abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 september 2001 @ 13:25:16 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1562888
quote:

Nederland heeft geen behoefte aan een nieuw beleid voor arbeidsmigratie. De huidige, strenge regels voor het toelaten van werknemers van buiten de Europese Unie blijven van kracht. Dit hebben premier Kok en de meest betrokken bewindslieden dinsdag afgesproken.

Kok had vlak voor het zomerreces aangekondigd dat het kabinet zich ging beraden of nieuw beleid nodig is. Dat deed hij naar aanleiding van de plannen in Duitsland om jaarlijks 50 duizend arbeidsmigranten toe te laten.

Ook in Nederland wordt door sommigen, vanwege de vergrijzing van de bevolking, een ruimer toelatingsbeleid bepleit. De Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid toonde zich daar eerder dit jaar voorstander van.

Het kabinet is nu volgens betrouwbare bronnen tot het inzicht gekomen dat zo'n beleidswijziging niet nodig is. Daarvoor worden vier redenen genoemd.

Op de eerste plaats staan in Nederland nog voldoende mensen aan de kant die kunnen werken. Bovendien levert de aanstaande uitbreiding van de Europese Unie met landen als Polen en Tsjechië extra arbeidspotentieel op. Verder heeft Nederland het al moeilijk genoeg met de integratie van minderheden die hier al zijn. En ten slotte dreigt de werkloosheid, na vele jaren van daling, vanaf volgend jaar weer toe te nemen.

Opmerkelijk was vooral dat minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een PvdA'er, zich wars toonde van een ruimer toelatingsbeleid. Hij werd daarin gesteund door de VVD-ministers Zalm van Financiën en Jorritsma van Economische Zaken. In de PvdA leeft de gedachte dat minder mensen misbruik zullen maken van de asielprocedure als er ruimere mogelijkheden worden geschapen voor arbeidsmigratie.

Vermeend presenteerde een toekomstverkenning tot 2020, waaruit blijkt dat er nog een arbeidspotentieel van 700 duizend mensen is. Het betreft onder meer mensen die nu in de WAO zitten, allochtonen, herintredende vrouwen en ouderen die met wat hulp werk kunnen verrichten. Bovendien heeft het huidige kabinet volgens Vermeend een dermate gezonde financiële situatie gecreëerd, dat de vergrijzing goed is op te vangen.

Vermeend gaat nu met staatssecretaris Kalsbeek van Justitie, die verantwoordelijk is voor immigratiebeleid, en minister van Boxtel van Integratiebeleid een definitief kabinetsstandpunt voorbereiden. Eind deze maand buigt de ministerraad zich daarover.

De drie bewindslieden zullen daarbij nog eens de huidige Wet Arbeid Vreemdelingen doorlichten. Dat deden zij voor de zomer ook al. Toen werd besloten een versnelde toelatingsprocedure in het leven te roepen voor bedrijfstakken die kampen met acute personeelstekorten, zoals de ICT-sector. Werkgevers klaagden over de lange procedure waardoor veel sollicitanten afhaakten.

De wet bepaalt dat werkgevers eerst moeten aantonen dat zij geen werknemers kunnen vinden in Nederland of andere landen van de Europese Unie. Er is nu een uitzondering gemaakt voor ICT'ers, wat de toelatingsprocedure met vele maanden kan bekorten. Zo nodig kan de versnelde procedure ook op andere bedrijfstakken van toepassing worden verklaard.

Verder zal opnieuw worden bekeken of meer arbeidsmogelijkheden moeten worden geschapen voor asielzoekers. Asielzoekers die nog geen status hebben, mogen nu maar twaalf weken per jaar arbeid verrichten.

Shit, dat betekent dat het nog moeilijker zal worden om mijn vriendin (zwitserse, werkt in de kinderopvang) hier aan het werk te krijgen. Bummer. Nou ja, in Zwitserland zijn ze nog steeds op zoek naar ICT'ers. Misschien moet ik daar dan maar heen gaan.

(Wees gerust, daar kun je ook fok!ken. Ik zal jullie niet alleen laten.)

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1562973
quote:
Op woensdag 05 september 2001 13:25 schreef links234 het volgende:

[..]

Shit, dat betekent dat het nog moeilijker zal worden om mijn vriendin (zwitserse, werkt in de kinderopvang) hier aan het werk te krijgen. Bummer. Nou ja, in Zwitserland zijn ze nog steeds op zoek naar ICT'ers. Misschien moet ik daar dan maar heen gaan.

Gaan we nu over jouw persoonlijke beslommeringen discussiëren of over het onderwerp Kabinet wil geen extra werknemers toelaten?

In geval 1 kan dit topic verplaatst worden naar Relaties & Psychologie danwel General Chat.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 5 september 2001 @ 13:37:49 #3
10188 links234
pi_1562982
quote:
Op woensdag 05 september 2001 13:36 schreef R@b het volgende:

[..]

Gaan we nu over jouw persoonlijke beslommeringen discussiëren of over het onderwerp Kabinet wil geen extra werknemers toelaten?

In geval 1 kan dit topic verplaatst worden naar Relaties & Psychologie danwel General Chat.

Het algemene. Ik vind het een klotemaatregel. Heb je er een mening over?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1563012
quote:
Op woensdag 05 september 2001 13:37 schreef links234 het volgende:

[..]

Het algemene. Ik vind het een klotemaatregel. Heb je er een mening over?

Ik vind het een verstandige maatregel.

Ik weet niet of je gisteren Nova gezien hebt, waarin de problematiek van de aanhoudende groei vluchtelingen die naar het Westen wil gaan, werd belicht?? 20 miljoen "vluchtelingen" proberen dit jaar het Westen te bereiken, en dat worden er ieder jaar meer. Velen worden gelokt door valse beloften. Iedere maatregel die duidelijk maakt dat er voor hen geen plaats is hier, lijkt me wenselijk. Was overigens ook de mening van de PvdA staatssecretaris die gisteren aan het woord was in Nova.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1563111
hmm.. ja. Ik vind het vreemd dat links234 het een kutmaatregel vind (even buiten zijn persoonlijke situatie dan, want daar kan ik me dan wel wat bij voorstellen), want juist door het andersom te doen zie ik de werkeloosheid juist stijgen. En daar kan toch niemand voor zijn? Zeker een links234 niet
  woensdag 5 september 2001 @ 13:56:18 #6
10188 links234
pi_1563138
quote:
Op woensdag 05 september 2001 13:52 schreef HartSlag het volgende:
hmm.. ja. Ik vind het vreemd dat links234 het een kutmaatregel vind (even buiten zijn persoonlijke situatie dan, want daar kan ik me dan wel wat bij voorstellen), want juist door het andersom te doen zie ik de werkeloosheid juist stijgen. En daar kan toch niemand voor zijn? Zeker een links234 niet
Hola, het gaat om het halen van personeel. Niet om het halen van werklozen. Ik heb gewoon veel vraagtekens bij "een potentieel aan WAO'ers, herintredende huisvrouwen en ouderen met hulp". Ik betwijfel of bedrijven zitten te wachten op langdurig werklozen, wat zij toch meestal wel zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')