![]()
:').
quote:
"Pap, ik houd van je"
AMSTERDAM - Zo neemt Nederland dus afscheid van zijn muzikale volksheld: tijdens een gezellig feestje in een vrijwel volle Amsterdamse ArenA. Precies zoals André het had gewild. Toch was het koud zonder hem, beseften velen tijdens hun optreden, in muziek en toespraken.
Gesteund door opa richt Dré junior zich dapper tot vader André. De hele ArenA voelde met de jonge Hazes mee. „Pap, ik houd van je”, was zijn laatste groet.
Maandagavond werd het stadion voor even een groot Amsterdams café. De muziek was luid, de lucht schraal; mensen deinden mee en sommigen waren zelfs beschonken. Er was zelfs een heus opstootje, maar de oproerkraaier werd door de politie afgevoerd. Het hoorde bij André, wisten velen. Een beetje rumoer, maar ook lachen en zingen, uit volle borst
De mensen die in de ArenA afscheid namen van de Nederlandse blueszanger kregen al vrij snel na binnenkomst te horen dat het hun avond zou worden. " Dus als jullie willen klappen, klap dan. Als jullie willen meezingen, zing dan mee en als je wilt gaan staan, ga dan vooral staan", benadrukte de ceremoniemeester Wim Bohnenn, vriend van André. En het publiek genoot er van, op de manier zoals het dat zelf wilde.
Dat is ook wat André tot een ware volksheld maakte. Vooral na de film 'Zij gelooft in mij' werd hij voor iedereen de ware volkszanger, die zo vreselijk met zichzelf kon worstelen en in volle tranen bevend naar de foto's van zijn "poepies" (kinderen) kon grijpen. "Dat is het verschil met idolen. André is geen idool, maar een held, omdat iedereen weet dat hijzelf ook wel eens een foutje maakt zoals André die ook maakte", analyseert een voormalig muzikant de gekte die na de dood van Hazes is losgebarsten.
Sinds zijn overlijden gelooft iedereen weer in hem, terwijl het geloof in hem zelf nooit zo sterk was, memoreerde de verschillende sprekers zoals Paul de Leeuw, Frits Barend, Johan Cruijff, de platenproducenten Sjon en Sjaak en André's vriend die toch graag het BVO'tje van de zanger in de Van Dale ziet terugkomen. "BVO'tje zal u zeggen. Nou dat was het Biertje Voor Onderweg als wij van een concert in de auto naar huis stapten."
Nu maakte de koning blueszanger zijn laatste rondje door het stadion, voordat hij dinsdag in besloten kring wordt gecremeerd. En weer klonken de tonen van 'Zij gelooft in mij', de tranentrekker die deze week opnieuw op de markt komt om hem die nog nooit bezorgde nummer-één hit te gunnen.