Dit snap ik even niet. Hoe maak je uit die redenering op dat god sterfelijk is?quote:Terug naar mogelijkheid 5, als gods macht beperkt is, betekend dit dat je machtiger kan worden dan god, en dus zou god sterfelijk zijn.
iets dat machtiger is dan god moet in feite macht voor (bijna) elke handeling krijgen (hangt van de mate waarin hij machtiger is)quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:26 schreef ZixS het volgende:
[..]
Dit snap ik even niet. Hoe maak je uit die redenering op dat god sterfelijk is?
Logisch inconsistent.quote:Wat denken jullie ervan?
Maar eerder nam je aan dat iets dat niet bestaat wel macht of beperkte macht kan hebben. Dat strookt niet. Of de implicatie moet zijn: iets dat niet bestaat kan geen macht hebben, of iets dat niet bestaat kan wel macht hebben (wat weer twijfelachtig is). Als je stelt dat iets dat niet bestaat bepaalde vormen van macht wel kan hebben en bepaalde vormen niet, dan is je model nu in ieder geval onvolledig.quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:21 schreef kanaiken het volgende:
Ok, een beredenering over god.
Ik ga hier op 2 vlakken beoordelen. Op het bestaan van god (ja/nee) en op de hoeveelheid macht van god.
Mogelijkheid 1: God bestaat niet en heeft geen macht
Deze mogelijkheid is niet correct, aangezien er nogal wat mensen christelijk zijn, heeft god wel degelijk macht, ook al bestaat hij niet.
Mogelijkheid 2: God bestaat niet en heeft beperkte macht
Deze mogelijkheid zou kunnen, aangezien het zou kunnen dat God niet bestaat, maar macht heeft hij wel degelijk (zie mogelijkheid 1)
Mogelijkheid 3: God bestaat niet en heeft oneindige macht
De onzinnigheid van deze mogelijkheid hoef ik niet eens uit te leggen, iets dat niet bestaat kan geen oneindige macht hebben
Omdat er Christenen zijn heeft god macht? Aangenomen dat dat waar is, heb je gelijk. Er valt alleen best over te twisten.quote:Mogelijkheid 4: God bestaat wel en heeft geen macht
Deze mogelijkheid klopt niet, zie ook weer mogelijkheid 1 voor reden.
Oneindige macht is dan wel mogelijk, zolang hij geen gelijke maakt. (je zit in een goede richting, maar zo klopt het nog niet)quote:Mogelijkheid 5: God bestaat wel en heeft beperkte macht
Zou tot nu toe nog kunnen, lijkt erg op mogelijkheid 2, maar hier komt ik later op terug.
Mogelijkheid 6: God bestaat wel en heeft oneindige (en dus ook onbeperkte) macht
Meest interessante mogelijkheid. Zou tot nu toe kunnen. Maar iets met oneindige macht heeft de macht om zijn gelijke te maken, anders heeft hij beperkingen. En als er een gelijke gemaakt wordt (ik noem hem voor het gemak duivel) met ook oneindige macht, zou deze met zijn oneindige macht weer de macht van god moeten kunnen afnemen. Maar dan is Gods macht beperkt en dus niet oneindig. Dus oneindige macht is in niet mogelijk, als deze beperkt kan worden.
Nee, het betekent dat iets machtiger kan worden dan god. Dat wij mensen meer beperkingen hebben dan god, lijkt me voor bijna alle definities van god duidelijk. Dat wij machtiger kunnen worden is dus niet zomaar gezegd.quote:Terug naar mogelijkheid 5, als gods macht beperkt is, betekend dit dat je machtiger kan worden dan god, en dus zou god sterfelijk zijn.
in dat geval is god te vernietigen, en in macht te overtreffen, komt op hetzelfde neer.quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:29 schreef het_fokschaap het volgende:
als god niet bestaat heeft god geen macht. het begrip god heeft ook geen macht. de macht zit geheel in de persoon die gelooft dat god zou bestaan.
Jah ok.quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:28 schreef kanaiken het volgende:
[..]
iets dat machtiger is dan god moet in feite macht voor (bijna) elke handeling krijgen (hangt van de mate waarin hij machtiger is)
maar als we uitgaan van zeer veel machtiger, moet hij de vernietigng van god kunnen bewerkstelligen
Maar dan blijft er een God met oneindige macht over en heeft God dus eigenlijk zichzelf gekloond en het origineel laten verdwijnen. Je kan uiteraard ook zeggen dat God zichzelf kan laten verdwijnen of niet. Als hij het niet kan, is zijn macht beperkt, als hij het wel kan verdwijnt hij en kan hij daarna niets meer dus is zijn macht ook beperkt.quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:21 schreef kanaiken het volgende:
Meest interessante mogelijkheid. Zou tot nu toe kunnen. Maar iets met oneindige macht heeft de macht om zijn gelijke te maken, anders heeft hij beperkingen. En als er een gelijke gemaakt wordt (ik noem hem voor het gemak duivel) met ook oneindige macht, zou deze met zijn oneindige macht weer de macht van god moeten kunnen afnemen. Maar dan is Gods macht beperkt en dus niet oneindig. Dus oneindige macht is in niet mogelijk, als deze beperkt kan worden.
Waarom zou een mens elke eindige macht groter dan Gods (eindige) macht kunnen bereiken? De menselijke limiet kan onder de mogelijkheden van God liggen.quote:Mijn conclusie is dus: God kan bestaan of niet bestaan, maar zijn macht is hoe dan ook beperkt in omvang en dus te overtreffen door een mens.
hier moet ik ff over nadenken geef me de tijdquote:Op maandag 4 oktober 2004 21:31 schreef speknek het volgende:
[veel tekst]
ja dank jequote:Op maandag 4 oktober 2004 21:44 schreef ZixS het volgende:
Eigenlijk wordt wat ik hier bedoel samengevat doort wackyduck. Er klopt dus nog net niet alles aan je theroie
en idd, het viel me ook al op dat een niet bestaand iets wel macht kan hebben maar geen oneindige macht, je spreekt jezelf daat tegen. (ook dit is al gezegd maar ik wou het er nog ff lekker in wrijven)
mits god niet ook macht over de machine heeft. En dat is weer een extra beperkende factor die niet uit je eerste premisse blijkt.quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:46 schreef kanaiken het volgende:
direct kan de mens niet machtiger worden, maar stel dat de mens in staat is een machine te maken, machtiger dan zichzelf, deze machine kan weer een machtiger machine maken, enz. Net zo lang tot er een machtiger is dan god. Als de mens macht over die machine houd, is de mens machtiger dan god.
(dit had ik nog niet uitgedacht, beetje haastig geschreven allemaal)
hmm, truequote:Op maandag 4 oktober 2004 21:51 schreef speknek het volgende:
[..]
mits god niet ook macht over de machine heeft. En dat is weer een extra beperkende factor die niet uit je eerste premisse blijkt.
dat is me een lap tekst, en ben nu al lamquote:Op maandag 4 oktober 2004 21:54 schreef speknek het volgende:
In plaats van nadenken kun je trouwens ook mijn stokoude topic een keer goed ontcijferen :'):
De bijbel is irrelevant.
typisch, iets vernietigen om dat je het kunt, ben jij toevallig Amerikaan?quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:28 schreef kanaiken het volgende:
iets dat machtiger is dan god moet in feite macht voor (bijna) elke handeling krijgen (hangt van de mate waarin hij machtiger is)
maar als we uitgaan van zeer veel machtiger, moet hij de vernietigng van god kunnen bewerkstelligen
Mja, dat hoeft niet. Wat nou, als God wel bestaat, maar verkeerd wordt geinterpreteerd door de Aardse geloven? En dat God geen ingrepen heeft in de werkelijkheid? Dat scenario is helemaal niet zo gek ( sterker nog, ik vind het behoorlijk overtuigend) . Dan bestaat God wel, maar heeft geen " macht".quote:Mogelijkheid 4: God bestaat wel en heeft geen macht
Deze mogelijkheid klopt niet, zie ook weer mogelijkheid 1 voor reden
quote:Op maandag 4 oktober 2004 21:24 schreef ZixS het volgende:
God heeft geen oneindige macht.
Kan hij een steen maken die hij zelf niet op kan tillen?
Zo ja: hij kan de steen niet op tillen
zo nee: hij kan de steen niet maken
dus geen oneindige macht.
Nee, dit klopt gewoon en daar kan je niet omheen. Een keihard bewijs dus. Probeer het maar eens te ontkrachten, dat lukt je nietquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 10:01 schreef Henk-Jan het volgende:
Geen keihard bewijs, maar klinkklare onzin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |