abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 september 2001 @ 09:48:13 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1561924
www.nu.nl
quote:
'Priester bij huwelijk Máxima en Willem-Alexander'

Uitgegeven: 5-9-2001 7:09
Laatst gewijzigd: 5-9-2001 8:03

UTRECHT - Prins Willem-Alexander en zijn verloofde Máxima Zorreguieta willen voor de inzegening van hun huwelijk in februari een Argentijnse priester naar Nederland laten komen. Dit zegt kardinaal Simonis. De priester zou tijdens de kerkelijke inzegening van het huwelijk een gebed uitspreken.

Of dit betekent dat Máxima rooms-katholiek zal blijven, weet Simonis volgens zijn woordvoerder L. Sinselmeijer niet. "Maar het lijkt mij wel een logische conclusie", zei Sinselmeijer dinsdagavond. Direct na de bekendmaking van de verloving van het paar in april zei Simonis te hopen dat Máxima rooms-katholiek blijft.

De Rijksvoorlichtingsdienst wilde dinsdagavond geen commentaar geven. Een woordvoerder noemde praten over het geloof van Máxima "prematuur".

Katholiek of niet

Sinds bekend is dat kroonprins Willem-Alexander een katholieke vriendin heeft, kibbelen vertegenwoordigers van de Nederlandse Hervormde Kerk, de kerk waar Willem-Alexander lid is, en de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland over de vraag of Máxima katholiek zal blijven of niet.

Máxima zelf noch Willem-Alexander hebben zich uitgelaten over het antwoord op de vraag. De Argentijnse verloofde van de kroonprins gaf alleen te kennen zich te zullen "oriënteren" op het protestantisme.

Geen bezwaar

Uit een enquête van het RKK/KRO-televisieprogramma Kruispunt vorig jaar kwam naar voren dat 91 procent van de Nederlanders geen bezwaar heeft tegen een rooms-katholieke koningin.

Gesteggel over het geloof van twee geliefden deed zich eerder voor in de koninklijke gelederen. Prins Maurits, zoon van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven, trouwde in 1998 met de katholieke Marilène van den Broek. Hun huwelijk werd zowel door een katholieke priester als een hervormde dominee ingezegend.

2 geloven op een kussen, slaapt daar niet de duivel tussen? Is het acceptabel dat de toekomstige vrouw van het toekomstige formele hoofd van de Nederlands-hervormde kerk katholiek is/blijft? Ik denk er nog even over na.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 5 september 2001 @ 09:49:39 #2
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1561931
quote:
Op woensdag 05 september 2001 09:48 schreef links234 het volgende:
www.nu.nl
[..]
Ik denk er nog even over na.
Totdat iemand een mening heeft waar jij tegen in kan gaan

Ik ga er ook nog even over nadenken

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 05-09-2001 09:50]

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_1561932
Is het tegenwoordig nog zo erg als twee mensen een andere religie aanhangen van huis uit? Ik denk dat anderen hiermee een groter probleem hebben dan bijvoorbeeld Wim-Lex en Maxima zelf.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 5 september 2001 @ 09:55:57 #4
10188 links234
pi_1561950
quote:
Op woensdag 05 september 2001 09:49 schreef Doc het volgende:

[..]

Totdat iemand een mening heeft waar jij tegen in kan gaan

Neuh, tot ik een paar nietszeggende one-liners verzonnen heb.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1561975
quote:
www.nu.nl
[..]

2 geloven op een kussen, slaapt daar niet de duivel tussen? Is het acceptabel dat de toekomstige vrouw van het toekomstige formele hoofd van de Nederlands-hervormde kerk katholiek is/blijft? Ik denk er nog even over na.

Ach, ze nemen het beiden kennelijk niet heel serieus. Dus waarom wij wel?
Het had trouwens leuker geweest als W.A. een leuk Marokkaans meisje had gevonden i.p.v. Maxima.
pi_1562007
quote:
Op woensdag 05 september 2001 10:02 schreef Halinalle het volgende:
Het had trouwens leuker geweest als W.A. een leuk Marokkaans meisje had gevonden i.p.v. Maxima.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1562018
quote:
www.nu.nl
[..]

2 geloven op een kussen, slaapt daar niet de duivel tussen?

Ja.

Vandaar dat het geloof ook verboden zou moeten worden, heeft de duivel geen rust meer, raakt hij vanzelf overspannen.

pi_1562034
quote:
Op woensdag 05 september 2001 10:10 schreef R@b het volgende:

[..]

Kan je je voorstellen wat voor gezeik het zou gaan geven als er een dominee en een imam zonodig bij het huwelijk aanwezig moeten zijn?
  woensdag 5 september 2001 @ 10:18:22 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_1562041
Het verbaast mij eerder dat blijkbaar nog 9% van de Nederlanders zich hier WEL druk over maakt! Wie zijn dat in godsnaam (woordspeling?) en hebben ze niks beters te doen?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 5 september 2001 @ 10:25:54 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1562079
quote:
Op woensdag 05 september 2001 10:16 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Kan je je voorstellen wat voor gezeik het zou gaan geven als er een dominee en een imam zonodig bij het huwelijk aanwezig moeten zijn?

Dan zou men zeggen dat de bezwaarmakers racisitsch zouden zijn.
pi_1562093
quote:
Op woensdag 05 september 2001 10:18 schreef Hik het volgende:
Het verbaast mij eerder dat blijkbaar nog 9% van de Nederlanders zich hier WEL druk over maakt! Wie zijn dat in godsnaam (woordspeling?) en hebben ze niks beters te doen?
Ik vind het hele gezeik omtrent WA en M grote bullshit. Kan mij dat huwelijk nu bommen, net als het hele koningshuis. Al die mediaaandacht vind ik zwaar overtrokken.
  woensdag 5 september 2001 @ 10:50:02 #12
3542 Gia
User under construction
pi_1562171
Ik wist helemaal niet dat de koning het hoofd is van een kerk/geloof? Vind ik eigenlijk zelfs een beetje raar.

Uiteraard mag Maxima van mij katholiek blijven. Heb ik helemaal geen bezwaar tegen.

pi_1562235
Mensen die zich hier druk over gaan zitten maken vind ik intens zielig. Al was Maxima een geitenofferende sataniste, als ze elkaar aardig vinden dan vinden ze elkaar aardig. NIEMAND heeft ene ruk met het geloof van Maxima (of van Willem Alexander, of van WIE DAN OOK) te maken.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 5 september 2001 @ 11:11:54 #14
10188 links234
pi_1562263
quote:
Op woensdag 05 september 2001 11:05 schreef Schorpioen het volgende:
Mensen die zich hier druk over gaan zitten maken vind ik intens zielig. Al was Maxima een geitenofferende sataniste, als ze elkaar aardig vinden dan vinden ze elkaar aardig. NIEMAND heeft ene ruk met het geloof van Maxima (of van Willem Alexander, of van WIE DAN OOK) te maken.
Tja, maar het is nu wel zo dat WA formeel het hoofd gaat worden van de NH kerk. Kan zijn vrouw dan katholiek zijn? Mag ze zichtbaar een kruisje om haar nek dragen? Kijkt ze dan niet neer op de autochtone protestantse cultuur? etc. etc.
Moeten ze apart naar de kerk? Kan het hoofd van de NH kerk wel met goed fatsoen naar een RK mis gaan, omdat moeder de vrouw het zegt? Hoe dopen ze de koters? etc.
  woensdag 5 september 2001 @ 11:27:27 #15
13063 Catkin_
altijd en overal!
pi_1562350
Zolang ze maar gelukkig zijn... Ik dacht altijd dat dat belangrijk was
G'day mates, I'm in Australia!!!
  woensdag 5 september 2001 @ 12:03:21 #16
3542 Gia
User under construction
pi_1562528
quote:
Op woensdag 05 september 2001 11:11 schreef links234 het volgende:

[..]

Tja, maar het is nu wel zo dat WA formeel het hoofd gaat worden van de NH kerk. Kan zijn vrouw dan katholiek zijn? Mag ze zichtbaar een kruisje om haar nek dragen? Kijkt ze dan niet neer op de autochtone protestantse cultuur? etc. etc.

Je wilt toch niet zeggen dat het RK-geloof niet autochtoon is?
quote:
Moeten ze apart naar de kerk? Kan het hoofd van de NH kerk wel met goed fatsoen naar een RK mis gaan, omdat moeder de vrouw het zegt? Hoe dopen ze de koters? etc.
Waarom zou WA naar een katholieke mis gaan? Maxima kan toch weer goed lopen? Dat kan ze best alleen, hoor!
En de kids zullen wel hervormd worden, kan me namelijk niet voorstellen dat ze goed gevormd ter wereld komen, met zo'n vader.
pi_1562659
quote:
Op woensdag 05 september 2001 11:11 schreef links234 het volgende:

[..]

Zie ik geen enkel probleem in. Weg met de hokjesgeest. Wat maakt het ook uit: het is toch allemaal in wezen hetzelfde geloof? Allebei is het toch christendom? Uiterlijke verschillen zijn er, maar beide geloven zijn gestoeld op dezelfde teksten. De essentie en het fundament zijn exact gelijk.
Waarom zou je niet de grenzen doorbreken, en hiermee meteen laten zien dat protestanten en katholieken prima met elkaar kunnen samenleven, zonder dat ze meteen met bommen gaan gooien zoals in Noord-Ierland? Nederland zou hiermee een goed voorbeeld kunnen zijn: Kijk mensen, zo kan het ook. Maar nee, men gaat de confrontatie liever uit de weg (zoals zo vaak in Nederland), en houdt hiermee het vooroordeel in stand dat verschillende geloven niet te verenigen zijn. Ik zou het een beetje een gemiste kans vinden als Maxima om de lieve vrede te bewaren protestants zou worden.
pi_1562695
Kunnen ze allebei niet beter uit de kerk stappen? Is toch de meest logische optie.

Of natuurlijk het hele, compleet achterhaalde, koninklijk huis afschaffen natuurlijk. Kan Prins Pils over een paar jaar, als alles vergeten is, gewoon in de kroeg gaan hangen.

Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  donderdag 6 september 2001 @ 15:29:47 #19
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1571030
Het zou wel in de tijdsgeest passen om een volledig oecumenische huwelijksvoltrekking te laten gebeuren. Ik bedoel, je hoeft maar naar Belfast te kijken om te zien waar het toe kan leiden als je krampachtig vast blijft houden aan je eigen opgelegde doctrine die religie heet.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  donderdag 6 september 2001 @ 15:34:29 #20
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_1571053
Zolang ze maar geen moslim wordt zal het me een worst zijn.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  donderdag 6 september 2001 @ 15:37:54 #21
10188 links234
pi_1571084
quote:
Op woensdag 05 september 2001 12:50 schreef Daffodil31LE het volgende:
Kunnen ze allebei niet beter uit de kerk stappen? Is toch de meest logische optie.
Nou, ik had begrepen dat WA gelovig is. In hoeverre weet ik niet, maar zo logisch lijkt het me niet.
pi_1571621
We hebben hier veel te vrije tijd, dat we ons met dergelijke FUTILITEITEN bezig houden.
Ook als Maxima moslim was was het wat mij betreft geen enkel probleem geweest. Echte liefde stoort zich niet aan onbelangrijke details als geloof, financiele status of afkomst, dat weet iedereen toch? Nou dan. Waarom er dan over zeiken?
Belachelijke hokjesgeest
  donderdag 6 september 2001 @ 16:43:16 #23
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_1571665
quote:
Op donderdag 06 september 2001 16:37 schreef Schorpioen het volgende:
We hebben hier veel te vrije tijd, dat we ons met dergelijke FUTILITEITEN bezig houden.
Ook als Maxima moslim was was het wat mij betreft geen enkel probleem geweest. Echte liefde stoort zich niet aan onbelangrijke details als geloof, financiele status of afkomst, dat weet iedereen toch? Nou dan. Waarom er dan over zeiken?
Belachelijke hokjesgeest
Behalve dan dat sommige moslimVADERS zich wel storen aan dat soort futiliteiten
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  donderdag 6 september 2001 @ 16:45:09 #24
10188 links234
pi_1571680
quote:
Op donderdag 06 september 2001 16:43 schreef Vivi het volgende:

[..]

Sommige? Dus niet allemaal. Pfhew.
pi_1572155
quote:
Op donderdag 06 september 2001 16:43 schreef Vivi het volgende:

[..]

Die zijn net zo fout.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')