Ik heb zelf deze overweging ook al eens gemaakt, maar ben uiteindelijk toch weer voor Windows gegaan. Het is waar dat OS X een zeer goed OS is waar prima mee te werken valt, en met de nieuwste technologien is Apple altijd haantje de voorste. Vrienden van me zijn zoals ze zelf zeggen een "Mac Household" met een PowerMac tower, een i-Mac en twee Powerbooks met de nodige Apple Airport installatie natuurlijk. Ik werkte (en nog steeds) regelmatig met deze systemen als ik bij ze op bezoek was. Een G5 hebben ze nog steeds niet, maar dat gaat binnenkort veranderen.
De redenen waarom ik uiteindelijk niet voor een Mac koos maar wederom:
- Te duur. De prijzen voor een fatsoenlijk Apple systeem, zijn anderhalf tot twee keer zo hoog als die van een normale PC. Ik wilden dan wel een tower hebben met een externe monitor zodat ik er in de toekomst makkelijker een harde schijf of DVD brander in kon zetten, en niet een i-Mac waar alles al van te voren besloten is en je uitbreidingen beperkt zijn tot een extra geheugen dimmetje.
- Te traag. Toen ik het besluit nam tussen Apple en Windows (2002) was de snelst beschikbare macintosh een 1.2 Ghz G4 machine, en dat was meteen het top-of-the-line dure model. De snelst beschikbare Pentium 4 was op dat moment de 2,8 Ghz en uiteindelijk kocht ik een 2,53 Ghz. Vrienden van me hadden een 1 Ghz G4 op dat moment, en ik vondt de reactiesnelheid echt een heel stuk trager dan een PC. Het is waar dat je een G4 en een P4 niet 1 op 1 kunt vergelijken omdat de architectuur geheel anders is, maar Intel had qua snelheid duidelijk een streepje voor. Of dat met de G5 nog steeds zo is kan ik niet over oordelen, want die was er in 2002 nog niet.
- Te weinige software en spellen beschikbaar. Mijn favoriete spellen zijn niet in een Apple versie te verkrijgen. Toen niet, en nu nog steeds niet. De Microsoft Office versie is een waar genot om mee te werken op een Apple, dat is zondermeer waar. Maar het is niet beter dan de Office versies voor Windows. Verder betaal ik schaamteloos lang niet voor alle software, en alhoewel er best e.e.a. te verkrijgen is in het illegale circuit (Apple had al een P2P programma voordat Napster bestond) is het aanbod te klein om me over te halen. Het is wel weer zo dat veel Linux software op de Apple G4/G5 werkt, mits er een compile bestaat voor de PowerPC architectuur. Echter vaak is het niet simpel om deze programma's weer fatsoenlijk te laten werken onder de Aqua skin van MacOS X.
- Niet compatible met sommige PC formaten. Voor Office geen probleem natuurlijk, alle Office, PDF, en Grafische formaten worden ondersteund. Maar ik krijg wel eens CD's opgestuurd met materiaal waarop dan een .EXE staat die je moet uitvoeren. En tja.... dat werkt natuurlijk weer niet op een Mac. Die vrienden van mij komen wel eens bij mij..... zo van "Hey kun je even kijken wat er op deze CD staat want ik kan het niet starten"
![]()
- Ik heb ze op een gegeven moment maar Virtual PC geinstalleerd met Windows 2000 erin zodat ze tenminste iets konden....
![]()
De Apple G5 is onmiskenbaar een ontzettend krachtige 64 bit processor en staat met een 64 bit OS weer aan top qua technologie en snelheid. Echter, zowel intel als AMD hebben een puur 64 bit CPU op de markt, en de Windows XP versie in 64 bit is binnenkort op de markt verkrijgbaar, en dan zal die positie onherroepelijk worden getest en betwist.
In de grafische industrie is de Mac natuurlijk altijd al een sterke speler geweest, maar in de laatste jaren zie ik steeds meer bedrijven die hun Macs vervangen voor Xeon workstations voor hun grafische werk. Nu de G5 er is kan dat wel weer veranderen natuurlijk.
Voorlopig vindt ik Apple nog te afwijkens. Uiteindelijk zouden we natuurlijk naar een plaform moeten waar je OS keuze hebt (MacOS - Windows - Linux) en ongeacht van het OS er een applicatie op kunt draaien. Helaas is dat nog een toekomstvisie. Er zal eerst een applicatieplatform ontwikkeld moeten worden die overal op draait. Java is een kleine stap in de juiste richting maar natuurlijk niet echt geschikt voor bijv. een spel met 3D accelleratie enzo.
Voorlopig blijf ik toch nog bij het i32 en bij mijn volgende PC het i64 platform. Binnenkort ga ik eens met PearPC aan de slag om te kijken of dat wat is. Eerst even een ISO vinden van MacOS X 10.3
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin