abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 september 2001 @ 14:41:34 #1
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1557561
quote:
WAGENINGEN - De mens zal in de toekomst ondergeschikt worden aan de computer. Op termijn zal kunstmatige intelligentie zich zelfstandig verder kunnen ontwikkelen, waardoor het boven het menselijk vernuft zal uitstijgen. Deze ontwikkeling is het logische gevolg van de evolutie, stelt dr. ir. G. Jagers op Akkerhuis in het meest recente nummer van het biologisch tijdschrift Biotheoretica.

De bioloog Jagers komt tot deze conclusie na bestudering van de regelmaat in de evolutie van systemen. Als deze regelmaat zich voortzet, wordt de mens straks ingehaald door de computer. De techniek is nog niet zover maar over een eeuw kunnen er computers zijn die het intellectuele niveau van een klein kind hebben, aldus Jagers.

Hij verwacht dat toekomstige computers het vermogen krijgen om zelf kennis op te doen. Wanneer het zover is, raakt de mens de controle kwijt, en moet ze een nieuwe soort boven zich dulden, aldus Jagers.

Marionet
De bioloog, die tien jaar bezig is geweest met zijn nderzoek, is niet bang voor het schrikbeeld van de mens als marionet van de computer. "Toen de meercellige organismen zich ontwikkelden, kregen bacteriën het ook niet slecht. Integendeel, doordat meercelligen het land op konden, kwam dat ook binnen het bereik van de bacteriën. Die konden meeliften. Wie weet wat dit ons mensen nog oplevert."

Jagers verwacht dat de computers gedaanten zullen aannemen die aangepast zijn aan hun functie. Dat kan bijvoorbeeld een denkende fabriek zijn of een robot. Omdat zijn ersenstructuur lijkt op die van mensen, zal zo'n systeem gevoelens en eigenschappen kunnen ontwikkelen zoals nieuwsgierigheid, hebzucht of naastenliefde, aldus Jagers. Ook zal een dergelijk systeem zichzelf kunnen verbouwen en verbeteren.

De ontwikkeling van de kunstmatige intelligentie is volgens Jagers nog altijd wel afhankelijk van de mens. Die kan de evolutie een halt toeroepen door niet verder te gaan met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.

bron: http://www.nu.nl/document?n=40951

Hij is vast niet de eerste die dit roept en de kans dat wij het meemaken is volgens hem vrij klein, maar wat zijn jullie meningen erover? Wat zijn de gevolgen? Laat je fantasie eens de vrije loop.
  dinsdag 4 september 2001 @ 14:42:58 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1557571
He bah, ik krijg hier Matrix-visioenen van.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 4 september 2001 @ 14:44:45 #3
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1557587
Ach, het blijft natte-vingerwerk. Je kunt niet redelijkerwijs zeggen dat een computer de mens 'nadert', daar zijn geen objectieve metingen voor. Wat veel mensen over het hoofd zien is dat een computer wel tien keer zoveel rekenkracht kan hebben als een mens, maar dat je hem dan nog wel de juiste vragen moet stellen. Het zijn uiteindelijk de mensen die de computers moeten programmeren, dus we blijven toch beperkt tot ons eigen niveau.
Cerfs, vous avez franchi l'espace millennaire -- René Char, (La parole en archipel)
  dinsdag 4 september 2001 @ 14:47:28 #4
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1557605
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 14:44 schreef Finnegan het volgende:
Ach, het blijft natte-vingerwerk. Je kunt niet redelijkerwijs zeggen dat een computer de mens 'nadert', daar zijn geen objectieve metingen voor. Wat veel mensen over het hoofd zien is dat een computer wel tien keer zoveel rekenkracht kan hebben als een mens, maar dat je hem dan nog wel de juiste vragen moet stellen. Het zijn uiteindelijk de mensen die de computers moeten programmeren, dus we blijven toch beperkt tot ons eigen niveau.
Maar de onderzoeker denkt dat de computers juist wèl zelf informatie kunnen verzamelen en interpreteren:
quote:
Hij verwacht dat toekomstige computers het vermogen krijgen om zelf kennis op te doen.
En ik denk zelf ook dat dat niet onvoorstelbaar is.
pi_1557618
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 14:41 schreef Gerdy het volgende:
Wat zijn de gevolgen? Laat je fantasie eens de vrije loop.
Ik heb er al eens een paar documentaires op tv (bij de VPRO dacht ik) over gezien, waarin deskundigen hetzelfde voorspellen.

Als je er logisch over nadenkt (voor zover dat mogelijk is ) kan het bijna niet anders dat wanneer computers kunstmatige intelligentie gaan bezitten, ze op den duur ook zelfdenkend zullen worden.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1557659
Als het maar geen allochtone computer is

dinsdag 4 september 2001 @ 14:56:37 #7
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1557686
Denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. De mens kan er niet tegen als er iets of iemand boven hem staat. Dus tegen die tijd liggen al die robots levenloos op de grond met een toetsenbord door hun CPU
GNU Terry Pratchett
pi_1557690
wat een dikke BS!
de computer boven de mensheid, dat vind ik echt over de top!
ik zie het al voor mij, mijn toekomstige baas een robot. no way, ik zal het ook niet echt toelaten.....
koele kikkers kwaken niet
pi_1557695
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 14:57 schreef Rafterman het volgende:
wat een dikke BS!
ik zie het al voor mij, mijn toekomstige baas een robot. no way, ik zal het ook niet echt toelaten.....
Wellicht zullen jouw kleinkinderen geen keuze hebben.
  dinsdag 4 september 2001 @ 14:59:59 #10
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1557712
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 14:49 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik heb er al eens een paar documentaires op tv (bij de VPRO dacht ik) over gezien, waarin deskundigen hetzelfde voorspellen.

Als je er logisch over nadenkt (voor zover dat mogelijk is ) kan het bijna niet anders dat wanneer computers kunstmatige intelligentie gaan bezitten, ze op den duur ook zelfdenkend zullen worden.

Idd, lijkt de logische volgorde. Maar ik vind het iets te simpel ged8. Hóé vergaart een kunstmatig intelligentiewezen de kennis.. Door met ons te communiceren? Ik weet het nog niet...
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:03:46 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1557741
Eigenlijk is het al een beetje zo. Een virus, of zo'n 'worm', is weliswaar door mensenhanden gemaakt, maar eenmaal vrij, gaat dat beest een eigen leven leiden. De meeste mensen staan daar volkomen machteloos tegenover. Zo'n ding is technisch volkomen ontleedbaar en het gedrag is voorspelbaar - voor technisci, wetenschappers. De gewone gebruiker ziet het met lede ogen aan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:04:13 #12
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1557745
quote:
Een opstandig mens, dat zal jouw toekomstige baas nooit toelaten..
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:16:37 #13
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1557857
quote:
wat een dikke BS!
Maar wat nou als de ontwikkeling wel in gang wordt gezet, dus eerst de machine als slaaf van de mens, omdat dit handig is voor ons. Op een bepaald punt zal de intellgentie van de machine wellicht groter worden dan die van de gemiddelde mens omdat dit wederom voor ons handig is. Wat dan?
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:20:30 #14
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1557882
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:16 schreef Gerdy het volgende:

[..]

Maar wat nou als de ontwikkeling wel in gang wordt gezet, dus eerst de machine als slaaf van de mens, omdat dit handig is voor ons. Op een bepaald punt zal de intellgentie van de machine wellicht groter worden dan die van de gemiddelde mens omdat dit wederom voor ons handig is. Wat dan?

Moet je wel computers hebben die niet zo vaak vastlopen.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:20:42 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_1557883
Hoho intelligentie? Gesimuleerde intelligentie altijd nog. Zelfs de 'random' functie van een computer is volkomen voorspelbaar. Als dat voor een mens ook zo zou blijken, tja dan kunnen we verwachten dat de computer ooit intelligenter wordt. Maar daar zie ik nu nog totaal geen aanleiding toe. Het is leuk dat een wetenschapper z'n eigen troetelkindjes wonderen toedicht. Maar erg onwaarschijnlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1557895
Het zal geen probleem vormen. Als iets niet wenselijk is in computers en robots, dan is het wel zelfbewustzijn. Want zodra computers dat krijgen hebben ze vast geen zin meer in de saaie rekentaakjes die ze van ons moeten doen. Bovendien zouden ze dan opeens ook rechten moeten krijgen, en zou het misschien wel strafbaar worden om een pc te mollen. Want waar leg je de grens tussen leven en kunstmatig leven? Is dat hetzelfde?
Zodra een computer zelf over zichzelf kan nadenken, is deze compleet nutteloos voor ons. De computer bestaat nu nog bij de gratie van de mens, als sloofje. Daar is al te veel intelligentie niet gewenst. We zullen het dan ook nooit zo ver laten komen.
Unox, the worst operating system.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:26:04 #17
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1557922
quote:
We zullen het dan ook nooit zo ver laten komen.
Maar zou het theoretisch gezien kunnen?
Cerfs, vous avez franchi l'espace millennaire -- René Char, (La parole en archipel)
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:31:48 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_1557969
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:26 schreef Finnegan het volgende:
Maar zou het theoretisch gezien kunnen?
Dit topic verdient een schop naar Filosofie

Het zou theoretisch kunnen, maar dan impliceer je dus dat de mens in feite ook een computer is. Is de mens een computer? Is dus een belangrijkere vraag.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:33:36 #19
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1557982
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:31 schreef speknek het volgende:
Het zou theoretisch kunnen, maar dan impliceer je dus dat de mens in feite ook een computer is. Is de mens een computer? Is dus een belangrijkere vraag.
Belangrijk maar niet beslissend. Want dan moet je je nog de vraag stellen of een computer zichzelf altijd kan reproduceren.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:37:29 #20
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1558025
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Dit topic verdient een schop naar Filosofie

De mens is geen computer. Tenminste in de zin dat de mens niet in aan-uit, nullen-enen werkt. Ik denk ook niet dat er ooit een machine kan worden gebouwd die net zo effectief werkt als een mens. Met deze effectiviteit doel ik op het aantal onderdelen/acties/instructies die nodig zijn om een bepaalde beslissing te nemen. Ik denk dat machines dit m.b.v. brute kracht moeten doen.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:38:47 #21
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1558035
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:33 schreef Finnegan het volgende:

[..]

Belangrijk maar niet beslissend. Want dan moet je je nog de vraag stellen of een computer zichzelf altijd kan reproduceren.

Waarom zou dat niet kunnen? Als een mens aan de onderdelen en kennis kan komen om een dergelijke machine te bouwen, waarom op den duur een machine niet?
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:38:58 #22
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1558037
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:37 schreef Gerdy het volgende:
Ik denk dat machines dit m.b.v. brute kracht moeten doen.
Wij mensen hebben anders geen short-cut voor berekeningen als 97531 keer 18624 hoor.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:40:17 #23
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1558046
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:38 schreef Gerdy het volgende:
Waarom zou dat niet kunnen? Als een mens aan de onderdelen en kennis kan komen om een dergelijke machine te bouwen, waarom op den duur een machine niet?
Ja oke, dat was een beetje suf. Maar is de mens in staat om onze eigen denkprocessen op machine-niveau te doorgronden, dat zou dan de vraag zijn.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:43:39 #24
11799 Gerdy
Pronounce as Gurdy
pi_1558078
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:38 schreef Finnegan het volgende:

[..]

Wij mensen hebben anders geen short-cut voor berekeningen als 97531 keer 18624 hoor.

Een computer ook niet. Nee, ik begrijp wat je bedoelt.. maar ik doelde op dingen als intuïtie, reflexen e.d.
  dinsdag 4 september 2001 @ 15:44:49 #25
10066 Finnegan
Bygmester Finnegan
pi_1558085
quote:
Op dinsdag 04 september 2001 15:43 schreef Gerdy het volgende:
Een computer ook niet. Nee, ik begrijp wat je bedoelt.. maar ik doelde op dingen als intuïtie, reflexen e.d.
Zouden die niet voor te programmeren zijn? Ik roep maar wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')