abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1576898
DEN HAAG - De criminaliteit in Nederland is de afgelopen tien jaar gestegen. In 1990 werden 4,2 miljoen delicten gemeld. In 1999 waren het er 4.8 miljoen. Het gaat hierbij vooral om inbraak, autodiefstal, vernieling, mishandeling en zakkenrollerij.

Dit blijkt uit een rapport van het Sociaal- en Cultureel Planbureau (SCP) naar de levensomstandigheden van inwoners van Nederland over de laatste tien jaar.

Volgens het SCP wordt een kwart van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder slachtoffer van één van deze vormen van veel voorkomende criminaliteit. In totaal komt dit neer op 3 miljoen personen. Ongeveer een derde doet hiervan aangifte bij de politie.

Daders

Bij de daders is de categorie jonge mannen en allochtonen oververtegenwoordigd. Volgens het SCP is een derde van de verdachten uit bijvoorbeeld 1998 geboren in het buitenland, vooral op de Antillen en Marokko.

Niet iedereen heet volgens het SCP even veel kans om slachtoffer te worden. Jongeren gaan bijvoorbeeld vaker uit, en lopen daardoor grotere kans om met geweld te worden geconfronteerd.

Slachtoffers

Hogeropgeleiden in de stad worden vaker slachtoffer van inbraak. Het SCP constateert in het rapport De Sociale Staat dat het de Nederlandse burger over het algemeen goed gaat. De overgrote meerderheid is gezond en gelukkig. Er is meer werk, het opleidingsniveau stijgt, net als de gemiddelde inkomens.

Het SCP noemt, naast de stijging van de criminaliteit, als zorgelijke ontwikkeling dat de helft van de bevolking ongezond leeft. Ongeveer veertig procent van de Nederlanders beweegt te weining, veertig procent rookt, meer dan een kwart drinkt te veel, en een derde is te zwaar. Arme mensen hebben meer problemen met hun gezondheid dan rijke.

(Bron NU.nl)

[Dit bericht is gewijzigd door Foodwork op 07-09-2001 12:57]

pi_1576987
Zet even de bron erbij: ik neem aan dat die gekopiëerd is van Nu.nl, want zelfs de taalfout (slachroffers) is mee overgenomen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1577219
ik schrik eigenlijk een beetje van dit artikel. als we de criminaliteit zouden uitsmeren over heel de bevolking zou dat betekenen dat +- 1 op de 3 personen wel eens iets crimineels doet per jaar! 1/3e van de criminaliteit komt voornamelijk van antilianen en marrokanen vandaan .. er zijn GVD nog niet eens 1.6 miljoen antilianen/marroken in Nederland! das toch te gek voor worden .. vind je het gek dat er vooroordelen bestaan over deze bevolkingsgroepen als er zo'n enorme groep is die crimineel is. heel triest! Het eerste wat bij mij binnenschiet is (voorbeeldje diefstal):
1e incident -> bureau halt + een flinke boete + strafblad
2e incident -> gevangenis (en dan bedoel ik niet de hotels van tegenwoordig ..). Betreft het hier mensen van een andere nationaliteit -> uitzetten en laten berechten in hun eigen land.

in welk land hakken ze je hand eraf bij diefstal?

vrijdag 7 september 2001 @ 13:27:27 #4
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1577240
quote:
DEN HAAG - De criminaliteit in Nederland is de afgelopen tien jaar gestegen. In 1990 werden 4,2 miljoen delicten gemeld. In 1999 waren het er 4.8 miljoen. Het gaat hierbij vooral om inbraak, autodiefstal, vernieling, mishandeling en zakkenrollerij.
Hoeveel is de bevolking eigenlijk gegroeid in die periode?
  vrijdag 7 september 2001 @ 13:30:21 #5
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1577259
ongeveer 100.000 per jaar, Nipeng.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  vrijdag 7 september 2001 @ 13:39:46 #6
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1577311
Bedankt, kan ik het wat beter in perspectief zetten.
pi_1577426
euhm... tja hoe groter het wordt hoe meer criminaliteit er komt doordat mensen tegenwoordig minder sociaal zijn en als ze iets zien snel doorlopen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_1577806
Is Nederland steeds crimineler of is de Nederlander steeds crimineler?? Dat is de vraag
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1577875
Rob, licht eraan wie je onder nederlanders verstaat
  vrijdag 7 september 2001 @ 14:45:35 #10
15242 The.Judge
Lex dura, sed lex
pi_1577884
Wellicht ook een overweging: is de criminaliteit werkelijk toegenomen of wordt er gewoon meer delicten ontdekt, bv omdat er meer aangifte wordt gedaan?
Recht en rechtvaardigheid zijn slechts per toeval hetzelfde.
pi_1577889
quote:
Op vrijdag 07 september 2001 14:37 schreef R@b het volgende:
Is Nederland steeds crimineler of is de Nederlander steeds crimineler?? Dat is de vraag
Bewoners van NL worden steeds crimineler en dat komt omdat mensen tegen woordig niet meer zoveel opletten als vroeger, het boeit de meesten niet wat hun buurman doet: dat was (denk ik) vroeger anders
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 7 september 2001 @ 14:48:41 #12
10188 links234
pi_1577924
Ik vraag me af wat er van overblijft als je het aantal fietsendiefstallen er af haalt.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  vrijdag 7 september 2001 @ 14:52:04 #13
173 Nikki
 Anti Kliekjes
pi_1577960
quote:
Op vrijdag 07 september 2001 13:24 schreef Northpole het volgende:

gevangenis (en dan bedoel ik niet de hotels van tegenwoordig ..)

Zeker nog nooit vast gezeten?
Wat nou..'k zie niks!!! Je bent toch niet blind???
  vrijdag 7 september 2001 @ 14:53:11 #14
10188 links234
pi_1577970
quote:
Op vrijdag 07 september 2001 13:24 schreef Northpole het volgende:
in welk land hakken ze je hand eraf bij diefstal?
In Afghanistan. Ga er lekker wonen. Ben je veilig.
pi_1577976
quote:
Op vrijdag 07 september 2001 14:53 schreef links234 het volgende:

[..]

In Afghanistan. Ga er lekker wonen. Ben je veilig.

of niet natuurlijk
Like trump...
pi_1666734
Gek he, met het toenemend aantal asielzoekers / allochtonen dat in nederland komt.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')