abonnement Unibet Coolblue
pi_1571622
Af en toe kom je een klein berichtje tegen over dit kleine staatje. Het fascineert me al een tijdje. Sealand is waarschijnlijk het kleinste en onbekendste prinsdom ter wereld, terwijl het toch heel dichtbij is. Als het al een staatje genoemd mag worden... Het is een intrigerende curiositeit in het internationale recht.

Voor degenen die het niet kennen. Sealand is een bouwwerk in de Noordzee. Het ligt ongeveer 100 km ten westen van Nederland en een paar km ten zuidoosten van Engeland. Het bestaat uit twee grote holle betonnen pijlers met daarop een stalen platform, waarop wat vertrekken zijn en een helicopterdek. Het is ongeveer 40 bij 140 m. groot.

Sealand is gebouwd in de Tweede Wereldoorlog als zeefort. Het was bedoeld om Duitse bommenwerpers te kunnen neerhalen voor ze Engeland zouden bereiken. Na de oorlg is het verlaten.

In 1967 werd het kunstmatige eiland in bezit genomen door Roy Bates, een voormalige majoor van de Royal Air Force. Roy Bates was een van de vele radiopiraten die in die tijd uitzonden vanaf boten en oorlogsplatforms voor de kust van Engeland. Hij was al eens veroordeeld voor het uitzenden vanaf een ander zeefort vlak voor de kust. Omdat Sealand (of 'Roughs Tower' zoals het eigenlijk heette) echter buiten de territoriale wateren van Engeland lag, kon men hem niks meer maken.

Bates ging echter verder dan simpel uitzenden. Hij riep Sealand uit tot prinsdom, kroonde zichzelf tot Prince Roy of Sealand en zijn vrouw Joan tot prinses. Sealand gaf eigen postzegels uit, eigen geld, eigen paspoorten, een eigen vlag en er werd een regering geformeerd.

De Engelse marine heeft in 1968 een poging gedaan Sealand te heroveren, waarbij Bates en consorten zich met vuurwapens verweerd hebben. Prince Roy werd gearresteerd, maar de hierop volgende rechtszaak werd geseponeerd. De Engelse rechter vond namelijk dat Engeland geen enkele zeggenschap over Sealand kan hebben, omdat het buiten de territoriale wateren ligt.

Hieruit, en uit een hele lijst andere feiten, concludeert Prince Roy dat Sealand 'de facto' (blijkend uit de manier waarop andere landen met Sealand zijn omgegaan) erkend is als onafhankelijke staat. Geen enkele staat heeft Sealand overigens ooit expliciet erkend, maar Sealand is verder ook nooit een stroobreed in de weg gelegd. Op de site van Sealand staan stukken door twee professoren in internationaal recht (waaronder een uit Nijmegen), die bevestigen dat Sealand een onafhankelijke staat is.

Inmiddels is het internationale recht overigens zodanig gewijzigd dat het niet meer mogelijk is een nieuwe staat uit te roepen op een onnatuurlijk stuk land. Sealand kan dus geen navolging meer krijgen.

In 1978 keerden enkele leden van de regering (Duitse en Nederlanse zakenmannen) zich tegen Prince Roy in zijn afwezigheid, en namen zijn zoon gevangen. Roy heeft Sealand hierop gewapenderwijs heroverd en de 'muiters' werden ter dood veroordeeld. De straf is echter niet tot uitvoering gebracht; de regering leeft nu in ballingschap. Ze zetelen in een Duits kasteeel, onderhouden een (nogal vage) internetsite en beschouwen zich nog altijd als de officiële regering van Sealand, die Prince Roy heeft afgezet.

In 1997 kwam Sealand in opspraak door grootschalige paspoortfraude. Een Spaanse organisatie onderhield op internet de 'officiele' site van Sealand, waar - nauwelijks verholen - allerlei officiële documenten te koop werden aangeboden. Vooral de diplomatieke paspoorten vonden gretig aftrek onder criminelen (de bagage van een diplomaat mag niet doorzocht worden). De moordenaar van Versace had bijvoorbeeld een diplomatenpas van Sealand.
Deze Spanjaarden hadden in een van de duurste straten van Madrid een ambassade, reden rond in auto's met diplomatenkentekens en hadden zichzelf allerlei officieel klinkende titels toebedacht. Prince Roy had met dit alles klaarblijkelijk niks te maken. De paspoorten schijnen vervalsingen te zijn van één van de paspoorten van de regering in ballingschap.

Dit kun je zien als een andere aanwijzing dat Sealand echt bestaat als staatje. Het bezitten of uitgeven van paspoorten van niet bestaande landen is niet strafbaar. Als Sealand geen land zou zijn hadden deze criminelen bovendien net zo goed zelf een land kunnen verzinnen, maar ze kozen voor Sealand. En diverse landen hebben mensen op basis van een Sealands paspoort toegelaten.

Vorig jaar heeft Prince Roy, inmiddels op respectabele leeftijd, Sealand verlaten om gezondheidsredenen. Het hele eiland is nu verhuurd aan HavenCo; een internetonderneming die de onafhankelijke status van het eiland gebruikt om (vooral de Amerikaanse) wetten mbt internetgebruik te omzeilen. HavenCo biedt volledig gecodeerd internetverkeer aan, iets waar de FBI uiteraard fel tegen is. Ook schijnen er plannen te zijn Napster in Sealand onder te brengen.

Inmiddels heeft Engeland de territoriale wateren uitgebreid en heeft - via het 'Home Office' - voor het eerst weer aanspraak gemaakt op Sealand. Bedrijven en personen op Sealand worden geacht zich aan de Engelse wetten te houden. HavenCo laat niemand toe op het eiland en heeft al grote voedselvoorraden ingeslagen om een eventuele belegering te doorstaan...

Kben benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen!


Wat vinden jullie van Sealand? Een grote, al dertig jaar durende grap? Een echt prinsdom? Een stel criminelen? Kenden jullie het al?

Nog wat sites ter informatie:

  • de site van Michael Bates, zoon van Prince Roy
  • de officele site van Sealand
  • de site van HavenCo
  • de site van de regering in ballingschap
  • [Dit bericht is gewijzigd door k_man op 06-09-2001 16:43]

      donderdag 6 september 2001 @ 16:50:49 #2
    12762 IllOgical
    Not yet defenestrated
    pi_1571711
    Ja, IllOgical kent het, en het is gewoon een "gekraakt pand". Mede dankzij de support van een aantal Afrikaanse landen denkt men dat het bestaansrecht heeft, wat bijzonder leuk was voor de prins Roy.

    Vandaag de dag wordt het vooral gebruikt om een servertje neer te zetten, met evt minder legaal spul erop.

    What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
    pi_1571769
    Het is toch wel wat meer dan een gekraakt pand. Lijkt me na bovenstaand verhaal wel duiidelijk.

    Hier overigens nog een uitgebreid artikel uit de Sunday Telegraph, ten tijde van de paspoortzaak.

    pi_1571862
    En hoe zit het tegenwoordig met de Vrijstaat Pampus?
    I´m back.
    pi_1571884
    Ik heb daar niet al te lang geleden een heel stuk over in het NRC gelezen. Was best interessant. Het is dus wel degelijk een onafhankelijke staat, alleen wordt het niet door ieder land "goedgekeurd".
    O+. Ripley. O+.
    pi_1571896
    Dit verhaal heeft een hoog Boudewijn Büch-gehalte.
    Ik had er nog nooit van gehoord, terwijl ik dit soort dingen altijd erg interessant vind.
    pi_1572004
    Heb er alles van gehoord, was geloof ik ooit eens op 2 vandaag. Dat was denk ik toen met dat paspoort gedoe.

    Best grappig dat dit door Groot Britannie wordt gedoogd

    pi_1572092
    Ik vind het ook wel grappig. Het land is erg in trek bij internetbedrijven, da's nog grappiger
    Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
    "The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
    There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
    pi_1572149
    Heb de sites eens doorgelezen. Het lijkt erop dat het ook nog eens legaal is allemaal.
    Misschien een idee om een oorlog te beginnen, het leger bestaat uit 4 man. Dat moet te veroveren zijn denk ik. (ookal is het GB niet gelukt )

    Stel dat fok ooit nog eens wordt verboden dan kunnen we altijd nog naar het prinsdom Sealand uitwijken

    pi_1572303
    Jeezus man dit is voor nerds, dit kende ik echt niet.

    Tnx k_man, weer wat geleerd.


    (ik dacht eerst dat dit een grapje was)

    fake a dream
    pi_1572383
    Eén van de spelers van het cricketteam waar ik in speel, heeft het idee opgevat om ons onder de vlag van Sealand in te schrijven voor het volgende WK voor B-landen. Volgens de regels van de Internationale Cricket Council moet tweederde van het team ook geboren zijn in het land waar je voor speelt. Gezien de reputatie van Sealand op het gebied van paspoorten moet dat echter te regelen zijn.

    Misschien iets voor het Nederlands voetbalelftal?

    I intend to live forever, or die trying.
      donderdag 6 september 2001 @ 18:46:00 #13
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_1572437
    quote:
    Op donderdag 06 september 2001 18:36 schreef dwerg het volgende:
    Misschien iets voor het Nederlands voetbalelftal?
    Goed idee, gaan we als natie tenminste niet af als ze weer verliezen
    The Internets, I needs it..
      vrijdag 7 september 2001 @ 05:18:27 #14
    9926 Jenga
    maar dan anders
    pi_1575546
    Ik ben benieuwd wat Louis van Gaal te blaten zal hebben als Nederland volgend jaar met 1-0 verliest van Sealand.
    Deze sjors is niet de enige eikel
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 september 2001 @ 08:38:08 #15
    2057 Tokus
    www.metalfan.nl
    pi_1575706
    quote:
    Op donderdag 06 september 2001 18:36 schreef dwerg het volgende:
    Eén van de spelers van het cricketteam waar ik in speel, heeft het idee opgevat om ons onder de vlag van Sealand in te schrijven voor het volgende WK voor B-landen. Volgens de regels van de Internationale Cricket Council moet tweederde van het team ook geboren zijn in het land waar je voor speelt. Gezien de reputatie van Sealand op het gebied van paspoorten moet dat echter te regelen zijn.

    Misschien iets voor het Nederlands voetbalelftal?


    je hebt alleen een probleempje met een oefenveld te vinden in eigen land dan
    Nothing lasts forever but the certainty of change
      vrijdag 7 september 2001 @ 08:51:37 #16
    12762 IllOgical
    Not yet defenestrated
    pi_1575732
    quote:
    Op donderdag 06 september 2001 18:36 schreef dwerg het volgende:
    Eén van de spelers van het cricketteam waar ik in speel, heeft het idee opgevat om ons onder de vlag van Sealand in te schrijven voor het volgende WK voor B-landen. Volgens de regels van de Internationale Cricket Council moet tweederde van het team ook geboren zijn in het land waar je voor speelt. Gezien de reputatie van Sealand op het gebied van paspoorten moet dat echter te regelen zijn.

    Misschien iets voor het Nederlands voetbalelftal?


    De regels zijn wat strenger geworden sinds verschillende criminelen zijn opgepakt met een zo'n paspoort en een titel als Seaworld diplomaat. Ze beriepen zich nl. op diplomatieke onschendbaarheid.
    What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 september 2001 @ 08:53:47 #17
    2057 Tokus
    www.metalfan.nl
    pi_1575737

    hier ligt dat dus

    Nothing lasts forever but the certainty of change
      vrijdag 7 september 2001 @ 15:32:17 #18
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1578348
    Cool verhaal! Ik kende dit dus echt niet.

    Hebben ze er ook docenten Nederlands nodig?

    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 september 2001 @ 15:34:08 #19
    2057 Tokus
    www.metalfan.nl
    pi_1578367
    quote:
    Op vrijdag 07 september 2001 15:32 schreef Ringo het volgende:
    Cool verhaal! Ik kende dit dus echt niet.

    Hebben ze er ook docenten Nederlands nodig?


    denk het niet. en ook geen taxichauffeurs
    Nothing lasts forever but the certainty of change
      vrijdag 7 september 2001 @ 16:55:11 #20
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1579118
    quote:
    Op vrijdag 07 september 2001 15:34 schreef Tokus het volgende:
    denk het niet. en ook geen taxichauffeurs
    Hm. Dan blijf ik wel hier.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_1579843
    Dit soort topics vind ik altijd heel erg leuk. Echt fascinerend om te zien dat dit allemaal gedoogd wordt terwijl het toch vooral op het gebied van internet een doorn in het oog is voor Engeland en Amerika.

    Wel een beetje een geweldadig zootje daar, het ene gewapende confict na het andere. En hoe zouden ze het in godsnaam voor elkaar gekregen kunnen hebben Engeland af te schudden. Ik neem aan dat die poging niet al te serieus was.

    This is this. This ain't something else, this is this!
    pi_1580141
    Groot Brittanie heeft zich gewoon aan de wet gehouden. Ze konden niet anders.
      maandag 10 september 2001 @ 12:23:58 #23
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1600495
    quote:
    Op vrijdag 07 september 2001 19:21 schreef Num het volgende:
    Groot Brittanie heeft zich gewoon aan de wet gehouden. Ze konden niet anders.
    Je kan de wet ook negeren. Zeker als de uitvoering daarvan alleen maar schade oplevert.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      maandag 10 september 2001 @ 16:46:30 #24
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_1602712
    Supergrappig dit!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_1605649
    - Dit bericht is gecensureerd door een kapitalist -

    [Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 10-09-2001 22:06]

    [b]Rood, roder, roodst.[/b]
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')