abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22263038
Ik woon sinds deze zomer op mezelf in een huis zonder CV. Helaas stond er geen kachel meer in het huis, dus nu moet ik op zoek naar een kachel. Mijn woonkamer is 32m2 en ik zou toch graag een beetje warm zitten deze winter..
Nu kan ik dus kiezen tussen een 2e hands gaskachel of een 2e hands radiator (ben ook maar een student). Nu vraag ik mij af wat het beste werkt/voordeligst is?
Sowieso wat verwarmt de ruimte het best, hoe lang duurt het voordat de ruimte is verwarmd en wat zijn de kosten van het verbruik? (gas/stroom)
Euh....?
pi_22263618
Gas is volgens mij goedkoper dan elektrisch, bekijk daar de site van de energieleverancier maar even voor, daar staat het ongetwijfeld uitgelegd.

Gas geeft (net als elektriciteit denk ik) een hele droge warmte. Ik heb het zelf ook en vind het niet echt prettige warmte.
pi_22264331
Gas en stroom worden in verschillende eenheden aangegeven, dus ik zou zo niet echt kunnen zien wat goedkoper is en dan is het sowieso nog maar de vraag hoeveel stroom heeft een radiator nodig en hoeveel gas verbruikt een gaskachel..
Euh....?
pi_22264544
Zo moeilijk is even googelen niet. Mijn eerste advies bracht hier gelijk het antwoord
quote:
Verwarming op aardgas, bijvoorbeeld centrale verwarming met een HR-ketel, is zuiniger en driemaal goedkoper dan elektrische verwarming. Het zuinigst is de gaskachel, maar die biedt weer weinig comfort in andere vertrekken dan de huiskamer.
bron

Weet je zeker dat je het op jezelf wonen aankan?

Nog even een link zodat je volgende keer een idee hebt hoe je moet zoeken
pi_22264927
Nee ik kan het denk ik niet aan, kom je me helpen?
Euh....?
  dinsdag 28 september 2004 @ 19:13:21 #6
78498 classpc
I don't like change
pi_22266238
Let je er bij die gaskachel wel even op of er geen asbest in zit?
Ander kun je hem niet laten controleren door de energieservice.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_22501525
Hallo allemaal!

Ik ben een tijdje niet op het forum aanwezig geweest. Dit kwam ondermeer omdat ik middenin een verhuizing zat. Nu ben ik de gelukkige bewoner van een kleine doch fijne woning in Amsterdam.

Maar goed, genoeg geluld.

Met die nieuwe woning loop ook ik tegen de kwestie "gaskachel" aan. Toen de woning aan mij werd opgeleverd, bevond zich daarin reeds een gaskachel. Wist ik veel dat de vorige huurder die gehuurd had?

Dat ding kreeg ik niet aan de praat, dus via Nuon kwam ik eindelijk het bedrijf in Amsterdam op het spoor die over die gaskachels gaat.

Uiteindelijk kwam iemand langs en die vertelde mij dat de huur van zo'n gaskachel ¤12,50 per maand zou bedragen, maar wat nog erger was: dat ik er zeker 5 jaar aan vast zou zitten!

Moet dat echt zo duur, dan? Gelukkig gaf die installateur mij drie weken de tijd om te beslissen en fixte hij de kachel voor mij voordat hij wegging. Echter, niet lang daarna sloeg die weer af. Ik sloot toen maar de gas af, omdat ik dat rotding niet meer vertrouwde. Latere pogingen om hem weer aan te zetten mislukten weer.

Wat ik graag van ervaren Fok!kers op dit gebied zou willen weten is of het bijvoorbeeld interessant zou zijn om op zoek te gaan naar een goede tweedehands gaskachel en die vervolgens door een professional te laten installeren?

Dan heb ik tenminste die maandelijkse kosten niet, laat staan een commitment van 5 jaar.

Goed idee? En waar moet ik nog meer op letten?

Alvast bedankt, mensen!
Ars longa, vita brevis
pi_22502521
Gas is altijd goedkoper dan stroom.
Dat is logisch omdat in een centrale gas wordt omgezet in stroom waarbij een groot deel van de energie verloren gaat. (een centrale heeft maar een rendement van <50%)
Die verloren energie moet natuurlijk ook betaald worden.
pi_22517158
Het klopt uiteraard dat gas veel goedkoper is dan stroom. Daarnaast zouden gaskachels zelfs nog zuiniger zijn dan HR-ketels. Logisch natuurlijk, aangezien gaskachels een veel kleinere ruimte (kunnen) opwarmen.

Maar wat ik dus zou willen weten is hoe ik het het beste kan aanpakken als ik tweedehands een betaalbare doch betrouwbare, veilige en zuinige gaskachel wil aanschaffen en op een verantwoorde manier wil laten installeren.

Waar moet ik daarbij dan allemaal naar gaan kijken? Hoeveel zou ik ongeveer kwijt zijn? Wat is een redelijk bedrag? Ik zie on-line zat aanbiedingen, maar geen idee in hoeverre die allemaal te vertrouwen zijn. That's where my fellow Fok!kers come in!
Ars longa, vita brevis
  zondag 10 oktober 2004 @ 18:42:36 #10
22396 Marvin
Xbox junkie
pi_22536677
2e hands gaskachel varieert tussen de 30 en 150 euro zoiets.. Bekend merk is Pelgrim, hier zijn ook nog onderdelen voor te koop mocht er iets stuk gaan. Voor de rest is het wel te adviseren om de aansluiting niet zelf te doen, maar idd door iemand te laten doen die daar ervaring mee heeft. Mocht je zelf een gaskachel kopen en m laten installeren, dan heb je de kosten i.v.m. het huren van een kachel er binnen 1-2 jaar uit.
Euh....?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')