abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 11:15:33 #1
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_22327269
quote:
Lowlands schrapt theater- en dansprogrammering
Directeur van Eerdenburg: “Kennelijk ben ik de enige die het belangrijk vindt”

Ron van der Sterren maandag 27 september 2004 16:11

Lowlands stopt per direct met de uitgebreide dans- en theaterprogrammering. Omdat het festival geen structurele subsidie heeft gekregen van het ministerie van OC&W, krijgt de organisatie de financiën voor het uitgebreide theater- en dansprogramma niet meer rond. Dat zegt Lowlands directeur Eric van Eerdenburg.

De totale kosten voor het programma onderdeel waren rond de 300.000 euro. De helft daarvan nam Mojo voor zijn rekening, de andere helft kwam tot nu toe uit verschillende subsidiepotjes. De belangrijkste subsidiegever, Het Fonds voor Podium Programmering en Marketing, verlaagde de subsidie in de afgelopen jaren echter en gaf al aan dat zij alleen tijdelijke projecten kan subsidiëren. Nu het theater/dans programma vaste prik is geworden voor Lowlands, moest de organisatie structurele subsidie aanvragen bij het ministerie. Maar die ziet het initiatief als een marketing en promotie-activiteit, die door de sector zelf gefinancierd moet worden en niet via een structurele subsidie.

Geen geld dus. En dat betekent dat ook de particuliere fondsen zich terugtrekken. Van Eerdenburg: “Het VSB Fonds en de Stichtin Doen eisen betrokkenheid van de overheid. Zij willen niet alle gaten die de overheid laat vallen dichtlopen.”

Van Eerdenburg gooit behoorlijk teleurgesteld de handdoek in de ring: “Ik ben het zat om elke keer te horen dat het zo’n mooi project is, maar dat ik aan het verkeerde loket sta. Elk fonds wijst naar het andere. Nou, als ik – naast het publiek – de enige ben die dit belangrijk vindt, dan houdt het op.”

De theater- en dansvoorstellingen waren niet alleen tijdens Lowlands vanaf het begin een succes. Ook leverde het meer bezoek op bij de theaters zelf, zeggen de theatergroepen die in de loop der jaren op Lowlands hebben gespeeld.
Bron: www.lowlands.nl en http://lowlands.has.it
de online protestaktie via http://www.activeboard.co(...)42298&topicPage= is gisteren van start gegaan en de eerste proteststemmen zijn al gepost.
de online handtekeningenaktie is ook gepost op andere Lowlands sites, ook hier komen de eerste reakties al vandaan.
de Lowlands organisatie steunt de handtekeningenaktie nu ook! op www.lowlands.nl is een link naar de online protestaktie gezet.
stuur de link http://www.activeboard.co(...)42298&topicPage= ook via email door naar anderen; we kunnen het tij keren en de subsidiestop ongedaan maken. Lowlanders voor Lowlands!!
op 15 oktober wordt de Cultuurnota in de 2e Kamer besproken; hierin wordt ook gesproken over de bezuinigingen op theater en dans die voor Lowlands 2005 op de agenda staan.
wij gaan voor die tijd zoveel mogelijk handtekeningen op papier verzamelen en die aanbieden, nog voor dit overleg plaatsvind!! dus klik hier en download je handtekeningenvel en laat zoveel mogelijk mensen tegen de bezuinigingen tekenen. Aktie!! Aktie!! Aktie!!
doe alsjeblieft mee en laat merken dat er op succesvolle dans en theater geen eurocent mag worden bezuinigd. stop de bezuiniging weer terug in de la van staatssecretaris Medy van der Laan!!
De mensen zijn gek geworden
pi_22327332
Mja als er niet bezuinogd wordt op dit soort zaken dan zal dat betekenen dat de overheid het geld ergens anders vandaan moeten halen. Dan vind ik dit nog en eens zo'n hele slechte keuze van de overheid aangezien het theater op lowlands een leuke toevoeging is aan het festival maar niet echt heel veel met de bevoordering van de cultuur te maken heeft.

Hoop kromme zinnen, tis nog vroeg.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_22327634
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 11:18 schreef LostFormat het volgende:
Mja als er niet bezuinogd wordt op dit soort zaken dan zal dat betekenen dat de overheid het geld ergens anders vandaan moeten halen. Dan vind ik dit nog en eens zo'n hele slechte keuze van de overheid aangezien het theater op lowlands een leuke toevoeging is aan het festival maar niet echt heel veel met de bevoordering van de cultuur te maken heeft.

Kromme zinnen tot daar aan toe, maar: "een leuke toevoeging is aan het festival maar niet echt heel veel met de bevoordering van de cultuur te maken heeft", is pertinent onjuist en draagt absoluut wel bij aan de bevordering van cultuur!
Wartaal.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 11:42:43 #4
15869 gr8w8
Better by design.
pi_22327755
Inderdaad, als er één plek is waar jongeren nog in aanraking komen met stijlen die buiten hun "hokje" vallen, hoe fout de uitdrukking ook, is het wel op Lowlands. Of Virus. Of iets dergelijsk, waar meerdere laagdrempelig tegelijkertijd vertegenwoordigd zijn.
Welkom bij de V&D der webfora.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 12:18:43 #5
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_22328447
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 11:18 schreef LostFormat het volgende:

Lezen zou ik zeggen:
quote:
De theater- en dansvoorstellingen waren niet alleen tijdens Lowlands vanaf het begin een succes. Ook leverde het meer bezoek op bij de theaters zelf, zeggen de theatergroepen die in de loop der jaren op Lowlands hebben gespeeld.
De mensen zijn gek geworden
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 12:30:51 #6
88305 H.I.P.P.E.
Tot ergernis van velen
pi_22328690
Ik moet zeggen dat ik op Lowlands altijd meer dan de helft van mijn tijd in de theatertent doorbracht. Sterker nog: Lowlands heeft van mij een behoorlijke theaterliefhebber gemaakt. En dat begon allemaal omdat Lowlands in 2001 snikheet was en ik gehoord had dat in de theatertent airco was en nergens anders.

Ik ging dus helemaal niet voor het theater zelf, maar die ene voorstelling is me zo goed bevallen dat ik die Lowlands en ook de 2 jaren erna vooral in de theatertent heb gezeten en de bijzonderste voorstellingen heb gezien, die ik anders nooit bezocht had.

Lowlands lijkt me juist een festival bij uitstek voor een gesubsidieerd theaterprogramma. Er komen veel mensen die waarschijnlijk weinig theaters bezoeken, maar er wel voor open staan. Ik ben er door naar de theaters gelokt (klinkt wat oneerbiedig), en ik denk dat dat zoals in het stukje al staat voor velen geldt.

Ik denk dat het verstandiger zou zijn om dit wel structureel te subsidieren
pi_22332778
Het mooie van lowlands is juist vind ik dat er voor iedereen altijd wat te doen is.
Als er geen leuke bands spelen ga je naar een theatervoorstelling ofzo.
Het zou echt heel erg zonde zijn als dit door subsidiestop afgelopen zou zijn.
pi_22336639
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 12:18 schreef Da hopman het volgende:

[..]

Lezen zou ik zeggen:
[..]
Je mist m'n punt. Wat ik bedoel te zeggen is dat er toch wel bezuinigd moet worden. Dan vind ik een commercieel festival nog en eens zo slechte keuze. Dat de theaterprogrammering toch een gunstig effect heeft op latere bezoekersaantallen bij theatervoorstellingen is leuk maar dat moet natuurlijk niet de enige graadmeter zijn voor verschaffing van subsidies.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 13:51:03 #9
15869 gr8w8
Better by design.
pi_22350545
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 19:04 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Je mist m'n punt. Wat ik bedoel te zeggen is dat er toch wel bezuinigd moet worden. Dan vind ik een commercieel festival nog en eens zo slechte keuze. Dat de theaterprogrammering toch een gunstig effect heeft op latere bezoekersaantallen bij theatervoorstellingen is leuk maar dat moet natuurlijk niet de enige graadmeter zijn voor verschaffing van subsidies.
Maar die subsidie op Lowlands theater zorgt er dus wel voor dat ook onbekenden met theater in aanraking komen, en daarna bij de reguliere voorstellingen meer inkomsten zijn, en dus minder subsidie nodig...
pi_22350924
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 13:51 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Maar die subsidie op Lowlands theater zorgt er dus wel voor dat ook onbekenden met theater in aanraking komen, en daarna bij de reguliere voorstellingen meer inkomsten zijn, en dus minder subsidie nodig...
Dat kan wel zo zijn maar het zal vast niet de enigste subsidieontvanger zijn die dat effect heeft. Kwestie van keuzes moeten maken.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 19:14:08 #11
88305 H.I.P.P.E.
Tot ergernis van velen
pi_22357517
Maar het subdidieren van bijvoorbeeld Oerol blijft toch een soort "Preaching to the converted". Er komen toch bijna alleen mensen die al van theater houden. Volgens mij is Lowlands echt een unieke kans om nieuwe mensen die er voor open staan te berijken. Maar om eerlijk te zijn zou ik als overheid ook niet te veel toegeven aan die haaien van Mojo, als je die 1 vinger geeft.......

[ Bericht 0% gewijzigd door H.I.P.P.E. op 03-10-2004 19:10:26 ]
  zondag 3 oktober 2004 @ 12:11:28 #12
15869 gr8w8
Better by design.
pi_22370025
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:14 schreef H.I.P.P.E. het volgende:
Maar het subdidieren van bijvoorbeeld Oerol blijft toch een soort "Presching to the converted". Er komen toch bijna alleen mensen die al van theater houden. Volgens mij is Lowlands echt een unieke kans om nieuwe mensen die er voor open staan te berijken. Maar om eerlijk te zijn zou ik als overheid ook niet te veel toegeven aan die haaien van Mojo, als je die 1 vinger geeft.......
Nee, ik denk dat het ook nog wel los zal lopen. Dat bericht lijkt op een beetje dreigen en overdrijven van Mojo. Er komt heus nog wel iets. Als in elk geval dingen als Les Puces Savantes en Lejo maar komen!
pi_23101520
Dan maken ze het kaartje maar wat duurder... dat is toch al zo goedkoop. Ik snap niet waarom er belastinggeld gebruikt moet worden om cultuur bij de jongeren door hun strot heen te duwen. En buiten Lowlands valt er genoeg aan "cultuur" te beleven hoor, dat hoeft niet perse op Lowlands.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_23101590
Ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik het een schande vind en dat ik er altijd erg van genoten heb, maar de werkelijkheid is nou eenmaal dat ik meestal het hele festival zo dronken ben dat ik 3/4 van het weekend sowieso kwijt ben...

Volgend jaar ga ik toch echt minder drinken en meer van de optredens genieten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')