quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Ook Verdonks partijgenoot en voormalig minister van Binnenlandse Zaken Hans Dijkstal en Cees Schuyt, lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, hekelen de 'verregaande bemoeienis' van de minister met religieuze zaken.
Haar bemoeienis is vooral ontsproten doordat sommige moskeen haat predikten "van gooi homo's maar van de flat af en andere soort uitlatingen". En dan wordt het een afweging tussen maatschappelijk belang en geloofsbelang. En dan kun je jezelf afvragen of je dan gerechtvaardigd bent om je met geloofszaken te bemoeien. Je kunt ook persoonlijk de iman terechtwijzen (en bij voortdurende herhaling uitzetten) op zijn uitlatingen zonder dat je de wet hiervoor hoeft aan te passen. De discriminatieregels zijn allang opgenomen in het Burgelijk Wetboek. Maar aan de andere kant is het ook ondoenlijk om alle moskeen te gaan monitoren op uitspraken die er gedaan worden.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Ahmadiyya-voorzitter Hikmat Mahawat Khan ziet het voorstel van Verdonk, dat ze lanceerde tijdens haar bezoek aan Turkije, 'als het zoveelste bewijs dat de minister een verkapte strijd voert tegen de islam'.
Ik geloof niet dat ze met een strijd tegen de islam bezig is. Maar eerder dat ze met incidenten politiek bezig is. En de koe niet bij de horens pakt maar bij de staart.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Zij is daartoe zelfs bereid een inbreuk te maken op het beginsel van de scheiding kerk en staat, zegt hij.
Vooralsnog ben ik van mening dat er geen extra regels erbij hoeven te komen.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Mehmet Kaplan, vice-voorzitter van de Sji'ietische Raad, zet vraagtekens bij Verdonks adviseurs. 'Wie heeft haar zo'n idee ingefluisterd? En waar moet zo'n test uit bestaan? Gaat Nederland ons voorschrijven hoe de imams de koran moeten interpreteren? En komen er verschillende testen voor soennieten, sji'ieten, alevieten, ahmadiyya's?'
Ik denk niet dat de inhoud van de Qu'ran ter discussie staat. Maar wel de maatschappelijke interpretatie naar de praktijk (deze moet in het verlengde liggen van ons eigen strafrecht).
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Volgens Schuyt raakt Verdonk met haar voorstel 'het hart van de godsdienstvrijheid'. 'Zo'n test brengt ons terug naar de 16de en 17de eeuw, toen werd getwist om de juiste interpretatie van de bijbel. Dat heeft tot godsdienstoorlogen geleid. De regering moet zich hier niet mee bemoeien.'
En zonder screening van de interpretatie tot een bloedige burgeroorlog in Dafur. Loos argument.
Het is ook geen test, maar de kernwaarden van ons rechtsbeginsel moeten wel gewaarborgd blijven.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Ook Dijkstal wijst elke bemoeienis op godsdienstig terrein resoluut af. Wel ziet hij brood in 'bijscholing op maatschappelijk vlak'.
Goed antwoord.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
'Imams zijn de voorgangers van de gemeenschap. Als Verdonk samen met Diyanet (het Turkse ministerie van Godsdienstzaken) de imams, bovenop de al verlangde inburgeringscursus, specifieke zaken wil bijbrengen die van belang zijn voor het goed functioneren in Nederland, is dat alleen maar toe te juichen', zegt hij.
![]()
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Bij moslims groeit het gevoel dat de Nederlandse regering de neiging heeft zich met de islam te bemoeien dat steeds minder goed kan onderdrukken.
Ze willen een kar in beweging brengen, door bij de koe aan zijn staart te trekken. Ze pakken het inderdaad niet handig aan.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
'We weten niet of Nederland problemen heeft met de islam, met moslims, of met beide. In elk geval zijn we met elkaar zo diep gevallen, dat we nu al discussiëren over de inperking van grondrechten', merkt Khan op bij de opening van het congres.
Geen inperking, het is de navolging van de Nederlandse grondrechten.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Vrijheid van godsdienst is verankerd in de grondwet. Maar, zo zegt de ene spreker na de andere, de signalen dat de islam in Nederland nauwelijks wordt geduld, zijn talrijk.
Terechte opmerking, het lijkt er een beetje op van wat een boer niet kent vreet hij niet. Goede voorlichting en communicatie zouden de verschillen kleiner kunnen maken.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Vanuit het parlement worden pogingen ondernomen de islamitische scholen te verbieden. Het debat over het dragen van hoofddoekjes voor de klas, in de horeca, bij de politie en de rechterlijke macht, laait steeds weer op. De bouw van moskeeën wordt voortdurend gefrustreerd. De Haagse Hogeschool geeft moslims geen specifieke ruimte om te bidden.
- dit wordt een hele lange quote als ik hierop moet reageren -
Vooralsnog geen zin in....snap de gevoelens overigens wel.
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
Toch mondt het congres niet uit in een litanie van klachten. 'Zijn moslims niet voortdurend verontwaardigd en eisen we niet te veel?', reageert een 'ongehoofddoekte' moslima.
Ze somt op: een uurtje extra vrij op vrijdag om te bidden, een eigen bidruimte op een openbare school, een hoofddoek in de rechtszaal. Wat moslims volgens haar moeten leren, is dat religie achter de voordeur dient te blijven, omdat het iets is tussen het individu en god.
Slimme meid, door minder te vragen verhoog je de acceptatiegrens voor anders denkenden. En als er over en weer meer respect is kun je weer een stukje verder gaan. Doe het niet geforceerd maar geleidelijk aan.
Religie achter de voordeur dient te blijven, omdat het iets is tussen het individu en god.
.
Veel Nederlanders zijn bang dat het een collectief (tegengesteld) belang betreft.quote:
'Moskeeën zijn soms religieuze bunkers in de wijk.' Dat moet veranderen, vindt hij. En dat moeten moslims zelf doen.
Niet geheel mee eens. Je kunt de samenleving er ook bij betrekken. Laat zien wat je aan het maken/doen bent. De moskee die in Tilburg is gebouwd heeft bij opening een opendag gehad zodat alle omwonenden eens een kijkje mochten nemen naar het bouwwerk. Persoonlijk zie ik liever een moskee dan een gebedsruimte in een gymzaaltje achteraf.