SWOV heeft in mijn ogen uitstekend zijn huiswerk gedaan, ik kan niets anders dan mij voor 100% aansluiten bij dit rapport. Het wegbeeld is zeer belangrijk om veilig verkeer mogelijk te maken. Borden langs de weg werken niet, veilig gedrag moet aangespoord worden door de wegsituatie. Ook wat betreft de handhaving en het dynamisch limietenstelsel slaat het SWOV de spijker, in mijn ogen, volledig op de kop. Bijkomend voordeel is dat het aantal files hierdoor waarschijnlijk zal afnemen. Ik verwacht dat de minister vaart zal gaan zetten met deze plannen zeker omdat zei het hoofd vol heeft van verkeersveiligheid.quote:SWOV: meer veiligheid door geloofwaardige snelheidslimieten.
Snelheidslimiet en wegbeeld moeten meer met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Hierdoor worden snelheidslimieten geloofwaardiger en zullen weggebruikers deze minder overschrijden. Naleving van de snelheidslimieten kan per jaar 250 tot 300 verkeersdoden besparen. Dit staat in het rapport Veilige en geloofwaardige snelheidslimieten van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV dat vanmiddag overhandigd wordt aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer.
De SWOV stelt in haar notitie dat snelheidslimieten in de eerste plaats veilige rijsnelheden moeten aangeven: ongevallen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen en als er tóch een ongeval plaatsvindt, moet ernstig letsel nagenoeg uitgesloten zijn. Om te bereiken dat weggebruikers zich ook werkelijk aan de snelheidslimiet houden, is het noodzakelijk dat die limiet overeenkomt met de verwachtingen die het wegbeeld oproept. De SWOV spreekt dan van geloofwaardige limieten.
De SWOV pleit ervoor dat alle snelheidslimieten in Nederland binnen afzienbare tijd worden aangepast aan het wegbeeld of, omgekeerd, dat het wegbeeld aan de snelheidslimiet wordt aangepast. In de praktijk kan dit betekenen dat op sommige wegen de limiet omhoog zou moeten, terwijl er op andere wegen juist minder hard zou moeten worden gereden. Daar waar de ene limiet over gaat in een andere, zoals bij het verlaten van de bebouwde kom, zal de weggebruiker dit altijd moeten kunnen zien aan een duidelijke wijziging in het wegbeeld.
Meer duidelijkheid ter plekke.
Voor een goede naleving van snelheidslimieten is het ook van belang dat weggebruikers altijd en overal daadwerkelijk weten wat de limiet ter plaatse is. Hierover zal overal steeds duidelijke informatie moeten worden gegeven. Dit kan op de gebruikelijke wijze met informatie langs de weg en/of in de toekomst op een meer geavanceerde manier door de limiet in de auto weer te geven.
Geloofwaardiger politietoezicht.
Ook voor politietoezicht geldt dat meer geloofwaardigheid zal leiden tot meer draagvlak. Weggebruikers moeten steeds goed voorgelicht worden over het hoe en waarom van politietoezicht. Met de nieuwe technische hulpmiddelen als trajectcontrole en elektronische voertuigidentificatie (EVI) zal de politie steeds meer in staat zijn om rijsnelheden over langere afstand te controleren.
Als aan de voorwaarden voor geloofwaardige snelheidslimieten is voldaan, zullen onbewuste overtredingen naar verwachting minder voorkomen. Desondanks zal er een groep weggebruikers overblijven die toch (veel) te hard blijft rijden. Voor hen is politietoezicht nodig, waarbij voor de hardnekkige en grove overtreders een minder tolerant beleid gevoerd zal moeten worden.
Aanbevelingen voor de korte termijn.
Om tot een geloofwaardiger snelheidsbeleid te komen dat door de meeste weggebruikers wordt nageleefd zijn de volgende stappen te doorlopen:
1) Vaststellen van criteria voor veilige en geloofwaardige limieten, en voor limietovergangen.
2) Toetsing van de huidige limieten aan deze criteria door wegbeheerders en, indien nodig, bijstellen van de limieten op die wegen waar deze niet in overeenstemming zijn met de opgestelde criteria.
3) Nadat de bovenstaande stappen gezet zijn, kan het handhavingsbeleid heroverwogen worden waarbij er vanuit wordt gegaan dat onbewuste overtredingen niet meer voorkomen en bewuste overtreders streng worden aangepakt.
Dynamisch limietenstelsel.
Op termijn zal volgens de SWOV moeten worden overgegaan op een systeem van dynamische snelheidslimieten: limieten die zijn afgestemd op de actuele omstandigheden ter plekke. Te denken valt aan verschillende limieten tijdens neerslag of droog weer of bij verschil in verkeersdrukte. De weggebruiker zal dan via matrixborden boven de weg of door informatie in de auto worden geïnformeerd over de ter plekke toegestane rijsnelheden. De SWOV beveelt aan nu al te beginnen met onderzoek naar en de technische ontwikkeling van een dergelijk dynamisch limietenstelsel opdat dit over enkele jaren beschikbaar is.
Laten we ons dan gewoon aan het SI houden en voor meter per seconde gaan.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 19:56 schreef faustkern het volgende:
Snelheidslimitiet hanteren, alleen overgaan van km naar miles.
Dus waar je nou maximaal 50 km/h binnen de bebouwde mag gewoon met 50 miles/h komen aanscheuren.
Sorry dat het wat later is.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 19:08 schreef Steijn het volgende:
Stormlooptopic.
quote:Peijs: snelheid verhogen op tien snelwegen
Minister Peijs van Verkeer wil de snelheid op tien snelwegen verhogen van 100 naar 120 kilometer per uur. Dat heeft ze in een brief aan de Tweede Kamer geschreven.
Volgens Peijs is het 'verantwoord om de snelheid te verhogen' op delen van de A1, A2, A4, A9 en A12. De minister gaat de komende maanden onderzoek doen naar de haalbaarheid van dit plan.
Peijs meldt in de brief ook dat er meer 80-kilometerzones komen. Dit naar aanleiding van de proef bij Rotterdam Overschie. Die blijkt succesvol. Er komen zones op de A10, A12 en A20.
eerste tekenen dat het rapport van het SWOV _niet_ wordt overgenomen door de minister.quote:Peijs meldt in de brief ook dat er meer 80-kilometerzones komen. Dit naar aanleiding van de proef bij Rotterdam Overschie. Die blijkt succesvol. Er komen zones op de A10, A12 en A20.
Hoezo? Dat past toch prima bij het verkeersbeeld op die wegen.quote:Op donderdag 28 oktober 2004 20:42 schreef reem het volgende:
eerste tekenen dat het rapport van het SWOV _niet_ wordt overgenomen door de minister.
De A1 tussen Bussum en Diemen werd bijvoorbeeld genoemd. Daar rij je van beide kanten tegen de file rond Muiderberg op. Dat leek me eerder een kandidaat voor een 80km zone in de spits tbv. de doorstroming. Ik woon er naast.quote:Op donderdag 28 oktober 2004 20:27 schreef Steijn het volgende:
Volgens Peijs is het 'verantwoord om de snelheid te verhogen' op delen van de A1, A2, A4, A9 en A12. De minister gaat de komende maanden onderzoek doen naar de haalbaarheid van dit plan.
Je snapt er dus niks vanquote:Op donderdag 28 oktober 2004 20:42 schreef reem het volgende:
[..]
eerste tekenen dat het rapport van het SWOV _niet_ wordt overgenomen door de minister.
En hoeveel gehandicapten staan tegenover die doden, waarvoor de maatschappij mag opdraaienquote:Op vrijdag 29 oktober 2004 13:01 schreef bramiozo2002 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, het is een kwestie van eigenverantwoording, dat er 250-300 mensen per jaar sterven door een gebrek aan kunde en/of verantwoordelijkheid is wel het slechtste argument om de vrijheid van 16 miljoen te beperken.
De opgelegde staatsverantwoordelijkheid kwam weereens tot uiting toen ik op een tweebaansweg zonder aanliggende huizen of aanliggende/kruisende voetpaden werd geflitst toen ik met 57km/h aan het inhalen was, ach als het maar "veiliger" wordt he jongens.
Ik sluit me voorlopig aan bij dit rapport.
Je hebt op zich gelijk als je stelt dat verkeersovertredingen anders moeten worden gecontroleerd dan nu het geval is. Maar aan de andere kant moet je je niet bij voorbaat al willen neerleggen bij het feit dat er jaarlijks ruim duizend (niet 250-300, zoals jij zegt) mensen omkomen in het verkeer, waarbij een groot deel dat ook nog eens heeft te 'danken' aan het gedrag van anderen. Die mensen worden dus door anderen de dood ingejaagd. Denk aan bestuurders met alcohol op, denk aan mensen die afsnijden, geen richtingaanwijzer gebruiken, geen voorrang verlenen en meer van dat soort zaken.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 13:01 schreef bramiozo2002 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, het is een kwestie van eigenverantwoording, dat er 250-300 mensen per jaar sterven door een gebrek aan kunde en/of verantwoordelijkheid is wel het slechtste argument om de vrijheid van 16 miljoen te beperken.
De opgelegde staatsverantwoordelijkheid kwam weereens tot uiting toen ik op een tweebaansweg zonder aanliggende huizen of aanliggende/kruisende voetpaden werd geflitst toen ik met 57km/h aan het inhalen was, ach als het maar "veiliger" wordt he jongens.
Ik sluit me voorlopig aan bij dit rapport.
Ben jij helemaal gek geworden ?quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 13:51 schreef dVTB het volgende:
[..]
Je hebt op zich gelijk als je stelt dat verkeersovertredingen anders moeten worden gecontroleerd dan nu het geval is. Maar aan de andere kant moet je je niet bij voorbaat al willen neerleggen bij het feit dat er jaarlijks ruim duizend (niet 250-300, zoals jij zegt) mensen omkomen in het verkeer, waarbij een groot deel dat ook nog eens heeft te 'danken' aan het gedrag van anderen. Die mensen worden dus door anderen de dood ingejaagd. Denk aan bestuurders met alcohol op, denk aan mensen die afsnijden, geen richtingaanwijzer gebruiken, geen voorrang verlenen en meer van dat soort zaken.
Asociaal en gevaarlijk weggedrag moet nadrukkelijker worden aangepakt. Dat vergt een andere manier van controleren: controle op rotondes, waar mensen die geen voorrang verlenen, langs de kant worden gezet. Meer politie-in-burger op de snelweg. Politiemensen die in hun vrije tijd misstanden op de weg naar de kliklijn doorbellen, enzovoort. Weg met flitspalen (alleen nog op gevaarlijke kruisingen, maar niet langs de snelweg), trajectcontrole op plekken waar dat nodig is.
Mensenlevens zijn toch onbetaalbaar? Niet zo veel dan dus als je er daar een paar van redquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:14 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ben jij helemaal gek geworden ?
Weet je wat dat kost ?
Ik zou graag willen dat het zo was, maar de realiteit is anders.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:19 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Mensenlevens zijn toch onbetaalbaar? Niet zo veel dan dus als je er daar een paar van red
Eurocard/Mastercard.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:19 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Mensenlevens zijn toch onbetaalbaar? Niet zo veel dan dus als je er daar een paar van red
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |