abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22283803
Vanochtend de uitslag van het 6e verkeerde uitstrijkje: PAP 3a.
Volgens de gynaecoloog geen reden tot zorgen. Vanuit haar oogpunt begrijp ik die uitspraak. Maar ík loop al 3 jaar met afwijkende cellen rond. Dat voelt toch niet oké. Zoals mijn zus zegt: "PAP 1 is geen reden tot zorgen."
Nu mag ik kiezen: Of over een half jaar weer een uitstrijkje, of een behandeling. Dan wordt er een laagje van de baarmoedermond afgeschraapt/geschild.

Ik vind het moeilijk. Ik wil graag zwanger worden, maar dat raadde de gyn me af met een afwijkend uitstrijkje. Als ik een half jaar wacht ben ik inmiddels richting 37. En dan is het nog maar de vraag of de uitslag dan wel goed is.

Ik ga me zo dadelijk maar eens goed inlezen over zo'n behandeling.
Maar ik ben benieuwd of er hier dames zitten die dat al hebben ondergaan.
Hoe hebben jullie dat ervaren?
En, het belangrijkste, is het uitstrijkje nu wél goed?

Dames modjes, mag dit topic in OUD blijven staan? Vind ik prettiger dan in LIF...

[ Bericht 0% gewijzigd door Moonah op 29-09-2004 19:27:12 (suffe typo) ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 29 september 2004 @ 13:51:22 #2
76642 TaraS
Zeg maar Tara
pi_22283959
Hoi Moonah, zelf heb ik geen ervaring met deze ingreep (volgens mij een conisatie) maar mijn zus heeft dit wel. Ze heeft inmiddels ook het fel begeerde pab 1 en is blij dat ze het heeft laten doen. Ze moet nu nog wel elk half jaar voor een uitstrijkje maar vind het minder erg nu ze al 3 keer geen afwijkend cellen hebben gevonden. Wat haar betreft had ze het veel eerder moeten laten doen maar ja..... De ingreep viel haar wel een beetje tegen, heeft echt wel even geduurd voor ze weer fit was.
Hoop dat je er iets aan hebt.
pi_22284699
TaraS, dank voor je reactie.

Ik heb nu een tijdje zitten lezen, en ik ben lichtelijk misselijk geworden.
Yuk, wat een akelige behandeling lijkt me dat.
Ik ga maar even goed mijn kop in het zand steken en de stad in. Kleren kopen is voor mij een prima remedie om me beter te voelen...
  woensdag 29 september 2004 @ 17:20:52 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_22288392
quote:
Op woensdag 29 september 2004 13:43 schreef Moonah het volgende:

Ik vind het moeilijk. Ik wil graag zwanger worden, maar dat raadde de gyn me af met een afwijkend uitstrijkje. Als ik een half jaar wacht ben ik inmiddels richting 37. En dan is het nog maar de vraag of de uitslag dan wel goed is.
He, wat gek. Mijn gyn raadde me juist aan om zwanger te worden omdat de cellen na een zwangerschap meestal weer 'normaal' schijnen te worden. Ik liep ook al jaren rond met afwijkende cellen en sinds in zwanger ben geweest zijn mijn cellen inderdaad 'rustiger'.

Een vriendin van mij kreeg overigens hetzelfde advies.

Nog iets over conisatie: Dit is bij mij ook gebeurd en mijn baarmoedermond is tijdens de zwangerschap extra gecontroleerd omdat die na zo'n behandeling in sommige gevallen te kort kan worden.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_22291053
Hm, da's idd wel typisch Tinkepink.
De gyn van mijn zus had tegen haar ook gezegd dat ze wel zwanger mocht raken toen ze eenmalig een PAP3a had.
He gets, ik hou niet van dat soort tegenstrijdigheden.

En dat van zo'n verkorte baarmoedermond klinkt ook maar naar. Al begrijp ik uit je post dat het bij jou geen problemen heeft opgeleverd. Gelukkig maar.

En verder heeft het winkelen niets aan mijn stemming verholpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Moonah op 29-09-2004 19:27:44 ]
pi_22291434
Ik snap het niet geloof ik?
  † In Memoriam † woensdag 29 september 2004 @ 19:54:07 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_22291855
quote:
Op woensdag 29 september 2004 19:37 schreef heaven7 het volgende:
Ik snap het niet geloof ik?
Kijk *hier* anders ff

Mijn schoonzusje heeft pap3 gehad en heeft toen wat aan haar baarmoeder laten doen, wat psies weet ik niet maar hij zit er nog Dat ze ontslagen was uit het ziekenhuis stond ze de volgende dag al weer bij het zwembad om de zwemmers van de vierdaagse aan te moedigen. Zij heeft er weinig last van gehad
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_22293055
Het is makkelijk oordelen misschien als je niet zelf voor de keuze staat, maar ik zou persoonlijk kiezen voor de behandeling. Zeker omdat je al drie jaar deze uitslagen krijgt.

Ik heb een keer de uitslag "onrustig" gehad na een uitstrijkje, en vond het heel spannend de keer daarop, ik had me toen al voorgenomen om een behandeling wel te ondergaan als dat het advies was.

Ik wilde ook zwanger worden, en wilde niet onnodig lang in spanning zitten, dan liever even door de zure appel heenbijten en het zekere voor het onzekere nemen. Maar bij mij was het dus niet nodig.

Van een collega weet ik wel dat die eens om die reden gecurreteerd is, en die voelde zich in de loop van de dag grieperig, en de volgende dag weer ok. Bij haar was een 'gewoon' uitstrijkje maken ook altijd wel iets pijnlijk en gespannen.
Zolang er was is, is er leven.
pi_22293167
ik ken ook iemand die onlangs zo'n behandeling heeft laten doen, ze vond het verre van prettig en het heeft ook best een tijd geduurd voor ze weer helemaal hersteld was, maar daarna was de uitslag wel goed. en ze mag nu verder met haar IVF-behandeling.

[ Bericht 2% gewijzigd door bixister op 29-09-2004 21:38:13 ]
pi_22293550
Ik heb 5 jaar geleden een conisatie gehad nadat mijn uitstrijkje niet goed was, Er werd toen ook een biopsie gedaan en dat was erg pijnlijk.

Nu 5 jaar later ben ik ook nog een eierstok kwijt en mijn laatste uitstrijkje was weer niet goed, moet nu in november terug om verder te kijken.

Als ik jou was zou ik niet rond blijven lopen met iets in je lichaam wat niet goed is.
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_22297614
Dank voor jullie reacties.

Ik heb veel gelezen vandaag. Zo ook dat je normaliter al een bioptie krijgt na 2x pap3a. Toch vreemd dat dat bij mij nog niet aan de orde is geweest.
Oh, en Tinkepink, de gyn van mijn zus had hetzelfde gezegd over zwanger worden.
Ik zal eea eens met mijn gyn bespreken. Ik denk dat ik het toch maar ga laten behandelen, ik vind het een akelig idee dat het al zo lang niet goed is.

En Ymke, heftig zeg. Naar voor je dat het zo ver is gekomen dat er een eierstok is weggehaald en dat het nu nóg niet goed is...
pi_22298930
quote:
Op woensdag 29 september 2004 23:12 schreef Moonah het volgende:
Dank voor jullie reacties.

En Ymke, heftig zeg. Naar voor je dat het zo ver is gekomen dat er een eierstok is weggehaald en dat het nu nóg niet goed is...
Ach , dat is gewoon jammer jah , ik was er vroeg genoeg bij en heb me gelijk laten behandelen. Nu jaren later is het weer niet goed , de magische 5 jaar grens had ik bijna bereikt , maar helaas.

Dus aub laat je behandelen , voor het te ver gaat.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ymke op 30-09-2004 09:49:30 ]
pi_22320197
quote:
Op donderdag 30 september 2004 00:00 schreef Ymke het volgende:
Dus aub laat je behandelen , voor het te ver gaat.
Ja, doe ik ook. Ik bel morgen voor een afspraak.
*ril
pi_22321102
quote:
Op donderdag 30 september 2004 22:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja, doe ik ook. Ik bel morgen voor een afspraak.
*ril
Goed zo , laat je het ons weten? Er zijn verschillende manieren van behandelen , laat je goed voorlichten

Sterkte!
pi_22321164
quote:
Op donderdag 30 september 2004 23:23 schreef Ymke het volgende:

[..]

Goed zo , laat je het ons weten? Er zijn verschillende manieren van behandelen , laat je goed voorlichten

Sterkte!
Ja ik laat het weten. Vind een uitlaatklep hier sowieso wel prettig!
Tnx.
pi_22321198
*haalt kop uit het zand *
Ik kreeg in juni een oproep voor een uitstrijkje maar toen had ik het excuus dat ik zwanger was. Nu ik niet meer zwanger ben schuif ik het voor me uit. Ik had drie jaar geleden 3A maar dat was het jaar daarna gelukkig weer goed. Maar ik ben gewoon bang dat het nu ook niet goed is en ik daardoor mijn kinderwens wel op mijn lege buik kan schrijven.

Ik snap dan ook heel goed dat jij heel erg in dubio staat Moonah. Heb je je al voor laten lichten over hoe lang het duurt voordat je na een behandeling zwanger mag worden als alles goed gaat? Misschien valt dat best mee en kan met een half jaar alles achter de rug zijn. Als het jaren zou gaan duren tja... moeilijk hoor. Sterkte met de beslissing.

*steekt kop weer in het zand*
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 10:23:26 #17
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22326408
*vingertje:
Hup Merisse, haal die kop uit het zand. Twee jaar geleden was je uitstrijkje in orde. De kans dat het nu niet goed is, is erg klein.

Ik heb zojuist gebeld. Mijn eigen gyn heeft pas EIND DECEMBER weer een colposcopiedag.
Ik heb besloten om met een ander een afspraak te maken, over twee weken. Gezien de tegengestelde berichten alleen al hier in het topic lijkt het me niet verkeerd om ook eens de mening van een andere gyn te horen.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 10:37:40 #18
79550 Ymke
your ghost
pi_22326618
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 10:23 schreef Moonah het volgende:
*vingertje:
Hup Merisse, haal die kop uit het zand. Twee jaar geleden was je uitstrijkje in orde. De kans dat het nu niet goed is, is erg klein.

Ik heb zojuist gebeld. Mijn eigen gyn heeft pas EIND DECEMBER weer een colposcopiedag.
Ik heb besloten om met een ander een afspraak te maken, over twee weken. Gezien de tegengestelde berichten alleen al hier in het topic lijkt het me niet verkeerd om ook eens de mening van een andere gyn te horen.
Goed zo.

Stel van te voren een briefje op met de vragen die je wilt stellen , want je vergeet toch de helft.

*uitslag van de pab
*welke methodes van behandeling daar het beste bij passen
* wordt het een opname ? (bij mij wel)
*Hoe zit het met zwanger worden daarna.
* moet er een biop gedaan worden?
enz
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 10:44:06 #19
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22326717
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 10:37 schreef Ymke het volgende:

* moet er een biop gedaan worden?
Sterker nog, ik stá erop dat er een biopt wordt gedaan.
Ik heb me grondig ingelezen, en de papuitslag is slechts een indicatie van hoe het ervoor staat. De CINuitslag (die bij een biopt wordt gemeten) geeft pas aan hoe ernstig het werkelijk is. En dat kan zowel naar de positieve als negatieve kant uitvallen (m.a.w. een lage pap kan toch een slechte CIN geven, en andersom). Ik heb zelfs gelezen (op een ander forum) van twee vrouwen die beiden pap3b hadden, en tóch kanker.
En ik realiseer me heel goed dat dat hoge uitzonderingen zijn, ik ben ook niet op zoek naar horrorverhalen. Maar ik wil na 3 jaar gewoon precies weten hoe het met me gesteld is.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 10:50:28 #20
79550 Ymke
your ghost
pi_22326816
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 10:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Sterker nog, ik stá erop dat er een biopt wordt gedaan.
Ik heb me grondig ingelezen, en de papuitslag is slechts een indicatie van hoe het ervoor staat. De CINuitslag (die bij een biopt wordt gemeten) geeft pas aan hoe ernstig het werkelijk is. En dat kan zowel naar de positieve als negatieve kant uitvallen (m.a.w. een lage pap kan toch een slechte CIN geven, en andersom). Ik heb zelfs gelezen (op een ander forum) van twee vrouwen die beiden pap3b hadden, en tóch kanker.
En ik realiseer me heel goed dat dat hoge uitzonderingen zijn, ik ben ook niet op zoek naar horrorverhalen. Maar ik wil na 3 jaar gewoon precies weten hoe het met me gesteld is.
Neem iemand mee naar de biop , ik ben vaak geopreerd nu maar vond de biop het vervelendst.

sterkte
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 10:53:12 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22326864
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 10:50 schreef Ymke het volgende:

[..]

Neem iemand mee naar de biop , ik ben vaak geopreerd nu maar vond de biop het vervelendst.

sterkte
Ja! Goede tip! Doe ik.
Ik ben altijd geneigd 'stoer' te doen (in de zin van: Dat doe ik wel alleen), maar dat hoeft idd helemaal niet.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 11:14:01 #22
1087 Merisse
broddeltante
pi_22327234
Goed van je Moonah
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
pi_22329003
Neem iemand mee, maar slik van te voren 2 Naproxen. Dat hielp bij mij erg goed. De biop zelf heb ik nauwelijks gevoeld en daarna weer op de fiets naar huis! Wel wat op menstruatiekramp gelijkende napijn.
Het kan echt meevallen. Sterkte!!!
en haalt het maar net!
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:34:28 #24
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22637994
Vanochtend bij de nieuwe gyn geweest. Wat een prettige man! Ik ga voortaan naar hem.
Hij wilde (voordat hij me had gezien) meteen vandaag een lisexisie doen. Oeps! Daar schrok ik van! Tijdens het onderzoek bleek dat mijn gehele baarmoedermond behandeld zou moeten worden. Het is een erg groot oppervlak zei hij. Omdat dat nogal ingrijpend is en omdat ik over een week met vakantie ga , hebben we besloten vandaag alleen een biopt af te nemen. Yuk, wat een gemene pijn geeft dat. Hij knipte zonder verdoving gewoon een stukje weefsel weg. Nu heb ik dus het gevoel van een zware menstruatie. Dadelijk met een kruikje naar bed.

Aankomende week kan ik al bellen voor de uitslag (iig CIN1, mogelijk hoger) en afhankelijk daarvan beslissen we wat en wanneer er moet gebeuren. Ik mag van deze gyn gewoon zwanger raken, dus een lisbehandeling zou evt ook daarna kunnen. Hij heeft me iig erg gerust kunnen stellen door heel veel info te geven. Uit zichzelf!!! En dat deed mijn eerste gyn niet, daar moest ik alles zelf vragen, en dan nog vertelde ze niet zo veel.

Al met al viel het tot nu toe mee. Ik voel me gerust, alleen fysiek een beetje gammel.
Bedankt voor de belangstelling in dit topic, dat steunt me wel.
pi_22638200
Ik maak me een beetje zorgen hierover, ik hoor opeens zoveel meiden met dit soort klachten. Een goede vriendin van mij kwakkelt hier al een hele tijd mee, een collegaatje ook en vandaag hoorde ik het van een andere collega ook. Bovendien lees ik het hier ook al vaker. Het lijkt wel of het opeens heel veel voorkomt!
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')