Bron: ADquote:Nederlands paspoort massaal misbruikt
Door Peter Groenendijk
Honderden Afrikanen en Aziaten komen maandelijks illegaal ons land binnen met een Nederlands paspoort van iemand anders.
Hun kapsel en kleding passen ze aan aan de foto op het paspoort.
De Nederlandse paspoorten worden niet vervalst, maar uitgezocht op gelijkende foto's. Nederlanders van vooral Somalische en Nigeriaanse komaf staan hun paspoorten voor dit doel af. Dit jaar zijn al 700 mensen opgepakt die van de truc gebruik maakten.
Dat is al een forse stijging, maar slechts het topje van de ijsberg, zegt Nico van de Kerkhoff van het Nationaal Bureau Documenten (NBD). ,,Vooral Somaliërs, Nigerianen en Chinezen gebruiken de methode. Lastig, want als Nederlandse grensbewaker hou je gezichten van Afrikanen en Aziaten moeilijk uit elkaar.''
Het NBD vermoedt dat veel Nederlanders van Afrikaanse of Aziatische afkomst hun Nederlandse paspoort bij de gemeente als vermist opgeven, maar het daarna doorverkopen aan mensensmokkelaars. Die leveren de passen weer aan vreemdelingen die ons land willen binnenkomen. Het aantal vermiste paspoorten is de afgelopen jaren fors gestegen: in 2002 en 2003 verdwenen jaarlijks 150.000 paspoorten, 50.000 meer dan in de jaren ervoor.
Van de vreemdelingen die op Schiphol worden aangehouden omdat ze geen geschikt Nederlands paspoort hebben, maakt inmiddels één op de drie gebruik van de truc. ,,Het nieuwe Nederlandse paspoort blijkt erg moeilijk te vervalsen. Daarom wordt de look-alike-truc populairder'', zegt Rob Stenacker van de marechaussee op Schiphol.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken noemt de fraude ernstig, vooral nu terreurbestrijding steeds belangrijker wordt. Daarom zouden er paspoorten moeten komen met biometrische kenmerken, zoals de iris-scan. De invoering daarvan laat echter nog ten minste drie jaar op zich wachten.
Dat laatste doe je er dus aan.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, wat doe je eraan? Pas als het paspoort is voorzien van vingerafdrukken e.d. kun je dit soort dingen voorkomen.
Ja, maar dat duurt nog wel even. En per maand komen er een paar 100 binnen. Korte termijn oplossing lijkt me dus wel wenselijk...quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:20 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat laatste doe je er dus aan..
Met biometrische gegevens kun je deze nogal onbeholpen manier van 'vervalsen' voorkomen idd maar dan verzint men wel weer wat nieuws.quote:De Nederlandse paspoorten worden niet vervalst, maar uitgezocht op gelijkende foto's.
Makkelijk he, blaten? Op Nederlandse paspoortfoto's moet je herkenbaar staan, dus heeft het geen zin om met een burka bij de Marechaussee aan te komen, want die zal je toch open moeten doen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:28 schreef MetalMessiah het volgende:
-weg-
Denk je niet dat men daar wel weer iets op vindt?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:31 schreef Libris het volgende:
Biometric kan je haast niet vervalsen, het werkt perfect hier op mijn werk.
Extra documenten vereisen voor risicolanden?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, maar dat duurt nog wel even. En per maand komen er een paar 100 binnen. Korte termijn oplossing lijkt me dus wel wenselijk...
Fraudegevoelig. Als ze dit kunnen, kunnen ze ook documenten vervalsen, koopiëren of whatever. Bovendien zit je met corruptie in die landen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:58 schreef Lithion het volgende:
[..]
Extra documenten vereisen voor risicolanden?
Je kan je iris niet veranderen, gecodeerd op een chip in het paspoort of centraal in databases opslaan. Lijkt me in ieder geval een stuk veiliger dan een pasfoto die een paar jaar oud kan zijn, haar anders kan zijn, baarden, snorren kunnen veranderen... De kans dat twee irissen hetzelfde is 1 op 10^72.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:35 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Denk je niet dat men daar wel weer iets op vindt?
Natuurlijk wordt het steeds lastiger, dat is de bedoeling er ook van. Maar er is vraag naar en het levert (veel) geld op dus verzint men wel weer iets. Onderschat het menselijk vernuft niet.
Het zijn wel mensen die met een Nederlands paspoort het land binnen komen toch?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:58 schreef Lithion het volgende:
[..]
Extra documenten vereisen voor risicolanden?
quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, wat doe je eraan? Pas als het paspoort is voorzien van vingerafdrukken e.d. kun je dit soort dingen voorkomen.
quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:31 schreef Libris het volgende:
Biometric kan je haast niet vervalsen, het werkt perfect hier op mijn werk.
Ook met biometrie is soms redelijk eenvoudig te sjoemelen. Vingerafdrukken bijvoorbeeld zijn vrij eenvoudig na te maken. Je maakt een afdruk van de vinger die bij het persoon voor wie je je uit wil geven hoort in een bepaalde siliconengel. Vervolgens laat je deze opdrogen. Deze afdruk kun je deze op je vinger plakken met een speciale warmtegeleidende lijm, en na wat schuren zie je niet meer dat er iets opgeplakt is. In testen is met deze methode bijna een score van 100% behaald.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 09:47 schreef Kaalhei het volgende:
Biometrics
Hmmm, aan de iris heb ik even niet gedacht.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 15:58 schreef Libris het volgende:
Steijn, een iris is veel moeilijker na te maken, zo niet onmogelijk. Vingerafdrukken zijn een beetje achterhaald als biometrische beveiliging..
Op dit moment loopt er een proef met biometrische paspoorten die tot April 2005 gaat duren. In de zomer van 2005 wordt een beslissing gemaakt, en voor het einde van 2005 wordt het biometrische paspoort ingevoerd. Alle gemeenten moeten namelijk worden voorzien van een vingerafdruk scanner op de balie.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, maar dat duurt nog wel even. En per maand komen er een paar 100 binnen. Korte termijn oplossing lijkt me dus wel wenselijk...
Er wordt momenteel ook al ge-expirimenteerd met warmte patronen in je lichaam. Er is gebleken dat warmte patronen bij elke persoon verschillend zijn, en niet wijzigen. Het "patroon" veranderd niet als je uit een koud vliegtuig in een warm vliegveld stapt ofzo.... of andersom. Sterker nog, er is gebleken dat een Iris bij identieke tweelingen soms voor meer dan 95% hetzelfde is en daarmee zouden dus kwaadwillende tweelingen nog steeds hun broer/zus op hetzelfde biometrische paspoort de grens kunnen laten paseren. Echter zelfs het warmte patroon is bij identieke tweelingen verschillend.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 15:58 schreef Libris het volgende:
Steijn, een iris is veel moeilijker na te maken, zo niet onmogelijk. Vingerafdrukken zijn een beetje achterhaald als biometrische beveiliging..
Nadenken mag van mij.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 20:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Er wordt momenteel ook al ge-expirimenteerd met warmte patronen in je lichaam. Er is gebleken dat warmte patronen bij elke persoon verschillend zijn, en niet wijzigen. Het "patroon" veranderd niet als je uit een koud vliegtuig in een warm vliegveld stapt ofzo.... of andersom. Sterker nog, er is gebleken dat een Iris bij identieke tweelingen soms voor meer dan 95% hetzelfde is en daarmee zouden dus kwaadwillende tweelingen nog steeds hun broer/zus op hetzelfde biometrische paspoort de grens kunnen laten paseren. Echter zelfs het warmte patroon is bij identieke tweelingen verschillend.
Een ander groot voordeel is dat het warmte patroon van een mens kan worden uitgelezen zonder dat de persoon een vinger op een scanner moet leggen of een met zijn oog in een kijkertje moet kijken. Op dit moment is de Iris de beste identificatie, en - met uitzondering van identieke tweelingen - vrijwel niet te misbruiken. Maar er wordt dus ook al nagedacht over wat er NA de iris kan worden gebruikt.....
Je hoeft je lichaam niet aan te passen hoor. Het warmtepatroon kan vanaf enkele tientallen meters ongemerkt ingelezen worden. Je geeft je pas af met een chip waar dat zelfde patroon opstaat en ondertussen is het allang ingelezen..... Je warmtepatroon is onderdeel van je lichaam, en het veranderd niet.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 20:48 schreef Thorical het volgende:
Nadenken mag van mij.
Maar een tatoo, chip of warmtepatroon gaat mij te ver.
Er moet maar verder gezocht worden naar dingen waarbij ik mijn lichaam niet hoef te modficieren
quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 01:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Je hoeft je lichaam niet aan te passen hoor. Het warmtepatroon kan vanaf enkele tientallen meters ongemerkt ingelezen worden. Je geeft je pas af met een chip waar dat zelfde patroon opstaat en ondertussen is het allang ingelezen..... Je warmtepatroon is onderdeel van je lichaam, en het veranderd niet.
Voorbeeldje van een test:
[afbeelding]
En hoe zit het met koorts? Of zweten?quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 02:17 schreef Libris het volgende:, maar blijft warmtepatroon je hele leven lang hetzelfde? Een iris in ieder geval wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |