Bron: Interviewsessie van Nuriye Akman met Fethullah Gulen in Zaman Daily Newspaperquote:
'No Islamic World Exists Today'
After five years of living in the U.S. and suffering from poor health, Fethullah Gulen breaks his silence with an interview by Nuriye Akman. Gulen comments on developments in Turkey and around the world, and answers all the allegations about him. “In my opinion, there is no such entity as the Islamic world. There are places where Muslims live. They are many in some places and few in others. That is Islamic culture. There are Muslims who restructured Islam in accordance with their thoughts.”
'A Real Muslim cannot be a Terrorist'
About the leader of the Al Qaeda terrorist network, Osama Bin Laden, Fethullah Gülen says: “[Osama] Bin Laden is one of the people in the world I hate the most.” Gulen explains the reason for his hatred: “Because he spoiled the bright appearance of Islam. He created a dirty image. Even if we try to fix that terrible damage with all of our best efforts, it would take years.”
'I Find the Government Reform Efforts to be Sincere'
Fethullah Gülen praises the performance of the government under the leadership of Recep Tayyip Erdogan on the subject of entering the European Union. Gülen emphasizes that he has no affiliation with any political party: “Regardless of whoever undertakes the reforms, he/she should be supported.”
'I will not Deny that a Religious Reactionary Exists in Turkey, but It is Being Over Exaggerated'
Fethullah Gülen says there are some people in Turkey who use religious reactionary as a means to create paranoia in others. “I believe they are becoming more marginalized every day. This makes them a little more ill-tempered.”
'I Bury My Yearning for Turkey in My Chest'
When asked why he prefers to stay in the U.S. when there is nothing legally preventing him from returning to Turkey, Fethulla Gülen responds: “Regardless of when, or if, I return to Turkey, those who have created controversy, made allegations, signed the execution of my death sentence [so to speak], will do so again the very same day I return. My health does not let me bear these. I stay by burying the longing in my chest.”
'High-Ranking People Used the Cassette Incident as a Tool for Blackmail'
Fethullah Gülen makes striking statements about the cassettes broadcast in June, 1999. He states that some high-ranking individuals used cassettes as means for blackmail. “On the phone, people said, ‘If you are for this, or support that, we will kill you.’ But, I will not name names.”
'I am Searching for a Troubled Heart'
“The existence of undeveloped minds in a Turkey that I thought of as being developed, disturb me a great deal. I cannot comprehend that such backward people exist. The religious were seen as being backwards; however, I think there is no place where reactionary thought is more prevalent than in Turkey.”
'Jewish-Christian Fighting Cannot be Good, Especially for the Middle East'
“Out of jealously, one group says, ‘Americanist’ and the other says, ‘Collaborator’. Yet another says, very oddly, ‘He is pro-Shariya. He will bring religion and make it dominant in life.’ These are such opposite things to one another that if all are claimed about me, many things are still up in the air.”
'If Your Trust in the Koran is Strong, You Should Not be Afraid of Dialogue'
“If you have any doubts about your own values and if your trust in the Koran can be easily shaken, then such a faith that is about to fall apart will eventually collapse anyway. But, if you have strong beliefs, then you should not have any fear.”
'Necip Fazil Wanted to Simplify the Risale-i Nur Collection'
Gülen says that the late Necip Fazil Kisakurek requested him to be the mediator for Kisakurek to simplify the Risale-i Nurs. Gulen says that Kisakurek told him: "Bediuzzaman is a great man, just like the architect of the Sultanahmet [Mosque]. This great man has great thoughts.”
'Turkey Lags Far Behind Where it Should be'
I should state that I am disturbed by our present situation. This nation is required to be itself, to raise itself. Turkey Lags Far Behind Where it Should be. A tiny oligarchic minority blacken the future by sentencing the society into the confines of their own narrowness.
Ik heb de hele interviewcyclus in een word documentje van 50 kantjes gepropt maar ben te lui om die helemaal te gaan vertalen. Daarbij vermoed ik dat dit werk voor het achterste van de kat zal zijn omdat degene die daadwerkelijk info wil er ook wel wat moeite voor wil doen.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 16:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik ben het dan ook 100% eens met deze man. Meer mensen zouden moeten lezen wat hij te vertellen heeft.
Waarom wordt jij niet lid van de gaykrant??quote:Op woensdag 6 oktober 2004 17:06 schreef freako het volgende:
Waarom kan Turkije geen lid worden van de EFTA?
Omdat beide organisaties nauw verbonden zijn, via de Europese Economische Ruimte.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 17:55 schreef ClioSporT het volgende:
Turkije onderhandeld over de EU dus waarom het efta erbij halen ?
Het is niet alleen Turkije die beslist of ze lid mogen worden. Alle 25 EU-lidstaten moeten er ook mee instemmen. Het valt mij op dat Turkije behoorlijk hoog van de toren loopt te blazen. Ze MOETEN lid worden. Het lijkt haast een verkapt dreigement.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:02 schreef ClioSporT het volgende:
Het is al duizend keer gezegd dat Turkije een volledige lidmaatschap wilt en niets minder.
Zodra zij aan de volledige criteria daartoe voldoen zal het wel lukken. Ik denk dat de CDA-er Eurlings die over de kwestie gaat namens de europese commissie hierbij niet over één nacht ijs zal gaan.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:02 schreef ClioSporT het volgende:
Het is al duizend keer gezegd dat Turkije een volledige lidmaatschap wilt en niets minder.
Precies, waarbij de EU dicteert wat de EFTA doet. Dat is waarom landen met een normale regering (dat is er eentje die zich niet gek laat maken door populisten) nooit zullen opteren voor EFTA lidmaatschap als ze in de EU kunnen.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 17:57 schreef freako het volgende:
[..]
Omdat beide organisaties nauw verbonden zijn, via de Europese Economische Ruimte.
Alsof er normaliter veel belangstelling is voor Turkse media of commentatoren.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:15 schreef hoppe het volgende:
[..]
Zodra zij aan de volledige criteria daartoe voldoen zal het wel lukken. Ik denk dat de CDA-er Eurlings die over de kwestie gaat namens de europese commissie hierbij niet over één nacht ijs zal gaan.
@Bela en Kirmi: interessant stuk. Dergelijke doordachte opvattingen zou de turkse media best wat vaker naar buiten mogen brengen.
Nee, Turkije heeft gezegd wat ze willen, en dan moet je niet met allerlei vage instellingen komen.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:05 schreef freako het volgende:
[..]
Het is niet alleen Turkije die beslist of ze lid mogen worden. Alle 25 EU-lidstaten moeten er ook mee instemmen. Het valt mij op dat Turkije behoorlijk hoog van de toren loopt te blazen. Ze MOETEN lid worden. Het lijkt haast een verkapt dreigement.
Gek alleen dat hij niet in Turkije woont he?quote:Op woensdag 6 oktober 2004 16:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik ben het dan ook 100% eens met deze man. Meer mensen zouden moeten lezen wat hij te vertellen heeft.
Ben benieuwd wat Griekenland en Cyprus dan gaan stemmen....quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:05 schreef freako het volgende:
[..]
Alle 25 EU-lidstaten moeten er ook mee instemmen.
GroenLinks wil blijkbaar een referendum. Ik dacht dat jij daar voor was Koos. Of heb je toch liever dat de regeringsleiders de toetreding van Turkije erdoor drukt?quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:19 schreef Koos Voos het volgende:
De fractie van Groen Links vindt verder dat ook de Europese bevolking recht heeft zich uit te spreken over de toetreding van Turkije.
[...]
Groen Slinks doet haar naam weer eer aan.
Voor.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 20:38 schreef Sjappos het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat Griekenland en Cyprus dan gaan stemmen....![]()
Voor.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 20:38 schreef Sjappos het volgende:
[..]
Als er diepgang te bespeuren is is er altijd belangstelling. Indien die diepgang in het turks geformuleerd is valt wèl te begrijpen dat de belangstelling moeilijk op te wekken valt. Niet iedereen is immers het turks machtig.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof er normaliter veel belangstelling is voor Turkse media of commentatoren.
Je vergeet dat een deel van de grieken turks is en een deel van de turken grieks sinds de Megali Katastrofi die in de verdragen van Lausanne , juni 1923, werden vastgelegd. Dat verdrag hield o.a. in dat alle Grieken moesten verdwijnen uit Turkije en alle Turken uit Griekenland. Of iemand Turk of Griek was werd echter bepoaald an de hand van de godsdienst die men 'officieel' aanhing. (Er waren nogal wat mensen als moslim geregistreerd vanwege belastingvoordelen in het ottomaanse rijk) Wie als moslim geregistreerd was hield men voor Turk en moest naar Turkije. Wie Orthodox geregistreerd was, hield men voor Griek en moest naar Griekenland. Natuurlijk ongeacht of iemand al generaties lang in het land woonde en ongeacht of mensen de taal van hun nieuwe 'vaderland' spraken.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 20:38 schreef Sjappos het volgende:
[..]
Eer Turkije een echt lid wordt zijn we minimaal een decennium verder.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 00:11 schreef Dutch_Courage het volgende:
Als je alle pro's en con's even buiten beschouwing laat, is het voor de EU wel verstandig om weer uit te gaan breiden? We hebben er net een hele reeks nieuwe lidstaten bij. Ik zou zeggen consolideer de positie van die landen binnen de EU eerst maar eens voordat je weer gaat praten over uitbreiden. De EU is nu al zo besluitenloos als wat (Frankrijk, Engeland en Duitsland willen allemaal wat te vertellen hebben), dat wordt er echt niet beter op met al die nieuwe landen erbij. De nieuwe lidstaten zijn dan wel onderdeel van de EU maar over volwaardige leden kan je toch nog nauwelijks spreken?
quote:Ik zou zeggen consolideer de positie van die landen binnen de EU eerst maar eens voordat je weer gaat praten over uitbreiden.
Het wordt dan meer een vrijhandelszone en een zone waarin er standarisatie plaats vindt. In principe geen slecht idee.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 00:16 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik zeg toch ook:
[..]
Bovendien duurt zo'n proces wel meer dan 10 jaar. Zeker als je ziet in welke staat enkele nieuwe lidstaten verkeren.
Ik ben bang dat de EU door zijn eigen expansie een keer uit elkaar klapt. Van een echte Unie kan je ook nauwelijks spreken. Ieder land zit er toch voor zijn eigen belangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |