FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Treinongeluk Roosendaal.
BloodhoundFromHelldonderdag 30 september 2004 @ 18:21
net als extra bericht in het nieuws een treinongeluk in roosendaal met een intercity, zou flink ernstig zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BloodhoundFromHelldonderdag 30 september 2004 @ 18:23
staat nu eindelijk een bericht op teletext!! nog niet veel info beschikbaar door de chaos?
quote:
UTRECHT De intercity van Amsterdam naar
Vlissingen is vandaag aan het eind van
de middag op het station van Roosendaal
tegen een goederentrein gebotst.Bij de
botsing zouden gewonden zijn gevallen.
www.nos.nl
Steve-Odonderdag 30 september 2004 @ 18:23
10tallen doden lijkt me wel erg sterk
ClioSporTdonderdag 30 september 2004 @ 18:23
De intercity van Amsterdam naar
Vlissingen is vandaag aan het eind van
de middag op het station van Roosendaal
tegen een goederentrein gebotst.Bij de
botsing zouden gewonden zijn gevallen.


nos teletekst.
ClioSporTdonderdag 30 september 2004 @ 18:24
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
staat nu eindelijk een bericht op teletext!! nog niet veel info beschikbaar door de chaos?
[..]

www.nos.nl
Wellicht is het niet zo overdreven als dat jij er van maakt ?
BloodhoundFromHelldonderdag 30 september 2004 @ 18:27
meer dan tien gewonden waarvan er enkele ernstig!! maar misschien ook doden in de wrakken!
Duveldonderdag 30 september 2004 @ 18:28
Is 't zo'n bende dan?? Hm klinkt klote, de tweede forse klap dit jaar?
Dagonetdonderdag 30 september 2004 @ 18:30
Fred_Bdonderdag 30 september 2004 @ 18:30
ROOSENDAAL - De intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdag aan het eind van de middag in het station van Roosendaal op een goederentrein gebotst.

De politie heeft de buurt afgezet. Er zijn waarschijnlijk tien tot twaalf gewonden. Er zouden geen zwaargewonden zijn. Meer informatie ontbreekt nog.


Dit is van de site van Omroep Brabant
Posdnousdonderdag 30 september 2004 @ 18:32
Haal dat 'doden' even uit de titel

-edit- al gebeurd
Henk_sjoerddonderdag 30 september 2004 @ 18:32
terroristische aanval! moet wel!
JaWidonderdag 30 september 2004 @ 18:34
Valt reuze mee dus.
Dagonetdonderdag 30 september 2004 @ 18:34
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:32 schreef Henk_sjoerd het volgende:
terroristische aanval! moet wel!
Blaat niet zo dom.

En de titel even iets minder paniekerig gemaakt.
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 18:37
Zometeen eens ff kijken, woon er toch niet zover vandaan...

Hopelijk valt het mee met de gewonden..
Dagonetdonderdag 30 september 2004 @ 18:44
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:37 schreef Ambrosius het volgende:
Zometeen eens ff kijken, woon er toch niet zover vandaan...

Hopelijk valt het mee met de gewonden..
Neem foto's!
snowehdonderdag 30 september 2004 @ 18:50
het valt mee. ik woon daar in de straat. Heb net wat foto's gemaakt. Maar de beste zijn met mijn spiegelreflex. Die foto's heb ik dus morgen pas. Die met mijn digitale cam zal ik na het eten plaatsen.
Againzenderdonderdag 30 september 2004 @ 18:51
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:50 schreef snoweh het volgende:
het valt mee. ik woon daar in de straat. Heb net wat foto's gemaakt. Maar de beste zijn met mijn spiegelreflex. Die foto's heb ik dus morgen pas. Die met mijn digitale cam zal ik na het eten plaatsen.
Geen enorme puinhoop dus?
Lynx666donderdag 30 september 2004 @ 18:55
Ik woon er ook praktisch naast. Alleen geen goed zicht vanaf het balkon

Hoorde al flink wat sirenes toen ik terugging naar huis.
Caesudonderdag 30 september 2004 @ 19:02
quote:
ROOSENDAAL - De intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdag aan het eind van de middag bij het station van Roosendaal op een goederentrein gebotst. Het ongeluk gebeurde aan de zuidkant van het station bij een overweg. Er zijn meer dan twintig gewonden gevallen, van wie de meesten zwaargewond.
quote:
ROOSENDAAL - De intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdag aan het eind van de middag bij het station van Roosendaal op een goederentrein gebotst. Het ongeluk gebeurde aan de zuidkant van het station bij een overweg. Er zijn meer dan twintig gewonden gevallen.

Volgens een woordvoerder van ProRail zaten in de intercity honderden mensen. Hoe het ongeluk kon gebeuren is nog niet duidelijk. Uit voorzorg is de spanning van de bovenleiding gehaald. De trein is niet ontspoord.

Door het ongeluk is het treinverkeer van en naar Roosendaal stilgelegd. Ook internationale treinen van en naar België rijden niet.

De politie heeft de buurt afgezet en het is een chaos bij het spoor.
Dit staat op Omroep Brabant.
BloodhoundFromHelldonderdag 30 september 2004 @ 19:06
een beetje suf dat mn topictitel is geweizigd naar zo'n saaie titel die niemand opvalt, terwijl het wel degelijk ernstig is! Zelfs de slaapkoppen van de FP is het nog niet opgevallen!!

Gaarne de topictitel terugveranderen, ik hou niet van die vlees noch vis /grijze muis titels!
Remcodonderdag 30 september 2004 @ 19:17
20 gewonden
Loedertjedonderdag 30 september 2004 @ 19:19
intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdagmiddag in het station van Roosendaal op een goederentrein gebotst. Door de botsing zijn dertig tot 35 passagiers gewond geraakt. Onder de gewonden zijn mensen met botbreuken en hoofdwonden, maar de meesten zijn lichtgewond.

De politie en ProRail hebben dat laten weten. Drie mensen zaten rond kwart voor zeven nog in de trein. Hun verwondingen zijn niet bekend.

Het ongeval gebeurde even voor zes uur. De intercity, met ongeveer vierhonderd passagiers, botste frontaal op een rangerende Belgische goederenlocomotief.
alsemdonderdag 30 september 2004 @ 19:23
tvp
snowehdonderdag 30 september 2004 @ 19:26
Hier wat foto's van het voorlval:









Caesudonderdag 30 september 2004 @ 19:26
Om 20:00 persconferentie.
Againzenderdonderdag 30 september 2004 @ 19:28
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:26 schreef snoweh het volgende:
Hier wat foto's van het voorlval:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Onze eigen fotograaf

Die intercity is aardig gekreukeld, er zat dan ook aardig wat massa achter zo te zien: lange trein.
snowehdonderdag 30 september 2004 @ 19:29
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:55 schreef Lynx666 het volgende:
Ik woon er ook praktisch naast. Alleen geen goed zicht vanaf het balkon

Hoorde al flink wat sirenes toen ik terugging naar huis.
off topic vraagje dan. Waar woon jij? Het is namelijk ook nog geen 100 meter van mij thuis af. Ik woon in de H.G.Dirckxstraat.
BloodhoundFromHelldonderdag 30 september 2004 @ 19:31
dat ziet er niet best uit! :nailbite:
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 19:32
Ik zie trouwens alleen een loc. Hebben ze de goederentrein weggereden, of was het een losse loc?

Het is richting Kade zo te zien, trouwens, dus voorbij het station?
Againzenderdonderdag 30 september 2004 @ 19:34
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:32 schreef Rewimo het volgende:
Ik zie trouwens alleen een loc. Hebben ze de goederentrein weggereden, of was het een losse loc?
Er staat mij bij dat ik hoorde dat het om een goederenloc ging, niet om een complete trein. Het lijkt mij in ieder geval niet dat ze als eerste een stuk trein gaan weghalen. Loop je risico dat de zaak gaat bewegen en er alsnog mensen bekneld raken.
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 19:37
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:34 schreef Againzender het volgende:

[..]

Er staat mij bij dat ik hoorde dat het om een goederenloc ging, niet om een complete trein. Het lijkt mij in ieder geval niet dat ze als eerste een stuk trein gaan weghalen. Loop je risico dat de zaak gaat bewegen en er alsnog mensen bekneld raken.
Leek mij ook al vreemd, maar in de eerste berichten was sprake van een goederentrein, vandaar dat ik me afvroeg waar ze die gelaten hadden
Againzenderdonderdag 30 september 2004 @ 19:38
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:37 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Leek mij ook al vreemd, maar in de eerste berichten was sprake van een goederentrein, vandaar dat ik me afvroeg waar ze die gelaten hadden
Blijkt voor journalisten soms wat moeilijk om begrippen uit elkaar te houden. Zo hoorde ik vandaag weer vaak het woord 'noodlanding' vallen waar 'voorzorgslanding' werd bedoeld.
Man_Made_Goddonderdag 30 september 2004 @ 19:40
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:38 schreef Againzender het volgende:

[..]

Blijkt voor journalisten soms wat moeilijk om begrippen uit elkaar te houden. Zo hoorde ik vandaag weer vaak het woord 'noodlanding' vallen waar 'voorzorgslanding' werd bedoeld.
Ik vind het sowieso raar om over een landing te spreken, wanneer het om een treinbotsing gaat.

sweexdonderdag 30 september 2004 @ 19:41
2 seconden afstand houden
alsemdonderdag 30 september 2004 @ 19:44
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:34 schreef Againzender het volgende:

[..]

Er staat mij bij dat ik hoorde dat het om een goederenloc ging, niet om een complete trein. Het lijkt mij in ieder geval niet dat ze als eerste een stuk trein gaan weghalen. Loop je risico dat de zaak gaat bewegen en er alsnog mensen bekneld raken.
mischien moest de lading heel snel ergens heen en hebben ze die via een ander spoor met een andere trein vervoerd..
Razzerrdonderdag 30 september 2004 @ 19:45
Die trein is nog aardig ingedeukt als ik 't zo bekijk
Razzerrdonderdag 30 september 2004 @ 19:46
Is er al iets bekend over de oorzaak trouwens? Stond die lock verkeerd, of zat er weer een hollandse machinist te slapen?
Tokaydonderdag 30 september 2004 @ 19:47
Jee, mijn stad alwéér in het nieuws! Alleen alweer op een trieste manier.
Razzerrdonderdag 30 september 2004 @ 19:50
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:47 schreef Tokay het volgende:
Jee, mijn stad alwéér in het nieuws! Alleen alweer op een trieste manier.
Wees trots dat er -normaal- zoveel treinen door Roosendaal rijden
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 19:51
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:46 schreef Razzerr het volgende:
Is er al iets bekend over de oorzaak trouwens? Stond die lock verkeerd, of zat er weer een hollandse machinist te slapen?
Aan de onderste foto te zien zit de loc fout. De eerste twee sporen die je ziet zijn de sporen richting Bergen op Zoom. En aangezien de treinen in NL rechts rijden, lijkt het erop dat de loc letterlijk op het verkeerde spoor reed.

Vriend woont in R'daal, ik ben redelijk bekend met de situatie daar, reis zelf ook geregeld met die trein
Tokaydonderdag 30 september 2004 @ 19:55
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:46 schreef Razzerr het volgende:
Is er al iets bekend over de oorzaak trouwens? Stond die lock verkeerd, of zat er weer een hollandse machinist te slapen?
Belse lock.
Mogelijke oorzaak: machinist heeft 'm daar gewoon midden op de rails laten staan, en is toen een hapje gaan eten ofzo...
Steijndonderdag 30 september 2004 @ 19:55
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:51 schreef Rewimo het volgende:
Aan de onderste foto te zien zit de loc fout. De eerste twee sporen die je ziet zijn de sporen richting Bergen op Zoom. En aangezien de treinen in NL rechts rijden, lijkt het erop dat de loc letterlijk op het verkeerde spoor reed.
Alsof de trein zelf stuurt, dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer hoor.
MacDwealdonderdag 30 september 2004 @ 19:55
Dit gaat in de toekomst veel vaker gebeuren. Ik ben zelf een spoorwegarbeider en heb net een week van 64 uur achter de rug. Ik hoef denk ik niet te zeggen wat dit met je concentratie doet.
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 19:57
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef Steijn het volgende:

[..]

Alsof de trein zelf stuurt, dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer hoor.
Computers maken ook fouten, om maar te zwijgen van de mensen die ze bedienen. Ik zeg alleen wat ik denk dat er aan de hand is aan de hand van de foto's en de situatie zoals ik die ken daar.
Steijndonderdag 30 september 2004 @ 19:57
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef MacDweal het volgende:
Dit gaat in de toekomst veel vaker gebeuren. Ik ben zelf een spoorwegarbeider en heb net een week van 64 uur achter de rug. Ik hoef denk ik niet te zeggen wat dit met je concentratie doet.
Is het niet beter eerst te wachten op het rapport van de Raad voor de Transportveiligheid? Misschien is het wel weer zo'n ATB-ongeval als bij Amsterdam.
BloodhoundFromHelldonderdag 30 september 2004 @ 19:57
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef Steijn het volgende:

[..]

Alsof de trein zelf stuurt, dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer hoor.
wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
Razzerrdonderdag 30 september 2004 @ 19:57
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef Tokay het volgende:

[..]

Belse lock.
Mogelijke oorzaak: machinist heeft 'm daar gewoon midden op de rails laten staan, en is toen een hapje gaan eten ofzo...


ff'kes een juupke halen
Luukzordonderdag 30 september 2004 @ 19:57
Phew, ik zat er een uur daarvoor in...
Razzerrdonderdag 30 september 2004 @ 19:58
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

klein station
Steijndonderdag 30 september 2004 @ 19:59
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef Rewimo het volgende:
Computers maken ook fouten, om maar te zwijgen van de mensen die ze bedienen. Ik zeg alleen wat ik denk dat er aan de hand is aan de hand van de foto's en de situatie zoals ik die ken daar.
Okee, op die manier, ik dacht dat je de schuld bij de machinist wilde leggen omdat hij misschien op het verkeerde spoor staat.
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 20:01
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:59 schreef Steijn het volgende:

[..]

Okee, op die manier, ik dacht dat je de schuld bij de machinist wilde leggen omdat hij misschien op het verkeerde spoor staat.
Nee, dat hoeft niet de schuld van de machinist te zijn. Ik heb ook niets gezegd over schuld, alleen dat die loc zo te zien op het verkeerde spoor zit.

Die machinisten moeten zich trouwens het rambam zijn geschrokken
MacDwealdonderdag 30 september 2004 @ 20:07
Kan nooit een harde klap zijn geweest. die wissels die ik daar zie liggen mogen met een max snelheid van 40km/h woden bereden.
spectrumanalyserdonderdag 30 september 2004 @ 20:09
JPEG 89 KB 2004.09.30 19:59:22
JPEG 87 KB 2004.09.30 19:59:26
JPEG 81 KB 2004.09.30 19:59:28
JPEG 69 KB 2004.09.30 19:59:28
JPEG 55 KB 2004.09.30 19:59:32
JPEG 70 KB 2004.09.30 19:59:34
JPEG 71 KB 2004.09.30 19:59:36
JPEG 76 KB 2004.09.30 19:59:40
JPEG 79 KB 2004.09.30 19:59:44
JPEG 87 KB 2004.09.30 19:59:46
JPEG 91 KB 2004.09.30 19:59:50
JPEG 80 KB 2004.09.30 19:59:50
JPEG 75 KB 2004.09.30 19:59:54
JPEG 84 KB 2004.09.30 20:00:00
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 20:11
Hebben ze al iets gezegd over de oorzaak?
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 20:13
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:07 schreef MacDweal het volgende:
Kan nooit een harde klap zijn geweest. die wissels die ik daar zie liggen mogen met een max snelheid van 40km/h woden bereden.
De trein reed ook net weg van het station, dus de snelheid is sowieso al laag.
Ambulances (ik denk een stuk of 10) reden af en aan. Mensen werden met dekens en aluminiumfolie afgedekt.
M'n zus zat trouwens in de trein een half uur ervoor

Een hoop ramptoeristen trouwens. De politie was erg laat met het afsluiten van de Stationstraat (langs het voorval). Toen ik er om 19.00 was, was die straat nog gewoon open, terwijl er een hoop mensen over straat liepen..en ambulances moesten kunnen wegrijden en terugkomen. Eén ambulance reed trouwens in de richting van Breda, de rest is gewoon naar het ziekenhuis in Roosendaal gereden.
Het duurde, vond ik, ook vrij lang voordat alle mensen (als die er al allemaal uitzijn) eruit waren, om 19.45 (ongeveer 2 uur na het ongeluk) werden er nog mensen uit de trein geholpen.
Burgemeester Marijnen kwam ook nog even kijken onder begeleiding van de hulpdiensten.
Lynx666donderdag 30 september 2004 @ 20:14
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:29 schreef snoweh het volgende:

[..]

off topic vraagje dan. Waar woon jij? Het is namelijk ook nog geen 100 meter van mij thuis af. Ik woon in de H.G.Dirckxstraat.
Ik woon op de Panneboeter; de ronde flat achter het Emile van Loon park. En zo te zien is het ongeluk net aan de andere kant van het station gebeurd.
Toffe_Ellendedonderdag 30 september 2004 @ 20:14
hm.. toch wel een itempje met gewonden bij het journaal blijkbaar
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 20:16
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:14 schreef Lynx666 het volgende:

[..]

Ik woon op de Panneboeter; de ronde flat achter het Emile van Loon park. En zo te zien is het ongeluk net aan de andere kant van het station gebeurd.
Recht tegenover dat park is het gebeurd. Bij het douanegebouw zeg maar. Ongeveer 125-150 meter vanaf de overweg richting de Kade, richting het station.
Party_Pdonderdag 30 september 2004 @ 20:17
de voorkant van zo'n dubbeldekker is wel erg sterk zeg. Het midden van dat treinstel knakte wel en dat is dus vrij slap. Ik had meer schade verwacht eerlijk gezegt
snowehdonderdag 30 september 2004 @ 20:20
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[afbeelding] JPEG 89 KB 2004.09.30 19:59:22
[afbeelding] JPEG 87 KB 2004.09.30 19:59:26
[afbeelding] JPEG 81 KB 2004.09.30 19:59:28
[afbeelding] JPEG 69 KB 2004.09.30 19:59:28
[afbeelding] JPEG 55 KB 2004.09.30 19:59:32
[afbeelding] JPEG 70 KB 2004.09.30 19:59:34
[afbeelding] JPEG 71 KB 2004.09.30 19:59:36
[afbeelding] JPEG 76 KB 2004.09.30 19:59:40
[afbeelding] JPEG 79 KB 2004.09.30 19:59:44
[afbeelding] JPEG 87 KB 2004.09.30 19:59:46
[afbeelding] JPEG 91 KB 2004.09.30 19:59:50
[afbeelding] JPEG 80 KB 2004.09.30 19:59:50
[afbeelding] JPEG 75 KB 2004.09.30 19:59:54
[afbeelding] JPEG 84 KB 2004.09.30 20:00:00
[afbeelding]
Ik zie dat ik te vroeg terug ben gegaan met mijn camera. DAt ziet er op die manier ernstiger uit dan het zo voor het blote oog is als je er zelf bent.
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 20:21
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:
hm.. toch wel een itempje met gewonden bij het journaal blijkbaar
Om 21.00 is er een update van het nieuws op Omroep Brabant. Nu live op Omroep Brabant radio een verslag (iig tot 21.00)..zometeen de persconferentie.
Lynx666donderdag 30 september 2004 @ 20:25
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:16 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Recht tegenover dat park is het gebeurd. Bij het douanegebouw zeg maar. Ongeveer 125-150 meter vanaf de overweg richting de Kade, richting het station.
Op de foto's verkeerd gezien dus . Kan iig vanaf het balkon hier (Ik kijk zo op het park vanaf het balkon) niks zien. Het zicht op de brand 3 weken terug was beter. .
vinsbergendonderdag 30 september 2004 @ 20:35
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
Wat een intens domme reactie..
Roosendaal heeft naar verhouding een best flink station met een van de langste perrons van NL..
Het is (op dit moment nog over tijdje niet meer) een best belangrijk station in Nederland aangezien het een knooppunt + begin/eindpunt van treinen is....
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 20:37
Nieuws van de persconferentie:

- 10 gewonden naar het ziekenhuis gebracht
- 30 lichtgewonden zijn opgevangen op de brandweerkazerne, 10 daarvan zijn (onderweg) naar het ziekenhuis
snowehdonderdag 30 september 2004 @ 20:48
Voor mij heeft dit ongeluk nog iets positiefs... mijn foto staat op de voorpagina van nu.nl
Kolky1donderdag 30 september 2004 @ 20:49
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
Wat je noemt klein Wel het langste perron van Nederland ja

Vindt dat er nog weinig schade is eigenlijk... iig aan de treinen... de schok/klap zal velen malen erger gevoeld hebben..

Ik fietste er echt wss net 10 minuten voordat het gebeurde voorbij

*EDIT; heb ik even mazzel, ik moet altijd met de trein richting breda, kan ik morgen gewoon naar school...
Againzenderdonderdag 30 september 2004 @ 20:54
Dit was denk ik wel een heel ander verhaal geworden als die loc nog vracht had getrokken. Dan had die combinatie veel meer massa gehad, en was de IC veel abrupter tot stilstand gekomen (kijk naar de aanrijding op Amsterdam CS eerder dit jaar).
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 20:55
De traumahelikopter die ingezet is kwam helemaal uit Rotterdam .

Het treinverkeer richting Zeeland is nog gestremd de andere kant op zijn er weinig problemen meer, de ochtendspits zal weer gewoon moeten verlopen volgens de NS.

Nogmaals: over 5 min op Omroep Brabant een extra bulletin met het laatste nieuws.
Lucskedonderdag 30 september 2004 @ 21:13
quote:
Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
Er is niet iemand die wissel voor wissel kan bewegen. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor "a" over spoor "b" en spoor "c" naar spoor "d". De rijweg wordt dan automatisch ingesteld. Men kan niet op een knopje drukken en zo een wissel om blijven zetten of zo.
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 21:15
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:13 schreef Lucske het volgende:

[..]

Er is niet iemand die wissel voor wissel kan bewegen. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor "a" over spoor "b" en spoor "c" naar spoor "d". De rijweg wordt dan automatisch ingesteld. Men kan niet op een knopje drukken en zo een wissel om blijven zetten of zo.
BHFH leeft nog in het stoomtijdperk
neversleeperdonderdag 30 september 2004 @ 21:18
Het is niet de loc die op het verkeerde spoor gereden heeft, maar zo te zien het treinstel dat vlak voor het punt waar de loc passeerde van spoor gewisseld is. Op het traject Essen-Roosendaal wordt links gereden dus rijdt de loc goed, hoewel dat bij een emplacement nooit allemaal zo evident is. Dat de dubbeldekker van spoor gewisseld is vlak voor de loc, is wel goed te zien. Die vaststelling zegt echter niets over of het nu komt doordat dat wissel verkeerd lag of dat één van de machinisten het sein niet goed beoordeeld heeft.
Opvallend is overigens wel dat volgend mij de dubbeldekker _nog_ een spoor verder had moeten rijden, dus vier sporen vanaf de rand zegmaar, want dat is het rechterspoor naar Vlissingen.
Rewimodonderdag 30 september 2004 @ 21:20
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:18 schreef neversleeper het volgende:
Het is niet de loc die op het verkeerde spoor gereden heeft, maar zo te zien het treinstel dat vlak voor het punt waar de loc passeerde van spoor gewisseld is. Op het traject Essen-Roosendaal wordt links gereden dus rijdt de loc goed, hoewel dat bij een emplacement nooit allemaal zo evident is. Dat de dubbeldekker van spoor gewisseld is vlak voor de loc, is wel goed te zien. Die vaststelling zegt echter niets over of het nu komt doordat dat wissel verkeerd lag of dat één van de machinisten het sein niet goed beoordeeld heeft.
Opvallend is overigens wel dat volgend mij de dubbeldekker _nog_ een spoor verder had moeten rijden, dus vier sporen vanaf de rand zegmaar, want dat is het rechterspoor naar Vlissingen.
Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal (waar dit spoor ligt) rijden de treinen rechts.
neversleeperdonderdag 30 september 2004 @ 21:24
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:20 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal (waar dit spoor ligt) rijden de treinen rechts.
Ja joh, maar de loc kwam uit Essen (België), de reizigerstrein ging naar Bergen op Zoom/Vlissingen. Hier liggen beide spoorlijnen naast elkaar en begint/eindigt het emplacement van station Roosendaal. Nogmaals: de loc staat dus op de sporen uit Essen, niet op die uit/naar Bergen op Zoom.
blupdonderdag 30 september 2004 @ 21:45
Als je de trein zo ziet issie niet super beschadigd ofzo.. Like die botsing laast in amsterdam.. die leek vele malen erngstiger..
Loedertjedonderdag 30 september 2004 @ 22:11
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:48 schreef snoweh het volgende:
Voor mij heeft dit ongeluk nog iets positiefs... mijn foto staat op de voorpagina van nu.nl
Cool !
Flemdonderdag 30 september 2004 @ 22:20
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:48 schreef snoweh het volgende:
Voor mij heeft dit ongeluk nog iets positiefs... mijn foto staat op de voorpagina van nu.nl
En op Fok.nl .

Op Nu.nl zonder of met toestemming?
Duveldonderdag 30 september 2004 @ 22:21
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:45 schreef blup het volgende:
Als je de trein zo ziet issie niet super beschadigd ofzo.. Like die botsing laast in amsterdam.. die leek vele malen erngstiger..
Er zit een nare knik in het koprijtuig, ergens na het midden. Die krijg je er lastig uit...
Ambrosiusdonderdag 30 september 2004 @ 22:31
Naar BoZ en Essen rijden nog bussen, verder rijden er al weer gewoon treinen. De ochtendspits moet normaal kunnen verlopen hoopt de NS.
snowehdonderdag 30 september 2004 @ 22:39
quote:
Op donderdag 30 september 2004 22:20 schreef Flem het volgende:

[..]

En op Fok.nl .

Op Nu.nl zonder of met toestemming?
met.
dennisdotcomdonderdag 30 september 2004 @ 22:55
En krijg je geld omdat ze aan het ANP zijn verkocht?
Bigsdonderdag 30 september 2004 @ 23:06
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:17 schreef Party_P het volgende:
de voorkant van zo'n dubbeldekker is wel erg sterk zeg. Het midden van dat treinstel knakte wel en dat is dus vrij slap. Ik had meer schade verwacht eerlijk gezegt
Ik denk dat ze die extra verstevigd hebben, omdat anders de machinist geplet wordt door de 229 ton trein (347 ton bij de langere versie) die achter hem aan komt, dat de trein op andere delen wel kreukt is waarschijnlijk zo ontworpen (gedeelten waar over het algemeen minder passagiers zitten, zoals bij de deuren).
MillFreakdonderdag 30 september 2004 @ 23:23
Van ns.nl

Treinverkeer Roosendaal deels hervat

Sinds 21.30 uur kunnen treinreizigers weer reizen tussen Roosendaal -Breda en Roosendaal -Dordrecht. Als gevolg van een treinongeval was het treinverkeer hier sinds het begin van de avond gestremd. Het treinverkeer van en naar België en Bergen op Zoom wordt naar verwachting morgenochtend vroeg weer mogelijk. Volgens de politie raakten bij het ongeval 40 treinreizigers licht gewond. Twintig van hen zijn in het ziekenhuis behandeld, waarschijnlijk brengen drie van hen er de nacht door. Aad Veenman, president-directeur van NS, is naar Roosendaal gegaan om aandacht te schenken aan de gewonde reizigers en deel te nemen aan de persconferentie op het gemeentehuis. Het speciale telefoonnummer dat NS had ingesteld is inmiddels gesloten. Ruim 200 mensen hebben het nummer gebeld om navraag doen over het ongeval.
Kavdonderdag 30 september 2004 @ 23:23
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:24 schreef neversleeper het volgende:
Ja joh, maar de loc kwam uit Essen (België), de reizigerstrein ging naar Bergen op Zoom/Vlissingen. Hier liggen beide spoorlijnen naast elkaar en begint/eindigt het emplacement van station Roosendaal. Nogmaals: de loc staat dus op de sporen uit Essen, niet op die uit/naar Bergen op Zoom.
Bij mijn weten zijn er na de overgang ook geen wissels meer tussen de sporen naar bgn en naar essen, dus waarschijnlijk is de rijweg voor de loc uit essen te vroeg ingesteld waardoor de ic dus op het verkeerde spoor terecht kwam.
RecomServdonderdag 30 september 2004 @ 23:26
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:55 schreef Ambrosius het volgende:
De traumahelikopter die ingezet is kwam helemaal uit Rotterdam .
-knip-

ghehehe, jaaa, het is zeker 7 minuten vliegen hoor, van Rotterdam naar Roosendaal
als het niet korter is ....
MODdonderdag 30 september 2004 @ 23:48
Ja het was wel leuk vandaag de vertraging die ik opliep...
In totaal 2 en een half uur mja niks aan te doen heh..Zat gelukkig nog net niet in die ongeluktrein..
Wel dus als ik me niet even had bedacht om nog ff naar de boekhandel te gaan
Mja vraag me af hoe het geweest zou zijn...
Enfin ......
Rotterdam -> Dort wachten, Lagezwaluwen uur wachten, bus, Roosendaal, bus, Boz, en veder treinen naar Vlissingen...
in totaal 5,5 uur en k had nog niks gegeten
Bagger! Ma helemaal in paniek enz
Grrrr Tis wat!!
Mja beterschaaaaap voor de gewondjes enzo
Lexievrijdag 1 oktober 2004 @ 00:08
Die ophef ook weer eromheen. Ondertussen is wel weer iemand voor de trein gesprongen of afgekomen na bezopen rijden. Maar daar hoor je niets over . Nee, 30 gewonden, poepoe, dat moet toch wel als opening in ieder nieuwsbericht.
Ambrosiusvrijdag 1 oktober 2004 @ 00:37
Er staan geen meldingen meer op TT751. Hopelijk is het morgenochtend allemaal weer normaal..
JMS00vrijdag 1 oktober 2004 @ 01:44
quote:
Op donderdag 30 september 2004 20:55 schreef Ambrosius het volgende:
De traumahelikopter die ingezet is kwam helemaal uit Rotterdam ...
Dat doet ie altijd hoor, in Nederland zijn dacht ik maar 3 trauma heli's; in Rotterdam Amsterdam en Nijmegen, Groningen, Drethe en Zuid-Limburg worden bediend door Duitse medicopters.

Ik heb de botsing nét gemist trouwens, ik fietste rond 17.45 langs de schuiven, toen stond daar een politiebusje voor het stoplicht (richting de kade (dus om over de overweg heen te gaan) en die deed zijn zwaailichten aan en reed richting het station; ik dacht nog "zal wel iemand moeilijk aan het doen zijn".
Ik zag de trein wel staan, maar dacht dat die loc er aangekoppeld was om hem weg te slepen ofzo.
Even later toen ik in de trein zat te wachten zag ik nog wat motoren het station op komen sjeezen, maar pas toen ik in Tilburg hoorde ik van het ongeluk.
Best wel vaag, eigenlijk om het zo "mee" te maken...
DonGorgonvrijdag 1 oktober 2004 @ 10:20
De lock had een stopsein (rood licht) genegeerd, vandaar dat de intercity en de lock met elkaar botste. Gelukkig was de snelheid van beide treinen maar 30 tot 35 km/u en zodoende het aantal gewonden 'minimaal' gebleven.

De machinist van de lock is voor nader onderzoek naar het ziekenhuis gebracht.
De machinist van de intercity is ongedeerd (maar heeft zeker wel een geestelijke klap gehad), zijn collega is wél opgenomen in het ziekenhuis, met lichte verwondingen.
De komende 2 maanden zal dit ongeluk verder onderzocht worden.

Bron: bekend vertrouwelijk.
Ambrosiusvrijdag 1 oktober 2004 @ 15:40
Ik zag de intercity vandaag staan op een spoor waar aan de trein gewerkt kan worden. Zat een flink gat aan de onderkant van de locomotief. Die was ook een heel klein beetje in elkaar gedrukt, verder was er geen zichtbare schade.
De treinen reden trouwens allebei 25-30 km/u.
veiligheidsspeldjevrijdag 1 oktober 2004 @ 15:43
Gisteren die trein net gemist in Rotterdam. Een van de weinige keren dat ik daar toch een klein beetje blij om was (ook al was ik om 10 uur thuis)
Ambrosiuszaterdag 2 oktober 2004 @ 01:09
'Intercity Roosendaal reed door rood sein'

AMSTERDAM - De intercitytrein die donderdag bij Roosendaal tegen een Belgische locomotief reed, is waarschijnlijk door een rood sein gereden. Dat schrijft het Algemeen Dagblad zaterdag. Een woordvoerder van spoornetbeheerder ProRail de 'speculatie' van de krant 'voorbarig'.

Het Algemeen Dagblad baseert zich op een elektronisch bericht dat de treinverkeersleiding vlak na het ongeluk verstuurde naar de leiding van de Nederlandse Spoorwegen en spoornetbeheerder ProRail. ProRail wil niet bevestigen dat zo'n bericht daadwerkelijk verstuurd is.


Volgens ProRail is het 'verstandig te wachten met oordelen over het ongeval tot het onderzoek daarnaar is afgerond'. Bij het treinongeluk, donderdag rond 17.45 uur, raakten zeker veertig mensen gewond, van wie er twintig naar het ziekenhuis werden overgebracht. Het treinverkeer rond Roosendaal liep vrijdagmorgen weer volgens het spoorboekje.

Bron: Nu.nl