De lelijkste goorste en smerigste stad waar ik ben geweest was toch wel Luik. Bah, ranzige partij achterstandswijk is dat zeg. Het stinkt er, de huizen zijn in slechte staat etc.
Daarnaast vind ik Rotterdam niet mooi, een bijmekaarraapsel van de beest vreselijke gebouwen enzo, geen leuke sfeer, geen eenheid, nee dank je.
Ook Purmerend valt bij mij niet in de smaak. weer die totaal niet eenheuid, veel lelijke uitde grond gestapmte blokkendooswijkjes gemeng met een zooi vervallen flats.
Alle steden/dorpen/gehuchten in Belgie.
Vooral de muren van huizen die 'vrij' staan, waar dus geen huis aanvastgebouwd is, te errrug voor woorden. (het ziet er dan uit als de voering van een jas.)
Waar ik echter ook niet van gecharmeerd was, is Parijs. Ook maar een gore overrated stad
quote:Kunnen ze dat niet volstorten met beton idd? En dan meteen als pijler gebruiken voor de brug over België? Wat een verloederd land is dat zeg. Alles is grijs en roestig daar.
Op maandag 03 september 2001 23:22 schreef Uiruru het volgende:
Luik spant echt de kroon.
Maar kijk wat onze zuiderburen daar over te vertellen hebben:
Een bisschoppelijke stad met een meer dan duizend jaar oude geschiedenis
Sinds de 10de eeuw is Luik, geboortestad van Karel de Grote, de hoofdstad van een prinsbisdom dat een nagenoeg onafhankelijke staat vormde gedurende meer dan acht eeuwen.
De stad Luik, die vanaf de 11de eeuw geniet van stedelijke vrijheden, is een stad waarvan het volk, aan de zijde van clerus en adel, een markante rol heeft gespeeld dank zij de organisatie van zijn "goede ambachten".
In 1817 had Luik, het "Athene van het Noorden", zoals het werd genoemd (11de eeuw) omwille van de reputatie en de uitstraling van zijn ecclesiastische scholen, de enige Franstalige staatsuniversiteit van het land. Vandaag de dag geniet de Universiteit van Luik een nog grotere internationale reputatie, met name dank zij de bekwaamheid van zijn onderzoekers en dank zij een toename van het aantal inschrijvingen van Europese studenten.
Luik, derde grootste binnenhaven met een SST station, gaat tevens prat op een geavanceerd Centrum voor Ruimteonderzoek dat onder andere bijdraagt tot wetenschappelikke experimenten die in het Amerikaanse ruimteveer Challenger worden uitgevoerd.
Luik, culturele bakermat
Frans van taal en hart - de 14de juli wordt er gevierd als een Luiks feest - heeft de stad altijd opengestaan voor de romaanse en germaanse culturen en, sinds enkele seizoenen, zijn er menige Nederlandse of Duitse buren die gecharmeerd zijn door de Opera Royal de Wallonie of die concerten bijwonen van het Orchestre Philharmonique de Liège.
Luik, volgens historicus Jules MICHELET "Het Kleine Frankrijk aan de Maas", is een wereldstad die echter nog steeds de woorden belichaamt die 25 jaar geleden werden uitgesproken op de treden van de Violette (Stadhuis) door President POMPIDOU : "Nergens heb ik de harstlag van Frankrijk zo sterk aangevoeld als hier".
Luik is rijk aan opmerkelijke musea die een nog grotere uitstraling verdienen. Daartoe werkt de stad, in samenwerking met de Europese instanties, het Waalse Gewest en privé-partners, een vernieuwend projekt uit : l'Espace Muséal d'Art et d'Histoire du Pays de Liège (EMAHL). Dit projekt betreffende de huidige Musea voor Archeologie en Sierkusten (Glasmuseum, Ansembourg en Curtius), voor Wapens en Religieuze Kunst en voor Maaslardse Kunst, zal de bezoekers een museumruimte aanbieden met een nog grotere eenheid, comfort en uitstraling. Daarnaast huisvest het Museum voor Waalse Kunst (Saint-Georges) de bijdragen van de Waalse kunstenaars (Luik, Henegouwen, Namen, Luxemburg en Waals-Brabant) en van schilders en beeldhouwers zoals René MAGRITTE, Léonard DEFRANCE, Lambert LOMBARD of Paul DELVAUX, met andere woorden, de grote Europese kunstzinnige bewegingen van de 16de tot de 20ste eeuw. Tenslotte huisvest het betoverende Parc de la Boverie het Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst, evenals het Prentenkabinet. Beide bieden rijke collecties aan van schilderijen, tekeningen, prenten, gravures en beeldhouwwerken (met grote namen zoals MONET, GAUGUIN, CHAGALL, PICASSO, ENSOR, PERMEKE, EVENEPOEL, RODIN, ...).
Een verleidelijk leefklimaat en een hartelijk onthaal
Een stad van parken en tuinen, begiftigd met een belangrijk monumentaal patrimonium (het Perron, symbool van de stedelijke vrijheden, het Prinsbisschoppelijk Paleis, de Kathedraal, de Collegiale kerken van Sint-Jacob, Sint-Martinus en Sint-Bartholomeus met hun schitterende doopvonten, enz). Luik is vooral een stad waar het goed leven is, waar de rivier de ziel vormt van de stad, waar steegjes, trappen (thiers), binnenkoeren en rustige doodlopende straatjes, gelegen vlakbij het centrum, zeker de moeite waard zijn te verkennen tijdens een gezapige wandeling.
bron: www.liege.be
quote:Tjee, Oost-Duitsland is er niets bij.
Op maandag 03 september 2001 23:26 schreef Latindancer het volgende:
Kunnen ze dat niet volstorten met beton idd? En dan meteen als pijler gebruiken voor de brug over België? Wat een verloederd land is dat zeg. Alles is grijs en roestig daar.
quote:(wacht op reactie van Kimmie
Op dinsdag 04 september 2001 00:01 schreef Phat Lip het volgende:
venetie vond ik echt ruk!
quote:hehe wattan ? vond ze het leuk daar?
Op dinsdag 04 september 2001 00:03 schreef Vork het volgende:[..]
(wacht op reactie van Kimmie
)
quote:Je moet ook van de drukke straten af. Die zijn al genoeg verziekt door irritante amerikanen. Duik eens een steeg in. Loop door de stad zonder doel. Dan is het echt een heerlijke stad.
Zat eerder aan Waalwijk te denken, of een stad in het noorden van Frankrijk. Of in het Ruhrgebied, troostelozer is toch bijna niet mogelijk.
Ik vind zulke verloedering, vuiligheid en vergane glorie eigenlijk op een bepaalde manier wel sfeervol. Van die verveloze beroette gevels, oude roestende machines, fabrieken met ingegooide ruiten. Het heeft wel wat...
Steden die heel erg lelijk gevonden worden kunnen volgens mij vaak juist veel schooonheid bezitten als je er door een bepaalde bril naar kijkt.
Verder doen Parijs en Athene mij ook de rillingen over de rug lopen.
quote:Hoezo?
Dan heb ik nog liever België...
En Rotterdam natuurlijk Daar vind ik dus écht geen reet aan!!
De Acropolis maakt op zich wel veel goed, ware het niet dat deze continu wordt overspoeld door toeristen in de ergste zin van het woord.
Bah.
quote:Wanneer was dat dan?
Op maandag 03 september 2001 23:23 schreef zodiakk het volgende:
Milaan. Maar dat kwam door de verkeerde timing.
Toen ik in Milaan was vond ik het iig erg mooi.
Die stad is echt waanzinnig schoon en het stadion is verschrikkelijk imposant!! Alleen van binnen valt het een klein beetje tegen(daarmee bedoel ik de kleedkamers en persruimtes enz!!)
wat ik erg vind tegenvallen is ........ uhm........ff denken hoor.......!?!........ja, Heel Belgie!!!!!(op Antwerpen en Brussel na)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |