem inderdaad hoog in de toeren kunt jagen, hij klein is en dus ook licht. Die RX7 weegt bijvoorbeeld niks. Het grootste nadeel voor mij is dat je het blok elke 80000km opnieuw kunt bouwen... nee dank je.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_22580381
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
aha, en zo blijkt, een leraar weet ook niet alles
quote:
Enuh, 3x 1,3 = 3,9


en dit zegt nog meer over die school
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_22580415
In 1991flikten ze het al, nu anno 2004 weer:

http://www.mazda-madness.nl/nieuws/nieuws47.htm
Kijk eens!...... kijk je al....? En nu dan..? En straks dan..? Hm...?
pi_22580624
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
en toen.....
pi_22580846
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 19:32 schreef VanDread het volgende:
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
niet te vergeten de prima sound icm een hks uitlaatje ofzo

http://www.hksusa.com/info/media.asp?id=1761

dat geluid
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
pi_22580911
filmpjes doen dat ding geen recht aan....
Die custom uitlaatjes in filmpjes klinken half niet zo goed als een rx8 in het echt
en toen.....
pi_22581628
GM heeft een Wankel project gehad wat een godsvermogen heeft gekost en zomaar is gecancelled. Hier had ik een aardig verhaal over van internet maar ik kan het zo gauw niet meer vinden.
pi_22581747
http://members.home.nl/mhemmelder/ezyten.avi

1,3 liter 2-rotor turbo power

Niet allemaal tegelijk aub
pi_22582062
Zo werkt 't:





Trouwens, hčt grote nadeel van de Wankelmotor in vroeger tijden (naast de brandstofconsumptie) was het probleem van smering. Door een onvolledige smering (deze verbrandde relatief vlot met de brandstof mee), gingen de 'hoeken' van de rotor al gauw 'invreten', waardoor het olieverbruik nog meer steeg en de compressie fors daalde. Met de huidige stand van de techniek van zowel smeermiddelen, metaallegeringen, hardingstechnieken en keramische materialen is een goed functionerende en duurzame wankelmotor zeker wel mogelijk. Mazda's RX 8 bewijst dat.

Een groot voordeel was (en is) de enorme compactheid van het motorblok. Dit maakt het heel geschikt om in kleine (sport)auto-motorcompartimenten onder te brengen. Een merk dat daar ook driftig mee heeft ge-expirimenteerd in de late jaren '60 en vroege jaren '70, is... Mercedes Hun sportcoupé C111 was ook voorzien van een wankelmotor. Helaas heeft de oliecrisis van '73 deze ambitieuze auto de nek om gedraaid...



Enige echte stamvader van de SLR...



Voortbordurend op de klassieke 'Flügeltüre' van de SEL



Nog steeds een indrukwekkend front. Kan IMHO moeiteloos concurreren met de 911, Corvette en de vele Italiaanse volbloeden uit die tijd...



Kracht door eenvoud? Taartschep overbodig iig
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_22587337
Ik wil het topic niet verneuken, maar in het kader van alternatieve motoren blijft dit ook een toppertje:

http://www.allpar.com/mopar/turbine.html

Zoop alleen een beetje veel en liep een beetje veel toeren stationair. Bovendien had het ding een beetje een turbogat effect, ofwel het duurde lang voor er een reactie kwam na het gas ingedrukt te hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door smvs op 13-10-2004 00:05:29 ]
pi_22587498
Norton heeft met een Wankelmotor geraced.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22587726
Willen jullie trouwens wel RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, RX-7 en RX-8 zeggen? RX8 is namelijk geen Mazda
Kijk eens!...... kijk je al....? En nu dan..? En straks dan..? Hm...?
pi_22588728
Vergeet niet dat Mazda als eerste Japanse fabrikant Le Mans gewonnen heeft.. en jawel met een wankel..
De wankels die mazda (vanaf de 13B) maakt zijn redelijk betrouwbaar, ook het smeerprobleem en het olieverbruik zijn best goed opgelost.
De Renesis loopt trouwens ook (goed) op waterstof, wat helemaal gaaf is aan de Renesis Hydrogen RE is dat deze motor op waterstof EN op benzine loopt.

Mazda wankels
  woensdag 13 oktober 2004 @ 12:08:52 #36
81996 Bond
License to kill
pi_22593847
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 00:47 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Mazda wankels
Geen commentaar
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:02:59 #37
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_22594883
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 00:07 schreef Ahura het volgende:
Willen jullie trouwens wel RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, RX-7 en RX-8 zeggen? RX8 is namelijk geen Mazda
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
zo goed..?
pi_22604678
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
Nie miepen . Een RX8 is een gedrocht van Renault of zo. Dus een RX-8 zo hoort ut.
pi_22604937
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:11 schreef mistermaniac het volgende:

[..]

Nie miepen . Een RX8 is een gedrocht van Renault of zo. Dus een RX-8 zo hoort ut.
je bedoelt de renault senic rx4?

wat zeur je?
V10
pi_22605034
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 20:36 schreef RRRobert het volgende:
Zo werkt 't:

[afbeelding]



Trouwens, hčt grote nadeel van de Wankelmotor in vroeger tijden (naast de brandstofconsumptie) was het probleem van smering. Door een onvolledige smering (deze verbrandde relatief vlot met de brandstof mee), gingen de 'hoeken' van de rotor al gauw 'invreten', waardoor het olieverbruik nog meer steeg en de compressie fors daalde. Met de huidige stand van de techniek van zowel smeermiddelen, metaallegeringen, hardingstechnieken en keramische materialen is een goed functionerende en duurzame wankelmotor zeker wel mogelijk. Mazda's RX 8 bewijst dat.

Een groot voordeel was (en is) de enorme compactheid van het motorblok. Dit maakt het heel geschikt om in kleine (sport)auto-motorcompartimenten onder te brengen. Een merk dat daar ook driftig mee heeft ge-expirimenteerd in de late jaren '60 en vroege jaren '70, is... Mercedes Hun sportcoupé C111 was ook voorzien van een wankelmotor. Helaas heeft de oliecrisis van '73 deze ambitieuze auto de nek om gedraaid...

[afbeelding]

Enige echte stamvader van de SLR...

[afbeelding]

Voortbordurend op de klassieke 'Flügeltüre' van de SEL

[afbeelding]

Nog steeds een indrukwekkend front. Kan IMHO moeiteloos concurreren met de 911, Corvette en de vele Italiaanse volbloeden uit die tijd...

[afbeelding]

Kracht door eenvoud? Taartschep overbodig iig
die mercedes stond vorige week in de autoweek.... Mooi
pi_22605069
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:20 schreef M5 het volgende:

[..]

je bedoelt de renault senic rx4?

wat zeur je?
Naja, bijna het zelfde
pi_22609726
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
We gaan jouw naam toch ook niet opeens veranderen? Volvo S-60, Audi A-4 staat toch ook niet? Het beestje heeft een naam, noem hem dan ook zoals ie geboren is
Kijk eens!...... kijk je al....? En nu dan..? En straks dan..? Hm...?
  donderdag 14 oktober 2004 @ 11:53:07 #43
93802 dan_niet
Denk alstublieft zelf na
pi_22617187
Heb een aantal weken geleden in een RX-8 HP mogen rijden.
Dat geluid... Zeker als je doortrekt tot 8500 toeren. Echt super is dat.

En daarbij rijdt ie ook nog lekker en is natuurlijk flink snel.
En hij ziet er super uit.

Ik had trouwens niet echt het idee dat de motor en bak dat geweld niet aankonden, dus denk dat het wel flink lang heel blijft. Mits je je onderhoudsbeurtjes laat doen uiteraard.
pi_22628844
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 11:53 schreef dan_niet het volgende:
Heb een aantal weken geleden in een RX-8 HP mogen rijden.
Dat geluid... Zeker als je doortrekt tot 8500 toeren. Echt super is dat.

En daarbij rijdt ie ook nog lekker en is natuurlijk flink snel.
En hij ziet er super uit.

Ik had trouwens niet echt het idee dat de motor en bak dat geweld niet aankonden, dus denk dat het wel flink lang heel blijft. Mits je je onderhoudsbeurtjes laat doen uiteraard.
pi_22647467
van autoweek.nl
quote:
Mazda RX-8: recordauto

Vorige week zette de Mazda RX-8 tijdens een 24-uurs race een nieuw record neer. Daarnaast is ook onlangs het 100.000ste exemplaar van deze sportwagen met rotatiemotor geproduceerd.



De 24-uursrace werd gereden op een Duitse testbaan in Papenburg. Op zaterdag 2 oktober ging de recordpoging van start. Een Mazda RX-8 uit categorie A (speciale voertuigen) en een RX-8 uit categorie B (massaproductie auto´s) zetten na 24 uur beide een internationaal record neer. Met een gemiddelde snelheid van 212,835 km/u en 215,934 km/u legden de auto´s in een etmaal meer dan 5.000 km af. Daarmee waren ze zelfs sneller dan de Mazda 787B die in 1991 tijdens de 24 Uren van Le Mans 4.923,2 km aflegde met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/u. Mazda heeft de prestaties van de RX-8 ter goedkeuring neergelegd bij de FIA.
De race werd gereden door 15 autojournalisten uit 11 landen. Ze stopten alleen om rijders te wisselen en om te tanken. Ondanks dat het ´s nachts ook nog een uurtje hevig regende, is de recordpoging zonder incidenten verlopen. Volgens Mazda is hiermee de betrouwbaarheid van de rotatiemotor bewezen.



De productie van de RX-8 startte in april 2003. Op 29 september jongstleden, rolde het 100.000ste exemplaar van de band in de Ujina No.1 fabriek, vlakbij Hiroshima. De RX-8 haalde de mijlpaal dus in 18 maanden. Even ter vergelijk: de MX-5 haalde 100.000 stuks in 17 maanden en haalde daarmee het Guinness Book of Records met de vermelding ´best verkochte roadster aller tijden´.
De RX-8 wordt in meer dan 20 landen verkocht. Amerika is de grootste afnemer. Eind augustus stond de teller daar op 29.000 exemplaren. Japan is goed voor 23.000 stuks en in Europa zijn ruim 18.000 stuks aan de man gebracht.

heftige kar
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 22:42:09 #46
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_22649801
cheapo stickers

maar idd, ze zijn wel iets minder betrouwbaar (wordt alsmaar beter btw), zijn onderhoudsgevoeliger en zijn bovendien niet zuinig

daarbij zijn wankelmotoren gevrijwaard van roetmetingen tijdens de apk, omdat ze het toch niet halen

maar de RX8 is best sweet
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 22:51:48 #47
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_22650013
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 22:42 schreef Catch22- het volgende:
...
daarbij zijn wankelmotoren gevrijwaard van roetmetingen tijdens de apk, omdat ze het toch niet halen
Roetmeting is toch alleen voor dieselmotoren, dacht ik?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 22:59:35 #48
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_22650181
Benzine motoren moeten ook een meting ondergaan, toch ook een CO2 meting? Naja iig, de wankelmotor is gevrijwaard van die test
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_22650759
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 22:59 schreef Catch22- het volgende:
Benzine motoren moeten ook een meting ondergaan, toch ook een CO2 meting? Naja iig, de wankelmotor is gevrijwaard van die test
Niet CO2 omdat dat een standaard produkt is van benzinemotoren, en niet echt schadelijk is. Je bedoelt de CO (koolmonoxide) meting. Auto's van voor 1993 moeten een CO meting ondergaan, waarbij hoe ouder de auto, des te soepeler ze er mee omgaan. Auto's van 1993 en later hebben in dit land zonder uitzondering elektronisch geregelde inspuiting met lambda-sonde en katalysator. Die auto's moeten een viergasmeting ondergaan, die veel strenger is.
pi_22651790
Rotatiemotor klinkt zo mooi. Maar het wankelprincipe is tot nu toe alleen nog maar inefficienter dan de conventionele motoren.
momenteel geen wijze leuze of motto aanwezig....... refreshing in 10 seconds.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')