abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22361786
in de diepvries?

Ik ben bloedserieus, behalve over de schoonmoeder. .

Er komt een vriezer in huis. Want dat schijnt dan weer reuze handig, handig voor alles overgebleven in een pan op eenzame avonden voor de televisie. Maar wat is precies hoelang houdbaar?

Gewoon wat richtlijnen?
Wolla Billa Halala.
pi_22361818
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 22:16 schreef Callas het volgende:
Maar wat is precies hoelang houdbaar?

Gewoon wat richtlijnen?
Totdat het groen, paars of anderkleurig uitslaat.
pi_22361837
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 22:17 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Totdat het groen, paars of anderkleurig uitslaat.
Grapjas. .
Wolla Billa Halala.
pi_22361858
Staat in die diepvries zelf, zo'n soort metertje .
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 22:19:15 #5
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_22361867
DAt ligt aan t aantal sterren wat de vriezer heeft.. Hoe meer hoe langer....
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_22361936
Ik ga even mijn moeder bellen want volgens mij stonden er bij haar inderdaad kippen en pizzas op de deur.
Wolla Billa Halala.
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 oktober 2004 @ 22:23:41 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_22361982
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 22:16 schreef Callas het volgende:

Ik ben bloedserieus, behalve over de schoonmoeder. .

Ok, hoeveel maanden kan ik een bewaren ?

Ligt eraan hoelang een een houdbaar is. Een een is over het algemeen lang houdbaar. Sommige eenen minder maar dat verschilt per een.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_22362068
Hoe vettiger, hoe korter meestal.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22362133
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 22:23 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ok, hoeveel maanden kan ik een bewaren ?

Ligt eraan hoelang een een houdbaar is. Een een is over het algemeen lang houdbaar. Sommige eenen minder maar dat verschilt per een.

Ah hoe vettiger hoe korter lees ik net.
Wolla Billa Halala.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 22:32:37 #10
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_22362195
Ik had de politie al gebeld.

Grapjas.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_22362522
Even serieus nu he? Van die plaatjes wordt je niet wijzer hoor en mijn schoonmoeder* kan ik niet meer bellen.

Zijn er geen richtlijnen hoelang je soep, bereide maaltijden etc kunt bewaren?

* tijdstip.
Wolla Billa Halala.
pi_22362631
ik zag laatst ophra en daar zei iemand een half jaar maar dan moet het wel vacium verpakt zijn , anders hoogstens 2 dagen zoiets weet niet meer precies
pi_22362766
euh ik ontdooi het zaakje ff en als het geen gekke kleuren heeft en het ruikt normaal dan zal het wel te eten zijn
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 22:56:56 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_22362778
Zo los uit m'n hoofd:
Brood 9 maanden, gehakt 2-3, kip 9 maanden, kant-en-klaar diepvries producten (zakken patat en kroketten e.d.): zie de verpakking.
Bij www.voedingscentrum.nl (die lui van die gruwelijke reclames) hebben ze vast een complete lijst.
censuur :O
pi_22362904
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 22:56 schreef prupke het volgende:
euh ik ontdooi het zaakje ff en als het geen gekke kleuren heeft en het ruikt normaal dan zal het wel te eten zijn
Doe ik ook altijd....
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:15:09 #16
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_22363177
Mensen al die 9 maanden 6 weken shit klopt niet hoor...
Nogmaals dat ligt aan t aantal sterren wat je vriezer heeft...
Hoe meer sterren hoe beter, kan je langer bewaren...
T heeft ook met de verpakking te maken en vacuum is t best idd..
maar ik geloof dat je aan die sterren weer kan zien hoeveel graden onder nul die gaat en dus hoe lang je t kan bewaren...
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:17:01 #17
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_22363228
ok iedereen heeft wel een beetje gelijk

van t voedings centrum;
quote:

In het kort

Bederf

Bewaren van voedsel

Bewaren van restjes en aangebroken producten

De houdbaarheidsdatum

De sterren op de vriezer

Meer informatie

In het kort
Nederland is een welvarend land, gebrek aan voedsel kennen we niet. Integendeel, er ligt zoveel lekkers in de winkel dat we vaak meer kopen dan we op kunnen. Het oog is groter dan de maag.
Wat we teveel kopen gooien we onvermijdelijk ook weer weg. Hoeveel we weggooien merk je eigenlijk pas als je naar de statistieken kijkt. Een Nederlands huishouden gooit gemiddeld 235 tot 294 kg voedselresten per jaar weg. Een deel van het voedsel dat we weggooien is onvermijdbaar, zoals schillen en botten. Maar 110 tot 165 kg is vermijdbaar afval, zoals restjes en te lang bewaart voedsel. Weggooien zou niet nodig zijn geweest als we niet teveel hadden gekookt of gekocht, of als we het voedsel beter hadden bewaard.
Door op maat te kopen en te koken, en door het op de juiste manier te bewaren, kunnen we een groot deel van deze verspilling voorkomen.
Tips
Zet kort houdbare producten voorin op de plank en zorg voor een overzichtelijke indeling in uw koelkast en voorraadkast. Dit voorkomt dat u producten vergeet waardoor ze onnodig bederven.
Maak eerst aangebroken etenswaren op voordat u nieuwe gaat gebruiken.
De optimale temperatuur in een koelkast is 4 0. Bij deze temperatuur blijven voedingsmiddelen het langst houdbaar.
De temperatuur in de koelkast is te testen door er een speciale koel/vriesthermometer in een bakje water in de koelkast te zetten. Na 24 uur geeft de thermometer de temperatuur aan.
Producten die koel bewaard moeten worden, kunt u na gebruik het best zo snel mogelijk terugzetten in de koelkast. Elk uur dat een pak melk buiten de koelkast staat, wordt de melk een dag korter houdbaar.
Onaangebroken conserven hoeven niet in de koelkast bewaard te worden. Ditzelfde geld voor vruchtgroenten als tomaten, paprika, aubergine, courgette en komkommer, die buiten de koelkast ook beter van smaak blijven.
Bederf
Bederven van voeding betekent een achteruitgang van de kwaliteit van het product. Bederf wordt versneld door de groei van micro-organismen. De meeste bacteriën vermeerderen zich bij temperaturen tussen de 10 en 40°C. Andere micro-organismen, zoals schimmels, kunnen ook groeien bij lagere of hogere temperaturen. Bedorven voedsel ziet er vaak anders uit, het ruikt anders of het smaakt anders. Over het algemeen kunt u bedorven voedsel beter niet meer eten. De aanwezige pathogenen (ziekteverwekkers) en toxines (giftige stoffen) kunnen ziekten veroorzaken.
Voedsel dat er niet meer mooi uit ziet maar verder nog goed is, kan gewoon gegeten worden. Het levert geen gevaar voor de gezondheid op. Denk daarbij aan uitgedroogde kaasranden, een laagje water op de yoghurt of beurse plekken op fruit.
Bewaren van voedsel
Door goed te koelen of te verhitten kunt u de groei van ziekteverwekkers voorkomen en de kans op bederf verlagen. De temperatuur van levensmiddelen is van groot belang voor de houdbaarheid en de veiligheid. Producten die in de winkel in de koeling liggen, moeten thuis ook koel bewaard worden om de groei van bacteriën te remmen. Laat ze zo min mogelijk opwarmen door ze in de winkel als laatste in het boodschappenmandje te doen, en ze thuis zo snel mogelijk in de koelkast te leggen. Dit spaart ook energie doordat in de koelkast het product niet opnieuw hoeft af te koelen.
Verpakte producten hebben meestal bewaaradviezen op het etiket staan. Er staat op hoe lang ze bewaard kunnen worden, en wat de beste manier van bewaren is. Door deze adviezen op te volgen kunt u voorkomen dat producten voortijdig bederven. Verse producten hebben meestal geen etiket. Voor de meeste verse producten geldt een houdbaarheidsduur van twee tot drie dagen. Producten die in de winkel niet gekoeld worden (sommige groenten, frisdrank, conserven) hoeven in principe thuis ook niet in de koelkast.

De juiste temperatuur van uw koelkast om voedselbederf zoveel mogelijk tegen te gaan is 4°C. De temperatuur in de koelkast is niet op iedere plek gelijk, dat hangt er van af waar de koeling zit. Zit de koeling boven in de koelkast, dan is het bovenin het koudst. Zit de koeling in de achterwand, dan zal het daar het koudst zijn. Sommige producten (bijvoorbeeld dranken) kunnen ook bij hogere temperaturen bewaard worden. Plaats deze producten verder van de koeling dan producten die echt koud moeten staan.
Niet alle producten houden van kou. Vruchtgroenten zoals tomaten en komkommers zijn zelfs gevoelig voor kou en horen niet thuis in de koelkast. Ook geconserveerde producten in pot of blik hoeven ongeopend niet gekoeld te worden.
Bewaren van restjes en aangebroken producten
Maaltijdrestjes kunnen verpakt in de koelkast 2 tot 3 dagen bewaard worden. Ook aangebroken verpakkingen kunnen bewaard worden. Sluit de verpakking wel goed af of gebruik een bewaarbakje. Dan treedt er minder snel bederf op doordat er geen lucht bij kan. Producten met de mededeling 'na openen koel bewaren' moeten na opening altijd in de koelkast bewaard worden. Meestal zijn ze dan nog 3 dagen te bewaren. Een uitzondering vormen de zure en gekonfijte producten, zoals augurken en jam. Deze zijn na opening nog enkele weken houdbaar in de koeling.
De houdbaarheidsdatum
Op producten kunnen twee soorten houdbaarheidsdatums staan:
THT-datum: deze datum is te vinden op producten die korter dan anderhalf jaar houdbaar zijn en op conserven in glas en blik. THT betekent 'ten minste houdbaar tot'. Na deze datum hoeft het product nog niet bedorven te zijn, maar de kwaliteit ervan gaat wel achteruit. Wanneer de verpakking geopend is, geldt de THT-datum niet meer. De houdbaarheid hangt dan sterk af van het soort product.
TGT-datum: TGT betekent 'te gebruiken tot'. Deze datum staat op producten die kort houdbaar zijn en is een uiterste consumptiedatum. Bij deze producten is het belangrijk om het bewaaradvies te volgen. De datum geldt voor ongeopende verpakkingen.
De sterren op de vriezer
De temperatuur van het vriesvak of het vriesgedeelte wordt aangegeven met sterren. Hoe meer sterren, hoe lager de temperatuur en hoe langer de ingevroren producten goed blijven. Zelf invriezen kan alleen met vier sterren.
Wat betekenen de sterren?
* -6°C geschikt voor het maken van ijsblokjes en het bewaren van diepvriesproducten gedurende enkele dagen.
** -12°C geschikt voor het bewaren van diepvriesprodukten gedurende een of twee weken, roomijs maximaal een dag.
*** -18°C bewaren van diepvriesprodukten tot drie maanden, roomijs een maand.
**** -24 tot -40°C zelf invriezen mogelijk. De vriescapaciteit is afhankelijk van de inhoud van de vriesruimte en de haalbare invriestemperatuur.
Bij een koel/vrieskombinatie zeggen de sterren niets over de temperatuur van het koelgedeelte. De temperatuur in het koelgedeelte is zelf in te stellen en hoort tussen de 0 en de 7°C te zijn, waarbij de ideale temperatuur 4°C is.
Meer informatie
Organisaties
Bij het Voedingscentrum kunt u terecht voor informatie over voedingswaarde, gezondheid, bewaren en bereiden van voedsel, hygiëne en voedselveiligheid (070 - 306 88 88 of www.voedingscentrum.nl).
pi_22363240
Is ie nieuw?
Als het een nieuwe vriezer is krijg je daar nl altijd een boekje bij over dit soort dingen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_22363346
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:17 schreef mrSPLIFFY het volgende:
ok iedereen heeft wel een beetje gelijk

van t voedings centrum;
[..]

[/b]
Dat is een heel aardig lang stukje tekst maar daar heb ik niets aan. Het laatste gedeelte gaat over sterren maar zegt niets over de houdbaarheid van bereide maaltijden.

Ik krijg het idee dat iedereen maar raak eet als het maar niet te erg ruikt?
Wolla Billa Halala.
pi_22363411
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:17 schreef shmoopy het volgende:

Is ie nieuw?
Als het een nieuwe vriezer is krijg je daar nl altijd een boekje bij over dit soort dingen.
Ja hij wordt dan nieuw want mijn schoonmoeder heeft geen vriezer. Maar volgens mijn moeder staat er niets inhoudelijks over de tijden van bewaren in.
Wolla Billa Halala.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:25:33 #21
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_22363443
tja ga dan zelf maar een beetje zoeken op die site hoor....
pi_22363620
.
Wolla Billa Halala.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:32:58 #23
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_22363640
weeeeeee
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:33:48 #24
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_22363665
ik mag niet nat worden van me moeder

Weeeeheeeeeeee
pi_22364341
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')