quote:
Lowlands schrapt theater- en dansprogrammering
Directeur van Eerdenburg: “Kennelijk ben ik de enige die het belangrijk vindt”
Ron van der Sterren maandag 27 september 2004 16:11
Lowlands stopt per direct met de uitgebreide dans- en theaterprogrammering. Omdat het festival geen structurele subsidie heeft gekregen van het ministerie van OC&W, krijgt de organisatie de financiën voor het uitgebreide theater- en dansprogramma niet meer rond. Dat zegt Lowlands directeur Eric van Eerdenburg.
De totale kosten voor het programma onderdeel waren rond de 300.000 euro. De helft daarvan nam Mojo voor zijn rekening, de andere helft kwam tot nu toe uit verschillende subsidiepotjes. De belangrijkste subsidiegever, Het Fonds voor Podium Programmering en Marketing, verlaagde de subsidie in de afgelopen jaren echter en gaf al aan dat zij alleen tijdelijke projecten kan subsidiëren. Nu het theater/dans programma vaste prik is geworden voor Lowlands, moest de organisatie structurele subsidie aanvragen bij het ministerie. Maar die ziet het initiatief als een marketing en promotie-activiteit, die door de sector zelf gefinancierd moet worden en niet via een structurele subsidie.
Geen geld dus. En dat betekent dat ook de particuliere fondsen zich terugtrekken. Van Eerdenburg: “Het VSB Fonds en de Stichtin Doen eisen betrokkenheid van de overheid. Zij willen niet alle gaten die de overheid laat vallen dichtlopen.”
Van Eerdenburg gooit behoorlijk teleurgesteld de handdoek in de ring: “Ik ben het zat om elke keer te horen dat het zo’n mooi project is, maar dat ik aan het verkeerde loket sta. Elk fonds wijst naar het andere. Nou, als ik – naast het publiek – de enige ben die dit belangrijk vindt, dan houdt het op.”
De theater- en dansvoorstellingen waren niet alleen tijdens Lowlands vanaf het begin een succes. Ook leverde het meer bezoek op bij de theaters zelf, zeggen de theatergroepen die in de loop der jaren op Lowlands hebben gespeeld.
Bron:
www.lowlands.nl en
http://lowlands.has.it
de online protestaktie via
http://www.activeboard.co(...)42298&topicPage= is gisteren van start gegaan en de eerste proteststemmen zijn al gepost.
de online handtekeningenaktie is ook gepost op andere Lowlands sites, ook hier komen de eerste reakties al vandaan.
de Lowlands organisatie steunt de handtekeningenaktie nu ook! op
www.lowlands.nl is een link naar de online protestaktie gezet.
stuur de link
http://www.activeboard.co(...)42298&topicPage= ook via email door naar anderen; we kunnen het tij keren en de subsidiestop ongedaan maken. Lowlanders voor Lowlands!!
op 15 oktober wordt de Cultuurnota in de 2e Kamer besproken; hierin wordt ook gesproken over de bezuinigingen op theater en dans die voor Lowlands 2005 op de agenda staan.
wij gaan voor die tijd zoveel mogelijk handtekeningen op papier verzamelen en die aanbieden, nog voor dit overleg plaatsvind!! dus klik hier en download je handtekeningenvel en laat zoveel mogelijk mensen tegen de bezuinigingen tekenen. Aktie!! Aktie!! Aktie!!
doe alsjeblieft mee en laat merken dat er op succesvolle dans en theater geen eurocent mag worden bezuinigd. stop de bezuiniging weer terug in de la van staatssecretaris Medy van der Laan!!