abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 september 2004 @ 14:52:32 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_22307858
Nav een discussie in een ander topic, dus de vraag 'Wanneer is een ex een ex?'

Is daar een gestelde tijdsduur voor?
Is het uberhaupt meetbaar?
Heeft het te maken met hoe lang je er over doet om er weer overheen te komen?
Of is het juist andersom, des te langer de relatie/verkering des te langer het duurt om eroverheen te komen?

Heeft iemand met verdriet na een relatie van 5 jaar meer recht om te rouwen dan iemand met verdriet na een relatie van 2 maanden?
pi_22307904
nee
nee
nee
Of is het juist andersom, des te langer de relatie/verkering des te langer het duurt om eroverheen te komen?
denk het wel..

Heeft iemand met verdriet na een relatie van 5 jaar meer recht om te rouwen dan iemand met verdriet na een relatie van 2 maanden?
denk het wel.. je kent elkaar beter en je hebt meer met elkaar beleefd..

je bent pas een ex als 1 van de 2 echt nix meer met die persoon wil
Dit keer zonder signature
pi_22307914
das toch gewoon persoonlijk

ik zelf zou zeggen dat na enkele jaren je meer hebt om verdriet over te hebben dan na
twee maandjes maar ja...

misschien denken anderen daar anders over en wie ben ik om te zeggen dat dat gelul is bijv?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22307923
Wanneer een ex een ex-ex is is betekent dat automatisch dat een ex een extra ex is geworden

Mijn huisgenote had haar eigen idee erover. Een echte ex vond zij iemand met wie ze had samengewoond en samen geleefd. Al het andere was een iemand met wie ze een relatie had. Op zich kan ik dat standpunt begrijpen maar daar is evenveel voor te zeggen als voor het tegendeel.

Een ex is enkel een betiteling van het belang van een relatie voor jou zelf. Hoe anderen jouw relatie echter zien is wat anders.

Ik vind zo ongeveer dat een ex pas een ex is als je echt lief en leed hebt gedeeld voor een geruime tijd (dus sowieso langer dan 6 maanden) zodat je echt een heel intieme band hebt kunnen ontwikkelen. Feit is dat de eerste maanden van verliefdheid weliswaar je basis maken en heel snel voorbijgaan en genieten zijn, maar dat je de band van houden van pas na deze tijd gaat ontwikkelen. Dit komt omdat je niet meer wordt ''verblind' door verliefdheid en de ander zal moeten accepteren inclusief minpunten en ook geconfronteerd wordt met jezelf.

Dus zou het hele woord ex niet onlosmakelijk verbonden dienen te worden aan houden van dan?

Ik vind het moeilijk te zeggen...

[ Bericht 43% gewijzigd door Tranceptor op 30-09-2004 15:02:10 ]
  donderdag 30 september 2004 @ 14:55:34 #5
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22307931
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:52 schreef Brighteyes het volgende:
Nav een discussie in een ander topic, dus de vraag 'Wanneer is een ex een ex?'
Als het uit is lijkt mij.
quote:
Wat wil je meten dan?
quote:
Nee, uit is uit dus ex is ex.
quote:

Ook beide nee.

Maar dit is mijn mening. Ik denk dat er zat anderen zien die er anders over denken.
ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
pi_22307939
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:55 schreef Tranceptor het volgende:
Wanneer een ex een ex-ex is is betekent dat automatisch dat een ex een extra ex is geworden.
Dit keer zonder signature
  donderdag 30 september 2004 @ 14:56:50 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22307961
Een ex is een ex als een relatie eindigt. Het rouwrecht hangt imo niet samen met de tijdsduur.
Ik ben wel eens echt kapot (in de context, dan hè) geweest van het einde van een relatie die slechts drie maanden duurde. En geloof me dat ik vond dat ik daar recht op had.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 30 september 2004 @ 14:57:05 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_22307967
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:54 schreef DarkElf het volgende:
das toch gewoon persoonlijk
Eens...
En ik ben ook zeker voorstander van de stelling dat geen enkel verdriet te vergelijken is.

Maar... ik kan me ergens ook wel voorstellen dat het soms even slikken is, als jij bezig bent om weer op te krabbelen na een relatie van een x-aantal jaar en er komt een 17-jarig huppeltrutje langs met de verhalen over haar vriendje die zijn scooter niet uit wilde lenen en nu is het uit...

Maar goed, daar kan dat 17-jarige grietje dan nog wel heel erg veel verdriet over hebben...
  donderdag 30 september 2004 @ 14:58:55 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22308011
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:57 schreef Brighteyes het volgende:

Maar goed, daar kan dat 17-jarige grietje dan nog wel heel erg veel verdriet over hebben...
Daarom...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22308015
Het ligt aan de intensiteit.
Je kan maanden met iemand omgaan en toch minder intens een en ander beleefd hebben dan met die ander met wie je slechts 4 weken om ging.

Ik ben verdrietiger geweest om een relatie die qua tijd weinig voorstelde dan om een die dat wel deed, qua tijd dus

Maaaaaaaaaaaar als ik over mijn ex spreek dan is het altijd een ex (ik heb er dus 3 ) waarmee ik langer dan een jaar verkeerd heb.

Aan de anderen refereer ik niet als ex, maar als "iemand met wie ik wat gehad heb ooit" ...subtiel verschil voor mij
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_22308119
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:52 schreef Brighteyes het volgende:

Tijdsduur maakt niet uit.
En hoe iemand 'rouwt' is ook verschillend.
Er staat geen tijd, intensie of manier voor.

Wel een bepaalde tijd.. je merkt op den duur dat de scherpe kantjes ervan af gaan.
Het 'uitmaken' en dit op een goeie manier doen is daarbij wel van groot belang.

Na een relatie van 16 jaar had ik veel minder moeite (eigenlijk was ik blij) om over die man heen te komen, dan toen het uit ging met een vriend na een veel kortere periode.

Ik vind trouwens de term 'ex' negatief klinken, jullie ook?
  donderdag 30 september 2004 @ 15:04:01 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_22308128
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:59 schreef milagro het volgende:
Aan de anderen refereer ik niet als ex, maar als "iemand met wie ik wat gehad heb ooit" ...subtiel verschil voor mij
Ja, idd. Scharrel is de term die ik regelmatig gebruik.

Ik denk overigens wel dat het een soort van leeftijdsgebonden is, in die zin dat iemand van 30 een 'iets' van 3 maanden idd een 'iets' noemt, terwijl 3 maanden voor iemand van 16-17 al heel wat meer is.
Maar dat is denk ik een natuurlijk soort relativering die men met de jaren over zich heen krijgt.
  donderdag 30 september 2004 @ 15:05:00 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_22308151
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:03 schreef Bluezz het volgende:
Ja, er hangt idd wel een 'bad karma' om het woord 'ex' heen. Vaak omdat het overgrote deel van de relaties met exen niet echt meer rooskleurig te noemen is.
  donderdag 30 september 2004 @ 15:05:36 #14
101108 Stievus
Drums, Sex & Palm Beer
pi_22308170
ex=

als jij gedumpt wordt of als je zelf iemand dumpt. of wat voor manier je dan ook uit elkaar bent gegaan simple
pi_22308211
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:03 schreef Bluezz het volgende:

Aangezien de meeste relaties vaak niet eindigen in een vriendschap is het negatieve karakter van "ex" volgens mij wel enigzins terecht.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_22308249
ik heb 1 ex, en voor de rest heb ik scharrels gehad die ik niet de moeite waard vind om het predikaat ex mee te geven

sommige mensen noemen alles wat langer dan twee dagen duurde een ex,

tsjah it's all in the eye of the beholder he?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22308291
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:04 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, idd. Scharrel is de term die ik regelmatig gebruik.

Ik denk overigens wel dat het een soort van leeftijdsgebonden is, in die zin dat iemand van 30 een 'iets' van 3 maanden idd een 'iets' noemt, terwijl 3 maanden voor iemand van 16-17 al heel wat meer is.
Maar dat is denk ik een natuurlijk soort relativering die men met de jaren over zich heen krijgt.
nou, als ik voor mezelf spreek, ben ik meer geoefend in omgaan met verdriet om een verloren liefde.

de eerste keer dacht ik dat ik doodging en duurde het relatief lang voordat ik er echt overheen was.

later wist ik dat "hier kom ik nooit meer over heen" uiteindelijk onzin was, en gaf ik me meer over aan het verdriet (laat maar komen!!!!!!! ) en juist door dat te doen ging het sneller beter
pi_22308348
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:07 schreef thoth het volgende:

[..]

Aangezien de meeste relaties vaak niet eindigen in een vriendschap is het negatieve karakter van "ex" volgens mij wel enigzins terecht.
tja in mijn geval zie ik al die exen nog (behalve 1, maar dat is geen keuze) en dientengevolge heeft het geen negatieve klank voor mij.

maar ik refereer dan irl nooit naar hen als mijn ex, maar als 1 van mijn vrienden.
  donderdag 30 september 2004 @ 15:15:07 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_22308362
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:11 schreef milagro het volgende:

[..]

nou, als ik voor mezelf spreek, ben ik meer geoefend in omgaan met verdriet om een verloren liefde.

de eerste keer dacht ik dat ik doodging en duurde het relatief lang voordat ik er echt overheen was.

later wist ik dat "hier kom ik nooit meer over heen" uiteindelijk onzin was, en gaf ik me meer over aan het verdriet (laat maar komen!!!!!!! ) en juist door dat te doen ging het sneller beter
Dat bedoel ik dus met die natuurlijke relativering. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat dat mee komt met de ervaring die je op bouwt in de loop der jaren.
Vroeger was iets na 3 maanden al dramatisch vreselijk afschuwelijk erg en nu denk je 'ach, het was leuk voor even'...

Maar... dat neem niet weg dat je zomaar in het wilde weg dan het verdriet van iemand kan gaan bagatelliseren, zo van 'wacht maar... later als je groot bent zal je in zien dat...'.
pi_22308521
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:14 schreef milagro het volgende:
tja in mijn geval zie ik al die exen nog (behalve 1, maar dat is geen keuze) en dientengevolge heeft het geen negatieve klank voor mij.

maar ik refereer dan irl nooit naar hen als mijn ex, maar als 1 van mijn vrienden.
In dat geval verandert "mijn vriend(in)" in "een vriend(in)".

Er is nog wel sprake van een ex-vriend maar hij is dan een vriend geworden
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_22308576
Precies, dat verdriet was gewoon echt verdriet.
In sommige gevallen kan ik het nu nog "voelen", zeg maar, als ik er aan denk.

Alleen was ook toen een schop onder mijn hol niet verkeerd , hoor, na maandenlang getreur, en dat kwam er gelukkig ook.
Maar een schop onder de derriere betekent niet dat je het verdriet niet serieus neemt, integendeel, je weet juist vaak precies wat het is.

Maar dat terzijde.

Ik beleef nu het verdriet niet anders dan toen ik jong was, alleen weet ik nu dat er licht aan het einde vd tunnel is en kan dus met dat verdriet beter omgaan.
pi_22308867
Jonge mensen die dramatisch doen moeten geen begrip krijgen maar een flinke schop onder hun hol en dan zeker na 1/2 weken.

Dat verdriet was geen echt verdriet, dat was drama dat de wereld verging zonder te begrijpen wat dat uberhaupt betekent. Het was acteerwerk avant la lettre.
pi_22309110
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:55 schreef ZX9R het volgende:

[..]

Als het uit is lijkt mij.
Mee eens
quote:
Wat wil je meten dan?
[..]

Nee, uit is uit dus ex is ex.
juist
quote:
[..]

Ook beide nee.

Maar dit is mijn mening. Ik denk dat er zat anderen zien die er anders over denken.
Denk dat iedereen op zijn /haar eigen manier verdriet mag hebben, niemand beslist daar over.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_22309285
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:36 schreef Tranceptor het volgende:

Dat verdriet was geen echt verdriet, dat was drama dat de wereld verging zonder te begrijpen wat dat uberhaupt betekent. Het was acteerwerk avant la lettre.
mensen die niet meer hebben meegemaakt dan dat kunnen soms een overweldigend gevoel van verdriet hebben, tis niet aan anderen om dat teniet te doen vind ik

wat niet wil zeggen dat je niet je bedenkingen erbij mag hebben natuurlijk
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 30 september 2004 @ 15:56:32 #25
25348 Eriksie
Fatale uitzondering...
pi_22309331
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:54 schreef Ericjuh het volgende:

je bent pas een ex als 1 van de 2 echt nix meer met die persoon wil
That's it.
Of het handig is, is een tweede...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo