Ik weet het niet, het is niet normale bangheid... bang om iets fout te doen, om bezig te zijn opzich... misschien komt het een beetje bij fobie in de buurt.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:00 schreef chocolatemoeze het volgende:
omschrijf "bang" eens. Fobie, doodsangst, ijlend, als de dood, levensgevaarlijk, adrenaline kick, verlammend?
Als je ff verder keek zag je dat het verhaaltje in de vt staatquote:Op donderdag 30 september 2004 18:05 schreef nozem het volgende:
Als je al bang bent om de vaatwasser leeg te maken dan zul je het nog vrij moeilijk gaan krijgen in de toekomst.
Ik snap het. Ik denk dat het een zichzelf instandhoudend fenomeen is. Je denkt aan die activiteit en verbindt dat met een soort van angst. De gedachte aan die activiteit slaat wordt op een gegeven moment overheerst door de smaak van angst. (kortom, associatie). En om uit die cirkel te treden is het heel moeilijk, namelijk je wilt wel die activiteit uitvoeren, maar angst is veel moeilijker te onderdrukken.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:02 schreef woutabest het volgende:
[..]
Ik weet het niet, het is niet normale bangheid... bang om iets fout te doen, om bezig te zijn opzich... misschien komt het een beetje bij fobie in de buurt.
Vroeger was je bang om de vaatwasser leeg te maken, maar nu heb je geleerd dat schone glazen geen scherpe tandjes hebben, probleem opgelost lijkt me?quote:Op donderdag 30 september 2004 18:07 schreef woutabest het volgende:
[..]
Als je ff verder keek zag je dat het verhaaltje in de vt staat
Ja inderdaad, dat kan wel kloppen. Misschien was ik ook wel een dwarsligger, ik had er ook nooit zin in om naar anderen te luisteren.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:08 schreef chocolatemoeze het volgende:
[..]
Ik snap het. Ik denk dat het een zichzelf instandhoudend fenomeen is. Je denkt aan die activiteit en verbindt dat met een soort van angst. De gedachte aan die activiteit slaat wordt op een gegeven moment overheerst door de smaak van angst. (kortom, associatie). En om uit die cirkel te treden is het heel moeilijk, namelijk je wilt wel die activiteit uitvoeren, maar angst is veel moeilijker te onderdrukken.
Nu kan ik je wel vertellen dat je geheel onterecht bang bent, maar alleen door daadwerkelijk actief bezig te gaan zul je merken dat je angst ongegrond was. Dat is het enige wat ik je kan adviseren, niet over nadenken, gewoon doen. Je hebt namelijk niets te verliezen, behalve je angst.
precies.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:08 schreef chocolatemoeze het volgende:
[..]
Ik snap het. Ik denk dat het een zichzelf instandhoudend fenomeen is. Je denkt aan die activiteit en verbindt dat met een soort van angst. De gedachte aan die activiteit slaat wordt op een gegeven moment overheerst door de smaak van angst. (kortom, associatie). En om uit die cirkel te treden is het heel moeilijk, namelijk je wilt wel die activiteit uitvoeren, maar angst is veel moeilijker te onderdrukken.
Nu kan ik je wel vertellen dat je geheel onterecht bang bent, maar alleen door daadwerkelijk actief bezig te gaan zul je merken dat je angst ongegrond was. Dat is het enige wat ik je kan adviseren, niet over nadenken, gewoon doen. Je hebt namelijk niets te verliezen, behalve je angst.
quote:ik heb het ook het Aspergersyndroom, dus het zou wel kunnen te maken hebben met je syndroom. Maar je moet je er overheen zetten denk ik, en gewoon doen.
Is het misschien ook zo dat je teveel nadenkt over de resultaten van je acties en dat deze te onbeduidend lijken om je tot actie te manen?quote:Op donderdag 30 september 2004 17:59 schreef woutabest het volgende:
[..]
Daar heb je eigenlijk best een goed punt.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 10:15 schreef Bombie het volgende:
[..]
Is het misschien ook zo dat je teveel nadenkt over de resultaten van je acties en dat deze te onbeduidend lijken om je tot actie te manen?
Soms moet je de hele handeling al in gedachten hebben uitgevoerd (bij complexe klussen) en soms moet je er gewoon helemaal niet aan gedacht hebben (bij eenvoudige klussen) om goed werk te kunnen leveren. In beide gevallen kan de verkeerde actie totaal waardeloze gevolgen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |