Het punt is hoe je ermee omgaat. Moderne brommers (en de gouwe ouwe Kreidlers
![]()
, Zundapps, Honda's en andere kwaliteitsoldies) zijn gebouwd voor een snelheid van 70-80 km/u, qua remmen en frame etc. Geen mens heeft ook een probleem met een brommer die dat kan, zolang je het maar niet op de stoep/woonerf/winkelcentrum doet. Helaas heeft de Nederlandse wetgever bepaalt dat een brommer niet harder dan 45 mag kunnen maar toch op de rijbaan moet zodat die autosjaken (automobilisten kunnen ook bosmongolen zijn) je de hele tijd willen inhalen (en vergeet die wielrenners niet die ff uit de wind willen zitten
![]()
). Een beetje opvoeren moet dus kunnen, daar wordt het verkeer niet onveiliger door.
Een andere zaak is natuurlijk opvoeren tot boven de 100, daar is de meerderheid van die machines gewoon niet geschikt voor. Als je er al een zwaardere voorrem op zet buig je je frame dubbel als je hard remt of vlot optrekt.
Wat in Nederland zou schelen is het aanpassen van de snelheidslimiet voor brommers, mijn idee is 30 op het fietspad en waar het overige verkeer dat ook moet, 50 op de rijbaan in de bebouwde kom en 80 op de rijbaan daarbuiten. Vermogensgrens hoger stellen ( wel 50 cc, anders haal je je rijbewijs maar) en bestuurders pakken op daadwerkelijke overtredingen, auto's zijn toch ook niet begrensd op 120? En met die kentekening die er aan komt wordt dat beter te doen.
Opvoeren wordt dan niet meer interessant voor de meesten want je kan toch al meekomen met het stadsverkeer, de enkeling die toch meer wil hou je altijd wel. Wel meteen een praktijtoets voor alles sneller dan een snorfiets, ook dan hou je Jackasses en Darwin Award nominees maar dat zie je ook bij automobilisten en motorrijders. Dan heb je ook meteen de kans dat ze zichzelf te pletter rjiden voordat ze op hun 18e in een auto stappen en nog meer schade aanrichten
![]()
In Duitsland hebben ze nu zo'n systeem, zie
deze link. Waarom hier niet? (Nu ik erover denk, zal ik 'ns wat 2e kamerleden hierover aanschrijven?)